Artikkelit
Maksutavat verkkokaupoissa Suomessa

Viimeisin julkaistu referenssiprojekti: Nokia.com (5 vuotta sitten)
Vierityspalkissa kirjoitettua: Katsaus Drupal-toimistojen markkinaan vuonna 2019, Intohimoisimmat Drupal-toimistot Suomessa (2016), Drupal-toimistot Suomessa 2015
Tältä sivulta löydät Mirum Agencyn referenssejä vuosilta 2015-2017. Referenssit on julkaistu Vierityspalkin Julkaisut-palstalla, joka listaa uusia kotimaisia web-palveluita ja digikanava-projekteja.
Ota yhteyttä: / / www.mirumagency.com/
Tekijä: Mirum Agency
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
HAASTE
Kun Nokia.com verkkotunnus siirrettiin takaisin Nokian käyttöön vuonna 2015, riskinä oli luoda hajanainen, epäyhteneväinen digitaalinen ekosysteemi huonolla käyttäjäkokemuksella johtuen teknisen ja kokemuksellinen arkkitehtuurin puutteesta. Tavoitteena oli suunnitella ekosysteemi joka sallisi jo olemassa olevan sisällön migraation ja olisi joustava uusia sivujen, osioiden ja sisältöjen luonnissa. Tavoitteena oli saavuttaa yhdenmukaistettu online brand presence jota olisi helppoa ja tehokasta ylläpitää.
Vuonna 2016, Mirumin tehtävänä toteuttaa online strategian ensimmäinen osa. Se oli suunnitella ja impelementoida uusia Nokia.com infrastruktuuri ja siirtää Mirumin jo vuonna 2013 suunnitteleman ja rakentaman yritysivuston sisällöt uuteen sivustorakenteeseen.
RATKAISU
Uuteen digitaaliseen roadmapiin pohjautuen, datan ohjaamien sisältöworkshopien ja CMS liiketoiminta-analyysin ohjaamana, Mirum otti tehtäväkseen suunnitella ja toteuttaa uusi sivusto Drupal 8 -alustalle. Parantunut suorituskyky, asennus, tempalatetuki, ja monikielisyyden tukeminen olivat pääsyynä siirtymiseen Drupal 7-alustalta.
Tiimi koostui useista eri Mirumin osaamialueista: palvelusuunnittelijoista, UI- ja UX-suunnittelijoista, copywritereista, teknisistä arkkitehdeistä ja kehittäjistä, digitaalisista plannereista, analyytikoista ja laadunvarmistusasiantuntijoista.
TULOKSET
Suunnittelimme ja toteutimme uuden Nokia.com kokemuksen sekä suoritimme vanhan sisällön migraation onnistuneesti. Saavutimme projektin alussa asetetut mittarit ja tavoitteet erittäin tiukassa budjetissa ja aikapaineessa.
Tekijä: Mirum Agency
Tärkein teknologia: Drupal
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Haaste
Fondita on pohjoismaisiin ja eurooppalaisiin osakkeisiin keskittynyt rahastoyhtiö.
Heidän sivustonsa oli visuaaliselta ilmeeltään vanhentunut. Se ei ollut responsiivinen eikä palvellut sivustolla vierailijoita tai sen ylläpitäjiä. Vanha alusta koettiin kankeaksi ja sisältöjen päivittämien oli vaikeaa sillä se vaati teknisen toimittajan kanssa toimimista.
Mirumin tehtävä oli uudistaa sivusto niin visuaalisesti kuin rakentaa Fonditalle moderni CMS-ratkaisu, joka mahdollistaisi sisällönhallinnan heidän itsensä toimesta.
Ratkaisu
Alustaksi valittiin Drupal 8. Vastasimme koko projektin läpiviennistä aina esitutkimuksesta tekniseen implementointiin saakka.
Tulokset
Sivustouudistuksen myötä, visuaalinen ilme on päivitetty tähän päivään ja uuden CMS:n avulla sisällön päivittäminen ylläpitäminen onnistuu nyt kätevästi Fonditan toimesta.
Tekijä: Mirum Agency
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Haaste
Kun johtava elintarvike-alan yritys, vuosisadan mittaisella kokemuksellaan leipomotuotteiden, margariinien, ruokaöljyjen ja –rasvojen tuottamisesta ja jakelusta, uudistuu, on projektin onnistunut loppuun vieminen erittäin tärkeää. Mirum valittiin konseptoimaan ja implementoimaan Vandemoortelle uudet tyylikkäät nettisivut, joiden tehtävänä oli skaalautua 14 Euroopan markkinoille eri brändeille, yli 4500 ruokatuotteen ja reseptin profiilille, sekä nettisivujen pitivät olla houkuttelevia eri asiakaskunnille, sijoittajille ja toimia keskeisenä kommunikaatioalustana.
