Fonecta osti verkkokauppojen tekijän Eecon

Perttu Tolvanen

WooCommerce-verkkokauppoihin erikoistunut digitoimisto Eeco siirtyy osaksi Fonectaa keväällä tehdyn yrityskaupan seurauksena.

Eeco tuli Vierityspalkin Toimistot-hakemistoon mukaan viime vuonna, ja pärjäsi jo hyvin esimerkiksi viime vuoden WooCommerce-tekijöiden rankingissa.

Toimisto on ollut myös harvoja käytännössä pelkästään verkkokauppoja tekeviä digitoimistoja tässä maassa. WooCommercen suosion myötä Eeco on myös kasvanut vauhdilla. Vuoden 2021 tilinpäätös ylitti jo 1,5 miljoonaa euroa, kun vain pari vuotta aiemmin toimiston liikevaihto oli vielä alle puolet tästä.

Fonecta taas kuuluu alan elefantteihin, joka on vuosien varrella ostanut kaikenlaisia kotimaisia digitoimistoja ja -tuotteita. Yhtiö on myös hakenut tekemisensä suuntaa moneen eri otteeseen, eikä monelle ulkopuoliselle ole varmasti kovin selvää, mitä yritys oikein tekee käytännössä. Vanhat hakemisto- ja hakupalvelut ovat edelleen isossa roolissa, mutta viime vuosina Fonecta on pyrkinyt yhä enemmän markkinointi- ja digitoimistojen tontille, kasvattaen asiantuntijapalveluidensa tarjontaa.

Vuonna 2021 Fonecta osti yli kahdeksan miljoonan liikevaihdon samana vuonna tehneen digimarkkinointitoimisto Oikion, joka toimineekin varsin hyvin yhdessä Eecon tarjonnan kanssa.

Eeco siirtyy kokonaan Fonectan omistukseen. Eecon pääomistajat olivat aiemmin Sami Lehmus (noin 27 prosenttia), Matti Ikäläinen (noin 25 prosenttia) ja Jani Taiminen (20 prosenttia). Eeco on tarkoitus sulauttaa kokonaan osaksi Fonectaa ja Eecosta tulee Fonectan verkkokauppaliiketoimintayksikkö.

Parin viime vuoden aikana on varsin moni WordPress-digitoimisto ollut yritysjärjestelyjen kohteena. Ostajina on ollut etenkin isompia taloja tai pääomasijoittajia, jotka näkevät hyvässä kasvuvauhdissa olevan markkinan. Syystä tai toisesta, myös ostajat ovat olleet halukkaita myymään varsin aikaisessa vaiheessa. Harva WordPress-digitoimisto tuntuu olevan kiinnostunut itsenäisesti kasvattamaan toimintaansa yli miljoonan tai kahden rajapyykistä.

Vierityspalkin kysymyksiin vastasi Sami Lehmus (Head Of eCommerce).

1) Mikä sai harkitsemaan myyntiä tai ylipäätään miettimään yritysjärjestelyä?

Siirtyminen tavallisesta digitoimistosta verkkokauppoihin erikoistuneeseen toimistoon oli aikanaan paras ratkaisumme yrityksen historiassa. Huomasimme kuitenkin, kuinka paljon asiakkaat halusivat ostaa mainontaa, SEOa ja analytiikkaa, koska me tuotimme niihin vahvan teknisen valmiuden. Meillä oli resursseja antaa pientä konsultaatiota pöydän alta, mutta verkkokaupan ja automaatioiden kautta tehdystä vahvasta kasvusta ei jäänyt resursseja keskittyä palveluiden laajentamiseen.

Yrityskauppa alkoi tuntua yhä loogisemmalta vaihtoehdolta, mitä enemmän kysyntää muille palveluille tuli ja hävisimme tarjouksia, joissa valittiin kumppaniksi taho, josta saa myös edellä mainittuja muita palveluita.

Palveluvalikoimasynergian lisäksi Fonectan maine “high-end” asiantuntijayritysten omistajana (esim. OIKIO) vaikutti päätöksentekoon.

2) Irtautuuko joitain aiempia Eecon omistajia tässä kohtaa yhtiöstä?

Kaikki Eecon operatiivisessa työssä olleet omistajat jatkavat samoissa tehtävissään myös osana Fonectaa.

3) Mikä on Eecon rooli osana Fonectan tarjontaa? Tuleeko Eecosta nyt Fonectan asiakkaiden palvelija pelkästään?

Eecon avulla Fonecta pystyy palvelemaan myös haastavampia/suurempia verkkokauppa-asiakkaita ja tarjoamaan myös pienemmille yrityksille “kasvun kestävää” verkkokauppa-alustaa. Eecon resurssit ovat Eecon asiakkaiden käytössä kuten aiemminkin. Eeco hakee Fonectan myynnin tuella myös täysin uusia asiakkaita Fonectan asiakaskunnan ulkopuolelta.

4) Onko yrityskaupasta jotain hyötyä Eecon nykyisille WooCommerce-asiakkaille?

Hyöty on merkittävä Eecon WooCommerce- ja Shopify-asiakkaille. Nyt samasta konsernista on mahdollista saada koko asiakkaan elinkaareen liittyvät palvelut:
– Fonecta / OIKIO hoitaa asiakkaita eri kanavia pitkin verkkopalveluun
– Eeco rakentaa ja optimoi verkkopalveluita
– OIKIO / Fonecta / Eeco tarjoaa analytiikkaa päätösteon tueksi
– Eeco / Fonecta kasvattaa asiakkaan elinkaariarvoa markkinoinnin automaatioiden avulla.

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 900 tilaajaa).

Digitoimistot Vierityspalkissa – viimeisimpiä juttuja:

Jätä kommentti