Artikkelit
Avoimia työpaikkoja web-alalla keväällä 2022

WordPress-liikevaihto: 300 000–500 000 euroa / vuosi
WordPressin osuus koko liikevaihdosta: 80–100 %
WordPress-kokemus: ★ Kokenut WordPress-digitoimisto
Verkkokauppakokemus: Ei merkittävää kokemusta verkkokaupoista
Integraatiokokemus: ★ Kohtuullisesti integraatiokokemusta
Samassa liikevaihtoluokassa: Tammi Digital, Mediasignal, Sininen Härkä, Paper Planes, G-Works
Viimeisin julkaistu referenssiprojekti: Flux Productions (2 kuukautta sitten)
Vierityspalkissa kirjoitettua: Käsityöläiset kasvoivat isoksi: Digitoimisto Dude (2018), Ole mitä olet, digitoimisto. (2015), “Käsityöläismeiningillä webbisivuja” – Digitoimisto Dude (2014)
Toteutamme laadukkaita verkkosivustoja ja -palveluja, joiden avulla liikevaihto, tulos ja brändin tunnettuus kasvaa. Emme mene sieltä mistä aita on matalin, eli valmispalikkaa et tule meiltä saamaan. Tekemisessämme korostuu tiivis yhteistyö, laadukas suunnittelu, kovatasoinen tekninen toteutus sekä toimiva ylläpito.
Ota yhteyttä: moro@dude.fi / 040 835 1033 / www.dude.fi/
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Uuden ajan videotoimisto. Flux Productions on pätevä videokumppani yrityksille ja yhteisölle.
Fluxin vanhat verkkosivut olivat rakennettu valmisteeman päälle in-house tuotantona. Ideoita sivuston kehittämiseen oli mutta niiden toteuttaminen vaati kaverikseen pätevän ja osaavan verkkosivujen toteuttajan – Duden.
Verkkosivusto haluttiin tuoda kokonaisvaltaisesti tähän päivään. Hallintapaneeliin kaivattiin selkeyttä ja ulkoasuun modernia sekä dynaamista otetta. Lisäksi toiveena oli että liidien keräämistä varten rakennetaan oma ”videokioski” jossa loppukäyttäjä voi helposti hahmotella haluamalleen produktiolle hintaraamit.
Homma käynnistyi aloitustyöpajalla jossa kartoitettiin vielä tarkemmin sivuston erilaiset tarpeet sekä suuntaviivat suunnittelulle. Tsekattiin yhdessä benchmarkkeja läpi ja päätettiin, että tehdään tähän suuntaan mutta paljon paremmin.
Sivuston ulkoasu valmistui muutaman yhteisen session perusteella jonka jälkeen kehittäjät leipoivat sivuston teknisesti kasaan ennalta sovitussa aikataulussa.
Erittäin hyvässä hengessä toteutettu projekti jonka läpivienti oli tehokasta ja sujuvaa. Molemminpuolinen luotto varmisti timanttisen lopputuloksen.
“Olemme erittäin tyytyväisiä, että valitsimme Duden tekemään uudet verkkosivumme. Meillä oli valmiiksi joitakin ideoita siitä minkälaiset sivut haluaisimme, joten Dude kuunteli ja vei ne ideat toiselle levelille. Sivujen ulkoasu ja tekninen toteutus ylittivät odotuksemme. Erityisesti pidimme Duden modernista ja raikkaasta toteutus tyylistä sekä rennosta että joustavasta asenteesta. Suosittelemme vahvasti ja yhteistyömmekin on jatkunut siitä lähtien.” – Maarik Leppä, tuottaja, asiakkuuden
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Näyttävä ilme ja markkinointisivut Eepos-oppilaitoshallinnalle.
Oksidian päätuote on Eepos-oppilaitoshallinta jota käyttää yli 100 suomalaista taiteen oppilaitosta. Eepos toimii lisäksi kansainvälisesti.
# Lähtökohdat
Oksidialla oli klassinen ongelma. Henkilökunnasta suurin osa on lahjakkaita ohjelmoinnin ammattilaisia, mutta kaikilla on kädet täynnä työtä oman tuotteen ja toiminnan parissa. Verkkosivut ovat aina olleet projekti, jota tehdään vasta kun on aivan pakko. Dude tuli bongattua Ronin Twitteristä, jonka myötä lähdettiin miettimään Eepos-tuotteelle uutta ilmettä ja sivustoa nettiin.
# Tavoitteet
Uudesta ilmeestä haluttiin moderni ja aikaa kestävä. Asiakkaalla oli omia toiveita ja ideoita liittyen logoon, jotka otimme huomioon suunnittelussa. Verkkosivun suunnittelussa täytyi ehdottomasti ottaa huomioon saavutettavuus, helppo hallinnointi erilaisilla Gutenberg-sisältölohkoilla ja tietenkin uuden visuaalisen identiteetin näyttävä sisääntulo.
# Ratkaisut
Sivuston suunnitteluun saimme kiitettävän vapaat kädet ja luomamme ilmeen graafiset elementit istuvat kuin nenä päähän verkkosivuston visuaaliseksi silmänkarkiksi.
Ilmeeseen luodut pallurat tuovat väriä sekä jaksottavat sisältöä tyylikkäästi ja hillitysti. Modernia väripalettia käyttävä ilme pitää verkkosivun ilmeen raikkaana vielä vuosienkin päästä.
Logossa haluttiin toimintaa kuvaavasti tuoda mukaan kirjamaisuutta. Lisäksi logosta voi hahmottaa kaksi E-kirjainta vastakkain sekä puhekuplan, joka korostaa Eepos-oppilaitoshallinnan yhtä ydintä, kommunikaatiota.
Valmistelimme asiakkaalle myös kevyen graafisen ohjeistuksen, jolla varmistetaan toteuttajasta riippumatta, että ilme ei lähde hajoamaan eri suuntiin tulevaisuudessa.
Luottamus ja kommunikaatio molempiin suuntiin oli vahvaa ja asiantuntemustamme arvostettiin, joka vahvisti itsessään projektin onnistumista. Tämä onnistuminen heijastui myös vahvasti asiakastyytyväisyydessä. Paljoakaan paremmin ei voisi projekti enää onnistua!
# Kuinka prosessi eteni?
Projekti alkoi perinteisesti aloitustyöpajalla, jossa käsittelimme asiakkaan tarpeet, tavoitteet ja toiveet. Toimme esiin myös omia ehdotuksiamme ja asiantuntijuuttamme.
Pidimme suunnitteluprosessin tiiviinä sprintteinä ja edistimme aina ennaltasovittuja asioita, joita esittelimme lopulta asiakkaalle. Valmistelimme sivuston näkymistä klikkailtavan prototyypin Figma-sovellukseen, jossa asiakas pääsi testaamaan sivua jo ennenkuin mitään kehitystyötä oltiin aloitettu.
Kehityksen aikana asiakas sai myös viikottaisia tilannekatsauksia. Lisää teknisistä ominaisuuksista voit lukea Sivuston ominaisuudet -kohdasta.
Ilmeen ja logon suunnittelu eteni myös samaisissa sprinteissä. Pystyimme näppärästi heti demonstroimaan miltä uusittu ilme näyttäisi uudella sivustolla.
Jatkuvalla avoimella keskustelulla ja läpinäkyvyydellä loimme vahvan luottamussuhteen, joka siivitti meidät projektissa aina maaliin asti, aikataulussa pysyen.
# Sivuston ominaisuudet
## Helppo sisällönhallinta lohkoajattelun avulla
Sivusto rakennettiin käyttäen joustaviin, asiakkaalle räätälöityihin Gutenberg-lohkoihin perustuvaa tapaa luoda sisältöjä. Lohkojen ansioista Oksidian henkilökunta voi luoda helposti ja nopeasti uusia sivuja tarpeen mukaan sellaisilla asetteluilla jotka sopivat tarkoitukseen, ilman että sisältöjä tarvitsee sorvata sivuston pakottamiin ”sivupohjiin” tai muihin tiukkoihin raameihin. Lohkoista voi kasata kokonaan uusia ländäreitä tarpeen mukaan.
## Huoletonta menoa
Oksidian luotti Eepos.fi-sivustonsa Duden tarjoamaan kokonaisvaltaisen ylläpitopaketin hellään huomaan. Me huolehdimme sivuston tekniikan toimivuudesta, päivityksistä ja tarjoamme nopeasti reagoivan käyttötuen. Oksidian tarvitsee vain nauttia uudesta sivustosta! Samalla käyttötukemme palvelee sivustoon liittyvissä kysymyksissä ja vastaa uskomattoman nopeasti.
