Markkinointiosaamista Toimistot-hakemistoon: Buena Creative

Perttu Tolvanen

Vierityspalkin Toimistot-hakemiston painopiste on aika vahvasti toimistoissa, jotka ovat ensisijaisesti teknisesti osaavia kumppaneita, mutta yhä enemmän mukana on myös mainostoimistomaailmasta ponnistavia firmoja. Helsinkiläinen Buena Creative on uusin lisäys Toimistot-hakemistoon, ja vaikka Buena tulee vahvasti markkinoinnin ja mainonnan suunnittelun alueelta, niin toimistolla on myös osaavaa teknistä toteutusvoimaa, joka on jo pidemmän aikaa keskittynyt WordPressiin.

Buenan varsin suoria verrokkeja hakemistossa ovat esimerkiksi Redland (Helsinki) ja Redandblue (Helsinki). Myös Jyväskylässä toimiva MEOM on hieman samantyyppisen profiilin toimisto. Isommassa sarjassa samantyyppisiä palveluita tarjoaa esimerkiksi Avidly (aiemmin Zeeland Family). Hieman pienempää kokoluokkaa edustaa taas esimerkiksi Mediapool Finland (Helsinki).

Kuvassa osa Buenan 16 hengen tiimistä.

Buenan viimeisin kirjattu liikevaihto oli noin 1,3 miljoonaa euroa ja tulosta syntyi vajaat 200 000 euroa. Omavaraisuuden ollessa yli 60% voi toimistoa pitää hyvin turvallisena yhteistyökumppanina taloustietojen näkökulmasta.

WordPress-tekemisen osalta Buena sijoittuu 300 000 – 500 000 euron kategoriaan, joten teknisestä toteuttamisestakin löytyy kokemusta varsin reilusti. Samassa WordPress-tekemisen sarjassa hakemistossa on G-Works, Mediapool Finland, MEOM, Redland, Into-Digital, Redandblue, Vincit ja Trimedia. Kehitystiimi Buenalla on tällä hetkellä neljä (4) henkeä, ja referenssien laajuus on varsin hyvä. Myös verkkokauppojen toteutuksesta Buenalta löytyy kokemusta.

WordPress-yhteisön toimintaan Buena ei ole osallistunut lainkaan, joten kovin erikoistuneeksi osaajaksi Buenaa ei voi kutsua, vaikka referenssien kirjo onkin jo kohtuullinen.

Isompien asiakkuuksien (kuten Kekkilä) lisäksi Buena tekee myös pienempiä projekteja, joten pelkästään isojen brändiasiakkaiden palvelutoimistosta ei ole kysymys. Esimerkiksi Remedygames.com nostettiin tässä blogissa esiin edellisessä referenssikatsauksessa hienona liikkuvan kuvan käytön esimerkkinä.

Vierityspalkin kysymyksiin vastasi toimitusjohtaja Jarno Aho.

Kysymys: Mistä ja miksi Buena on saanut alkunsa?

Jarno Aho: Buenan tarina alkoi loppuvuonna 2011, kun perustajamme päättivät lähteä luomaan uutta itsensä näköistä ja tuntuista strategista suunnittelutoimistoa vahvalla digitaalisella osaamisella. Toimistoa, jossa ihminen ja teot ovat keskiössä.

Kysymys: Mitä asioita näette vahvuuksinanne digitoimistona ja WordPress-tekijänä?

Jarno Aho: Vahvuutemme on erityisesti kokemus ja monipuolisuus. Emme koe itseämme vain digitoimistoksi tai WordPress-tekijäksi. Olemme ennen kaikkea asiakkaillemme luova kumppani heidän digitaalisten ja markkinointiviestinnällisten haasteiden ratkaisemiseen. WordPress on suosimamme julkaisujärjestelmä sen monipuolisuuden ja helppokäyttöisyyden ansiosta, silloin kun uusi verkkopalvelu on oikea työkalu asiakkaan haasteeseen.

Kysymys: Millaisessa asemassa WordPress on teidän toiminnassa?

Jarno Aho: Rakastamme WordPressiä, koska olemme pystyneet tekemään sillä useita asiakkaidemme liiketoimintaa edistäviä ja heidän työtään helpottavia verkkopalveluita sen avulla. Käytämme WordPressiä aina kun luomme kokonaan uutta verkkopalvelua tai siirrämme asiakkaamme nykyistä verkkopalvelua nykyaikaiselle, helposti ylläpidettävälle alustalle. Palvelumuotoilua, konseptointia, sisällöntuotantoa, fronttia ja ylläpitoa teemme muillekin alustoille.

