Vincit shoppasi design-osaamista

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 7 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Don & Branco laajentaa brändeistä verkkopalveluihin.

Keväällä tässä blogissa kohistiin yrityskaupparuuhkasta, joka kohdistui design- ja palvelumuotoilutoimistoihin. Tuon kyseisen jutun kommenteissa keskusteluun osallistui myös Linja Designin Eljas Perheentupa. Täten ei ollutkaan kovin yllättävää, että Linja Design jatkoi nyt syksyllä tätä teemaa sulautumalla Vincittiin.

Perheentuvan kommentti lehdistötiedotteessa on myös kuvaava kummankin yrityksen näkökulmasta:

“Viime keväänä Suomen muotoilumarkkina meni koko lailla uusiksi, kun iso osa kilpailijoistamme yhdistyi ohjelmistoyhtiöiden kanssa. Kuulostelin työntekijöiden ja asiakkaiden tunnelmia ja tulin siihen tulokseen, että on parempi mennä muiden mukana kuin jäädä sinnittelemään yksinäisenä sutena.”

Softan ja designin yhdistämisellä ei voi tosiaan enää väittää tekevänsä kovin uniikkia yhdistelmää, enemmänkin kyse on markkinarealiteettien seuraamisesta. Jos kaikki keskeiset kilpailijat ovat jo tehneet siirtonsa, niin perässä on tultava, jos ei pysty omaa erilaisuuttaan väkevästi todistamaan.

Erityisesti uniikkien, räätälöityjen ohjelmistojen saralla designin ja koodaamisen yhdistämisellä on saavutettavissa selkeitä etuja, kun päästään myymään kokonaisia tiimejä jo prosessin alkuvaiheessa asiakkaille.

Vincitin ja Linjan liitto lienee varsin suoraviivainen lopulta. Kokoero on yritysten välillä niin huomattava, että Solitan ja Palmun kaltaisesta jättien yhdistymisestä ei ole kysymys. Linja Design on nykyisin 10 hengen toimisto, joka täydentänee Vincitin tekemistä varsin helposti.

Kotimaiselle digitaalisen designin alalle Linjan sulautuminen Vincittiin on tosin merkittävä etappi. Itsenäisenä design-toimistona 30 vuotta toiminut yhtiö on kiistattomia alan pioneereja, ja kyllä 30 vuoden taivalta voi pitää huikeana suorituksena ihan millä tahansa alalla.

Linjan vaiheita tuntemattomille onkin suositeltava Linjan omalla saitilla vielä (oletettavasti) jonkin aikaa näkyvissä olevaa 30-vuotishistoriikkiä, joka sisältää paljon hyviä poimintoja koko digialan kehityksestä, etenkin designin, käyttöliittymäsuunnittelun ja muotoilun näkökulmasta.

Yrityskaupan suuruudessa huikea historia ei kuitenkaan näy. Linjan arvostus on varsin maltillinen, vaikka kyseessä on hyvin tasaista taloudellista tulosta tehnyt asiantuntijayritys, ja ostajana kipeästi kyseistä osaamista kaipaava talo.

Linjan viimeisin liikevaihto on ollut 1,3 miljoonaa euroa ja tulosta on tullut 200 000 euroa.

“Kauppahinta on 0,9 M€ ja mahdollinen lisäkauppahinta enintään 0,6 M€.”

Inderes-sivustollakin myyntihintaa pidetään maltillisena, mikä lienee analyytikkojen kielellä sama kuin “ei ainakaan liikaa”.

Linjan historian perusteella Vincit voi saada myyntihinnan takaisin varsin järkevässä ajassa, joten mitään erityistä lisähintaa tässä ei tärkeästä kompetenssista tai asiakkuuksista makseta. Jonkin verran yli oman liikevaihdon on hyvin tyypillinen asiantuntijayrityksen ostohinta, ja Linjan arvostus asettuu tässä varsin tyypilliseksi useimpien kaavojen näkökulmasta.

Täten yrityskauppa asettaa ihan kiinnostavan referenssipisteen asiantuntijayritysten hinnoille: Edes alaan liittyvän yrityskauppabuumin keskellä eivät kauppahinnat, ainakaan pienissä ostoksissa, karkaa kovin helposti tyypillisistä arvostuslaskelmista.

Kauppahinnan perusteella ei siis voi tehdä väitettä, että Vincit ostaisi tässä jotain enempää kuin osaavaa työvoimaa.

Alan keskusteluissa kun on esitetty väitteitä siitä, että IT-talot ostaisivat myös kulttuurimuutosta sulauttamalla design-toimistoja itseensä.

Kaikkein tärkein näkökulma Vincitille lieneekin puhtaan kilpailutekninen, koska nyt hekin voivat esitellä asiakkailleen uutta ja hienoa design-yksikköä. Ja sitä kautta tämä on taas yksi lisäharmitus niille räätälikoodausfirmoille, jotka eivät ole onnistuneet rakentamaan itselleen uskottavaa design-osastoa.

Ei tosin tarvita suuria ennustamisen taitoja veikkaamaan uusien, itsenäisten design-toimistojen ilmestymistä kohta markkinaan, kun ensimmäiset taiteilijasielut alkavat kypsyä koodariorganisaatioiden kulttuuriin ja tuotepohjaisen tekemisen tuomiin rajoituksiin.

Kuten edellisenkin artikkelin kommenteissa todettiin, ei voi markkinaa ainakaan tylsyydestä syyttää.

PS. Tilaa Vierityspalkin kuukausikirje, niin pysyt mukana web-alan tapahtumissa.

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

2 kommenttia on “Vincit shoppasi design-osaamista”

  1. Näitä uutisia tuntuu popsahtelevan ilmoille jatkuvasti ja yritysostojen trendistä on nähtävästi urautunut oletusarvoinen tapa hankkia design-osaamista taloon. Eikä mikään ihme, se on tehokas tapa pitää oma tekeminen kilpailukykyisenä ja hallita isompia kokonaisuuksia.

    Samasta aiheesta johon kirjoituksesi Perttu lopetit (itsenäisten toimistojen ilmestyminen), keskustelin juuri alalla työskentelevän tuttavani kanssa. Teimme molemmat saman havainnon ja tähän halusin avata ajatuksen siitä miten nämä ostot vaikuttavat IT-firmojen nykyisiin muotoilijoihin?

    Esim. mikä on Solitalla olevan UX-suunnittelijan tai palvelumuotoilijan rooli nyt kun Palmu marssi ovesta sisään? Tai tässä Vincitin keississä? Annetaanko kaikki kiinnostavat projektit suoraan heille? Kovin motivoivaa se ei voi olla.

    Olisi kiva kuulla joltain ko. yrityksissä työskenteleviltä kommentteja.

  2. Erittäin hyvä kommentti. Helpostihan se johtaa “kahden kerroksen väkeen”, jossa se uusi sakki on väistämättä se “eliittijengi”. Ja sit taas jos tämä ilmiö halutaan välttää, ja integroida tiukasti osastot yhteen, niin sitten ostetun toimiston mukana tullut vahva design-kulttuuri saattaa kadota tai ainakin sen omaleimaisuus kadota.

    Eli ei käy kateeksi niitä jotka noita päätöksiä parhaillaan tekevät ;)

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun