Käsityöläiset kasvoivat isoksi: Digitoimisto Dude
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 6 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Miltton terästää digitoimistoprofiiliaan.
Digitoimisto Dude on tässä blogissa mainittu poikkeuksellisen usein, koska kahden kaveruksen vuonna 2013 Jyväskylässä perustama digitoimisto on ollut poikkeuksellisen avoin oman tekemisensä suhteen alusta saakka. Nykyisin he julkaisevat vuosittain jopa katsauksia tuloslukuihinsa (esim. Duden talouskatsaus 2018). Heillä on avoimena myös firman toimintakäsikirja, kehitysmenetelmät ja jopa tekijöiden palkat.
Dudella on myös ollut alusta saakka persoonallinen oma linja ja selkeät arvot. Tästä linjakkuudestakin on tässä blogissa kirjoitettu aiemmin. Dude on myös onnistunut säilyttämään rosoisen tyylinsä, vaikka kokoluokka onkin tuplaantunut alkuperäisestä.
Kahden hengen firmasta on tullut vuosien varrella neljän hengen firma, ja nyt liikevaihto yltää myös Vierityspalkin Toimistot-hakemistoon.
Dude tekee myös historiaa siinä, että tulee hakemistoon suoraan kolmen tähden toimistona.
Duden aktiivisuus WordPress-yhteisössä on todella esimerkillistä vaikka yrityksen kokoluokka on monia muita aktiivisia toimijoita huomattavasti pienempi. Dude myös koostaa koodi- ja tapahtumaosallistumiset omalle sivulleen, joten yhteisöosallistumisen laajuuteen voivat tutustua myös potentiaaliset asiakkaat.
Viimeisimmällä tilikaudellaan Dude teki 230 000 euron liikevaihdon, josta tulosta syntyi 16,1 prosenttia. Dude sijoittuu hakemistossa pienimpään ns. haastaja-sarjaan (100k-300k WP-liikevaihto), jossa samaa kokoluokkaa edustavat Pixels (Helsinki), Wysiwyg (Tampere) ja Verkkoasema (Oulu). Dude erottuu kuitenkin joukosta huomattavasti vakuuttavammalla WordPress-erikoistumisellaan.
Referenssivirta on Dudella myös ollut koko toimintansa ajan tasaista, ja pitkän referenssilistan sisällä on lukuisia todella uniikkeja yrityssivustoja ja verkkokauppoja.
Vierityspalkin kysymyksiin vastasi Roni Laukkarinen.
Kysymys: Mistä ja miksi Dude on saanut alkunsa?
Roni Laukkarinen: Roni Laukkarinen ja Juha Laitinen olivat samassa työpaikassa ohjelmistotalon web-suunnittelusta vastaavana tahona ja päättivät hypätä omilleen vuonna 2013, tavoitteena räätälöidympi kehityssuunta ja vapaammat kädet. Tarkempia taustatietoja löytyy Vierityspalkin artikkelista vuodelta 2014 sekä Duden aivan ensimmäisestä bloggauksesta.
Kysymys: Mitä asioita näette vahvuuksinanne digitoimistona ja WordPress-tekijänä?
Roni Laukkarinen: Duden kanssa pääsee suoraan tekemisiin tekijöiden kanssa, sillä tekijät myös liidaavat projektia. Emme turvaudu valmisteemoihin vaan jokainen teema on omaa kädenjälkeä ja hyödynnettävät WordPress-lisäosat joko tarkoin valittuja tai itse tehtyjä. Meiltä löytyy lähes kaikkea verkkosivujen ydintoteutukseen liittyvää osaamista saman katon alta; toteutamme sivut ja verkkokaupat graafisesta ilmeestä aina loppukoodiin saakka. Olemme toiminnassamme suoraviivaisia ja kestämme hyvin painetta. Lisäksi keskeistä palvelussamme on myös kattava ylläpito, eli nopeasti toimivat palvelimet tulevat kätevästi samaan pakettiin.
Kysymys: Millaisessa asemassa WordPress on teidän toiminnassa?