“Eepoksen uusi logo on aivan käsittämättömän upea ja kuitenkin säilyttänyt alkuperäiset juuret. Eepoksen historiassa nettisivujen päivitys ei suoraan sanottuna ole koskaan ollut näin yksinkertaista ja miellyttävää. Olette tehneet kyllä tavallisen käyttäjän elämästä helppoa! Monessa asiassa myös nähtiin, että Duden väki uskaltaa sanoa ei, jos pyynnössämme ei ole järkeä. Se on pelkästään hyvä asia, silloin kaikilla pysyy jalat maassa.”
– Tuomas Oksanen, Toimitusjohtaja
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Helppoa työnhakua modernilla sivustolla.
WorkPower on tarjonnut 20 vuoden taipaleella tuhansille työntekijöille yllättävän hyvää työelämää. Tamperelainen perheyritys on kasvanut monipuoliseksi rekrytoinnin ja henkilöstövuokrauksen kumppaniksi. Samaan konserniin kuuluu myös terveydenhoitoalaan keskittynyt MediPower.
Klassinen tarina: WorkPowerin että MediPowerin sivustot kaipasivat teknistä sekä visuaalisesta remonttia. Asiakkaalla oli selkeät kattotason tarpeet tiedossa, joita lähdettiin yhdessä tarkentamaan ja jumppaamaan parhaalla mahdollisella tavalla.
Verkkosivuston uudistuksen päätavoitteita oli, että markkinointitiimi kykenee luomaan uusia sivuja sekä sisältöjä helposti ja itsenäisesti. Äärimmäisen helppo työnhakuprosessi, suorituskyky ja sivuston toiminnan luotettavuus nousivat myös tavoitelistan kärkeen.
## Kaksi sivustoa samassa paketissa
WorkPowerille ja MediPowerille toteutettiin omat sivustonsa hyödyntäen WordPressin multisite -toiminnallisuutta. Tämän ansioista markkinointitiimi pääsee päivittämään kummankin sivuston sisältöjä yhdellä kirjautumisella ja kokonaisuuden tekninen toimintavarmuus on suurempi, kun samankaltaiset sivustot käyttävät yhteistä koodipohjaa. Kävijälle sivustot näkyvät ulkoisesti täysin omina kokonaisuuksinaan.
## Helpompaa sisältöjen päivittämistä
Kasasimme valikoiman valmiita lohkoja, joiden avulla markkinointitiimi pääsee luomaan helposti uusia, näyttäviä sivuja. Vaaraa sivuston tai ulkoasun rikkoutumisesta ei ole, sillä sisällöt syötetään valmiiksi määriteltyihin kenttiin – kenenkään markkinoinnissa ei tarvitse koittaa muistaa millä tavalla esimeriksi tiettyjä asetteluja luodaan. WordPress Multisite -asennuksen ansiosta toistuvia sisältöjä saadaan jaettua WorkPowerin ja MediPowerin sivustojen kesken, vähentäen tarvetta päivittää tietoja moneen paikkaan.
## Avoimet työpaikat automaattisesti sivustolle
WorkPower käyttää keskitettyä LikeIT-järjestelmää avoimien työpaikkojen ja hakemusten käsittelyyn. Yksi tärkeimmistä sivuston konepellin alla olevista toiminnallisuuksista onkin avoimien työpaikkojen automaattinen päivittäminen sivustolle. Avautuipa uusi työpaikka, ilmoituksen tietoja päivitettiin tai työ löysi tekijänsä – muutokset LikeIT järjestelmässä päivittyvät lähes reaaliajassa sivustolle. Ilmoitukset kuitenkin tallennetaan sivuston tietokantaan, jotta mahdollinen vikatilanne tai yhteyskatko kolmannen osapuolen järjestelmään ei estä avoimien työpaikkojen selailua.
## Superhelppo työnhakuprosessi
Työpaikkojen löytämisestä ja niihin hakemisesta haluttiin tehdä mahdollisimman helppoa, miellyttävää sekä nopeaa. Tätä tarkoitusta varten toteutimme työpaikkojen selausnäkymän kattavilla suodattimilla reaaliaikaiseksi käyttäen Vue.js-teknologiaa. Täysin uudistettu hakuprosessikin toteutettiin Vue.js-teknologialla osaksi sivustoa. Selkeä monivaiheinen lomake ohjaa pieni vaihe kerrallaan kohti hakemuksen lähettämistä. Hakuprosessissa esitettävät kysymykset haetaan LikeIT-järjestelmästä työpaikkakohtaisesti, mahdollistaen esimeriksi pikahaut joissa kysytään vain välttämättömät perustiedot.
## Työhakemukset luotettavasti käsiteltäviksi
Työnhakijan lähettäessä hakemuksen sivuston kautta, välitetään tiedot reaaliajassa LikeIT-järjestelmään WorkPowerin ja MediPowerin rekrytointihenkilöstön käsittelyyn. Tämän jälkeen hakija saa automaattisesti tunnuksen, jonka avulla hän pääsee tarvittaessa vielä täydentämään tai päivittämään tietojaan. Jos tietojen siirto LikeIT-järjestelmään epäonnistuu esimeriksi tilapäisen yhteyskatkoksen vuoksi, hakemus välitetään uudestaan automaattisesti myöhemmin. Näin yksikään tärkeä työhakemus ei pääse hukkumaan ja hakijan kokemus säilyy miellyttävänä!
## Kävijäpolkuja ja konversio-optimointia
Sivustoilla on kiinnitetty erityistä huomiota konversio-optimointiin ja siihen, että yhtään potentiaalista työnhakijaa ei poistu sivustolta ilman jonkinlaista interaktiota. Toistuvat hienovaraiset toimintakehoitteet ohjaavat kävijää eteenpäin sivustolla. Siltä varalta että kiinnostavaa työpaikkaa ei löytynytkään tällä kertaa, kävijälle tarjotaan aina viimeisenä mahdollisuutta jättää avoin hakemus. Sivustolla hyödynnetään myös Leadoon chatbotteja, joiden avulla työnhakijat voivat jättää hakemuksen tietyn toimialan tehtäviin ohittamalla perinteiset hakemuslomakkeet kokonaan.
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Koulutuskuntayhtymä Tavastia vastaa Hämeenlinnan seudun toisen asteen koulutuksesta sekä kansalaisopiston tarjonnasta.
# Lähtökohdat
Koulutuskuntayhtymä Tavastian sivuston tekniikka ja ulkoasu eivät vastanneet enää yhdeksän sivuston kokonaisuuden tarpeita. Uudistuksen suunnittelu ja valmistelu oli aloitettu vahvasti jo ennen projektin kilpailutusta. Pohjatöiden ollessa hyvin kattavat, pääsimmekin nopeasti kiinni itse tekemiseen ja sivuston toteuttamiseen.
# Tavoitteet
Yleisilme haluttiin päivittää vastaamaan slogania tulevaisuuden tekijöistä. Yhtenä päätavoitteista oli käyttökokemuksen parantaminen. Erityisesti ammattiopiston ja kansalaisopiston tarjonnat haluttiin tuoda selkeämmin esille. Lisäksi sisältöjen päivittämistä haluttiin automatisoida ja varmistaa sivuston vakaa toimivuus suosittujen kurssien ilmoittautumisten alkaessa.
# Ratkaisu
Kattavilla integraatioilla, modernilla suunnittelulla ja monipuolisella sisältölohkokirjastolla asiakas sai kaikki nykyaikaisen koulutuskuntayhtymän verkkosivun tarpeet täyttävän kokonaisuuden. Sivuston toteutuksessa otettiin huomioon helppo jatkokehitettävyys, ja uusia ominaisuuksia onkin jo lisätty tarpeiden mukaan.
# Asiakkaan sanoin
“Koulutuskuntayhtymä Tavastian sivusto on laaja, ja pelkästään eri oppilaitosten organisointi saman sivuston alle vaatii tekijöiltä ammattitaitoa niin visuaalisesti kuin teknisestikin. Sivustolla on myös integrointeja, jotka tuovat tekemiseen oman vaikeusasteensa. Yhteinen näkemys sivujen ulkoasusta ja toiminnallisuuksista löytyi kuitenkin Duden kanssa nopeasti. Lopputulos on erittäin käyttäjäystävällinen, näyttää hyvältä ja täyttää ne tavoitteet, jotka uusille verkkosivuillemme alussa asetettiin.” – Jenni Manninen, Viestintä- ja markkinointipäällikkö
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Jugend-tyylillään hurmaava Harmooni sijaitsee Jyväskylän keskustassa vanhassa harmonitehtaassa. Toteutimme Harmoonin verkkosivun uudistuksen, jossa hallittavuus ja ilme tuotiin nykyaikaan.
# Lähtökohdat
Vanhat sivut olivat tehty Duden toimesta yrityksemme alkuaikoina, olisiko ollut jopa ensimmäisiä asiakastöitämme. On varsin ymmärrettävää, että sivuston tekniikka ja visuaalinen ilme oli siitä päässyt vanhenemaan ja sisällönhallinnointi on sittemmin ottanut roimia harppauksia eteenpäin.
# Tavoitteet
Visuaalisuuden haluttiin kuvastavan ravintolarakennuksen jugend-tyylistä ilmettä, tekniikan vastaavan nykyajan vaatimuksia ja hallittavuus oli saatava vaivattomammaksi.
# Mitä teimme?
Sivuston suunnittelutyö alkoi jo 2020 alkuvuodesta. Koronan tuomat haasteet kuitenkin viivästytti projektin läpivientiä. Asiakkaalle oli toteutettu kolmannen osapuolen toimesta rautalankamalli uudesta sivustosta ja sen sisältörakenteesta. Viilasimme sitä hieman sisällön mutkattoman käyttökokemuksen takaamiseksi.
Ulkoasuun toimme jugend-henkisiä koukeroita ja rakennuksen väriä beigen ja petroolin muodossa. Ruokalistat ovat entistä joustavammat rakentaa ja selkeämmät käyttäjälle. Sisältö on muutenkin täysin asiakkaan itse lohkoilla rakennettavissa ja hallittavissa. Bon appétit!
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Saimme kunnian toteuttaa Bernerin ammattinurmikkotuotteiden verkkosivuston uudistuksen. Bernerin ammattinurmikkotuotteista löytyy laaja valikoima tuotteita golf-kenttien, jalkapallokenttien ja viheralueiden hoitoon sekä viherrakentamiseen.
# Lähtökohdat
Vanhaa sivustoa oli ajan hammas päässyt puraisemaan niin visuaalisesti kuin teknisestikin, joten uudistus oli ehdottomasti kohdillaan. Lisäksi sivustolta puuttui selkeä asiantuntija-aiheinen tieto. Ohjeet, videot ja tuotetiedot olivat usein puutteellisia tai vanhentuneita vaikean hallittavuuden vuoksi.
# Tavoitteet
Uudistuksen tavoitteena olikin tuoda sivusto kokonaisvaltaisesti tälle vuosikymmenelle. Brändi- ja asiantuntijaroolia haluttiin vahvistaa sekä siirtää asiakaspalvelun työtaakkaa enemmän verkkoon. Käyttäjille haluttiin tehdä helpoksi mm. ohjeiden ja oppaiden sekä tuotetietojen löytäminen.
# Asiakkaan kommentti
“Duden porukka onnistui luomaan meille sopivan visuaalisen ilmeen ja pienet sivulause vihjeetkin oli osattu ottaa huomioon. Projekti soljui rennosti kiireisen arjen lomassa ja ongelmien ratkaisemiseksi löytyi aina useita ehdotuksia. Duden kokemuksen avulla sivuille tuli toiminnallisuuksia joita emme olleet edes itse keksineet ehdottaa.”
– Saila Innanen, Myyntipäällikkö
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Uutis- tai viihdesivusto
Caravan-lehti on Suomen valtakunnallinen leirintämatkailun erikoislehti, josta löytyy artikkeleita uusista malleista, matka- ja leirintäkohteista ja kaikenlaista aiheeseen liittyvää teknistä tietoutta. Dude pääsi toteuttamaan verkkosivumuotoisen Caravan-lehden ilmeen ja tekniikan.
# Lähtökohdat
Vuodesta 1966 saakka julkaistun Caravan-lehden verkkolehti oli jäänyt tekniikaltaan jälkeen. WordPressin päällä toimivalle sivustolle oli kertynyt teknistä velkaa ja se krakasi suorituskyvyltään. Ilmekin kaipasi päivitystä.
Verkkolehdelle kaivattiin myös maksumuuritoiminnallisuutta, jotta Caravan plus -tilaajille saataisiin esitettyä kattavampaa sisältöä, johon pääsisi käsiksi kirjautumalla sivustolle. Tämän lisäksi tarvetta oli myös laajemmalle mainostyökalulle, jonka avulla verkkolehdessä voisi myydä, hallita ja näyttää mainoksia helposti.
Dude oli jo aiemmin toteuttanut Leirintäoppaan sivuston, johon Caravan-lehti on kiinteästi kytköksissä, joten Suomen Caravan Media ei miettinyt kahta kertaa kumppanivalintaa.
# Sivuston ominaisuudet
## Nykyaikaistaminen visuaalisesti
Sivuston ilmeestä haluttiin mahdollisimman yhdenmukainen printtilehden visuaalisuuden kanssa, saavutettavuutta unohtamatta. Lehden yleisilme fontteineen ja väreineen on selkeä ja luettava, joten samaan pyrittiin tähtäämään myös verkkolehtipuolella.
## Erilaiset artikkelityylit
Caravan-lehden verkkosivuille toteutettiin paria erilaista artikkelipohjaa, joita voi käyttää erilaisen sisällön tuottamisessa. Perinteisempi artikkelityyli noudattaa klassista sisältö + sivupalkki -mallia kun taas uudemmalla tyylillä voi toteuttaa isompaa, näyttävämpää keskitettyä sisältöä, jota voi hyödyntää esimerkiksi arvioissa ja reportaaseissa.
## Mainokset
Caravan-lehti saa osan tuloistaan mainosten kautta, joten tähän toiminnallisuuteen haluttiin myös panostaa kunnolla. Sivustolla on Duden räätälöimä monipuolinen mainostenhallintalisäosa, joka mahdollistaa mainosten lisäämisen sivustolle asetettuihin mainospaikkoihin, mainosten ajastamisen ja erilaisten mainoskampanjoiden tekemisen. Lisäksi lisäosa näyttää erikseen kunkin mainoksen näyttökerrat ja klikkaukset.
## Maksumuuri
Osa lehden verkkopalvelussa julkaistuista artikkeleista kuuluvat Caravan plus -tilaukseen ja ovat maksumuurin takana. Kaikki Caravan plus -sisältö kuuluu SF-Caravan ry:n jäsenyyteen ilmaiseksi, joten toteutimme kirjautumisintegraation SF-Caravanin jäsenrekisteriin SSO-tekniikalla. Lehden sisällöistä kiinnostuneet voivat hankkia pääsyn Caravan plus -sisältöjen pariin myös ostamalla erillisen digitaalisen käyttöoikeuden.
“Halusimme päivittää Caravan-lehden verkkosivuston ulkoisen ilmeen ja tuoda verkkolehteen myös uusia toiminnallisuuksia. Verkkojulkaisun toimintalogiikka poikkeaa staattisten verkkosivustojen luonteesta huomattavasti, sillä sivusto elää ja kehittyy jatkuvasti. Dude on suhtautunut asiakkaan lukuisiin toiveisiin ja tarpeisiin kiitettävällä joustavuudella ja järjestelmällisyydellä.”
– Pauli Salokangas, päätoimittaja
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Vuonna 1858 perustettu Suomen Kustannusyhdistys on Suomen vanhin elinkeinoelämän etujärjestö. Yhdistys tukee sataa jäsenkustantamoaan muun muassa kehittämällä kustannusalan toimintaedellytyksiä. SKY edistää myös sananvapauden toteutumista, kirjallisuuden levitystä ja lukemisharrastusta.
Kustannusyhdistyksen vanha sivusto oli jähmeä niin käyttökokemukseltaan kuin sisältöjen päivittämisenkin osalta. Visuaalisuudesta ei ollut tietoakaan, sillä sivusto oli pääasiassa keskitettyä mustaa tekstiä valkoisella pohjalla. Käytettävyyden lisäksi hakukonenäkyvyys oli kärsinyt ajan myötä, eikä moni löytänyt sivustolle.
Sivusto haluttiin tuoda tähän päivään ja esitellä sen avulla Kustannusyhdistyksen toimintaa sekä kampanjoita kattavammin. Samalla visuaalisen ilmeen tulisi kunnioittaa yhdistyksen pitkiä perinteitä. Uuden sivuston sisällön päivittämiseltä toivottiin helppoutta ja ylläpitoon vaivattomuutta.
# Mitä teimme
## Monikielisyys
Kustannusalalla tehdään paljon kansainvälistä yhteistyötä, joten sivuston kieliversiointi oli avainasemassa. Sivuston kaikki toiminnallisuudet toteutettiin tukemaan kolmea kieliversiota: suomea, ruotsia sekä englantia. Monikielisen sisällön hallinta on helppoa ja jokaisella kieliversioidulla sivulla on oma, helposti ymmärrettävä osoitteensa.
