MEOM kasvoi isoksi ja erikoistui B2B-markkinointiin

Perttu Tolvanen

Jyväskyläläinen MEOM tuli Vierityspalkin Toimistot-hakemistoon vuonna 2017, eikä ollut silloin vielä erityisen kokenut WordPress-toimisto. Toimisto aloitti tällöin reilun 300 000 euron kategoriasta, mutta on kuluneen viiden vuoden aikana nostanut oman tekemisensä varsin uudelle tasolle. Nykyisin MEOM löytyy yli miljoonan euron kategoriasta ja laadukkaiden yrityssivustojen tekemisestä on tullut toimistolle erittäin merkittävä osa liiketoimintaa. Samalla on löytynyt vahva erikoistumiskärki B2B-yritysten sivustoista, joissa tavoitteena on kerätä liidejä myynnille.

MEOMin kehitys kertoo myös koko digitoimistomarkkinasta tällä hetkellä. WordPressillä tekeviä toimistoja on jo paljon, ja moni näistä on myös varsin kokenut toimisto, joten etenkin isommissa urakoissa kilpailu on kovaa.

Erityisesti markkinointipainotteisten sivustojen suunnittelun ja toteutuksen saralla käydään kovaa kilpailua ja toimistoilla on varmasti haasteita erottua joukosta – ja tällöin yleensä toimistot alkavat erikoistua. Tämä trendi on asiakkaiden näkökulmasta erittäin hyvä trendi, koska erikoistumisesta on hyötyä nimenomaan asiakkaille, kun ei tarvitse kaikkea selittää alusta pitäen – ja parhaimmillaan toimisto pystyy aidosti tarjoamaan uusia ajatuksia ja viemään yrityksen markkinointia uudelle tasolle.

B2B-yritysten sivustot ovat yksi tällainen alue, jossa ehdottomasti kokemus muista samantyyppisistä yrityksistä auttaa suunnittelemaan parempia sivustoja. Monella B2B-yrityksellä esimerkiksi on hyvin pitkät ostoputket, ostoprosessit voivat olla jopa vuosien mittaisia ja sivustolla saattaa olla myös hyvin epäsuoria tehtäviä, esimerkiksi omien myyjien tukemisessa. Moni B2B-sivusto palvelee myös ostopäätökseen vaikuttavia kohderyhmiä, kuten suunnittelijoita tai maahantuojia, joiden tietotarpeet voivat poiketa merkittävästikin ostajien tietotarpeista. Kaikki tämä tuo paljon sellaista problematiikkaa, jossa auttaa, jos on törmännyt samantyyppisiin tilanteisiin aiemminkin.

Siksi on hienoa, että tämäntyyppistä rohkeata erikoistumista alkaa löytymään. Tämä helpottaa asiakkaiden valintaprosessia, ja varsin todennäköisesti parantaa myös syntyvien lopputulosten laatua.

MEOM ei tosin kokemuksellaan vielä haasta WordPress-markkinan isoimpia kissoja, kuten he itsekin haastattelussa toteavat. Heidän erikoistuminen ei ole myöskään teknistä sorttia, eikä siihen liittyviä todisteita löydy siksi kovin paljon.

Kohtuullisen isoja sivustoja kuitenkin löytyy referenssilistalta runsaasti, joten työssä opittua ammattitaitoa löytyy. MEOM on saavuttanut Toimistot-hakemistossa kahden tähden kokemustason, joka tarkoittaa varsin huomattavaa määrää WordPress-referenssejä viimeisen kahden vuoden ajalta.

MEOM on myös hakemiston ainut toimisto, joka on julkaissut merkittävän määrän HubSpot-referenssejä, joten WordPressin rinnalla heiltä löytyy kiitettävä määrä HubSpot-osaamista. Tämä onkin luontevaa, koska HubSpot on nimenomaan B2B-yrityksille suunniteltu markkinointialusta, joka voi joissain tilanteissa olla kovakin haastaja WordPressille sivuston alustaratkaisuna. WordPressin vahvuudet lienevät edelleen tilanteissa, joissa sisältöjä on paljon, sivustolla on vaativia integraatioita ja sivuston konsepti on muutakin kuin liidien hankintaa. MEOM:ille kummankin alustan osaaminen lienee aika luontevaa, koska kummallakin on omat vahvuutensa.

MEOMin projektien budjetit vaihtelevat 20 000 ja 60 000 euron välillä, riippuen sivustojen laajuudesta ja sisällytettävistä markkinointipalveluista. Näin lähimpiä kilpailijoita MEOM:ille ovat esimerkiksi Morgan Digital, Avidly, Generaxion ja Into-Digital.

Vajaan parin miljoonan euron liikevaihtoa tekevä MEOM kuuluu kotimaisessa digitoimistomarkkinassa keskisarjaan, joka palvelee pääosin pk-yrityksiä, mutta pystyy myös jo hieman astetta isompiin urakoihin silloin tällöin.

Vierityspalkin kysymyksiin vastasi Kimmo Louhelainen.

Mistä ja miksi MEOM on saanut alkunsa ja miten määrittelette itsenne nykyisin?

Yrityksemme syntyi palavasta halusta tehdä asioita paremmin ja näyttävästi, taistellen status quota vastaan. Halusimme myös luoda itsellemme työpaikan, jossa samoista asioita kiinnostuneet, mutta eri vahvuuksilla varustetut osaajat voivat toteuttaa itseään hyvällä fiiliksellä kasvaen ja kehittyen.

Tämä asenne konkretisoitui yrityksen nimeen: Me Emme Ole Mainostoimisto. Vuosi oli 2012 ja MEOM oli syntynyt.

Vuonna 2022 MEOM koostuu kahdesta liiketoimintayksiköstä. MEOM Venture Studio auttaa uusia digitaalisia tuotteita rakentavia tahoja, erityisesti startup-yrittäjiä, jotka unelmoivat rakentavansa sen seuraavan maailmaa mullistavan digitaalisen ratkaisun.

MEOM Web Studio keskittyy verkkosivustoihin ja markkinointiin. Asiakkaitamme yhdistää kasvu, iso kauppakoko sekä myynnin ja markkinoinnin yhteistyön tärkeys. Loput vastaukset katsellaan erityisesti MEOM Web Studion vinkkelistä.

Mitä asioita näette vahvuuksinanne digitoimistona ja WordPress-tekijänä, ja keitä vastaan kilpailette tyypillisesti?

Fokus, fokus, fokus. Me emme tee kaikkea digitaalista kokonaisvaltaisesti kaikille tarpeen mukaan.

Teemme markkinointisivustoja B2B-kasvuyrityksille. Rakennamme ja kehitämme sivustoja huomioiden brändin, markkinoinnin, designin ja tekniikan. Koko sivuston elinkaaren ajan.

Fokuksen seurauksena asiakastyytyväisyys on erinomaisella tasolla ja suosittelut tuovat meille isoimman osan uusista asiakkaista.

Back-endiin painottuvissa teknisissä hankinnoissa tiedämme olevamme heikoilla. Näissä tapauksissa erityisesti Valu ja Geniem ovat pyyhkineet meillä lattiaa.

HubSpot CMS:n osalta Advance B2B on tullut parissa kilpailutuksessa vastaan. HubSpotin tekniikan ja web designin osalta olemme kuitenkin tällä hetkellä markkinassa erinomaisessa asemassa.

Minkäkokoisiin projekteihin katsotte olevanne parhaiten sopivia?

10 000 – 30 000 euron hintaluokassa toteutus on tyypillisesti web designiin ja tekniseen toteutukseen painottuva. Maustettuna markkinointikonsultoinnilla. Asiakas saa erinomaisen toteutuksen, jolla pystyy tekemään ketterää markkinointia tulevina vuosina.

30 000 – 60 000 euron hintaluokassa toimitukseen kuuluu usein lisäksi markkinointistrategian kehitystä, brändityötä, animaatioita, kuvituksia ja/tai sisältötyötä.

Millaisessa asemassa WordPress on teidän toiminnassa? Teettekö muilla teknologioilla myös projekteja?

WordPress muodostaa valtaosan liikevaihdosta. Verkkosivustojen osalta kyseessä on maailman vahvin ekosysteemin, johon tulemme panostamaan myös tulevat vuodet.

HubSpotin uusi CMS julkaistiin keväällä 2020 ja ensimmäinen toteutus (Smartum.fi) aloitettiin saman vuoden kesäkuussa. Nyt 2022 keväällä meillä on kyvykkyys kouluttaa WP-devaajista HubSpot-devaajia. Kehitysprosessit ja tukipalvelut ovat vakioituneet ja lähellä WordPress-tasoa.

Teettekö muutakin kuin verkkosivustoja, esimerkiksi räätälöityjä web-sovelluksia?

MEOM Web Studio keskittyy täysin verkkosivustoihin. Toki tekemiltämme verkkosivustoilta löytyy sovellusmaisia elementtejä.

Aiemmin teimme laajemmalla skaalalla erilaisia toteutuksia. Tämä aiheutti henkilöriippuvuutta ja ongelmia palvelutason säilyttämisessä vuosia projektien jälkeenkin.

MEOM Venture Studio rakentaa digitaalisia tuotteita (verkkosovellukset ja mobiiliapplikaatiot).

Oletteko osallistuneet WordPress-yhteisön toimintaan tai julkaisseet esimerkiksi omia lisäosia tai teemoja?