Ratkaisu
Mirum Lontoon ratkaisu yhdisti Vandermoortelen uuden visuaalisen identiteetin laadukkaaseen teknisen implementointityöhön, joka linkitti yhteen monia tukialustoja ja palveluntarjoajia – Adobe, Drupal 8, Acquia, Lingotek, SAP, Bynder ja C4C lanseeratakseen tyylikkään vandermoortele.com -sivuston. Workshopeilla ja stategiasessioilla yhdessä Vandermoortelen kanssa varmistettiin, jotta sisäiset vaatimukset kirkastetaan, sivusto tuottaisi lisäarvoa ja tukisi liiketoimintatavoitteita.
Tulokset
Vandermoortelen globaalit nettisivut ovat olleet livenä vähän yli kuukauden. olemme huomanneet valtavan nousun sivuston liikenteessä, vaikka edessä on vielä alueellinen käyttöönotto regioonittain. Kaikki avainstatistiikat kuten pysähdysaika ja poistumisprosentti (dwell time & bounce rate) ovat huomattavasti parantuneet. Näiden mittareiden lisäksi myös sijoittaja- ja yritysviestintäosiot ovat otettu hyvin vastaan sisäisesti ja ulkoisesti helpottaen viestintää suuntaan ja toiseen.
Tekijä: Mirum Agency
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Haaste
Hilti-konserni valmistaa ja markkinoi maailman johtavia, korkealaatuisia laitteita ja tarvikkeita rakennusalan ammattilaisten käyttöön. Hilti työllistää maailmanlaajuisesti yli 23 000 työntekijää 120 maassa.
Hilti on tunnistanut onnistuneen rekrytoinnin yhdeksi keskeiseksi menestystekijäkseen voidakseen vastata laadukkaasti asiakkaidensa tarpeisiin. Onnistumisen takaamiseksi omistajuus HR:n työkaluista haluttiin siirtää suurimmaksi osaksi sisäiseltä IT-osastolta HR:lle itselleen suuremman joustavuuden ja nopeampien toteutusaikojen saavuttamiseksi.
Ratkaisu
Toimimme teknisenä kumppanina Hiltin uuden rekrytointiportaalin rakentamisessa Drupal 7 alustalle. Siirtyminen avoimen lähdekoodin järjestelmään oli iso hyppäys Hiltille, joka on tottunut toimimaan suurimmaksi osaksi kaupallisesti lisensoitujen tuotteiden kanssa. Toteutus aloitettiin ns. Globaalista versiosta ja jalkautettiin tämän jälkeen nopealla aikataululla yli 40 maan lokaaleihin versioihin noin 25 eri kielellä.
Tulokset
Uusi sivusto on otettu sisäisesti hyvin vastaan sen CMS toimintojen mahdollistaessa aiempaa joustavamman sisällön muokkaamisen ja luomisen. Lisäksi integroinnit rekrytointijärjestelmän kanssa mahdollistavat saumattoman työskentelyn kahden eri järjestelmän välillä vähentäen manuaalista työtä.
Tekijä: Mirum Agency
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Haaste
Dear Lucy on pilvipalvelu joka kokoaa liiketoiminnan tärkeät mittarit yhteen paikkaan, näyttäviksi dashboardeiksi ja täten mahdollistaa suorituksen reaaliaikaisen seurannan, paremman päätöksenteon ja nopeamman reagoinnin johtoryhmille, tiimeille, sijoittajille ja koko organisaatiolle. Dear Lucy on startup, jonka tuotekehitys ja ensimmäiset asiakastoimitukset on tehty, ja nyt ollaan siinä vaiheessa että aletaan aktiivisesti myymään tuotetta.
Projektin tarkoituksena oli uudistaa Dear Lucyn verkkosivut, jotta ne palvelisivat kohderyhmää parhaalla mahdollisella tavalla ja generoisivat uusia liidejä. Tavoitteena oli rakentaa kevyt sivusto sellaisen sisällönhallintajärjestelmän päälle, joka mahdollistaa sivuston päivittämisen asiakkaan toimesta. Asiakkaan toiveena oli viestiä Dear Lucyn brändiä tehokkaammin ja sitä varten tehtiin myös brändifilmi, joka tuotiin pyörimään dearlucy.co etusivulle. Suunnitteluun ja toteutukseen vaikuttivat myös Dear Lucyn yhteistyökumppanuudet.