Roni Laukkarinen: WordPress on toiminnassamme erittäin keskeisessä asemassa, sillä se kuului yrityksen liiketoimintasuunnitelmaan jo perustamisvaiheessa. Haluamme myös olla mukana WordPress-yhteisön toiminnassa niin paikallisesti kuin netissäkin, sillä esimerkiksi WordPressin määrittämien standardien seuraaminen kehittää meitä työssämme. Lisää WordPressiin liittyvästä osallistumisestamme niin koodi- kuin yhteisöpuolellakin voi lukea nettisivuiltamme sille varaamastamme osastosta.*
Kysymys: Minkäkokoisiin projekteihin katsotte olevanne parhaiten sopivia?
Roni Laukkarinen: Olemme parhaimmillamme keskikokoisissa projekteissa, jotka liikkuvat 5-20 000 euron välissä. Pidämme projekteista, joissa voimme haastaa itseämme niin visuaalisen suunnittelun kuin taustatekniikankin saralta ja joita saamme myös jatkokehittää tulevaisuudessakin.
Kysymys: Oletteko osallistuneet WordPress-yhteisön toimintaan tai kehittäneet esimerkiksi omia lisäosia tai teemoja?
Roni Laukkarinen: Olemme olleet mukana Suomen WordPress-yhteisön toiminnassa alusta asti, mutta virallisesti ensimmäisestä WordCamp Finlandista (2015) lähtien. Sen lisäksi pistimme samana vuonna pystyyn WordPress-tapaamiset Jyväskylässä joita tälläkin hetkellä järjestää Dudelta Timi Wahalahti ja Roni Laukkarinen. Kaikille avoin starterteemamme Air-light löytyy WordPressin teemahakemistosta ja GitHubissa jaossa ovat omat lisäosamme, joita on kymmenkunta. Näiden lisäksi olemme avustaneet useamman lisäosan kehittämisessä ja kääntämisessä.
Kysymys: Mikä saa panostamaan yhteisön kanssa toimimiseen?
Roni Laukkarinen: Muilta oppiminen, vaihtelu ja sosiaalinen aspekti. Vuorovaikutus ja osaamisen jakaminen antavat lisämotivaatiota työhön. WordPressin hienous on se, että avoimen lähdekoodin Code of Conductia noudatetaan ihan joka paikassa, eli yhteisössä toimimisesta jää aina hyvä mieli kun ihmiset jakavat oppimaansa hyvää eteenpäin.
Kysymys: Millaista ylläpitoa ja jatkuvaa kehityspalvelua tarjoatte asiakkaillenne? Minkälaisia kuukausikustannuksia teidän asiakkaat tyypillisesti maksavat palveluistaan teille?
Roni Laukkarinen: Tarjoamme yhdistetyn webhotelli- ja ylläpitopaketin, johon kuuluu sivutilan, tietokannan ja mahdollisten sähköpostiosoitteiden (G Suite) lisäksi WordPress-päivitykset kaksi kertaa viikossa, pienet bugikorjaukset ja 1-2 tuntia muutoksia riippuen sopimuksesta. Ylläpidosta pyydämme projektikohtaisesti 45-200 euroa kuukaudessa riippuen sivuston koosta ja ylläpidettävistä asioista. Varsinainen jatkokehitys ei ole toistaiseksi vielä ylläpitopakettiin kuuluva osa.
Kysymys: Mikä on tarjoamanne hosting-ratkaisu WordPress-palveluille?
Roni Laukkarinen: Ylläpidämme, monitoroimme ja huollamme omia dedikoituja palvelimia, jotka sijaitsevat Suomessa. Palvelintekniikastamme löytyy lisää tietoa Handbookistamme.
Kysymys: Mistä referenssiprojektista olette olleet viime aikoina erityisen ylpeä?
Roni Laukkarinen: Hydraulimoottorivalmistajan Black Bruin Oy:n sivut – projekti sisältää paljon kaikkea vaativista tuotekatalogeista aina erilaisiin sivupohjiin saakka ja jatkokehitys jatkuu edelleen.