Liana osti Evermaden – mikä muuttuu?

Perttu Tolvanen

Yrityskaupat ovat joskus haastavia tulkittavia. Aina ostajat ja myyjät eivät kerro todellisia kaupan syitä – joskus julkilausutut syyt eivät taas avaudu ulkopuolisille. Evermaden ja Lianan välisessä tuoreessa järjestelyssä on ehkä eniten kysymys jälkimmäisestä – ulkopuolisten näkökulmasta kaupasta voi ajatella hyvin monenlaista, mutta ehkä totuus on juuri se mitä on virallisestikin sanottu.

Yrityskaupan virallinen perustelu kuuluu seuraavasti:

“Liana Technologies vahvistaa kaupalla osaamistaan erityisesti WordPress-teknologiasta. Yhteistyössä Evermaden kanssa Lianan automaatioratkaisut integroidaan kiinteäksi osaksi WordPress-ekosysteemiä.”

Lianahan on nykyisin Ilkka-yhtymän omistuksessa oleva teknologiayhtiö, joka kehittää monia digimarkkinointiin tarkoitettuja tuotteita, tunnetuimpana yhtiön Postiviidakko-sähköpostimarkkinointituote. Ilkka-yhtymä osti Lianasta enemmistöosuuden vuoden 2020 alussa. Lianan asiakaskunnassa on varmasti käynyt melkoinen WordPress-buumi viime vuosina, ja tiiviimpi integraatio WordPressin ja Lianan tuotteiden välille lienee ollut monen asiakkaan toivelistalla. Aiemmin Liana on pyrkinyt tarjoamaan asiakkaille omaa Sivuviidakko-julkaisujärjestelmäänsä, mutta WordPressin suosiota vastaan on ollut varmasti kovin vaikeata taistella.

Täten Liana lienee todennut, että taistelun sijasta kannattaa liittoutua ja pyrkiä integroitumaan mahdollisimman hyvin WordPress-maailman kanssa. Tätä tehtävää toteuttamaan on sitten päätetty hankkia erillinen yksikkö, jolta jo löytyy paljon kokemusta WordPress-ratkaisuista ja niiden integroimisesta erilaisiin markkinoinnin työkaluihin. Evermade vastaa tähän huutoon varmasti hyvin, ja samalla tietysti Liana pääsee mukaan hyvässä kasvuvauhdissa olevaan WordPress-markkinaan.

Evermaden yrittäjille diili tarjoaa myös polun kohti järkevää exittiä. Evermade kuuluu kuitenkin varsin pitkän linjan digitoimistoihin, ja monille yrittäjille ovat viime vuodet olleet raskaita, vaikka firma olisikin koronan keskellä pärjännyt lopulta hyvin. Tämä näkökulma ei toki tule virallisissa lehdistötiedotteissa tai haastatteluissa esille, mutta kun katsoo viime aikojen yritysjärjestelybuumia WordPress-markkinassa, ilmiö tuskin on aivan tuntematon.

Evermaden ja Lianan asiakkaille yritysjärjestely ei varmaankaan muuta asioita kovinkaan paljon, ainakaan lähitulevaisuudessa. Ehkä kiinnostavin lupaus on juuri siinä, että Lianan tuotteisiin tulee vahvempi integraatio WordPressin kanssa, ja tämä voi olla etenkin Lianan laajalle asiakaskunnalle varsin merkittäväkin parannus.

Iso mediatalo digitoimiston omistajana ei ole myöskään mikään kummallisuus. Pelkästään WordPress-markkinassa vastaavia on useita, esimerkiksi juuri Vierityspalkin Toimistot-hakemistoon liittynyt Genero, jonka omistajana on A-lehdet.

Mediatalot ovat historiallisesti myös pitäneet omistamansa digitoimistot aika erillään varsinaisesta julkaisutoiminnasta. Ilkka-yhtymällä tuskin on suuria visioita omistamiensa tytäryhtiöiden fuusioinnista emoyhtiöön. Jos jotain järjestelyjä tapahtuisi, ne varmaankin liittyisivät Lianan ja Evermaden väliseen työnjakoon. Moni Lianan tyyppinen tuoteyhtiö on esimerkiksi päätynyt jossain vaiheessa eriyttämään projektiliiketoiminnan ja tarjoamiensa pilvipalvelutuotteiden myynnin ja tuotekehityksen. Tällaisessa tilanteessa Lianan asiakasprojekteihin liittyvä projektityö saatettaisiin siirtää Evermadelle, jolloin Liana pystyisi yhtiönä keskittymään pelkästään pilvipalvelutuotteidensa myyntiin ja kehitykseen.

