Into-Digital avaa talouttaan ja hinnoitteluaan

Perttu Tolvanen

Avoin suhtautuminen oman liiketoiminnan avainlukuihin on tyypillisintä varsin pienille firmoille, kuten tässäkin blogissa on havainnoitu, esimerkiksi Sivututka ja Digitoimisto Dude ovat olleet varsin avoimia omista euromääräisistä luvuistaan. Nyt joukkoon liittyy Into-Digital, joka on astetta isompi digitoimisto, joten avoimuutta voi pitää astetta poikkeuksellisempana, ehkä jopa rohkeana toimintana.

Samaa avoimuutta toki löytyy muualtakin, esimerkiksi North Patrolin hinnat ovat olleet aina hyvin avoimia, ja esimerkiksi tuoreessa webinaarissa on avattu myös joidenkin kilpailutettujen projektien hintatasoja varsin avoimesti.

Inton avaamat luvut noudattavat aika tuttua kaavaa kotimaisille digitoimistoille. Vaihtelu on toki alalla erittäin suurta, mutta keskiarvo on aika tasainen, ja Into esimerkiksi asettuu monella tapaa juuri keskiarvoon. Siksikin ehkä lukujen avaaminen on helpompaa heille.

”Meidän lähtökohtainen päivähinta (htp, 7,5h) asiakkaillemme on 800€. Eli pyöreästi 107€ tunti (alv. 0%). Poikkeuksia tehdään aika ajoin – esimerkiksi jättimäisiä projekteja kykenemme myymään hieman huokeammalla tuntihinnalla. Ymmärrykseni mukaan tuntihintamme on markkinassa lähempänä ylä- kuin alatasoa. Tuntihinnat kun tuntuvat liikkuvan kaikilla 70 ja 120 euron välimaastossa.”

Into-Digital kuuluu myös niihin toimistoihin, jotka uskaltavat puhua myös urakkatyyppisen tekemisen puolesta. Heidän työnsä kun ei ole henkilövuokrausta, vaan projekteja asiakkaille ja annettujen lupausten pitämistä, niissä raameissa mitä on sovittu.

”Erikoisuus toiminnassamme kilpailijoihimme verrattuna on se, että myymme lähes kaikki projektit kiinteään hintaan. Se toki edellyttää sitä, että projekti on määritelty tarkasti joko asiakkaan toimesta tai meidän toimestamme yhdessä asiakkaan kanssa. Meidän täytyy siis tietää, mitä ollaan tekemässä, jotta kiinteähintaisuus on mahdollista.”

Into avaa myös toimiston omia markkinointikuluja, jotka ovatkin aika merkittävät. Uskallan väittää, että hyvin harva alan toimisto investoi yhtä paljon markkinointiin kuin mitä Into-Digital tekee.

”Investoimme markkinoinnissamme tekemiseen kahdella valuutalla: ajalla ja rahalla. Digitaalisen markkinoinnin budjettimme pyörii kuukausittain neljän ja kuuden tuhannen euron välillä. Digimarkkinointikanavina meillä toimii pääosin Googlen hakusanamainonta, Googlen display-verkosto sekä sosiaalisen median alustat. Tämän lisäksi teemme pistemäisiä kampanjoita omalla budjetilla. ”

Käytännössä Into-Digital investoi myös merkittävästi omaan sisällöntuotantoon, eli kirjoittaa laadukkaita referenssejä, osallistuu kilpailuihin ja bloggaa tasaisesti. Täten toimistolla on myös mitä markkinoida. Digimainonnalla voidaan näin hakea näkyvyyttä myös omille sisällöille, ja investointi kannattaa, kun niitä omia sisältöjä on riittävästi.

Into-Digitalin malli ei suinkaan ole ainut tapa siihen miten digitoimistoa voi johtaa ja markkinoida, mutta se on ehdottomasti yksi tapa. Kun panostaa referensseihin, pärjää kilpailuissa, tekee hyviä lopputuloksia (jopa uhraten hieman kannattavuutta), voi luottaa ainakin tietynlaisten asiakkaiden arvostukseen.

It-ala on hyvin nuori ala, jossa monet laadulliset asiat vasta hakevat muotoaan. Ostajat ovat myös keskimäärin melko pihalla siitä, mitä ovat ostamassa, eivätkä ole yleensä riittävän valmistautuneita tulevaan hankkeeseen. Tällaisessa tilanteessa esimerkiksi referensseihin panostaminen ja ennustettavien hintalappujen antaminen asiakkaille voi olla vahva strategia, jos kovat lupaukset pystyy myös lunastamaan.

Tällainen strategia kun edellyttää käytännössä myös erittäin hyvää operatiivista kykyä – eli lupaukset pitää pystyä lunastamaan, eikä projekteissa voi olla valtavaa kirjoa, ja markkinoinnin ja myynnin on myös toimittava tehokkaasti. Täten malli ei tosiaankaan sovi kaikille alan firmoille, koska lupaukset ja toimituskyky eivät suinkaan kulje käsi kädessä kaikilla.

Ehkä juuri siksi on nostettava hattua niille, jotka yrittävät toimia asiakkaiden etuja painottaen, uskaltaen sanoa, että ”me olemme asiantuntijoita, me tiedämme miten asiat kannattaa tehdä, ja siksi uskallamme luvata jotain muutakin kuin tuntihinnan työllemme”.

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 900 tilaajaa).

Digitoimistot Vierityspalkissa – viimeisimpiä juttuja:

Jätä kommentti