Useampi MEOMilainen on aktiivinen WP-yhteisössä. Olemme myös olleet WordCampin sponsorina ja puhujana.

Avoimessa käytössä olevat pluginit:

  • meom-live-search. Näyttää hakutulokset samalla, kun hakuehtoa kirjoitetaan.
  • meom-dodo. Vähentää käyttäjäperäisiä virheitä sisällönhallinnassa ja parantaa suorituskykyä.
  • meom-3rd-party-scripts. Kolmannen osapuolen skriptien lisääminen hallintapaneelin kautta. Samaan tarkoitukseen on paljon muitakin plugineja, mutta ne kaikki hidastivat sivustoja liikaa.

Kuinka monta ohjelmistokehittäjäksi luokiteltavaa henkilöä teillä on töissä?

8 WordPress/HubSpot -kehittäjää.

Lisäksi MEOM Venture Studion puolella on joko palkkalistoilla tai kumppaneina 8 ohjelmistokehittäjää.

Oletteko itseoppineita koodareita vai onko käytännön kokemuksen lisäksi myös kouluttauduttu? Miten ylläpidätte ja kehitätte toimistonne teknistä osaamista?

Taustaltaan kehittäjistä iso osa on mediatekniikan insinöörejä.

Teknisen osaamisen ylläpito ja kehittäminen on kulttuuria – elämäntapa. Se on se mitä teemme. Joitain konkreettisia esimerkkejä:

  • 10 % työajasta varattu oppimiseen
  • Joka päivä tech-standup, jossa käydään läpi kysymyksiä. Kaikki oppii samalla.
  • Uusista käytänteistä sisäisiä koulutuksia tarpeen mukaan.
  • Web-kehityksen (WordPress, HubSpot, CSS, JS jne.) seuraaminen ja tiedon jakaminen.
  • Materiaaleja online-kurssien tai kirjojen muodossa tarpeen mukaan.
  • Dokumentaation kirjoittaminen ja ylläpitäminen.

Tekninen osaaminen terminä saattaa antaa myös liian kapean kuvan siitä mitä kehittäjät oppivat työssään. Keskitymme tekemiseen yli designin, tekniikan ja markkinoinnin rajojen. Esimerkkinä vaikkapa MEOMin Figma-pohja, jota design ja tekniikka rakentavat yhdessä. Sen avulla saamme vähennettyä turhaa työtä ja systemaattisesti tuotettua tekniikalle tarvittavat elementit koodausta varten.

Millaisia ovat ohjelmistokehityskäytänteenne tyypillisessä hieman laajemmassa, räätälöintejä sisältävässä projektissa?

Meillä on oma projektipohja sekä WordPress- että HubSpot- projekteihin. Tämä nopeuttaa uuden projektin käynnistämistä huomattavasti. (Varoitus: Vastauksen loppuosa sisältää paljon teknisiä termejä.)

WordPress-projektissa pohja periytyy Seravon stackista, minkä sisällä meillä on kustomoitu starter-teema. Erillisessä repossa on lisäksi kustomoitujen lohkojen lisäosa (MEOM Blocks), joka tuodaan aina projektiin mukaan.

Kehitys lokaalissa tapahtuu Seravon stackin Docker-ympäristöllä. Ja vastaavasti Git-versionhallintajärjestelmää käyttäen koodi viedään projektin versionhallintaan (Bitbucket), staging tai live-ympäristöön.

Koodin testausta tapahtuu monessa eri vaiheessa.

PHPCS, JS ja CSS -lintterit pitävät huolen omassa koodieditorissa ettei turhia huolimattomuusvirheitä pääse tapahtumaan.

Lisäksi lintterit ajetaan myös Bitbucketin pipelinen automaattitarkastuksessa. Uudet ominaisuudet tehdään kehityshaaraan (feature branch). Kun se on riittävän valmiina, siitä tehdään PR ja toinen koodari tekee koodikatselmoinnin.

Lisäksi UX:ään tai visuaalisuuteen liittyviä asioita tarkastetaan staging-ympäristössä. Kun ominaisuus on hyväksytty, niin koodin saa mergeta masteriin ja viedä tuotantoon Git:in avulla.

Lisäosien hallinta tapahtuu composerin avulla. Samalla tavalla projektin juuresta generoimme kaikki JS- ja CSS-tiedostot omalla “build process” -työkalulla, jonka moottorina toimii @wordpress/script.

Millaista ylläpitoa ja jatkuvaa kehityspalvelua tarjoatte asiakkaillenne?

MEOMin ylläpito on toteutettu yhteistyössä Seravon kanssa. Seravo hoitaa palvelimen puolen, WordPressin automaattiset päivitykset, varmuuskopiot ja 24/7 reagoinnin häiriötilanteissa.