## Automaattiset kustantamojen esittelyt jäsenrekisteristä
Sivustolla haluttiin esitellä Kustannusyhdistyksen kaikki noin 100 jäsenkustantamoa. Tätä varten rakensimme integraation sivuston ja räätälityönä tehdyn jäsenrekisterin välille. Kustantamot päivittävät tietojaan sekä esittelytekstejään suoraan jäsenrekisterissä, mistä ne päivitetään automaattisesti puolen tunnin välein sivuston kaikilla kieliversioilla olevaan jäsenlistaan. Ajastettu kutsu hakee tiedot jäsenrekisterin REST-rajapinnasta ja tallentaa jokaisen kustantamon sivuston erilliseen sisältötyyppiin. Tämä mahdollistaa tulevaisuudessa taustalla olevan jäsenrekisterin mahdollisen vaihtamisen tai kustantamojen tietojen täyden eriyttämisen jäsenrekisteristä.
## Selkeitä poimintoja tilastoista
Kustannusyhdistys julkaisee neljännesvuosittain trenditietoa markkinoiden kehityksestä ja vuosittain kattavamman tilastopaketin edellisen vuoden tuotannosta ja myynnistä. Tilastoille luotiin selkeä esittelysivu, joka mahdollistaa mielenkiintoisten nostojen esittämisen tilastojen avainluvuista.
## Työkaluja hakukonenäkyvyyden parantamiseen
Vanhan sivuston hakukonenäkyvyys kärsi, koska julkaisujärjestelmän muodostamat linkit eivät olleet hakukoneystävällisiä. Uudistuksessa linkkeihin ja osoiterakenteeseen kiinnitettiin huomiota, jotta sivusto nousisi jälleen hakukoneiden tulosten kärkipäähän. Koodipuolella hakukoneystävällisyys otettiin huomioon heti alussa ja asiakkaalle on hallintapaneelin puolella tarjolla työkaluja optimointiin.
## Huoli ylläpidosta unoholaan
Huolehdimme Kustannusyhdistyksen puolesta kaikkiin sivuston tekniikkaan liittyvistä asioista, kuten päivityksistä, tietoturvasta ja toimivuuden varmistamisesta. Yhdistyksen henkilökunta voi olla tarvittaessa yhteydessä käyttötukeemme, joka auttaa reippaasti kaikissa sivustoon liittyvissä asioissa.
“Projekti sujui alusta loppuun kitkatta. Yhteistyö sujui mukavasti ja rennosti, ja aikataulu ja budjetti pysyivät hyvin. Toiveemme huomioitiin nopeasti ja ratkaisut löytyivät vaivatta. Onnistunut uudistus näkyy viivan alla: sivuston käyttäjämäärä on kasvanut 66 prosenttia ja sivunäytöt yli tuplaantuneet. Erityisesti käyttäjät kiittävät sivuston selkeyttä ja onnistunutta visuaalista ilmettä.”
– Sanna-Maaria Tornivaara, Viesintäpäällikkö
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Tahto Group auttaa asiakkaitaan modernisoimaan heidän IT-ympäristönsä Microsoftin pilviteknologioiden avulla. Tahdolla uskotaan, että maailma on muuttunut ja IT:tä tulee tehdä ihmisille, ei IT:lle.
Tahdolla oltiin tehty sivustouudistuksia sivustouudistuksien perään, eikä yksikään lopputulos koskaan oikein tuntunut onnistuvan kunnolla. Kun Tahdolla aloitti uusi kasvujohtaja ja markkinoinnin asiantuntija, päättivät he laittaa taas uuden sivustouudistuksen käyntiin. Koska Tahdon tapa toimia on olla lähellä asiakasta ja puhua heidän kieltään, halusivat he samoja asioita uuden sivuston toteuttajalta.
Tahdon tahtotila oli alusta lähtien selvä: sivuston tulee kestää aikaa niin ulkoasultaan kuin tekniikaltaan. Sisällöistä haluttiin helpommin hallittavissa olevia kokonaisuuksia ja visuaalisesta ilmeestä ammattimaisempi. Tahdolla on selkeät kasvusuunnitelmat, joita sivuston tulisi tukea pitkälle tulevaisuuteen. Pelkän sivustoprojektin toteuttajan sijaan etsittiin kumppania, joka pysyy rinnalla ja tukee Tahtoa muutoksen keskellä.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, eikös se näin ole? Sen takia tämäkin projekti aloitettiin työpajalla, jossa Tahdon porukka pääsi miettimään tulevan uuden sivuston rakennetta, toiminnallisuuksia ja ulkoasua Duden suunnittelijan sekä kehittäjän kanssa. Iloiseksi yllätykseksi tahtolaiset olivat jo hahmotelleet Ikean pahvipakkaukseen ajatuksiaan sisällöistä. Pystyimmekin sen ansiosta paneutumaan hyvinkin tarkasti kävijäpolkuihin ja siihen minkälainen mielikuva sivustolla halutaan luoda.
Suunnittelijamme työsti tiiviissä yhteistyössä Tahdon tiimin kanssa sivuston visuaalisen ilmeen raikkaaksi, houkuttelevaksi ja ammattimaisuutta huokuvaksi. Koodipuolella sisällön hallinnasta tehtiin täysin asiakkaan käsissä oleva paketti modulaaristen lohkojen avulla, mahdollistaen esimerkiksi kampanjasivujen omatoimisen kasaamisen. Sivuston nopeus hierottiin huippuunsa ja liidien konvertoimiseksi lisättiin Leadoon botteja.
Tahto tuottaa paljon materiaalia modernista IT:stä kiinnostuneille, joten toteutimme sivustolle tietopankin joka kerää yhteen blogikirjoitukset, webinaarit ja ladattavat oppaat.
Olipa webinaari live tai tallenne, Tahdon uusi sivusto tukee niiden julkaisua. Sivustolle rakennetun toiminnallisuuden ansiosta Tahto voi kerätä etukäteen ilmoittautumisia tulevaan webinaariin ja lähettää liven suoraan sivustolle upotettuna. Webinaaritallenteita pääsee katselemaan myös jälkikäteen sähköpostiin lähetetyn yksilöllisen linkin kautta.
“Tämä on ollut yksi hienoimmista projekteista tähän saakka omalla työurallani. Lähtökohdat olivat niinkin vaatimattomat, että tämän täytyi olla Tahdolla se viimeinen verkkosivuprojekti muutamaan vuoteen ja koen vahvasti, että olemme siinä tavoitteessa onnistuneet. Teillä on Dudella kyllä todella rautainen tiimi kasassa ja huomaa, että tätä on harjoiteltu. Kiitos tuhannesti, että autoitte meitä saamaan itsellemme sen kaikkien aikojen saitin ❤️”
– Pekka Hyvärinen, Kasvujohtaja
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Kata Safety Oy on väestönsuojelun sekä säteily- ja paloturvallisuusalan asiantuntija ja varautumispalvelujen kattavuudessa ainoaa laatuaan Suomessa. Yritys palvelee kiinteistöjen omistajia ja kiinteistöalan ammattilaisia turvallisuuteen ja varautumiseen liittyvissä vastuissa.
Vanhat sivut olivat menneet sillisalaatiksi ja latautuivat hitaasti, joten uudistus oli paikallaan. Yrityksen visio ja tarina haluttiin myös paremmin näkyville. Vanhoilla sivuilla näkyi ns. ”wall of text” -ilmiö, jossa tekstiä on liikaa yhdessä kohtaa pötkössä. Saitti kaipasi modernimpaa otetta ja raikastusta visuaaliseen ilmeeseen. Oli myös tärkeää, että sivusto eroaa selkeästi alan kilpailijoista.
Kata Safetyn sivustouudistuksessa oli selkeät tavoitteet alusta asti. Uudet sivut piti saada palvelemaan liidien hankinnassa ja toimia eräänlaisena ”kotipesänä” digitaaliseen markkinointiin. Sivuista haluttiin nopeat, helposti lähestyttävät, optimoidut, jatkokehitettävät ja myyvät WordPress-sivut, joita olisi helppo päivittää. Kansainvälistymisen varalta haluttiin alusta, johon saisi tarvittaessa lisättyä kielikäännösversiot.
Kata Safetylle rakennettiin täysin modulaarinen, joustavilla lohkoilla itse päivitettävä verkkosivukokonaisuus. Sivusto koodattiin mahdollisimman suorituskykykeskeisesti ja kuvat optimoitiin niin, että latausnopeus ei kärsisi. Sivusto laitettiin majailemaan jo valmiiksi nopeille palvelimillemme välimuistituksineen antamaan lisäpotkua latausnopeuksiin.
“Uudet sivut ovat olleet käytössä vajaan puoli vuotta ja ehkä tärkeimpänä havaintona on omien hermojen menettämisen vähyys verkkosivuasioissa.
Aiemman sillisalaattisivustomme käytön jälkeen Duden rakentamaa sivustoa on ollut ilo käyttää ja pienten muutosten tekeminen ja sisällön päivittäminen itsenäisesti on naurettavan helppoa ja nopeaa. Hallintapaneeli on mielestäni selkeä ja moni asia selittää itse itsensä. Sitten kun menee itsellä sormi suuhun niin avun saa nopeasti.
