Artikkelit
Evästelupakysely asiallisesti – esimerkkejä verkkokaupoista

WordPress-liikevaihto: 100 000–300 000 euroa / vuosi
WordPressin osuus koko liikevaihdosta: 80–100 %
WordPress-kokemus: ★ Kokenut WordPress-digitoimisto
Verkkokauppakokemus: ★ Muutamia verkkokauppatoteutuksia
Integraatiokokemus: ★ Kohtuullisesti integraatiokokemusta
Samassa liikevaihtoluokassa: Iasy, Sininen Härkä, Paper Planes, Wysiwyg, Mediapool Finland
Viimeisin julkaistu referenssiprojekti: Tahto Group (2 viikkoa sitten)
Vierityspalkissa kirjoitettua: Käsityöläiset kasvoivat isoksi: Digitoimisto Dude (2018), Ole mitä olet, digitoimisto. (2015), “Käsityöläismeiningillä webbisivuja” – Digitoimisto Dude (2014)
Toteutamme laadukkaita verkkosivustoja ja -palveluja, joiden avulla liikevaihto, tulos ja brändin tunnettuus kasvaa. Emme mene sieltä mistä aita on matalin, eli valmispalikkaa et tule meiltä saamaan. Tekemisessämme korostuu tiivis yhteistyö, laadukas suunnittelu, kovatasoinen tekninen toteutus sekä toimiva ylläpito.
Ota yhteyttä: moro@dude.fi / 040 835 1033 / www.dude.fi/
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Tahto Group auttaa asiakkaitaan modernisoimaan heidän IT-ympäristönsä Microsoftin pilviteknologioiden avulla. Tahdolla uskotaan, että maailma on muuttunut ja IT:tä tulee tehdä ihmisille, ei IT:lle.
Tahdolla oltiin tehty sivustouudistuksia sivustouudistuksien perään, eikä yksikään lopputulos koskaan oikein tuntunut onnistuvan kunnolla. Kun Tahdolla aloitti uusi kasvujohtaja ja markkinoinnin asiantuntija, päättivät he laittaa taas uuden sivustouudistuksen käyntiin. Koska Tahdon tapa toimia on olla lähellä asiakasta ja puhua heidän kieltään, halusivat he samoja asioita uuden sivuston toteuttajalta.
Tahdon tahtotila oli alusta lähtien selvä: sivuston tulee kestää aikaa niin ulkoasultaan kuin tekniikaltaan. Sisällöistä haluttiin helpommin hallittavissa olevia kokonaisuuksia ja visuaalisesta ilmeestä ammattimaisempi. Tahdolla on selkeät kasvusuunnitelmat, joita sivuston tulisi tukea pitkälle tulevaisuuteen. Pelkän sivustoprojektin toteuttajan sijaan etsittiin kumppania, joka pysyy rinnalla ja tukee Tahtoa muutoksen keskellä.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, eikös se näin ole? Sen takia tämäkin projekti aloitettiin työpajalla, jossa Tahdon porukka pääsi miettimään tulevan uuden sivuston rakennetta, toiminnallisuuksia ja ulkoasua Duden suunnittelijan sekä kehittäjän kanssa. Iloiseksi yllätykseksi tahtolaiset olivat jo hahmotelleet Ikean pahvipakkaukseen ajatuksiaan sisällöistä. Pystyimmekin sen ansiosta paneutumaan hyvinkin tarkasti kävijäpolkuihin ja siihen minkälainen mielikuva sivustolla halutaan luoda.
Suunnittelijamme työsti tiiviissä yhteistyössä Tahdon tiimin kanssa sivuston visuaalisen ilmeen raikkaaksi, houkuttelevaksi ja ammattimaisuutta huokuvaksi. Koodipuolella sisällön hallinnasta tehtiin täysin asiakkaan käsissä oleva paketti modulaaristen lohkojen avulla, mahdollistaen esimerkiksi kampanjasivujen omatoimisen kasaamisen. Sivuston nopeus hierottiin huippuunsa ja liidien konvertoimiseksi lisättiin Leadoon botteja.
Tahto tuottaa paljon materiaalia modernista IT:stä kiinnostuneille, joten toteutimme sivustolle tietopankin joka kerää yhteen blogikirjoitukset, webinaarit ja ladattavat oppaat.
Olipa webinaari live tai tallenne, Tahdon uusi sivusto tukee niiden julkaisua. Sivustolle rakennetun toiminnallisuuden ansiosta Tahto voi kerätä etukäteen ilmoittautumisia tulevaan webinaariin ja lähettää liven suoraan sivustolle upotettuna. Webinaaritallenteita pääsee katselemaan myös jälkikäteen sähköpostiin lähetetyn yksilöllisen linkin kautta.
“Tämä on ollut yksi hienoimmista projekteista tähän saakka omalla työurallani. Lähtökohdat olivat niinkin vaatimattomat, että tämän täytyi olla Tahdolla se viimeinen verkkosivuprojekti muutamaan vuoteen ja koen vahvasti, että olemme siinä tavoitteessa onnistuneet. Teillä on Dudella kyllä todella rautainen tiimi kasassa ja huomaa, että tätä on harjoiteltu. Kiitos tuhannesti, että autoitte meitä saamaan itsellemme sen kaikkien aikojen saitin ❤️”
– Pekka Hyvärinen, Kasvujohtaja
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Kata Safety Oy on väestönsuojelun sekä säteily- ja paloturvallisuusalan asiantuntija ja varautumispalvelujen kattavuudessa ainoaa laatuaan Suomessa. Yritys palvelee kiinteistöjen omistajia ja kiinteistöalan ammattilaisia turvallisuuteen ja varautumiseen liittyvissä vastuissa.
Vanhat sivut olivat menneet sillisalaatiksi ja latautuivat hitaasti, joten uudistus oli paikallaan. Yrityksen visio ja tarina haluttiin myös paremmin näkyville. Vanhoilla sivuilla näkyi ns. ”wall of text” -ilmiö, jossa tekstiä on liikaa yhdessä kohtaa pötkössä. Saitti kaipasi modernimpaa otetta ja raikastusta visuaaliseen ilmeeseen. Oli myös tärkeää, että sivusto eroaa selkeästi alan kilpailijoista.
Kata Safetyn sivustouudistuksessa oli selkeät tavoitteet alusta asti. Uudet sivut piti saada palvelemaan liidien hankinnassa ja toimia eräänlaisena ”kotipesänä” digitaaliseen markkinointiin. Sivuista haluttiin nopeat, helposti lähestyttävät, optimoidut, jatkokehitettävät ja myyvät WordPress-sivut, joita olisi helppo päivittää. Kansainvälistymisen varalta haluttiin alusta, johon saisi tarvittaessa lisättyä kielikäännösversiot.
Kata Safetylle rakennettiin täysin modulaarinen, joustavilla lohkoilla itse päivitettävä verkkosivukokonaisuus. Sivusto koodattiin mahdollisimman suorituskykykeskeisesti ja kuvat optimoitiin niin, että latausnopeus ei kärsisi. Sivusto laitettiin majailemaan jo valmiiksi nopeille palvelimillemme välimuistituksineen antamaan lisäpotkua latausnopeuksiin.
“Uudet sivut ovat olleet käytössä vajaan puoli vuotta ja ehkä tärkeimpänä havaintona on omien hermojen menettämisen vähyys verkkosivuasioissa.
Aiemman sillisalaattisivustomme käytön jälkeen Duden rakentamaa sivustoa on ollut ilo käyttää ja pienten muutosten tekeminen ja sisällön päivittäminen itsenäisesti on naurettavan helppoa ja nopeaa. Hallintapaneeli on mielestäni selkeä ja moni asia selittää itse itsensä. Sitten kun menee itsellä sormi suuhun niin avun saa nopeasti.
Jos joskus koittaa sivuston jatkokehityksen aika, onkin helppo palata näiden tyyppien pakeille. Dudella hommat osataan hoitaa niin, että turha jäykkyys loistaa poissaolollaan, mutta samaan aikaan kaikki on ammattimaista. Kiitos ja kumarrus.”
– Joni Rahunen, Markkinointi
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Uutis- tai viihdesivusto
Arkkitehti-lehti on ainoa suomalainen arkkitehtuuriin keskittyvä aikakauslehti ja yksi maailman vanhimmista yhä julkaistavista arkkitehtuurijulkaisuista. Lehden ensimmäinen numero ilmestyi vuonna 1903. Olikin suuri kunnia kun lehteä julkaiseva Arkkitehtiliitto valitsi Duden uudistamaan vanhan ja arvostetun lehden verkkopalvelun.
Vanha verkkopalvelu oli jäänyt visuaalisesti ajastaan jälkeen ja sen päivittäminen oli kankeaa. Myös näköislehden lukeminen koettiin hankalaksi, eikä verkkopalvelu tukenut mahdollisuutta julkaista artikkeleita verkossa. Digitaalisen lukuoikeuden ostaminen oli hankalaa ja Arkkitehtiliiton jäsenten tuli pyytää erikseen oma tunnus lehden lukemista varten, vaikka lehti on ilmaiseksi tarjottu jäsenetu.
Lehden verkkopalvelu haluttiin uudistaa vastaamaan paperisen lehden päivittyvää ilmettä ja uusia tapoja kuluttaa sisältöä. Näköislehden rinnalle haluttiin tuoda verkossa julkaistavia yksittäisiä, helppolukuisia artikkeleita sekä kohdekuvauksia. Lisäksi näköislehden lukukokemuksen toivottiin parantuvan. SAFAn jäsenten sekä lehden paperisten tilaajien pääsystä sisällön äärelle tuli tehdä helppoa ja myös tilausprosessia sujuvoittaa.
Suunnittelussa tulisi ottaa huomioon lehden laaja, kansainvälinen lukijakunta. Uuden verkkopalvelun tulisi myös kestää aikaa ja ilmeen toimia yhteen painetun lehden hieman vaihtelevan taittotyylin kanssa. Käyttöliittymästä lähdettiinkin suunnittelemaan mahdollisimman yksinkertaista ja vähäeleistä. Vaikka verkkopalvelussa on paljon laadukasta sisältöä, haluttiin välttää käyttäjiä kuormittava runsaudesta johtuva ähky.
Skandinaavisen selkeä yleisilme tiiviissä yhteistyössä Arkkitehti-lehden päätoimittajan kanssa tehtyjen iteraatioiden lopputuloksena. Eloa ja vaihtuvuutta tuotiin lehtien kansilla sekä sivuille lisätyillä isoilla kuvapinnoilla joihin katse kiinnittyy.
Arkkitehti-lehden näköislehtiarkisto on laaja ja käsittää yli 800 lehteä. Vanhassa verkkopalvelussa näköislehdet oli toteutettu levytilaa kuluttavalla tavalla, joka ei ollut ihan tätä päivää. Uutta verkkopalvelua varten halusimme kehittää lukukokemusta ja luoda kustannussäästöjä vähentämällä levytilan tarvetta.
“Meillä oli paljon omia tarpeita ja visuaalisia ideoita julkaisumme uudelle verkkoalustalle, mutta kaipasimme myös keskusteluja ja rehellisiä mielipiteitä ratkaisuista. Duden tiimin kanssa kommunikointi oli helppoa ja suoraa, mikä oli meille erityisen tärkeää. Saimme selkeitä vastauksia ja projektin hallinta oli helppoa. Pystyimmekin toteuttamaan projektin huomattavan ketterästi, ennakoiden myös tulevaa. Lopputuloksena saimme tarpeisiimme hyvin vastaavan uuden julkaisu- ja myyntikanavan, jota on nyt mahdollista ylläpitää ja kehittää edelleen.”
– Mika Savela, Päätoimittaja
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Web-sovellus tai asiointipalvelu
Leirintäopas on SF-Caravan ry:n tuottama Suomen kesä- ja talvileirintäpaikat sekä matkaparkit listaava vuosittain ilmestyvä julkaisu. Vuonna 2017 perinteisen printtijulkaisun rinnalle tuotiin sähköinen versio, Leirintäopas.fi -verkkopalvelu. Sähköisen version innostuneen vastaanoton seurauksena SF-Caravan päätti panostaa palvelun pitkäjänteiseen kehitykseen ja valitsi Duden kumppanikseen.
## Lähtökohdat
Leirintäoppaan ensimmäinen sähköinen versio oli tehty siitä vastaavan toimituksen voimin, eikä mahdollistanut helppoa jatkokehitystä. Verkkopalvelun käyttö oli hidasta ja alueiden tietojen ylläpitäminen monimutkaista. Myös karttatoiminnallisuus koettiin puutteelliseksi sekä hankalaksi, eikä käyttäminen mobiililaitteilla ollut käytännössä mahdollista.
## Tavoitteet
Uudesta Leirintäoppaasta lähdettiin kehittämään kotimaan matkailuun houkuttelevaa verkkopalvelua, joka palvelee käyttäjiänsä matkan suunnittelussa sekä tien päällä. Myös karavaanarien yhteisöllisyyttä haluttiin ulottaa osaksi verkkopalvelua entistä vahvemmin. Lisäksi leirintäalueiden tietojen päivittämisen työlästä prosessia toivottiin helpotettavan.
## Tulokset
Leirintäoppaan suurin kohderyhmä, karavaanarit ovat ottaneet palvelun omakseen. Kauden ollessa kuumimmillaan alueiden tietoja katsellaan päivittäin yli 8 000 kertaa, arvioita alueista on jätetty yli 400 auttamaan muita leirintäpaikkaa etsiviä ja palveluun on rekisteröitynyt tuhansia käyttäjiä. Myös saadun palautteen määrä on ollut huima.
“Leirintäoppaan digitalisointiprojekti on sujunut oikein mallikkaasti. Suunnittelu eteni jouhevasti alkuideoinnista toteutukseen, ja myös sivuston jatkokehitys on sujunut kuin ajatus. Harvoihin akuutteihin ongelmiin on tartuttu joustavasti ja ripeästi. Dude ei tyydy vain toteuttamaan asiakkaan toiveita vaan haastaa tätä pohtimaan parhaita ratkaisuja ja tuo toisaalta pöytään myös omia ideoitaan. Hinta-laatusuhde on ollut erinomainen.”
– Pauli Salokangas, Editor-in-chief
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Atena Kustannus on vuonna 1986 perustettu yleiskustantamo, jonka listoilla on lähes tuhat kirjailijaa. Kustantamo julkaisee viitisenkymmentä uutta kauno- ja tietokirjaa vuodessa. Toimme kustantamon ilmeen ja toiminnallisuuden verkossa 2020-luvulle, samalla nostaen kustantamon tunnettuutta alan isompiin ja vanhempiin toimijoihin verrattuna.
## Lähtökohdat
Atenan vanha verkkosivusto ja -kauppa oli toteutettu Magentolla, joka koettiin todella kankeaksi päivittää sekä käyttää. Myös visuaalinen ilme verkossa oli päässyt kulahtamaan. Kirjojen myyntialustan vaihtoa oli suunniteltu kustannusalalle räätälöityyn toteutukseen, joten Atenalla tuli tarve laittaa myös markkinointisivusto uusiksi ja tuoda se nykypäivään.
## Tavoitteet
Uudistuksen tavoitteena oli kohottaa kustantajabrändiä ja kasvattaa myyntiä. Sivuston haluttiin nostavan kirjat ja kirjailijat paremmin esille, muun muassa suosittelemalla kävijöille mielenkiintoisia uutuuksia sekä ajankohtaisia kirjoja. Kirjailijoille haluttiin viestiä Atenan olevan nuorekas, selkeä ja raikas kumppani.
## Prosessi ja ratkaisu
Uudistukseen lähdettiin yhteisellä aloitustyöpajalla johon osallistui asiakkaalta pieni projektitiimi ja Dudelta suunnittelija sekä kehittäjä. Päivän aikana kirkastettiin uudistuksen tavoitteet, tutustuttiin paremmin puolin ja toisin sekä selvitettiin nykyisen sivuston ongelmakohtia.
Inspiroivan aloituspalaverin jälkeen suunnittelijan oli helppo ryhtyä työhön. Laajaa sekä monipuolista kirjavalikoimaa haluttiin korostaa ja tuoda sivustolle elävyyttä. Kirjojen kansille päätettiin antaa tilaa nousta esiin keventämällä sivuston väritystä. Tehosteväreiksi valikoitui Atenan logosta johdettu kullankeltainen sävy ja muissa materiaaleissa käytetty ruusunpunainen. Raikkaat sävyt ja paikoin rikottu asettelu tuovat sivustolle kaivattua nuorekkuutta.
Ulkoasusuunnitelmien hyväksymisen jälkeen kehittäjätiimi tarttui työhön, ensimmäisenä haasteenaan siirtää lähes tuhat kirjaa ja yli 600 kirjailijaa liitekuvineen Magentosta uudelle WordPress-sivustolle. Tätä varten teimme Magentossa tietojen vientiin muutoksia ja WordPressiin työkalun, joka muutti vientitiedostossa olleet tiedot uuden sivuston mukaiseen muotoon. Automatisoimalla tietojen siirto, vältyttiin monen päivän manuaalisesta puuduttavalta työltä.
Teknisen puolen saavutettua vaiheen jossa sivusto oli jo käyttökelpoinen, asiakkaan projektitiimi pääsi testaamaan suunnitelmista toimivaksi herännyttä kokonaisuutta. Vielä tässä vaiheessa esimerkiksi sivuston tärkeään ominaisuuteen, kirjahakuun, keksittiin toiminnallisuuksia joilla siitä saataisiin paremmin käyttäjiä palveleva. Pienet muutokset sivustoon onnistuivat nopeasti samalla, kun kehittäjätiimi viimeisteli kokonaisuutta.
“Rakenteen ja ulkoasun suunnittelu oli ensiluokkaista, teknisessä toteutuksessa saimme enemmän kuin olimme uskaltaneet unelmoida. Yhteistyökumppanina Dude on joustava ja helposti lähestyttävä. Heidän asiantuntemukseensa voi luottaa. Tulemme tekemään yhteistyötä myös jatkossa. Vahva suositus.”
– Hanna-Leena Soisalo, Tiedotus- ja markkinointivastaava
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Tulos on yksi suomen vanhimpia digitaalisen liiketoiminnan rakentajia, joka on saanut alkunsa alansa kovimpien ammattilaisten yhdistäessä voimansa vuonna 2007. Sateisena päivänä Helsinkiläisessä oluthuoneessa syntynyt Tulos on kasvanut neljän perustajan yhteenliittymästä 30 ammattilaisen yritykseksi.
## Lähtökohdat
Olimme kuulleet nimen, mutta emme tienneet tarinaa Tuloksen takana. Lasse Larvanko, yksi yrityksen perustajista on tiivistänyt nimen syntyhistorian hienosti lauseeseen “Halusimme nimen, joka muistuttaa meitä siitä, mitä pyrimme asiakkaillemme tekemään”. Hieno nimi ja tarina! Kun Tulos otti meihin yhteyttä loppuvuodesta 2019 ja pääsimme sopimukseen projektista, oli meidän vuoromme näyttää että voimme tehdä saman tempun myös heille. Sivusto oli nimittäin jämähtänyt eikä vastannut enää kasvaneen liiketoiminnan tarpeita tai sitä mielikuvaa jota Tuloksesta haluttiin välittää.