Toistaiseksi yhtiöt eivät kuitenkaan avaa tulevaisuuden suunnitelmia tarkemmin. Syynä voi olla myös yrityskauppaan liittyvät jatkoehdot, joiden johdosta Evermaden toiminta jatkunee varsin itsenäisenä yksikkönä vielä parin vuoden ajan, jonka jälkeen vasta voidaan harkita mahdollisia työnjakoon liittyviä muutoksia.

Vierityspalkki kysyi Evermaden Julius Haukkasalolta muutamia kysymyksiä yrityskauppaan liittyen.

Vierityspalkin kysymys: Mikä sai harkitsemaan myyntiä tai ylipäätään miettimään yritysjärjestelyä? Olette kuitenkin juuri hiljattain nousseet käytännössä WordPress-kentän suurimmaksi toimistoksi, joten luulisi teillä olevan ihannetilanne kasvaa entistäkin isommaksi.

Julius Haukkasalo, Evermade: Evermade on aikaisemmin ollut perustajien pääomistama ja vetämä yhtiö, joka on kasvanut kymmenessä vuodessa parin hengen toimistosta nykyiseen vajaaseen viiteenkymmeneen työntekijään. Olemme vuosien varrella aina pyrkineet etsiä uusia tapoja kehittää ja vahvistaa firmaamme strategisesti. Joskus ratkaisu on ollut strategiamuutos, joskus ulkopuolinen johdon konsultti, joskus taas talon ulkopuolinen toimitusjohtaja. Omistuspohjan kasvattaminen ja siten osaamisen sekä uusien mahdollisuuksien tuominen taloon on aina ollut yksi vaihtoehto.

Erilaisista kumppanuuksista on ollut puhetta vuosien varrella. Keskimääräinen kiinnostunut ostaja on jokin iso toimisto tai isojen toimistojen rykelmä, joka olisi kiinnostunut yhdistämään Evermaden osaksi isompaa koneistoa. Tämäntyyppinen kauppa ei ole meistä ole koskaan tuntunut kovin houkuttelevalta.

Yhteistyö Lianan kanssa tarjoaa meille erilaisen ja kiinnostavan mahdollisuuden. He eivät nähneet meissä pelkkiä euroja tai asiakaslistoja vaan tietotaitoa. Liana haluaa kehittää omia tuotteitaan siten, että ne toimisivat saumattomasti WordPressin kanssa, ja meitä on toisaalta kiinnostanut markkinoinnin automaation toiminnallisuuksien tuominen WordPressin puolelle. Uuden pääomistajan myötä pääsemme kehittämään yhdessä palveluita tällä saralla. Kun mahdollisuus tuli eteen, totesimme, että tässä on paljon potentiaalia molemmin puolin.

Evermade jatkaa tarinaansa erillisenä yhtiönään ja omalla brändillään – ja kasvutarina jatkuu. Meillä on markkinassa hyvä asema ja mielikuva, jota olemme vuosia ahkerasti rakentaneet. Lianan ja Evermaden bisnekset myös eroavat jonkin verran toisistaan niin tarjonnan, kuin asiakkuuksien luonteenkin osalta. Me näemme tässä mahdollisuuden tuoda lisää ainutlaatuisia ominaisuuksia myös omiin WordPress-toteutuksiimme.

Kysymys: Irtautuuko joitain aiempia Evermaden omistajia tässä kohtaa yhtiöstä?

Ei irtaannu. Kaikki omistajat jatkavat omistajina ja samoissa tutuissa operatiivisissa tehtävissään.

Kysymys: Uusi pääomistaja viittaa yleensä yli 50 prosentin omistusosuuteen yhtiöstä, pitääkö tämä paikkansa?

Pitää paikkansa, osuus on yli 50%.

Kysymys: Miksi Liana? Olette tehneet HubSpotilla jo paljon töitä, ja puhuneet sen puolesta. Miksi nyt vaihdatte täysin laivaa toiseen ratkaisuun? Oletteko aiemmin käyttäneet Lianan tuotteita projekteissanne?