Jos joskus koittaa sivuston jatkokehityksen aika, onkin helppo palata näiden tyyppien pakeille. Dudella hommat osataan hoitaa niin, että turha jäykkyys loistaa poissaolollaan, mutta samaan aikaan kaikki on ammattimaista. Kiitos ja kumarrus.”
– Joni Rahunen, Markkinointi
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Uutis- tai viihdesivusto
Arkkitehti-lehti on ainoa suomalainen arkkitehtuuriin keskittyvä aikakauslehti ja yksi maailman vanhimmista yhä julkaistavista arkkitehtuurijulkaisuista. Lehden ensimmäinen numero ilmestyi vuonna 1903. Olikin suuri kunnia kun lehteä julkaiseva Arkkitehtiliitto valitsi Duden uudistamaan vanhan ja arvostetun lehden verkkopalvelun.
Vanha verkkopalvelu oli jäänyt visuaalisesti ajastaan jälkeen ja sen päivittäminen oli kankeaa. Myös näköislehden lukeminen koettiin hankalaksi, eikä verkkopalvelu tukenut mahdollisuutta julkaista artikkeleita verkossa. Digitaalisen lukuoikeuden ostaminen oli hankalaa ja Arkkitehtiliiton jäsenten tuli pyytää erikseen oma tunnus lehden lukemista varten, vaikka lehti on ilmaiseksi tarjottu jäsenetu.
Lehden verkkopalvelu haluttiin uudistaa vastaamaan paperisen lehden päivittyvää ilmettä ja uusia tapoja kuluttaa sisältöä. Näköislehden rinnalle haluttiin tuoda verkossa julkaistavia yksittäisiä, helppolukuisia artikkeleita sekä kohdekuvauksia. Lisäksi näköislehden lukukokemuksen toivottiin parantuvan. SAFAn jäsenten sekä lehden paperisten tilaajien pääsystä sisällön äärelle tuli tehdä helppoa ja myös tilausprosessia sujuvoittaa.
Suunnittelussa tulisi ottaa huomioon lehden laaja, kansainvälinen lukijakunta. Uuden verkkopalvelun tulisi myös kestää aikaa ja ilmeen toimia yhteen painetun lehden hieman vaihtelevan taittotyylin kanssa. Käyttöliittymästä lähdettiinkin suunnittelemaan mahdollisimman yksinkertaista ja vähäeleistä. Vaikka verkkopalvelussa on paljon laadukasta sisältöä, haluttiin välttää käyttäjiä kuormittava runsaudesta johtuva ähky.
Skandinaavisen selkeä yleisilme tiiviissä yhteistyössä Arkkitehti-lehden päätoimittajan kanssa tehtyjen iteraatioiden lopputuloksena. Eloa ja vaihtuvuutta tuotiin lehtien kansilla sekä sivuille lisätyillä isoilla kuvapinnoilla joihin katse kiinnittyy.
Arkkitehti-lehden näköislehtiarkisto on laaja ja käsittää yli 800 lehteä. Vanhassa verkkopalvelussa näköislehdet oli toteutettu levytilaa kuluttavalla tavalla, joka ei ollut ihan tätä päivää. Uutta verkkopalvelua varten halusimme kehittää lukukokemusta ja luoda kustannussäästöjä vähentämällä levytilan tarvetta.
“Meillä oli paljon omia tarpeita ja visuaalisia ideoita julkaisumme uudelle verkkoalustalle, mutta kaipasimme myös keskusteluja ja rehellisiä mielipiteitä ratkaisuista. Duden tiimin kanssa kommunikointi oli helppoa ja suoraa, mikä oli meille erityisen tärkeää. Saimme selkeitä vastauksia ja projektin hallinta oli helppoa. Pystyimmekin toteuttamaan projektin huomattavan ketterästi, ennakoiden myös tulevaa. Lopputuloksena saimme tarpeisiimme hyvin vastaavan uuden julkaisu- ja myyntikanavan, jota on nyt mahdollista ylläpitää ja kehittää edelleen.”
– Mika Savela, Päätoimittaja
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Web-sovellus tai asiointipalvelu
Leirintäopas on SF-Caravan ry:n tuottama Suomen kesä- ja talvileirintäpaikat sekä matkaparkit listaava vuosittain ilmestyvä julkaisu. Vuonna 2017 perinteisen printtijulkaisun rinnalle tuotiin sähköinen versio, Leirintäopas.fi -verkkopalvelu. Sähköisen version innostuneen vastaanoton seurauksena SF-Caravan päätti panostaa palvelun pitkäjänteiseen kehitykseen ja valitsi Duden kumppanikseen.
## Lähtökohdat
Leirintäoppaan ensimmäinen sähköinen versio oli tehty siitä vastaavan toimituksen voimin, eikä mahdollistanut helppoa jatkokehitystä. Verkkopalvelun käyttö oli hidasta ja alueiden tietojen ylläpitäminen monimutkaista. Myös karttatoiminnallisuus koettiin puutteelliseksi sekä hankalaksi, eikä käyttäminen mobiililaitteilla ollut käytännössä mahdollista.
## Tavoitteet
Uudesta Leirintäoppaasta lähdettiin kehittämään kotimaan matkailuun houkuttelevaa verkkopalvelua, joka palvelee käyttäjiänsä matkan suunnittelussa sekä tien päällä. Myös karavaanarien yhteisöllisyyttä haluttiin ulottaa osaksi verkkopalvelua entistä vahvemmin. Lisäksi leirintäalueiden tietojen päivittämisen työlästä prosessia toivottiin helpotettavan.
## Tulokset
Leirintäoppaan suurin kohderyhmä, karavaanarit ovat ottaneet palvelun omakseen. Kauden ollessa kuumimmillaan alueiden tietoja katsellaan päivittäin yli 8 000 kertaa, arvioita alueista on jätetty yli 400 auttamaan muita leirintäpaikkaa etsiviä ja palveluun on rekisteröitynyt tuhansia käyttäjiä. Myös saadun palautteen määrä on ollut huima.
“Leirintäoppaan digitalisointiprojekti on sujunut oikein mallikkaasti. Suunnittelu eteni jouhevasti alkuideoinnista toteutukseen, ja myös sivuston jatkokehitys on sujunut kuin ajatus. Harvoihin akuutteihin ongelmiin on tartuttu joustavasti ja ripeästi. Dude ei tyydy vain toteuttamaan asiakkaan toiveita vaan haastaa tätä pohtimaan parhaita ratkaisuja ja tuo toisaalta pöytään myös omia ideoitaan. Hinta-laatusuhde on ollut erinomainen.”
– Pauli Salokangas, Editor-in-chief
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Atena Kustannus on vuonna 1986 perustettu yleiskustantamo, jonka listoilla on lähes tuhat kirjailijaa. Kustantamo julkaisee viitisenkymmentä uutta kauno- ja tietokirjaa vuodessa. Toimme kustantamon ilmeen ja toiminnallisuuden verkossa 2020-luvulle, samalla nostaen kustantamon tunnettuutta alan isompiin ja vanhempiin toimijoihin verrattuna.
## Lähtökohdat
Atenan vanha verkkosivusto ja -kauppa oli toteutettu Magentolla, joka koettiin todella kankeaksi päivittää sekä käyttää. Myös visuaalinen ilme verkossa oli päässyt kulahtamaan. Kirjojen myyntialustan vaihtoa oli suunniteltu kustannusalalle räätälöityyn toteutukseen, joten Atenalla tuli tarve laittaa myös markkinointisivusto uusiksi ja tuoda se nykypäivään.
## Tavoitteet
Uudistuksen tavoitteena oli kohottaa kustantajabrändiä ja kasvattaa myyntiä. Sivuston haluttiin nostavan kirjat ja kirjailijat paremmin esille, muun muassa suosittelemalla kävijöille mielenkiintoisia uutuuksia sekä ajankohtaisia kirjoja. Kirjailijoille haluttiin viestiä Atenan olevan nuorekas, selkeä ja raikas kumppani.
## Prosessi ja ratkaisu
Uudistukseen lähdettiin yhteisellä aloitustyöpajalla johon osallistui asiakkaalta pieni projektitiimi ja Dudelta suunnittelija sekä kehittäjä. Päivän aikana kirkastettiin uudistuksen tavoitteet, tutustuttiin paremmin puolin ja toisin sekä selvitettiin nykyisen sivuston ongelmakohtia.
Inspiroivan aloituspalaverin jälkeen suunnittelijan oli helppo ryhtyä työhön. Laajaa sekä monipuolista kirjavalikoimaa haluttiin korostaa ja tuoda sivustolle elävyyttä. Kirjojen kansille päätettiin antaa tilaa nousta esiin keventämällä sivuston väritystä. Tehosteväreiksi valikoitui Atenan logosta johdettu kullankeltainen sävy ja muissa materiaaleissa käytetty ruusunpunainen. Raikkaat sävyt ja paikoin rikottu asettelu tuovat sivustolle kaivattua nuorekkuutta.
Ulkoasusuunnitelmien hyväksymisen jälkeen kehittäjätiimi tarttui työhön, ensimmäisenä haasteenaan siirtää lähes tuhat kirjaa ja yli 600 kirjailijaa liitekuvineen Magentosta uudelle WordPress-sivustolle. Tätä varten teimme Magentossa tietojen vientiin muutoksia ja WordPressiin työkalun, joka muutti vientitiedostossa olleet tiedot uuden sivuston mukaiseen muotoon. Automatisoimalla tietojen siirto, vältyttiin monen päivän manuaalisesta puuduttavalta työltä.
Teknisen puolen saavutettua vaiheen jossa sivusto oli jo käyttökelpoinen, asiakkaan projektitiimi pääsi testaamaan suunnitelmista toimivaksi herännyttä kokonaisuutta. Vielä tässä vaiheessa esimerkiksi sivuston tärkeään ominaisuuteen, kirjahakuun, keksittiin toiminnallisuuksia joilla siitä saataisiin paremmin käyttäjiä palveleva. Pienet muutokset sivustoon onnistuivat nopeasti samalla, kun kehittäjätiimi viimeisteli kokonaisuutta.
“Rakenteen ja ulkoasun suunnittelu oli ensiluokkaista, teknisessä toteutuksessa saimme enemmän kuin olimme uskaltaneet unelmoida. Yhteistyökumppanina Dude on joustava ja helposti lähestyttävä. Heidän asiantuntemukseensa voi luottaa. Tulemme tekemään yhteistyötä myös jatkossa. Vahva suositus.”
– Hanna-Leena Soisalo, Tiedotus- ja markkinointivastaava
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Tulos on yksi suomen vanhimpia digitaalisen liiketoiminnan rakentajia, joka on saanut alkunsa alansa kovimpien ammattilaisten yhdistäessä voimansa vuonna 2007. Sateisena päivänä Helsinkiläisessä oluthuoneessa syntynyt Tulos on kasvanut neljän perustajan yhteenliittymästä 30 ammattilaisen yritykseksi.
## Lähtökohdat
Olimme kuulleet nimen, mutta emme tienneet tarinaa Tuloksen takana. Lasse Larvanko, yksi yrityksen perustajista on tiivistänyt nimen syntyhistorian hienosti lauseeseen “Halusimme nimen, joka muistuttaa meitä siitä, mitä pyrimme asiakkaillemme tekemään”. Hieno nimi ja tarina! Kun Tulos otti meihin yhteyttä loppuvuodesta 2019 ja pääsimme sopimukseen projektista, oli meidän vuoromme näyttää että voimme tehdä saman tempun myös heille. Sivusto oli nimittäin jämähtänyt eikä vastannut enää kasvaneen liiketoiminnan tarpeita tai sitä mielikuvaa jota Tuloksesta haluttiin välittää.
## Tavoitteet
Uudistuksella haluttiin luoda sivusto joka olisi yksinkertaisempi, houkuttelevampi ja korostaisi Tuloksen vahvaa osaamista. Yhtenä päätavoitteena oli erottua kilpailijoista, joiden sivustot ovat varsin geneerisiä eivätkä jää mieleen. Myös positiivisen työnantajamielikuvan antamiseen ja työnhaun helppouteen haluttiin kiinnittää huomiota, sillä alalla on suuri kilpailu kovimmista ammattilaisista.
## Ratkaisu
Rohkeasti erilainen sivusto ideoitiin Duden suunnittelijoiden ja asiakkaan projektitiimin yhteistyönä. Yhtenä visuaalisena keinona päädyttiin käyttämään jämäkkää keltaisen ja tumman sinisen yhdistelmää, jättämällä kuvapankista ostetun näköiset kuvat muille. Korostuvat isot otsikot, nostoalueet ja huolella valitut ikonit rikkovat kaavaa vahvasti tekstipainotteisella sivustolla.
Tuloksella tosiaan osataan tuottaa tekstiä ja blogistakin löytyy sisältöä aina perustamishetkestä lähtien! Kiinnitimmekin siis erityistä huomiota blogin toimivuuteen ja siihen, että vanhat hakukoneisiin indeksoituneet osoitteet eivät pääse muuttumaan syöden sivuston paikkaa hakutulosten kärjessä.
“Tulos Helsingin tavoitteena oli uudistaa verkkosivut ja tähän avuksi etsimme kumppania, jolta löytyy vahvaa WordPress-osaamista sekä visuaalista silmää. Heti projektin alusta lähtien Tulos ja Dude sai toistensa ajatuksista hyvin kiinni ja lopputuloksena syntyivät toimivat ja modernit verkkosivut. Dudelaisten kanssa on helppo tehdä yhteistyötä ja projekti sujui todella mallikkaasti alusta loppuun saakka. Projektin jälkeen olemme saaneet nopeasti apua ongelmatilanteissa verkkosivuston suhteen. Vahva suositus Duden tekemisestä!”
– Tommi Karvinen, Head of SEO & CRO
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Mediashake on Matti Hirvosen luotsaama, Helsingin ytimessä sijaitseva 13 ammattilaisen kovatasoinen digimarkkinointitoimisto. Matti otti Dudeen yhteyttä loppuvuodesta 2019 ja löysimme pian yhteisen sävelen, jonka pohjalta lähdimme uudistamaan sekä yritysilmettä että verkkosivustoa.
## Lähtökohdat
Mediashaken vanha ilme ja verkkosivusto oli koottu palasista sieltä täältä. Kokonaisuuden miettiminen oli jäänyt kovan kasvun ja isojen asiakastöiden alle, eivätkä sen palaset heijastelleet enää sitä mitä tämän päivän Mediashake on. Vanhan sivuston päivittäminen koettiin hankalaksi ja tarvittuja asioita jouduttiin kasaamaan kikkailemalla.
## Tavoitteet
Ilmeuudistuksen päätavoitteena oli nostaa Mediashaken profiilia potentiaalisten asiakkaiden ja työntekijöiden silmissä. Uuden ilmeen haluttiin viestivän uskottavuutta sekä yrityksen iloista ja rentoa, mutta ammattimaista kulttuuria. Sivustolta toivottiin enemmän ja laadukkaampaa liidiä potentiaalisilta asiakkailta, sekä mahdollisuus luoda helposti erilaisia markkinointia tukevia sisältöjä.
## Ratkaisu
Duden suunnittelijat ottivat haasteen vastaan ja lähtivät aluksi keräämään olemassa olevaa materiaalia. Kattavan laadukkaan kuva- ja tekstimateriaalin pohjalta alkoi hahmottumaan, minkälainen yritys Mediashake on. Vanhojen brändivärien, oranssin ja keltaisen, välimaastosta lähdettiin etsimään uutta pirteää sävyä kuvastamaan Mediashaken rentoutta. Ilmeeseen tuotiin uutena määrittävänä sävynä mukaan raikastamaan hot pink, joka luo ammattimaisuuden vaikutelmaa.
Täydellisen päivityksen kokeneessa logossa käytettiin Mediashaken ensimmäistä kirjainta, josta saatiin johdettua viivadiagrammin nouseva viiva. Logossa yhdistyykin oivaltavalla tavalla sen monikäyttöisyys tunnistettavana ikonina sekä Mediashaken lupaus kasvattaa asiakkaan myyntiä.
“Valitsimme Duden kumppaniksi uudistamaan koko visuaalisen ilmeemme sekä tekemään verkkosivuratkaisun, joka palvelee meidän tarpeita nyt ja jatkossa. Valinta osui erittäin hyvin nappiin! Saman talon sisältä löytyy loistavien visuaalisten suunnittelijoiden lisäksi myös teknisesti kovia ammattilaisia, joka mahdollisti sen, että verkkosivustoa saatiin räätälöityä juuri meille tehdyillä lisäosilla. Nettisivu on myös äärettömän nopea, kävin julkaisun jälkeen kaikki meidän kilpailijat läpi ja kukaan ei pärjännyt meille nopeudessa. Suosittelen!”
– Matti Hirvonen, CEO & Senior Consultant
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Miseva myy, ostaa ja vaihtaa käytettyjä matkailuajoneuvoja ja muita moottoriajoneuvoja sekä uusia Roadcar sekä Pössl-retkeilyautoja. Vanha sivusto oli jäänyt hieman jälkeen hyvän maineen karttuessa ja liiketoiminnan kasvaessa, eikä vastannut enää yrityksen nykytilaa.
Dude ei pistänyt pelkästään markkinointisivustoa uusiksi, vaan kehitti myös Misevan myyjien arkea helpottavia toimintoja. Kehitystyö on ollut aktiivista heti uudistuneen sivuston julkaisun jälkeen ja tälläkin hetkellä suunnitteilla on uusia ominaisuuksia.