## Tavoitteet
Uudistuksella haluttiin luoda sivusto joka olisi yksinkertaisempi, houkuttelevampi ja korostaisi Tuloksen vahvaa osaamista. Yhtenä päätavoitteena oli erottua kilpailijoista, joiden sivustot ovat varsin geneerisiä eivätkä jää mieleen. Myös positiivisen työnantajamielikuvan antamiseen ja työnhaun helppouteen haluttiin kiinnittää huomiota, sillä alalla on suuri kilpailu kovimmista ammattilaisista.
## Ratkaisu
Rohkeasti erilainen sivusto ideoitiin Duden suunnittelijoiden ja asiakkaan projektitiimin yhteistyönä. Yhtenä visuaalisena keinona päädyttiin käyttämään jämäkkää keltaisen ja tumman sinisen yhdistelmää, jättämällä kuvapankista ostetun näköiset kuvat muille. Korostuvat isot otsikot, nostoalueet ja huolella valitut ikonit rikkovat kaavaa vahvasti tekstipainotteisella sivustolla.
Tuloksella tosiaan osataan tuottaa tekstiä ja blogistakin löytyy sisältöä aina perustamishetkestä lähtien! Kiinnitimmekin siis erityistä huomiota blogin toimivuuteen ja siihen, että vanhat hakukoneisiin indeksoituneet osoitteet eivät pääse muuttumaan syöden sivuston paikkaa hakutulosten kärjessä.
“Tulos Helsingin tavoitteena oli uudistaa verkkosivut ja tähän avuksi etsimme kumppania, jolta löytyy vahvaa WordPress-osaamista sekä visuaalista silmää. Heti projektin alusta lähtien Tulos ja Dude sai toistensa ajatuksista hyvin kiinni ja lopputuloksena syntyivät toimivat ja modernit verkkosivut. Dudelaisten kanssa on helppo tehdä yhteistyötä ja projekti sujui todella mallikkaasti alusta loppuun saakka. Projektin jälkeen olemme saaneet nopeasti apua ongelmatilanteissa verkkosivuston suhteen. Vahva suositus Duden tekemisestä!”
– Tommi Karvinen, Head of SEO & CRO
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Mediashake on Matti Hirvosen luotsaama, Helsingin ytimessä sijaitseva 13 ammattilaisen kovatasoinen digimarkkinointitoimisto. Matti otti Dudeen yhteyttä loppuvuodesta 2019 ja löysimme pian yhteisen sävelen, jonka pohjalta lähdimme uudistamaan sekä yritysilmettä että verkkosivustoa.
## Lähtökohdat
Mediashaken vanha ilme ja verkkosivusto oli koottu palasista sieltä täältä. Kokonaisuuden miettiminen oli jäänyt kovan kasvun ja isojen asiakastöiden alle, eivätkä sen palaset heijastelleet enää sitä mitä tämän päivän Mediashake on. Vanhan sivuston päivittäminen koettiin hankalaksi ja tarvittuja asioita jouduttiin kasaamaan kikkailemalla.
## Tavoitteet
Ilmeuudistuksen päätavoitteena oli nostaa Mediashaken profiilia potentiaalisten asiakkaiden ja työntekijöiden silmissä. Uuden ilmeen haluttiin viestivän uskottavuutta sekä yrityksen iloista ja rentoa, mutta ammattimaista kulttuuria. Sivustolta toivottiin enemmän ja laadukkaampaa liidiä potentiaalisilta asiakkailta, sekä mahdollisuus luoda helposti erilaisia markkinointia tukevia sisältöjä.
## Ratkaisu
Duden suunnittelijat ottivat haasteen vastaan ja lähtivät aluksi keräämään olemassa olevaa materiaalia. Kattavan laadukkaan kuva- ja tekstimateriaalin pohjalta alkoi hahmottumaan, minkälainen yritys Mediashake on. Vanhojen brändivärien, oranssin ja keltaisen, välimaastosta lähdettiin etsimään uutta pirteää sävyä kuvastamaan Mediashaken rentoutta. Ilmeeseen tuotiin uutena määrittävänä sävynä mukaan raikastamaan hot pink, joka luo ammattimaisuuden vaikutelmaa.
Täydellisen päivityksen kokeneessa logossa käytettiin Mediashaken ensimmäistä kirjainta, josta saatiin johdettua viivadiagrammin nouseva viiva. Logossa yhdistyykin oivaltavalla tavalla sen monikäyttöisyys tunnistettavana ikonina sekä Mediashaken lupaus kasvattaa asiakkaan myyntiä.
“Valitsimme Duden kumppaniksi uudistamaan koko visuaalisen ilmeemme sekä tekemään verkkosivuratkaisun, joka palvelee meidän tarpeita nyt ja jatkossa. Valinta osui erittäin hyvin nappiin! Saman talon sisältä löytyy loistavien visuaalisten suunnittelijoiden lisäksi myös teknisesti kovia ammattilaisia, joka mahdollisti sen, että verkkosivustoa saatiin räätälöityä juuri meille tehdyillä lisäosilla. Nettisivu on myös äärettömän nopea, kävin julkaisun jälkeen kaikki meidän kilpailijat läpi ja kukaan ei pärjännyt meille nopeudessa. Suosittelen!”
– Matti Hirvonen, CEO & Senior Consultant
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Miseva myy, ostaa ja vaihtaa käytettyjä matkailuajoneuvoja ja muita moottoriajoneuvoja sekä uusia Roadcar sekä Pössl-retkeilyautoja. Vanha sivusto oli jäänyt hieman jälkeen hyvän maineen karttuessa ja liiketoiminnan kasvaessa, eikä vastannut enää yrityksen nykytilaa.
Dude ei pistänyt pelkästään markkinointisivustoa uusiksi, vaan kehitti myös Misevan myyjien arkea helpottavia toimintoja. Kehitystyö on ollut aktiivista heti uudistuneen sivuston julkaisun jälkeen ja tälläkin hetkellä suunnitteilla on uusia ominaisuuksia.
## Suunnittelu
Miseva oli tehnyt ulkopuolisen konsultin kanssa hyvän pohjatyön uudistukselle, kartoittaen vanhan sivuston kipukohdat sekä listaten asiat joihin uudistuksessa halutaan kiinnittää erityistä huomiota. Pääsimmekin nopeasti kiinni hommasta ja visuaalinen suunnittelu voitiin aloittaa rivakasti. Samassa rytäkässä päivitimme logon nykyaikaisemmaksi.
Kävijän kokemuksesta haluttiin suoraviivainen, joten sivustolle suunniteltiin helppokäyttöinen käyttöliittymä ajoneuvojen hakemiseen sekä selaamiseen.
## Ajoneuvot esille suoraan myyntiohjelmasta
Sivuston pääsisältö on myynnissä olevat ajoneuvot, joita hallitaan Autosofta-myyntiohjelmalla. Rakensimme sivuston ja Autosoftan välille integraation, jonka ansioista myynnissä olevat ajoneuvot sekä kaikki niihin liittyvät tiedot siirtyvät automaattisesti ja vaivattomasti suoraan sivustolle lähes reaaliajassa.
## Helpotusta arkeen toimivilla työkaluilla
Sivustouudistuksen yhteydessä nousi esiin useita tarpeita, joissa pystyimme helpottamaan Misevan työntekijöiden arkea rakentamalla räätälöityjä työkaluja osaksi sivustoa.
“Kun aloimme suunnitella yrityksellemme uusia nettisivuja, sai Dude vahvan suosituksen toiselta tuntemaltamme alan ammattilaiselta. Hänellä oli jo ennestään kokemusta yhteistyöstä Duden kanssa ja täten kumppanin valinta oli meidänkin osaltamme helppoa. Projekti lähti nopeasti liikkeelle ja tuntui, että yhteinen näkemys lopputulemasta löytyi helposti. Yhteistyö projektin aikana toimi luontevasti ja uudet sivut ovat nyt yrityksemme näköiset ja tukevat liiketoimintaamme erittäin hyvin. Sivuja on myös helppo itse päivittää ja ne toimivat erittäin nopeasti. Vahva suositus siis muillekin Duden palveluita harkitseville!”
– Juha Sillanpää, myyntijohtaja
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
North Patrolin sivustouudistuksessa keskityttiin suorituskykyyn ja saavutettavuuteen.
North Patrol on digitaalisen viestinnän ja liiketoiminnan asiantuntijayritys, joka auttaa löytämään oikean kumppanin ja teknisen alustan esimerkiksi verkkopalveluhankintaan kilpailuttamalla toimijat oikeaoppisesti ja puolueettomasti. Yritys on tullut Dudelle tutuksi northpatrolilaisen Perttu Tolvasen luotsaaman Vierityspalkki.fi-verkkojulkaisun kautta.
Aiemmin WordPress.comin avulla rakennetut sivut haluttiin freesata asennetun WordPressin päälle, joka mahdollistaisi laajempia optimointitoimenpiteitä nopeuden ja saavutettavuuden osalta.
Sivustosta toteutettiin monikielinen versio, jossa suomenkielinen sivusto toimii .fi -domainin ja englanninkielinen .com-domainin alla. Sivusto on saavutettava WCAG 2.0 standardin A-tasoon saakka ja toimii mainiosti ruudunlukulaitteilla ja näppäimistöillä. Reaaliaikainen haku ennakoi näppäilyä, käyttää hyväkseen Relevanssin rajapintaa ja hakee kaikkea mitä sivuilla esiintyy.
Sivuston latausnopeuksiin on kiinnitetty erityistä huomiota niin kooditasolla kuin palvelintasollakin käyttämällä staattista sisältöä, transientteja, nginx-pagespeed-moduulia ja Redis-objektivälimuistia, joka välimuistittaa tietokannan sisältöä palvelimen omasta muistista.
Visuaalinen ilme sivustolle toteutettiin North Patrolin graafisen ohjeiston mukaan noudattamaan väritykseltään ja kuvamaailmaltaan ennestään tuttua linjaa. Nostolakanoista tehtiin erityisen joustavia aina mobiilista isoihin UltraHD-näyttöihin asti.
“Web-alan ammattilaisfirmana North Patrolilla oli tiukka speksi ja kovat vaatimukset sivustonsa nopeudesta, käytettävyydestä, saavutettavuudesta ja WordPressin ytimen kunnioittamisesta. Näistä haasteista Dude selviytyi sankarillisesti: uusi saittimme on täynnä näppäriä, selkeitä ja hyvin skaalautuvia ratkaisuja. Letkeässä ja sujuvassa yhteistyössä sivuston rakentaminen oli ilo antaa Duden käsiin.”
– Virpi Blom, Web & CMS Expert, Partner
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Varjolan tilan matkailu tähtää kansainvälisille markkinoille ja kaipasi freesausta brändilleen sekä soivan sivuston. Vanhat sivusto oli jämähtänyt vanhan julkaisujärjestelmän mukana kivikaudelle, joten päivitykselle oli todellakin tarvetta.
Duden graafikot löivät nyrkit saveen ja alkoivat virittelemaan Varjolalle ehdotuksia uudesta ilmeestä. Samaan aikaa kasattiin yhdessä raamit sivustolle (rakenne, tarvittavat toiminnallisuudet, suunta ilmeelle). Aloituspalaverin jälkeen päästiin raapimaan rautalangat kasaan joiden pohjalta veivattiin sivuston visuaalinen ilme. Samalla uudistui logo että pätkähti.
Sivuston sisältöjen hallinnasta tehtiin helppoa yksinkertaisella hallintapaneelilla, jossa sivut rakennetaan halutuista lohkoista jokaisen sivun tarpeen mukaan. Lomakkeiden omatoiminen lisääminen sisällön sekaan onnistuu muutamalla napin painalluksella, kuin myös monikielisen sivuston kieliversioiden päivittäminen.
Majoituksen varaamisessa pääsee alkuun näppärästi suoraan sivustolta, joka integroituu Hotellinx -järjestelmään missä varaus viimeistellään. Myös erilaisten elämysten varaamisesta on tehty helppoa Bokunin avulla, jonka varauskalenterit on upotettu suoraan elämysten esittelyjen yhteyteen.
Varjolan jengi koulutettiiin Duden pajalla WordPressin ihmeelliseen maailmaan ja loppu on historiaa. Mainittakoon että Duden päästä projekti koettiin sujuvana koska asiakkaalla oli todella hyvin pohjatyö tehtynä ja materiaalit valmiina. Näin sen homman pitääkin mennä!
“Olin kuullut kehuvia huhupuheita Duden touhuista jo ennen heidän valintaansa. Nämä huhupuheet osuivat kyllä nappiin! Homma on mahtavan selkää ja suoraviivaista meidän suuntaan, vaikka tekevät varmaankin taustalla sivuston eteen ison määrän monimutkaisia säätöä. Asiat esitettiin sekä toteutettiin meille yksinkertaisen selkeästi, monimutkaisuus jäi heidän välisekseen ammattiasiaksi. Missään vaiheessa ei tullut epäilyksiä projektin toteutuksen ja sen läpiviemisen osalta. Kumpa muutkin verkkopalveluihin liittyvät toiminnot saataisiin yhtä jouhevaksi ja selkeäksi kun Duden tyyppien touhut!”
– Riikka Ruunaniemi, markkinointipäällikkö
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Ilokivi on Jyväskylän Yliopiston Ylioppilaskunnan kiinteistössä sijaitseva kokonaisuus joka palvelee opiskelijoita tarjoamalla päivittäin lounasta sekä iltaisin viihdettä elokuvien ja livekeikkojen muodossa. Sivuston tulee siis palvella opiskelijoita jotka haluavat tarkistaa nopeasti päivän lounaan, kuin myös monipuolisesta kulttuuritarjonnasta nauttivia.
Uuden sivuston toteuttaminen oli osa laajempaa uudistusta jonka Ilokivi aloitti vuonna 2018 uuden ravintolapäällikön johdolla. Kokonaisvaltaisen uudistuksen tuloksena on nykyaikaisempi ja houkuttelevampi Ilokivi, joka vetää puoleensa lounastajia sekä kulttuuririentojen ystäviä koko Jyväskylän alueelta.
Lähtötilanne
Uudistus aloitettiin tunnistamalla asiakkaan kanssa yhdessä vanhan sivuston hyvät sekä huonot ominaisuudet, kirkastamalla tavoitteet ja määrittämällä sivuston tärkeimmät kohderyhmät sekä ominaisuudet.
Tavoitteeksi asetettiin sivusto, joka yhdistää talon kaiken toiminnan selkeään näkymään ja josta on helppo tarkistaa lounas sekä illan kulttuuritarjonta samalla kertaa. Sisältöjen päivittämisestä haluttiin tehdä mahdollisimman vaivatonta talon usealle toimijalle sekä käyttää ulkoisia lähteitä vähentämään manuaalisen työn määrää.
Uudistuksen yhtenä tavoitteena oli tehdä sisällön hallinnasta helppoa, joten toteutimme sivustolle täysin modulaarisen hallinnan jonka avulla voidaan luoda uusia näyttäviä sivuja hetkessä. Sivuston sisällöistä lounaslistaa ja tapahtumia ylläpidetään jo muissa järjestelmissä, joten rakensimme useamman integraation näiden järjestelmien ja sivuston välille vähentämään manuaalista työtä.
“Ilokiven loistavat mahdollisuudet piti saada paremmin käyttöön ja näkyviin, ja bittivirtojen tukkijätkät hoitivat homman rautaisella ammattitaidolla. Talossa on monta toimijaa, mutta kaikkien tarpeet onnistuttiin toteuttamaan sivulle tyylikkäästi ja asiat ovat nyt yhdessä paikassa entisen neljän eri nettisivun sijaan! Duden upea yhteistyökumppani Emmi otti valokuvat, jotka herättivät sivut eloon. Sitä paitsi palavereissa oli aina huikean hauskaa. Dude piti tiukasti kiinni sovituista aikatauluista, mikä oli timanttia. Ihan ylivetona asiana Dude opasti jatkuvasti projektin pullonkauloissa ja muissa tiukoissa kohdissa, ja on palannut varsin vikkelästi avittamaan ongelmatilanteissa vielä saitin julkaisun jälkeenkin!”
– Kati Lemiläinen, ravintolapäällikkö
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Ensimmäiset verkkosivut toteutimme Redan Redanille jo vuonna 2017, mutta sen jälkeen yhteistyö on jatkunut. Linda on aktiivinen somessa ja uuttera bloggailija, joten painopiste projektissa oli luonnollisesti somefeedit ja blogi. Myös työnäytteet ja palvelut tuli olla keskeisesti ja selkeästi esitetty. Iso paletti kaikkea, mutta pistettiin onnistumaan!
Koska mikään sivusto ei ole koskaan “valmis” ja varsinaiset ajatukset tulevat vasta oikean käytön myötä, jatkotarpeita syntyi pian. Siispä 2018-2019 vaihteessa tuunattiin jo seuraavaa versiota ulkoasusta lähtien. Linda vanhana nörttinä onneksi osaltaan tietää miten näitä hommia tehdään mikä tekeekin hänestä supermahtavan asiakkaan.
Lindan bisnes keskittyy iPadilla tekemiseen, joten iPad-näkymiin painotettiin kenties enemmän kuin koskaan aikaisemmin.
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Yli 100 Bitwisen työntekijää, eli Bitwiseria, on softakehityksen ammattilaisia joiden kädenjälkeä löytyy jopa avaruudesta asti. Bitwisestä oltiin kuultu paljon huhuja, tekijätyypeiksi väittivät. Ja samanlaisiksi tekijöiksi kuin Dude osoittautuivatkin. Kun kaksi tekijää upottaa kädet saveen kyynärpäitä myöten, niin priimaahan sieltä vain tulee.
“Duden käsissä uusi ilmeemme taittui näyttäväksi ja käytettäväksi saitiksi, jota on modulaarisuutensa vuoksi helppo pitää ajan tasalla.”
– Jarkko Rytkönen, Bitwise
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Joka vuoden elokuussa Hämeenlinnassa järjestetään Suomen suurimmat keskiaika-aiheiset festivaalit, joihin osallistuu yli 20 000 kävijää. 500 vuotta sitten paikalla vedettiin niskalenkkiä ja juotiin olutta. Tapahtumassa käyminen on suosittu tapa vierailla hetken toisessa ajassa ja tunnelmassa. Toteutimme Hämeen keskiaikafestivaalille tuoreet verkkosivut vuoden 2018 tapahtumaa varten.
Katleena Hannuntytär otti Duden viikinkeihin yhteyttä kaivatessaan keskiaikatapahtumalle uutta ilmettä. Tässä yhteydessä ei voida sanoa, että “sivut vietiin tälle vuosisadalle”, sillä ilmeen henki oli pidettävä luonnollisesti keskiaikaisena.
Projekti oli alusta asti meille mieluinen, sillä pidämme haasteista. Työssä oli suunniteltavaa niin graafikolla kuin koodarillakin. Hommaa helpotti asiakkaan mukavuus ja kuvamateriaalin monipuolisuus. Kokonaisuudesta saatiin hyvin niin festarikävijöitä, myyjiä, talkoolaisia kuin leiriläisiäkin palveleva kokonaisuus.