MEOMin seuraa käytössä olevia plugineja ja niistä raportoituja ongelmia. Pyrimme ratkomaan ongelmat ennakkoon kaikilta sivustoiltamme. Aina tämä ei ole mahdollista, mutta viimeistään yhden ongelman ilmaannuttua käymme läpi kaikki sivustot, joilla vastaavan ongelman ilmeneminen on mahdollista.

MEOMin ylläpitoasiakkaille on varattuna kehittäjä ja designer, jotka vastaavat nopeisiin kehitystarpeisiin. Asiakkaat laittavat tarpeen sähköpostilla, josta generoituu Zendeskiin tiketti. Tiketit puretaan saapumisjärjestyksessä ja tyypillisesti työt aloitetaan 24-48h pyynnön vastaanotosta.

MEOMin ylläpidon hinta on 149 – 299€/kk. Hinta sisältää Seravon maksut, WordPressin käyttötuen ja lisäosien lisenssimaksut.

Millaista on tehdä projektia teidän kanssa asiakkaan näkökulmasta?

Vaihtelua on paljon sen mukaan mitä ongelmaa ratkotaan. Meille tulee asiakkaita hyvin valmiilla strategialla ja brändillä. Joskus taas lähdetään markkinoinnin perusteista liikkeelle. Jaamme verkkosivustototeutuksen seuraaviin osiin:
1. Markkinointistrategia
2. Brändi-identiteetti
3. Sivustokonsepti
4. Sisällöntuotanto
5. Layoutit
6. Tekninen toteutus

Osallistaminen tapahtuu ensimmäisissä kolmessa vaiheessa etätyöpajoilla virtuaalisia valkotauluja hyödyntäen. Työskennellään yhdessä ja eliminoidaan tyypillisiä palavereiden ongelmia. Hyödynnämme design thinkingin keinovalikoimaa ja esimerkiksi Googlen Design Sprintin työkaluista on otettu meille parhaiten sopivia osia käyttöön.

Isojen linjojen selvittyä pidetään viikoittaiset palaverit ja lisäksi käytössä projektinhallintatyökalu. Joissain tapauksissa tapaamiset ovat projektin alkuvaiheessa jopa päivittäin.

Verkkosivustot syntyvät aina yhteistyössä. Onnistumisen edellytykset voi tiivistää kolmeen sanaan: kommunikaatio, kommunikaatio ja kommunikaatio.

Millaisia digitaalisen markkinoinnin palveluita tarjoatte asiakkaillenne?

Erityisen iloinen olen tällä hetkellä hakukoneoptimointiin suunnatusta monitorointipalvelusta. Siinä asiakas saa kuukausittain raportin sivuston suorituskyvystä, tärkeimpien avainsanojen sijoituksista suhteessa kilpailijoihin, rikkinäisistä linkeistä, virheistä metatiedoissa jne.

Lisäksi meiltä löytyy sosiaalisen median mainonnan osaaminen Linkkariin ja Facebookiin sekä Google Ads osaaminen.

Digitaalisen markkinoinnin palvelut on kohdennettu MEOMin asiakkaille, jotka hankkivat meiltä verkkosivuston. Saadaan tehokkaasti tehtyä tärkeimmät muutokset kriittisiin kanaviin projektitoteutuksen yhteydessä. Jatkokehityksessä pystytään huomioimaan paitsi sivusto, niin myös siihen liittyvät kanavat.

Mistä referenssiprojektista olette olleet viime aikoina erityisen ylpeä?

Viimeisen kahden vuoden aikana on päässyt kokemaan ylpeyttä jatkuvasti. Otetaan tässä viimeisin julkaisu eli Finnlamellin verkkosivusto.

Lähes kaikki toteutuksemme ovat B2B-yrityksille. Finnlamelli kuuluu siihen yritysten joukkoon, joka muodostaa poikkeuksen. Heidän toiminnassaan on kuitenkin paljon yhtäläisyyksiä B2B -liiketoimintaan. Pitkä ja monimutkainen ostoprosessi sekä iso kauppakoko.

Finnlamellin tarjouspyyntö oli alunperin lähes kokonaan tekninen. Kun tiimi pääsi irti, niin pystyttiin auttamaan Finnlamellin brändi-identiteetti ja sisällöt täysin uudelle tasolle. Lähdimme liikkeelle kärkiviesteistä ja sivuston konseptoinnista siirtyen ilmeuudistuksesta brändikuvauksiin ja tekniseen toteutukseen.

Sivusto on nopea, mobiilikäytettävyys on erinomainen ja talomallihaku on taidonnäyte.

>> MEOM Vierityspalkin Toimistot-hakemistossa

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 900 tilaajaa).

Digitoimistot Vierityspalkissa – viimeisimpiä juttuja:

Jätä kommentti