## Suunnittelu
Miseva oli tehnyt ulkopuolisen konsultin kanssa hyvän pohjatyön uudistukselle, kartoittaen vanhan sivuston kipukohdat sekä listaten asiat joihin uudistuksessa halutaan kiinnittää erityistä huomiota. Pääsimmekin nopeasti kiinni hommasta ja visuaalinen suunnittelu voitiin aloittaa rivakasti. Samassa rytäkässä päivitimme logon nykyaikaisemmaksi.
Kävijän kokemuksesta haluttiin suoraviivainen, joten sivustolle suunniteltiin helppokäyttöinen käyttöliittymä ajoneuvojen hakemiseen sekä selaamiseen.
## Ajoneuvot esille suoraan myyntiohjelmasta
Sivuston pääsisältö on myynnissä olevat ajoneuvot, joita hallitaan Autosofta-myyntiohjelmalla. Rakensimme sivuston ja Autosoftan välille integraation, jonka ansioista myynnissä olevat ajoneuvot sekä kaikki niihin liittyvät tiedot siirtyvät automaattisesti ja vaivattomasti suoraan sivustolle lähes reaaliajassa.
## Helpotusta arkeen toimivilla työkaluilla
Sivustouudistuksen yhteydessä nousi esiin useita tarpeita, joissa pystyimme helpottamaan Misevan työntekijöiden arkea rakentamalla räätälöityjä työkaluja osaksi sivustoa.
“Kun aloimme suunnitella yrityksellemme uusia nettisivuja, sai Dude vahvan suosituksen toiselta tuntemaltamme alan ammattilaiselta. Hänellä oli jo ennestään kokemusta yhteistyöstä Duden kanssa ja täten kumppanin valinta oli meidänkin osaltamme helppoa. Projekti lähti nopeasti liikkeelle ja tuntui, että yhteinen näkemys lopputulemasta löytyi helposti. Yhteistyö projektin aikana toimi luontevasti ja uudet sivut ovat nyt yrityksemme näköiset ja tukevat liiketoimintaamme erittäin hyvin. Sivuja on myös helppo itse päivittää ja ne toimivat erittäin nopeasti. Vahva suositus siis muillekin Duden palveluita harkitseville!”
– Juha Sillanpää, myyntijohtaja
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
North Patrolin sivustouudistuksessa keskityttiin suorituskykyyn ja saavutettavuuteen.
North Patrol on digitaalisen viestinnän ja liiketoiminnan asiantuntijayritys, joka auttaa löytämään oikean kumppanin ja teknisen alustan esimerkiksi verkkopalveluhankintaan kilpailuttamalla toimijat oikeaoppisesti ja puolueettomasti. Yritys on tullut Dudelle tutuksi northpatrolilaisen Perttu Tolvasen luotsaaman Vierityspalkki.fi-verkkojulkaisun kautta.
Aiemmin WordPress.comin avulla rakennetut sivut haluttiin freesata asennetun WordPressin päälle, joka mahdollistaisi laajempia optimointitoimenpiteitä nopeuden ja saavutettavuuden osalta.
Sivustosta toteutettiin monikielinen versio, jossa suomenkielinen sivusto toimii .fi -domainin ja englanninkielinen .com-domainin alla. Sivusto on saavutettava WCAG 2.0 standardin A-tasoon saakka ja toimii mainiosti ruudunlukulaitteilla ja näppäimistöillä. Reaaliaikainen haku ennakoi näppäilyä, käyttää hyväkseen Relevanssin rajapintaa ja hakee kaikkea mitä sivuilla esiintyy.
Sivuston latausnopeuksiin on kiinnitetty erityistä huomiota niin kooditasolla kuin palvelintasollakin käyttämällä staattista sisältöä, transientteja, nginx-pagespeed-moduulia ja Redis-objektivälimuistia, joka välimuistittaa tietokannan sisältöä palvelimen omasta muistista.
Visuaalinen ilme sivustolle toteutettiin North Patrolin graafisen ohjeiston mukaan noudattamaan väritykseltään ja kuvamaailmaltaan ennestään tuttua linjaa. Nostolakanoista tehtiin erityisen joustavia aina mobiilista isoihin UltraHD-näyttöihin asti.
“Web-alan ammattilaisfirmana North Patrolilla oli tiukka speksi ja kovat vaatimukset sivustonsa nopeudesta, käytettävyydestä, saavutettavuudesta ja WordPressin ytimen kunnioittamisesta. Näistä haasteista Dude selviytyi sankarillisesti: uusi saittimme on täynnä näppäriä, selkeitä ja hyvin skaalautuvia ratkaisuja. Letkeässä ja sujuvassa yhteistyössä sivuston rakentaminen oli ilo antaa Duden käsiin.”
– Virpi Blom, Web & CMS Expert, Partner
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Varjolan tilan matkailu tähtää kansainvälisille markkinoille ja kaipasi freesausta brändilleen sekä soivan sivuston. Vanhat sivusto oli jämähtänyt vanhan julkaisujärjestelmän mukana kivikaudelle, joten päivitykselle oli todellakin tarvetta.
Duden graafikot löivät nyrkit saveen ja alkoivat virittelemaan Varjolalle ehdotuksia uudesta ilmeestä. Samaan aikaa kasattiin yhdessä raamit sivustolle (rakenne, tarvittavat toiminnallisuudet, suunta ilmeelle). Aloituspalaverin jälkeen päästiin raapimaan rautalangat kasaan joiden pohjalta veivattiin sivuston visuaalinen ilme. Samalla uudistui logo että pätkähti.
Sivuston sisältöjen hallinnasta tehtiin helppoa yksinkertaisella hallintapaneelilla, jossa sivut rakennetaan halutuista lohkoista jokaisen sivun tarpeen mukaan. Lomakkeiden omatoiminen lisääminen sisällön sekaan onnistuu muutamalla napin painalluksella, kuin myös monikielisen sivuston kieliversioiden päivittäminen.
Majoituksen varaamisessa pääsee alkuun näppärästi suoraan sivustolta, joka integroituu Hotellinx -järjestelmään missä varaus viimeistellään. Myös erilaisten elämysten varaamisesta on tehty helppoa Bokunin avulla, jonka varauskalenterit on upotettu suoraan elämysten esittelyjen yhteyteen.
Varjolan jengi koulutettiiin Duden pajalla WordPressin ihmeelliseen maailmaan ja loppu on historiaa. Mainittakoon että Duden päästä projekti koettiin sujuvana koska asiakkaalla oli todella hyvin pohjatyö tehtynä ja materiaalit valmiina. Näin sen homman pitääkin mennä!
“Olin kuullut kehuvia huhupuheita Duden touhuista jo ennen heidän valintaansa. Nämä huhupuheet osuivat kyllä nappiin! Homma on mahtavan selkää ja suoraviivaista meidän suuntaan, vaikka tekevät varmaankin taustalla sivuston eteen ison määrän monimutkaisia säätöä. Asiat esitettiin sekä toteutettiin meille yksinkertaisen selkeästi, monimutkaisuus jäi heidän välisekseen ammattiasiaksi. Missään vaiheessa ei tullut epäilyksiä projektin toteutuksen ja sen läpiviemisen osalta. Kumpa muutkin verkkopalveluihin liittyvät toiminnot saataisiin yhtä jouhevaksi ja selkeäksi kun Duden tyyppien touhut!”
– Riikka Ruunaniemi, markkinointipäällikkö
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Ilokivi on Jyväskylän Yliopiston Ylioppilaskunnan kiinteistössä sijaitseva kokonaisuus joka palvelee opiskelijoita tarjoamalla päivittäin lounasta sekä iltaisin viihdettä elokuvien ja livekeikkojen muodossa. Sivuston tulee siis palvella opiskelijoita jotka haluavat tarkistaa nopeasti päivän lounaan, kuin myös monipuolisesta kulttuuritarjonnasta nauttivia.
Uuden sivuston toteuttaminen oli osa laajempaa uudistusta jonka Ilokivi aloitti vuonna 2018 uuden ravintolapäällikön johdolla. Kokonaisvaltaisen uudistuksen tuloksena on nykyaikaisempi ja houkuttelevampi Ilokivi, joka vetää puoleensa lounastajia sekä kulttuuririentojen ystäviä koko Jyväskylän alueelta.
Lähtötilanne
Uudistus aloitettiin tunnistamalla asiakkaan kanssa yhdessä vanhan sivuston hyvät sekä huonot ominaisuudet, kirkastamalla tavoitteet ja määrittämällä sivuston tärkeimmät kohderyhmät sekä ominaisuudet.