Mirumin roolina oli suunnitella verkkosivuston tyyli sekä visuaalisesti että käyttökokemukseltaan, sekä toteuttaa se teknisesti. Lisäksi Mirum vastasi brändifilmin sekä kahden muun tuotevideon suunnittelusta yhdessä asiakkaan kanssa sekä niiden toteutuksesta. Projektissa oli erityisesti otettava huomioon se, että asiakas toimii business intelligence kentällä, joten uskottavuus ja erottautuminen kilpailijoista positiivisesti olivat avainsanoja.
Ratkaisu
Projektin alussa järjestettiin asiakkaan ja tiimin kesken yhteinen workshop, jossa määriteltiin projektin tavoitteet sekä käytiin läpi tarkemmin verkkosivujen rakennetta, sisältötyyppejä ja toteutustapaa. Jotta projekti pystyttiin toteuttamaan kustannustehokkaasti päätettiin valita valmis responsiivinen WordPress teema, joka oli visuaalisesti ja teknisesti räätälöitävissä toiveiden mukaisesti. Verkkosivujen visuaalista suunnittelua ohjasi tavoite tehdä rohkeaa, vahvaa ja valtavirrasta poikkeavaa tyyliä. Brändifilmin haluttiin olevan vahvasti visuaalinen fiilisklippi ja siinä päädyttiin käyttämään valmiita kuvapankkiklippejä sen sijaan että oltaisiin järjestetty erikseen kuvauksia.
Tulokset
Tulokset ovat olleet hyviä. Asiakas on ollut erityisen tyytyväinen verkkosivuston ja videoiden erottuvaan ilmeeseen, uudenlaisiin ideoihin visualisoinneissa ja rakentavaan otteeseen tiimityössä.
Tekijä: Mirum Agency
Tärkein teknologia: Drupal
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Mirum uudisti suomalaisen muotoilutoimisto Pentagonin yrityssivuston.
Mirum vastasi sivuston uudistuksesta kokonaisuudessaan konseptoinnista, palvelusuunnittelusta, visuaalisesta suunnittelusta ja teknisestä kehityksestä aina projektinhallintaan saakka. Asiakas vastasi sivuston sisällöstä ja sen syötöstä. Sivusto toteutettiin avoimen lähdekoodin Drupal-alustalla.
Koska sivuston kasvusuunta oli projektin alussa epäselvä ja sivuston konsepti perustui visuaalisuuteen, Drupal koettiin joustavimmaksi vaihtoehdoksi tulevaisuuden kasvua ja alustan kustomointia ajatellen. Myös helppo päivitettävyys koettiin tärkeäksi ominaisuudeksi.
Tekijä: Mirum Agency
Tärkein teknologia: Drupal
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Tammikuussa 2015 11 mainostoimistoa 17 eri maasta yhdisti voimansa yhtenäiseksi ja globaaliksi verkostoksi, Mirumiksi. Yhdistymisen myötä Mirum tarvitsi uuden sivuston, joka palvelisi verkoston ja sen kaikkien toimistojen tarpeita. Yhteisen globaalin sisällön lisäksi sivustolle tarvittiin mahdollisuus lisätä toimistokohtaista sisältöä.
Lähdimme rakentamaan Mirumille Drupal -alustalle uutta sivustoa Mirumagency.com. Ratkaisussa otettiin huomioon niin globaalin ketjun, kuin yksittäisten toimistojen maakohtaiset lokaalit tarpeet. Sivuilla on staattista ja dynaamista sisältöä, joka vaihtelee valitun toimiston perusteella. Käyttäjille valitaan ensimmäisellä sivunlatauksella lähin toimisto IP-osoitteen avulla, jotta heille voidaan tarjota merkityksellistä lokaalia sisältöä. Esimerkiksi sivuston case-esittelyt, blogiartikkelit ja työpaikkailmoitukset priorisoidaan tämän perusteella.
Sivujen sisällönhallinnassa on käytössä workflow systeemi, jossa lokaalien sisällöntuottajien artikkelit ja case-esittelyt käyvät tarkistusprosessin läpi ennen julkaisua. Globaaleille pääkäyttäjille lähetetään kerran vuorokaudessa sähköposti-ilmoitus uudesta läpikäytävästä sisällöstä. Kaikki Drupalin käyttämät tiedostot (CSS, JS ja kuvat) jaetaan globaalisti CDN:n kautta.
Tekijä: Mirum Agency
Tärkein teknologia: Drupal
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Berettan omistama Sako on premium-kiväärien ja -patruunoiden valmistaja. Valtaosa heidän liiketoiminnastaan tapahtuu USA:n ja Kanadan markkinoilla, missä Sako on suurin ulkomainen metsästyskivääribrändi. Sakolle tehdyn brändiuudistuksen osana teimme täydellisen brändiuudistuksen Sakon alabrändille, Tikkalle. Tehtävänämme oli uudistaa Tikkan brändi ja jalkauttaa uusi arvolupaus kaikkiin kanaviin digitaalisia kanavia painottaen.