Kysymys: Minkäkokoisiin projekteihin katsotte olevanne parhaiten sopivia?

Jarno Aho: WordPress toteutuksissa suunnittelemme aina custom ratkaisun asiakkaallemme, juuri heidän tarpeisiin soveltuen. Emme siis tee pikaisia toteutuksia valmiiden teemojen päälle, niihin löytyy varmasti meitä sopivampi kumppani. Yleensä WordPress projektimme ovat 10.000€ – 60.000€ väliltä, riippuen täysin sivuston laajuudesta ja teknisistä tarpeista.

Laajemmissa projekteissa ominaisuuksia ja osuuksia tyypillisesti lisätään ajan myötä, kun on ensin saatu asiakkaan liiketoiminnan kannalta kriittisimmät ominaisuudet sisältävä MVP-ratkaisu julkaistua.

Kysymys: Kuinka monta kehittäjäksi luokiteltavaa asiantuntijaa teillä on tällä hetkellä?

Jarno Aho: Puhtaita devaajia omilta palkkalistoilta löytyy neljä. Lisäksi designerimme tekevät osan front-end kehitystä ja visuaalista suunnittelua suoraan fronttiin.

Kysymys: Oletteko osallistuneet WordPress-yhteisön toimintaan tai julkaisseet esimerkiksi omia lisäosia tai teemoja?

Jarno Aho: Tässä kohtaa täytyy todeta, että valitettavasti emme. Fokus on ollut sen verran kiivaasti asiakkaidemme palvelemisessa, että aktiivisuus WordPress-yhteisössä on jäänyt paitsioon.

Kysymys: Millaista ylläpitoa ja jatkuvaa kehityspalvelua tarjoatte asiakkaillenne?

Jarno Aho: Yksinkertaisen sivuston perusylläpitokustannus on vain muutamia satasia vuodessa. Monipuolisemmissa palveluissa, joissa tehdään paljon jatkuvaa kehitystä ja sisällönhallintaa, tai vaaditaan jatkuvaa teknistä tukea on palvelu tietenkin räätälöitävä vastaamaan tarpeeseen.

Kysymys: Mikä on tarjoamanne hosting-ratkaisu WordPress-palveluille?

Jarno Aho: Suosittelemme WP Enginen käyttöä hosting-ratkaisuihin, mutta lopullinen ratkaisu tehdään aina asiakkaan kanssa heidän tarpeisiin ja käytäntöihin perustuen. WP Enginen hosting-kustannushan on halvimmillaan 35 USD kuukaudessa.

Kysymys: Mistä referenssiprojektista olette olleet viime aikoina erityisen ylpeä?

Jarno Aho: Isommista viimeaikaisista projekteista olemme ehkä ylpeimpiä Kekkilä konsernille tekemistämme monipuolisista helposti päivitettävistä sivustoista ja kuluttajatuotteiden sivustoon integroidusta WooCommerce verkkokaupasta.

Kysymys: Teettekö räätälöityjä web-sovelluksia?

Jarno Aho: Tarpeen vaatiessa kyllä, esimerkiksi erilaisia admin toteutuksia, pelejä tai muita kampanjasovelluksia. Tällä hetkellä julkisesti nähtävillä on esimerkiksi Kitchen Joy thaikuutioille tehty yksinkertainen ja brändin tyyliin sopiva peli.

Kysymys: Millaista kokemusta teillä on verkkokauppojen toteutuksesta?

Jarno Aho: Olemme toteuttaneet muun muassa Kekkilä.fi (referenssi Buenan sivustolla) integroidun verkkokaupan, eli kokemusta ja osaamista löytyy tältäkin osa-alueelta. Lisäksi olemme olleet palvelumuotoilu ja front-end suunnittelukumppanina esimerkiksi lumo.fi verkkokaupassa (referenssi Buenan sivustolla), yhteistyössä Offbeatin ja North Patrolin kanssa.

>> Buena Creative Vierityspalkin Toimistot-hakemistossa

Vierityspalkin Toimistot-hakemistossa on tällä hetkellä 20 WordPress-toimistoa (Buena CreativeG-WorksPoutapilviDigitoimisto Dude, Valu DigitalAucorGeniem, AvidlyRedlandPixelsredandblueTrimediaEvermadeMEOMWysiwygVerkkoasemaCreuna FinlandInto-DigitalVincitMediapool Finland) ja neljä (4) Drupal-toimistoa (Wunder FinlandDruidExoveKarhu Helsinki).

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 700 tilaajaa).

Aiheet: digitoimistot

Tagit: ,

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton toimija, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat ja kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit. Pertun yhteystiedot.

Jätä kommentti