Tavoitteeksi asetettiin sivusto, joka yhdistää talon kaiken toiminnan selkeään näkymään ja josta on helppo tarkistaa lounas sekä illan kulttuuritarjonta samalla kertaa. Sisältöjen päivittämisestä haluttiin tehdä mahdollisimman vaivatonta talon usealle toimijalle sekä käyttää ulkoisia lähteitä vähentämään manuaalisen työn määrää.
Uudistuksen yhtenä tavoitteena oli tehdä sisällön hallinnasta helppoa, joten toteutimme sivustolle täysin modulaarisen hallinnan jonka avulla voidaan luoda uusia näyttäviä sivuja hetkessä. Sivuston sisällöistä lounaslistaa ja tapahtumia ylläpidetään jo muissa järjestelmissä, joten rakensimme useamman integraation näiden järjestelmien ja sivuston välille vähentämään manuaalista työtä.
“Ilokiven loistavat mahdollisuudet piti saada paremmin käyttöön ja näkyviin, ja bittivirtojen tukkijätkät hoitivat homman rautaisella ammattitaidolla. Talossa on monta toimijaa, mutta kaikkien tarpeet onnistuttiin toteuttamaan sivulle tyylikkäästi ja asiat ovat nyt yhdessä paikassa entisen neljän eri nettisivun sijaan! Duden upea yhteistyökumppani Emmi otti valokuvat, jotka herättivät sivut eloon. Sitä paitsi palavereissa oli aina huikean hauskaa. Dude piti tiukasti kiinni sovituista aikatauluista, mikä oli timanttia. Ihan ylivetona asiana Dude opasti jatkuvasti projektin pullonkauloissa ja muissa tiukoissa kohdissa, ja on palannut varsin vikkelästi avittamaan ongelmatilanteissa vielä saitin julkaisun jälkeenkin!”
– Kati Lemiläinen, ravintolapäällikkö
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Ensimmäiset verkkosivut toteutimme Redan Redanille jo vuonna 2017, mutta sen jälkeen yhteistyö on jatkunut. Linda on aktiivinen somessa ja uuttera bloggailija, joten painopiste projektissa oli luonnollisesti somefeedit ja blogi. Myös työnäytteet ja palvelut tuli olla keskeisesti ja selkeästi esitetty. Iso paletti kaikkea, mutta pistettiin onnistumaan!
Koska mikään sivusto ei ole koskaan “valmis” ja varsinaiset ajatukset tulevat vasta oikean käytön myötä, jatkotarpeita syntyi pian. Siispä 2018-2019 vaihteessa tuunattiin jo seuraavaa versiota ulkoasusta lähtien. Linda vanhana nörttinä onneksi osaltaan tietää miten näitä hommia tehdään mikä tekeekin hänestä supermahtavan asiakkaan.
Lindan bisnes keskittyy iPadilla tekemiseen, joten iPad-näkymiin painotettiin kenties enemmän kuin koskaan aikaisemmin.
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Yli 100 Bitwisen työntekijää, eli Bitwiseria, on softakehityksen ammattilaisia joiden kädenjälkeä löytyy jopa avaruudesta asti. Bitwisestä oltiin kuultu paljon huhuja, tekijätyypeiksi väittivät. Ja samanlaisiksi tekijöiksi kuin Dude osoittautuivatkin. Kun kaksi tekijää upottaa kädet saveen kyynärpäitä myöten, niin priimaahan sieltä vain tulee.
“Duden käsissä uusi ilmeemme taittui näyttäväksi ja käytettäväksi saitiksi, jota on modulaarisuutensa vuoksi helppo pitää ajan tasalla.”
– Jarkko Rytkönen, Bitwise
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Joka vuoden elokuussa Hämeenlinnassa järjestetään Suomen suurimmat keskiaika-aiheiset festivaalit, joihin osallistuu yli 20 000 kävijää. 500 vuotta sitten paikalla vedettiin niskalenkkiä ja juotiin olutta. Tapahtumassa käyminen on suosittu tapa vierailla hetken toisessa ajassa ja tunnelmassa. Toteutimme Hämeen keskiaikafestivaalille tuoreet verkkosivut vuoden 2018 tapahtumaa varten.
Katleena Hannuntytär otti Duden viikinkeihin yhteyttä kaivatessaan keskiaikatapahtumalle uutta ilmettä. Tässä yhteydessä ei voida sanoa, että “sivut vietiin tälle vuosisadalle”, sillä ilmeen henki oli pidettävä luonnollisesti keskiaikaisena.
Projekti oli alusta asti meille mieluinen, sillä pidämme haasteista. Työssä oli suunniteltavaa niin graafikolla kuin koodarillakin. Hommaa helpotti asiakkaan mukavuus ja kuvamateriaalin monipuolisuus. Kokonaisuudesta saatiin hyvin niin festarikävijöitä, myyjiä, talkoolaisia kuin leiriläisiäkin palveleva kokonaisuus.
“Hämeen keskiaikafestivaalin uusi sivusto on kerännyt asiakkailtamme rutkasti kehuja – kiitos Duden. Duden toiminta on ollut nopeaa ja joustavaa. Kristian ja kumppanit saivat saman tien kiinni festivaalimme brändistä ja loihtivat sen näkyviin nettiin. Lisäksi Dude on kestänyt hyvin kaltaisemme talkootapahtuman poukkoilevia aikatauluja ja ajoittaista aloitekyvyttömyyttä.”
– Katleena Kortesuo, hallituksen pj
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Hotelli Alba on Jyväskylän tunnetuimpia hotelleja. Jyväsjärven rannalla sijaitseva hotelli-ravintola oli Duden ensimmäisiä asiakkaita vuonna 2014 ja yhteistyö on jatkunut sen jälkeen tiiviinä. Vuonna 2017 oli aika taas freesata ilmettä.
Uusille sivuille kaivattiin selkeyttä ja modernisuutta, sillä hotelli sai brändiuudistuksen myötä uuden ilmeen. Sivustolle toteutettiin entistä selkeämpi varauslomake, tarjoukset, arviot ja helposti päivitettävä lounaslista.
“Olemme toimineet Duden kanssa jo useamman vuoden ja uusien web-sivujemme luomisprosessi ja lopputulos vain syvensi luottamusta ja ihastusta Duden toiminnan ammattimaisuuteen. Omien kiireidemme keskellä Dude ohjasi ja kannusti avaamaan näkemyksiämme vanhasta perinteisestä pois ja olemme erittäin tyytyväisiä uusiin verkkosivuihimme. Extra kehuja pitää antaa Duden yhteistyökumppaneille valokuva- ja videomateriaalin tuottamisesta. Kyllä – nämä herrat menevät heittämällä jatkoon!”
– Katri Paakkari, hotellinjohtaja
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Oivangin sivusto oli jämähtänyt yhtä ikiaikaiseksi kuin maa, jolle lomakartanon nykyaikaiset hulppeat puitteet on rakennettu. Uudistetusta sivustosta lähdettiin tekemään visuaalisesti näyttävää sekä mielenkiintoista.
Teknisellä puolella keskityttiin sisällön sekä monien kieliversioiden helppoon päivitettävyyteen. Huviloiden varaustilanne tuotiin suoraan näkyville huviloiden esittelyiden yhteyteen. Elävyyttä sivustolle tuotiin etusivun maisemia esittelevällä viedolla sekä sosiaalisen median syötteillä, joihin päivitetään usein sesongin kuulumisia.
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Elonen on varmasti jokaiselle suomalaiselle tuttu, ainakin kahvipöydästä. Uudistaessaan visuaalisen brändi-ilmeensä vuonna 2016, Elonen kaipasi myös pahasti vanhentuneille nettisivuille uutta modernimpaa ja selkeämpää otetta.
Toteutimme Eloselle freesit verkkosivut, joissa on hyödynnetty modulaarista eli joustavaa sisällönhallintaa. Toteutuksessa tähdättiin siihen, että sisällön päivittäminen olisi mahdollisimman helppoa koko Elosen henkilökunnalle.
“Pyysimme tarjoukset sivustouudistuksesta muutamalta toimijalta ja Duden kanssa yhteistyö tuntui sujuvan kaikista helpoiten heti alkumetreiltä. Työn ote oli rento, mutta kuitenkin asiantunteva, mikä sopi meidän tyyliimme erinomaisesti.
Sivuston uudistus sujui hyvin näppärästi ja helposti etenkin meidän osaltamme – Dudelaiset tuntuivat saavan kiinni ajatuksistamme jo alkumetreillä, ja sivusto rakentui kuin itsestään! Iso peukku ylös myös nopeasta reagoinnista tukipyyntöihin ja avunhuutoihin.”
– Noora Tuominen, markkinointi
Vierityspalkki on blogi kotimaisen web-alan trendeistä, tapahtumista ja toimistoista. Seuraa, niin tiedät ketkä tekevät parhaat verkkopalvelut, web-sovellukset ja verkkokaupat Suomessa.