Suomen nopein digitoimisto on Aucor

Perttu Tolvanen

Tässä blogissa on sivustojen nopeudesta kirjoitettu viime aikoina, joten tuntui vitsikkäältä mitata myös alan toimistojen omien sivustojen nopeuksia. Katsaukseen otettiin mukaan Vierityspalkin WordPress- ja Drupal-hakemistojen toimistot sekä joukko kevään 2018 aikana Julkaisut-palstalla julkaisseita digitoimistoja. Näin katsaukseen pääsi mukaan 33 aktiivista digitoimistoa eri puolilta Suomea.

Ensimmäisen kategorian mittarina käytettiin ensimmäistä merkityksellistä latausta (First Meaningful Paint, eli FMP) ja mittaustyökaluna Google Lighthouse -palvelua (asetuksena Googlen suosittelema oletusarvo: Nexus 5X -kännykkä ja simuloitu nopea 3G-yhteys).

Nopeimman ensilatauksen tittelin kaappasi itselleen Aucor.

  1. Aucor (1,330 s)
  2. Koodiviidakko (1,850 s)
  3. Exove (2,060 s)
  4. Wysiwyg (2,310 s)
  5. G-Works (2,840 s)
  6. Hahmo Design (2,840 s)
  7. Pixels (2,900 s)
  8. Flo Apps (2,960 s)
  9. Redland (3,090 s)
  10. MEOM (3,280 s)
  11. Poutapilvi (3,410 s)
  12. Crop Agency (3,460 s)
  13. KWD Digital (3,500 s)
  14. Brave Digital (3,540 s)
  15. Geniem (3,590 s)
  16. Trimedia (3,700 s)
  17. Evermade (3,710 s)
  18. Druid (3,730 s)
  19. Into-Digital (3,770 s)
  20. Dude (3,770 s)
  21. Creuna Finland (3,790 s)
  22. Mediapool Finland (3,830 s)
  23. Zeeland Family (3,890 s)
  24. Wunder Finland (4,210 s)
  25. Redandblue (4,270 s)
  26. Vincit (4,290 s)
  27. Frantic (4,640 s)
  28. Valu Digital (5,270 s)
  29. Mirum Agency (5,410 s)
  30. Verkkoasema (5,840 s)
  31. Tietotalo (8,210 s)
  32. Sangre (8,370 s)
  33. Karhu Helsinki (9,340 s)

Toisena kategoriana mitattiin sitä missä kohtaa käyttäjä voi alkaa käyttämään sivustoa, eli klikkailemaan linkkejä ja vierittämään sivustoa sujuvasti (“Time to Interactive” Googlen termistöllä). Mittaustyökalu ja asetukset olivat samat kuin ensimmäisessä kategoriassa.

Nopeimman täyden latauksen tittelin kaappasi itselleen myös Aucor.

  1. Aucor (4,490 s)
  2. Into-Digital (4,660 s)*
  3. Poutapilvi (4,670 s)
  4. Koodiviidakko (6,550 s)
  5. Trimedia (6,790 s)
  6. Geniem (7,330 s)
  7. Exove (7,490 s)
  8. Redandblue (8,000 s)
  9. Valu Digital (8,070 s)
  10. Creuna Finland (8,560 s)
  11. Zeeland Family (8,630 s)
  12. Mirum Agency (8,840 s)
  13. G-Works (9,110 s)
  14. Mediapool Finland (9,580 s)
  15. Wunder Finland (9,770 s)
  16. KWD Digital (10,110 s)
  17. Karhu Helsinki (10,570 s)
  18. Crop Agency (10,720 s)
  19. Druid (11,640 s)
  20. MEOM (11,730 s)
  21. Flo Apps (11, 760 s)
  22. Brave Digital (12,180 s)
  23. Frantic (12,390)
  24. Dude (12,500 s)
  25. Wysiwyg (12,510 s)
  26. Pixels (13,700 s)
  27. Redland (15,050 s)
  28. Tietotalo (15,350 s)
  29. Evermade (23,900 s)
  30. Verkkoasema (24,250 s)
  31. Vincit (32,280 s)
  32. Hahmo Design (37,490 s)
  33. Sangre (39,350 s)

* Into-Digitalin sivuston etusivu on poikkeavan yksinkertainen, joten nopea täysi lataus johtunee pääosin tästä minimalismista.

Jos tästä varsin ei-tieteellisestä ranking-suorituksesta voi jotain johtopäätöksiä vetää, niin ainakin sen, että heikoimpien toimistojen suoritukset olivat yllättävän heikkoja verrattuna parhaimpaan segmenttiin.

Alkaa olemaan jo hyvin kyseenalainen suoritus jos yrityksen markkinointisivusto vaatii kännykällä ja nopealla 3G-yhteydellä yli 20 sekuntia ennen kuin sivuston kanssa voi vuorovaikuttaa (klikkaamalla tai jotain muuta). Tällöin ei ole kovin paljon kiinnitetty huomiota siihen miten paljon ja millaisia elementtejä ladataan. Esimerkiksi Sangren ja Verkkoaseman sivustot saavat Googlelta Performance-arvosanaksi 7/100, joka on todella heikko arvosana. Suurin osa toimistoista onneksi pääsi täydessä latauksessa 10 sekunnin tuntumaan, tai ainakin kohtuullisen lähelle.

Onneksi kärkiryhmä antaa varsin mallikkaan suorituksen siitä kuinka visuaalisestikin näyttäviä ja monipuolisia sivustoja saadaan ladattua käyttäjälle vain muutamissa sekunneissa. Tällöin on konepellinkin alla hiottu monia yksityiskohtia viimeisen päälle kuntoon. Esimerkiksi Aucorin Performance-arvosana on 78/100, Poutapilven 85/100, Koodiviidakon 79/100. Sivustojen nopeushan ei ole mitenkään yksittäisistä asioista kiinni, vaan nopean sivuston takana on yleensä laaja joukko hyvin optimoituja rakennuspalasia ja tarkkaan valittuja ratkaisuja.

Nopeuteen panostamisen merkitys ei ole myöskään vähenemässä. Mitä enemmän Google painottaa nopeutta hakutulosten ranking-algoritmeissään, ja mitä enemmän kasvaa sivustojen käyttö kännykällä ja vaihtelevien datayhteyksien ylitse, niin sitä tärkeämmäksi sivustojen raaka latautumisnopeus tulee.

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut.

Aiheet: digitoimistot

Tagit:

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton toimija, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat ja kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit. Pertun yhteystiedot.

Kommentit

  1. Tapio Nurminen says:

    Kiitos hyvästä artikkelista, latautumisnopeus on yksi tärkeimpiä asioita, joita testaamme sivuston julkaisuvaiheessa. Latausnopeuteen vaikuttaa myös sivuston käyttämä palvelin ja sivuston ikä. Vaikka ensilatauksissa kärkikymppiin pääsimmekin, uudet julkaisumme ovat paljon nopeampia. Suutarin lapsella ei ole kenkiä eli firman oman saitin optimointi meinaa usein unohtua. :)

  2. Ville Kinanen says:

    Hauska kirjoitus ja hienoa, että voittajakin on löydetty! Tuo latausnopeus nostaa koko ajan päätään yhtenä teknisen hakukoneoptimoinnin osa-alueena ja hienoa, että osa toimistoista panostaa tähän, niin itse SEO:ssa päästään keskittymään muihin osa-alueisiin.

    Mikään ei turhauta niin paljoa kuin alkaa pakkaamaan juuri koodattua sivua. :)

Jätä kommentti