“Hämeen keskiaikafestivaalin uusi sivusto on kerännyt asiakkailtamme rutkasti kehuja – kiitos Duden. Duden toiminta on ollut nopeaa ja joustavaa. Kristian ja kumppanit saivat saman tien kiinni festivaalimme brändistä ja loihtivat sen näkyviin nettiin. Lisäksi Dude on kestänyt hyvin kaltaisemme talkootapahtuman poukkoilevia aikatauluja ja ajoittaista aloitekyvyttömyyttä.”
– Katleena Kortesuo, hallituksen pj
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Hotelli Alba on Jyväskylän tunnetuimpia hotelleja. Jyväsjärven rannalla sijaitseva hotelli-ravintola oli Duden ensimmäisiä asiakkaita vuonna 2014 ja yhteistyö on jatkunut sen jälkeen tiiviinä. Vuonna 2017 oli aika taas freesata ilmettä.
Uusille sivuille kaivattiin selkeyttä ja modernisuutta, sillä hotelli sai brändiuudistuksen myötä uuden ilmeen. Sivustolle toteutettiin entistä selkeämpi varauslomake, tarjoukset, arviot ja helposti päivitettävä lounaslista.
“Olemme toimineet Duden kanssa jo useamman vuoden ja uusien web-sivujemme luomisprosessi ja lopputulos vain syvensi luottamusta ja ihastusta Duden toiminnan ammattimaisuuteen. Omien kiireidemme keskellä Dude ohjasi ja kannusti avaamaan näkemyksiämme vanhasta perinteisestä pois ja olemme erittäin tyytyväisiä uusiin verkkosivuihimme. Extra kehuja pitää antaa Duden yhteistyökumppaneille valokuva- ja videomateriaalin tuottamisesta. Kyllä – nämä herrat menevät heittämällä jatkoon!”
– Katri Paakkari, hotellinjohtaja
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Oivangin sivusto oli jämähtänyt yhtä ikiaikaiseksi kuin maa, jolle lomakartanon nykyaikaiset hulppeat puitteet on rakennettu. Uudistetusta sivustosta lähdettiin tekemään visuaalisesti näyttävää sekä mielenkiintoista.
Teknisellä puolella keskityttiin sisällön sekä monien kieliversioiden helppoon päivitettävyyteen. Huviloiden varaustilanne tuotiin suoraan näkyville huviloiden esittelyiden yhteyteen. Elävyyttä sivustolle tuotiin etusivun maisemia esittelevällä viedolla sekä sosiaalisen median syötteillä, joihin päivitetään usein sesongin kuulumisia.
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Elonen on varmasti jokaiselle suomalaiselle tuttu, ainakin kahvipöydästä. Uudistaessaan visuaalisen brändi-ilmeensä vuonna 2016, Elonen kaipasi myös pahasti vanhentuneille nettisivuille uutta modernimpaa ja selkeämpää otetta.
Toteutimme Eloselle freesit verkkosivut, joissa on hyödynnetty modulaarista eli joustavaa sisällönhallintaa. Toteutuksessa tähdättiin siihen, että sisällön päivittäminen olisi mahdollisimman helppoa koko Elosen henkilökunnalle.
“Pyysimme tarjoukset sivustouudistuksesta muutamalta toimijalta ja Duden kanssa yhteistyö tuntui sujuvan kaikista helpoiten heti alkumetreiltä. Työn ote oli rento, mutta kuitenkin asiantunteva, mikä sopi meidän tyyliimme erinomaisesti.
Sivuston uudistus sujui hyvin näppärästi ja helposti etenkin meidän osaltamme – Dudelaiset tuntuivat saavan kiinni ajatuksistamme jo alkumetreillä, ja sivusto rakentui kuin itsestään! Iso peukku ylös myös nopeasta reagoinnista tukipyyntöihin ja avunhuutoihin.”
– Noora Tuominen, markkinointi
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Jyväskylän karhunpesästä käsin ympäri maailmaa toimiva Black Bruin valmistaa moottoreita, rotaattoreita sekä ohjausjärjestelmiä raskaille ajoneuvoille. Vaikka Black Bruinin historia ulottuu aina vuoteen 1959, ollaan yrityksessä tiiviisti kiinni nykypäivän kehityksessä.
Toteutimme uuden sivuston monista laajoista sisältötyypeistä helposti ylläpidettävän paketin. Muun muassa jälleemyyjien ja palvelukeskusten haku uusittiin täysin. Hakutuloksia ei tarvitse enää odottaa tai tehdä uutta sivulatausta nähdäkseen ne, siitä pitää huolen käytetyt edistyneet tekniikat: Googlen paikannus, WordPress REST API sekä Vue.js.
“Yhteistyö Duden kanssa alkoi 2015, kun etsimme sivustolle WordPress-toteuttajaa. Yhteistyö on jatkunut pienempien ja isompien päivitysten muodossa, ja täysin uusi sivusto julkaistiin alkuvuodesta 2018. Rento, mutta asiallinen ja asiantunteva ote sekä työn jälki on vakuuttanut alusta asti. Nopea reagointi ja apu asiassa kuin asiassa ovat myös ehdottomia plussia.”
– Pasi Kokkinen, markkinointi
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Paikallisten kesken ”Pommina” tunnettu Explosive Bar on uudistanut pala palalta koko konseptia aina sisustuksesta valikoimaan saakka. Kunnon sivut kuitenkin puuttuivat, mutta kauaa ei levätty laakereillaan.
Suunnittelimme Explosive Barille uuden logon ja nettisivut. Viimeksi nautitut oluet tulevat suoraan Untappdista rakentamamme integraation kautta ja tapahtumat Facebookista. Kokonaisuudesta tuli varsin toimiva paketti ja Pommin asiakkaatkin ovat tykänneet.
“Oikeastaan heti ensimmäisen yhteisen palaverin jälkeen olimme vakuuttuneita siitä, että tästä tulee juuri sitä mitä tarvitsimme. Saimme vaihdettua ajatuksia uudesta logosta, sekä sivujen sisällöstä ja visuaalisesta ilmeestä. Halusimme tuoda esiin tuotevalikoimamme tavalla, joka kertoo asiakkaalle sen nopeasta vaihtuvuudesta ja laajuudesta.”
– Mikko Oksa, mestari
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Vuonna 2003 perustetun Sievon päätuote on ohjelmisto joka jalostaa isojen asiakkaiden hankintatiedoista analyysejä auttamaan ostojen tehostamisessa, optimoinnissa ja budjetoinnissa.
Sievo kaipasi osaavaa kumppania joka toimittaisi uuden sivuston “avaimet käteen” periaatteella ja tarjoaisi ylläpitoa sekä ketterää jatkokehitystä julkaisunkin jälkeen. Dude valikoitui kumppaniksi ja toteutti sivustouudistuksen samaan aikaan laajemman, koko brändin visuaalisen ilmeen uudistuksen kanssa.