Teimme Tikkalle täydellisen brändiuudistuksen mukaan lukien uuden logon suunnittelun. Työmme keskittyi esittämään Tikkan pohjoismaisena premium-brändinä, mikä oli myös briefinämme sivustouudistusta tehdessämme. Kuten Sakon kanssa, Mirum suunnitteli ja rakensi Tikka.fi -sivuston turvalliselle ja skaalautuvalle Drupal –alustalle.
Uusi sivusto on saanut erittäin positiivista palautetta avainmarkkinoilta ja emoyhtiö Beretta:lta vuoden 2015 alun julkistuksensa jälkeen.
Tekijä: Mirum Agency
Tärkein teknologia: Drupal
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Mirum Agency oli vuonna 2014 kokonaisvaltaisesti vastuussa Nokian uuden yrityssivuston, company.nokia.comin konseptista, palvelu- ja visuaalisesta suunnittelusta sekä teknisestä implementaatiosta. Olemme myös sivuston jatkuvan kehityksen ja ylläpidon kumppani.
Projektin alussa kaksi asiaa oli selvää: Nokialla oli julkisena yrityksenä velvollisuutena olla tietty informaatio verkkosivuillaan, kun yrityskauppa astui voimaan eikä aikaa jäänyt paljoa tuottaa kokonaan uusi verkkosivusto. Tässä vaiheessa konsepti, brändi, kohdeyleisö ja yrityksen strategia olivat vielä epäselviä. Aloitimme mielenkiintoisen projektin erittäin vähällä informaatiolla ja lyhyellä aikarajalla.
Työskentelimme Nokian kokonaisvaltaisena partnerina vastaten teknisen alustan konsultoinnista, konseptisuunnittelusta ja verkkosivun kehityksestä. Ajan ollessa kortilla käynnistimme projektin ketterällä Agile-työskentelymenetelmällä ja dedikoimme tiimin työskentelemään asiakkaan tiloissa omistaen 100% heidän ajastaan projektiin. Koko tiimi oli mukana projektissa ensimmäisestä päivästä lähtien ja otti osaa kaikkiin projektin vaiheisiin konseptoinnista ja palvelusuunnittelusta aina tekniseen implementointiin saakka.
Onnistuimme julkaisemaan uuden sivuston aikamääreessä ja tarjoamaan Nokialle vaaditun osaamisen ketterästä tiimistämme. Uusi verkkosivusto toimii pohjana Nokia uudelle kasvavalle digitaaliselle ekosysteemille.
Tekijä: Mirum Agency
Tärkein teknologia: Drupal
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Berettan omistama Sako on premium-kiväärien ja -patruunoiden valmistaja. Valtaosa heidän liiketoiminnastaan tapahtuu USA:n ja Kanadan markkinoilla, missä Sako on suurin ulkomainen metsästyskivääribrändi. Heidän haasteenaan oli Sako:lta puuttuva, lunastettavissa oleva arvolupaus. Tehtävänämme oli uudistaa Sako -brändi niin, että se positioituisi skandinaaviseksi premium-tuotteeksi. Yksi avainrajapinnoista oli Sako.fi, joka tarvitsi täydellistä uudistusta palvellakseen sekä kuluttaja- että yritysasiakkaita. Samaa rakennetta käytettiin myöhemmin uudistettaessa Sakon alabrändin Tikkan verkkosivustoa.
Uusi brändi herätettiin henkiin kaikissa rajapinnoissa, painottuen vahvasti Sako.com:iin, missä kerroimme bränditarinan Sako:sta yhdistelmänä perinteistä aseseppätaitoa ja modernia teknologiaa. Suunnittelimme ja rakensimme verkkosivun Drupal-pohjalle. Loimme uuden Sako -brändin käyttäen Brand DNA -työkaluamme. Sako:n Big Idea kiteytettiin muotoon “Excellence in every detail”, mikä hiottiin sloganiksi “Demand perfection”.
Uusi sivusto on saanut erittäin positiivistä palautetta avainmarkkinoilta ja emoyhtiö Beretta:lta vuoden 2015 alun julkistuksensa jälkeen.
Vierityspalkki on blogi kotimaisen web-alan trendeistä, tapahtumista ja toimistoista. Seuraa, niin tiedät ketkä tekevät parhaat verkkopalvelut, web-sovellukset ja verkkokaupat Suomessa.