Laiva ei ole vaihtumassa – päinvastoin laiva jatkaa edelleen samalla kurssilla, eli autamme asiakkaitamme valitsemaan jatkossakin parhaiden heidän tarpeitaan vastaavat työkalut. Tulemme jatkossakin kehittämään HubSpot-liiketoimintaamme, eikä uusi omistusrakenne tule siihen vaikuttamaan.

Puhumme julkisesti paljon HubSpotista, mutta monella asiakkaallamme on tälläkin hetkellä käytössä erilaisia järjestelmiä: Active Campaignia, MailChimpiä ja myös Lianan tuotteita. Itseasiassa tiimimme osaaminen ja tausta eri automaatioalustoista tarjoaakin toivon mukaan tulevaisuudessa arvokasta tietoa Lianan tuotekehitykselle.

Lianan puolelta isot hyödyt eivät tule siitä, että Evermade myisi asiakkaille heidän työkalujaan. Tässä nimenomaan haluttiin hyödyntää meidän vahvaa WordPress-tietotaitoamme, jotta voisimme yhdessä tuoda uusia kyvykkyyksiä WordPressin puolelle.

Kysymys: Miten Evermaden tarjonta muuttuu kaupan myötä suhteessa teidän nykyisiin asiakkaisiin? Ryhdyttekö puskemaan Lianan tuotteita nykyisille asiakkaille?

Koko yhteistyön tavoite on kehittää Lianan kanssa niin hyviä tuotteita WordPressille, että haluamme niitä itsekin tarjota. Siinä missä Evermadella on n. sata asiakkuutta, Lianalla niitä on useita tuhansia. Palveluiden puskeminen väkisin meidän asiakkaillemme ei isossa kuvassa juurikaan vaikuttaisi Lianan myyntiin. Mutta yhteinen tuotekehitys ja tuotteiden testaaminen asiakkaidemme kanssa sen sijaan voi kantaa todella arvokasta hedelmää, joka voi sitten skaalautua pitkälti Evermaden ja Lianan ulkopuolelle.

Eli lyhyesti, kauppaan ei siis sisälly velvoitetta alkaa myydä Lianan tuotteita meidän asiakkaillemme.

Kysymys: Onko parin vuoden päästä edessä Evermaden sulautuminen Lianaan, ja jatkossa tunnemme vain Lianan, josta onkin tullut myös WordPress-digitoimisto?

Evermade jatkaa jatkossakin toimintaa omana yhtiönään ja omalla brändillään. Kuten tuli aiemmin mainittua, meillä on vahva jalansija mm. Suomen WP-skenessä ja olisi hölmöä heittää se menemään. Olemme Lianan kanssa kuitenkin aika erilainen organisaatio, eli yhtiöiden puhdas yhdistäminen ei olisi järkevää.

Kysymys: Mitä hyötyä tästä kaupasta on Evermaden nykyisille asiakkaille? Kauppa tuntuu kovin järkevältä Lianan ja Ilkka-yhtymän näkökulmasta, mutta ei aivan yhtä selkeältä kuviolta Evermaden asiakkaiden näkökulmasta.

Valtaosalla meidän asiakkaistamme on WordPress käytössä, ja yhteistyössä Lianan kanssa on tavoitteena rakentaa ja tarjota kilpailukykyisiä markkinoinnin automaation työkaluja WordPressille. Me näemme tälle selkeää kysyntää markkinassa ja yhteistyön myötä olemme aitiopaikalla tarjoamassa näitä palveluita myös omille asiakkaillemme. Automaatiopalveluiden kysyntä kasvaa jatkuvasti ja WordPress ei yhteisönä ole ottamassa askelia näiden tarpeiden ratkaisemisen suuntaan.

Web-maailmassa tapahtuu tällä hetkellä todella paljon muutosta mm. GDPR-lainsäädännön vuoksi ja arki viimeaikaisten Google Analytics -uutisten ja kolmansien osapuolten evästeisiin liittyvien muutosten kanssa vaativat meidän kaltaisilta firmoilta uusia avauksia ja yhteistyötä. On erittäin hedelmällistä meidänkin palveluiden kannalta, että pääsemme jatkossa myös tämän tyyppisissä asioissa jakamaan tietotaitoa ja ratkaisuja isomman markkinointiteknologiatalon kanssa.

>> Evermade Vierityspalkin Toimistot-hakemistossa

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 900 tilaajaa).

Digitoimistot Vierityspalkissa – viimeisimpiä juttuja:

Comments are closed.