Sisällön helpon ja joustavan hallittavuuden lisäksi projektissa kiinnitettiin erityistä huomiota sivuston nopeaan latausaikaan, toimintavarmuuteen ja joustavaan jatkokehitykseen. Sievon markkinointi pystyy kasaamaan tarvittaessa itsenäisesti uusia sivuja sekä muokkaamaan sisältöjä joustavasti. Erilaisia uudelleenkäytettäviä elementtejä tehtiinkin lähes 20, joista jokainen palvelee eri tyyppisten sisältöjen yksilöllisiä tarpeita niin ylläpidettävyyden kuin visuaalisuudenkin kannalta. Modulaarisuuden lisäksi sivustolle rakennettiin integraatioita muun muassa HubSpottiin markkinoinnin automatisoimiseksi.
“Sievo edustaa kansainvälisesti huipputason IT-osaamista. Suunnitellessamme uusia verkkosivuja haimme kumppania, jolta löytyy sekä kivenkovaa WordPress-osaamista että selkeän suomalaista visuaalista jälkeä. Duden kanssa suunnittelu, toteutus ja tuki on onnistunut asiakaslähtöisesti ja tehokkaasti. Kaikilla mittareilla mitattuna uudet verkkosivut ovat toimineet entistä paremmin ja myös asiakkaamme ovat huomanneet eron.”
– Lari Numminen, product owner
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Saarikoski Incoming on kansainvälisille markkinoille suunnattu esittelysivusto, jonka tarkoitus on saada ulkomaalaisia kiinnostumaan Baltian maiden matkoista.
Kun Dudea pyydettiin toteuttamaan markkinointisivustoa, tilaisuuteen oli helppo tarttua. Toteutimme Saarikoski Incomingille selkeän ja informatiivisen esittelysivuston, pääpainona kuvamaailma ja fiilis erilaisista maista, esimerkkimatkoista sekä kohteista.
“Duden rento mutta asiallinen ote tuntui ensimmäisestä neuvottelusta asti omaan arvomaailmaamme sopivalta. Hommat hoidetaan sovitusti ja asioista puhutaan termein, joita on helppo ymmärtää. Eikä asiakassuhde ole loppunut sivujen avautumiseen. Itselleni on ollut helpottavaa huomata, miten näppärä sivuja on ylläpitää. Tarvittaessa apu on vain puhelinsoiton päässä.”
– Leena Tervakorpi, ryhmämyynti
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
CRM-Service Oy on vuonna 2007 perustettu Jyväskylän Lutakosta käsin ponnistava suomalainen yritys, joka tarjoaa yritysasiakkaille CRM-pilvipalvelua. Yrityksen paukut oli laitettu tuotteen kehittämiseen ja vuonna 2017 oli vihdoin oikea aika panostaa myös markkinointisivustoon. Dude kutsuttiin hätiin ja loppu onkin historiaa.
CRM-service päätyi Dudeen, koska he kaipasivat tiimiä, joka pystyisi toteuttamaan sivustouudistuksen tiiviissä yhteistyössä, joustavasti ja tehokkaasti. Rakensimme CRM-service Oy:lle ensin ulkoasun, josta lähdimme iteroimaan lopullista versiota. Tarkoituksena oli raikastaa ilmettä, joten vaaleaa taustaa käytettiin paljon. Pyrimme myös saamaan CRM-service Oy:lle tärkeitä lukuja paremmin esiin.
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa
Intohimolla ja käsityönä pienissä erissä paahdettu pientilojen tuottama luomukahvi on löytänyt tiensä Jyväskyläläisten sydämiin.
Papun ja Duden filosofioissa on paljon samaa, todennäköisesti siksi yhteistyö onkin ollut hyvin aktiivista ja antoisaa heti paahtimon aukeamisesta vuodesta 2014 lähtien.
Verkkokaupasta toteutettiin visuaalisesti massasta poikkeava, intohimoa sekä käsityöläisyyttä esiintuova kokonaisuus. Tuoreen kahvin tai kahvitarvikkeiden tilaaminen suoraan kotiin ei voi helpommaksi tulla, eikä myöskään tilausten käsittely papulaisille.
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa
Padasjoen mailatehdas, tuttavallisemmin PAMA, kehitti uuden sukupolven mailan. Dude kutsuttiin hätiin toteuttamaan verkkokauppa, joka tuo mailan myös kuluttajien saataville.
PAMAlle suunniteltiin sekä toteutettiin täysresponsiivinen verkkokauppa, jonka kautta mailan ostaminen on helppoa niin kuluttajille kuin yrityksillekkin.
“Yhteistyö Duden kanssa sujui kerrassaan mainiosti. Aikataulu ja budjetti pitivät ja kaikkiin kysymyksiimme vastattiin ripeästi. Asiakkaat ovat kehuneet sivustoamme tyylikkääksi ja verkkokauppaa selkeäksi. Verkkokaupan ylläpito on helppoa eikä vaadi pitkää perehdytysaikaa työntekijöiltä. Myös sivujen ylläpito on helppoa. Suosittelen Dudea lämpimästi kaikkiin nettisaittihankkeisiin.”
– Jussi Kaulio, toimitusjohtaja
Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €
Palvelun tyyppi: Uutis- tai viihdesivusto
Opiskelijoiden suosima verkkolehti Jylkkäri halusi meidät luomaan nahkansa uudelleen. Uuden sivuston haluttiin palvelevan paremmin niin lukijoita kuin myös mainostajia. Toimme verkkolehden ulkoasun ja tekniikan vuoteen 2016. Sivustolle rakennettiin mm. mahdollisuus erilaisiin artikkelipohjiin sekä ajastetut mainospaikat.
”Valitsimme Duden, koska heillä oli selkeästi ymmärrystä modernien ja monipuolisten nettisivujen suunnittelusta. Yhteistyö sujui todella hyvin, ja Duden pojat ymmärsivät hyvin mitä sivuilta halusimme. Olemme saaneet lukijoiltamme paljon hyvää palautetta. Sivujen käyttö on toimituksen väelle nopeaa ja yksinkertaista. Voin suositella Duden porukkaa erittäin lämpimästi.”
– Jaakko Kinnunen, päätoimittaja
Vierityspalkki on blogi kotimaisen web-alan trendeistä, tapahtumista ja toimistoista. Seuraa, niin tiedät ketkä tekevät parhaat verkkopalvelut, web-sovellukset ja verkkokaupat Suomessa.