Don & Branco laajentaa brändeistä verkkopalveluihin

Moni pääosin mainostoimistoprofiililla operoiva toimisto väittää hoitavansa sujuvasti myös verkkosivustojen toteutuksen, mutta aika harvalla se väite oikeasti kestää vettä. Don & Branco on myös pitänyt teknistä osaamistaan aika lailla piilossa, mutta pinnan alta paljastuu ihan uskottava WordPress-digitoimisto, jolla on jo kohtuullisen isoja referenssiasiakkaitakin.

Artikkeli

Don & Branco on ehkä aiemmin profiloitunut enemmän brändi- ja mainostoimistona, mutta on nykyisin jo myös varsin osaava WordPress-digitoimisto, jolla on varsin kohtuullisen kokonainen tekninen tiimi. Täten ei ole ihme, että Don & Branco hakeutui myös Vierityspalkin Toimistot-hakemistoon, koska referenssejä on kertynyt myös varsin vaativista ja laajoista verkkopalveluprojekteista.

Noin 10 vuotta sitten perustettu toimisto on edelleen perustajiensa luotsaama, ja liikevaihto toimistolla on pysynyt viime vuosina noin miljoonan euron tuntumassa. Tästä tekemisestä noin puolet on WordPress-asiakkuuksiin liittyvää, joten Don & Branco on markkinassa keskikokoinen digitoimisto. Toimiston projektien tyypillinen kokoluokka on suurinpiirtein 30 000 euron luokassa tai hieman ylempänä. Jos kokonaisuuteen liittyy muita palveluita, voivat asiakkuudet olla myös isompia.

Puhtaasti ulkoisten meriittien kautta asiaa katsoen, on Don & Brancon todistettu kokemus ja osaaminen vielä aika kevyttä, mutta referenssit antavat ainakin lupausta siitä, että toimistolla pysyvät myös vaativammatkin projektit hanskassa. Vierityspalkin hakemistossa tähdetkin alkavat varmasti kertyä, kunhan toimisto saa vain julkaistua enemmän referenssejä.

Haastattelussa esiin nouseva teema ovat selkeät käytänteet niin projektinhallintaan kuin tekniseen kehitykseen. Näin tehokkuus ja luotettavuus teknisessä tekemisessä ei välttämättä ole pelkästään omaa kehua, vaan perustuu myös hiottuihin prosesseihin ja toimintamalleihin. Toimiston omalla sivustolla on jopa verkkopalveluiden suunnittelu- ja toteutusprosessia kuvaava oma sivunsa. Samaahan ei voi ollenkaan sanoa kaikista digitoimistoista, saatika mainostoimistoista. Moni työskentelee edelleen hyvin kirjavilla malleilla, jopa vaihtaen toimintamalleja projekti- ja tiimikohtaisesti jatkuvasti. Asiakkaiden suuntaan tällainen toiminta taas helposti näkyy aika isoinakin laatueroina työssä, riippuen siitä, mikä tiimi tai projektipäällikkö hommia hoitaa.

Kovin iso toimisto Don & Branco ei toki vielä ole, joten prosessit lieneekin kohtuullisen helppoa vakioida, kun ihmisten lukumäärä ei ole useita kymmeniä. Asiakkaiden kannalta tällainen kokoluokka on kuitenkin usein aika mielekäs, koska yleensä tällaiset toimistot tekevät aika hyvin sen, mitä lupaavat. Isojen toimistojen kohdalla tiimikohtaiset laatuvaihtelut ovat usein ikävää realismia.

Don & Brancon kohdalla erityismaininnan saa myös toimiston oma sivusto, joka on poikkeavan persoonallinen, etenkin verrattuna ohjelmistoalaan yleisesti. Sisällöllinen painotus näkyy monien sisältösivujen kuvituksissa. Myös videoita ja animaatioita on käytetty paljon, mutta sivusto on silti varsin nopea. Myös monet asiakkaille tehdyt sivustot tuntuvat viimeistellyiltä, eli loppukäyttäjien kokemaan laatuun kiinnitetään kiitettävästi huomiota.

Don & Brancon referenssit painottuvat yritysten verkkopalveluprojekteihin. Julkisissa hankinnoissa Don & Branco ei ole juurikaan onneaan kokeillut. Asiakkuudet ovat valtaosin pk-yritysten alueelta, mutta joukossa on myös joitakin isompia toimijoita.

Vierityspalkin kysymyksiin vastasi Riku Wirta.

Millainen toimisto on Don & Branco?

Don & Branco on moderni digimarkkinointitoimisto, jossa luovuus ja teknologia lyövät kättä päälle 20 ammattilaisen voimin. Meidän motiivimme on auttaa asiakkaitamme menestymään, oli kyseessä sitten erinomaisuudellaan erottuva brändi, kadehdittavan käyttäjäystävällinen verkkopalvelu tai tinkimättömän tuloksellinen digimarkkinointi.

Vuonna 2013 porukka kollegoita ja kaveruksia unelmoi omasta digimarkkinointitoimistosta, jonne olisi oikeasti kiva tulla myös maanantaisin. Työpaikasta, jonka kulttuuri olisi rento, innovatiivinen ja ammattitaitoinen. Idea omaan toimistoon ammennettiin menneiden vuosikymmenten mainosmaailman kunnianhimoisesta asenteesta. Nyt, 10 vuotta myöhemmin, kulttuuri on edelleen alkuperäisen ajatuksen mukainen – töissä on hauskaa maanantaista perjantaihin ja asiakkailta sataa kiitosta oman tonttinsa terävimmille asiantuntijoille. Juhlavuotemme kunniaksi uudistimme hiljattain brändimme kuvastamaan töidemme ajattomuutta.

Don & Brancon vahvuus piilee kokonaiskuvan hahmottamisessa, jolloin asiakas säästää aikaa ja rahaa, asiantuntijatiimi on aina samalla sivulla ja brändi säilyy yhtenäisenä. Jokaisesta palvelusta vastaa alan piinkova ammattilainen, mikä takaa laajan asiantuntijuuden sopivan kompaktissa paketissa. Tiimissämme työskentelee ohjelmistokehittäjiä, strategisia suunnittelijoita, sisältöammattilaisia, digi- ja analytiikkataitureita ja luovia suunnittelijoita.

Digimarkkinointitoimistoksi meillä on kova tekninen kompetenssi, joka onkin ylpeyden aiheemme. Mielestämme taitavasti toteutettu verkkopalvelu on modernia käsityöläisyyttä parhaimmillaan: se elää yrityksen muuttuvien tarpeiden mukaan ja puhuu samaa kieltä muiden olennaisten järjestelmien kanssa. Verkkosivustojen lisäksi rakennamme verkkokauppoja, sovelluksia ja muita digitaalisia palveluita. Lisäksi palvelimen ylläpitopalvelut ja tekninen tuki ovat olennainen osa kokonaisvaltaista palveluamme.

Mistä lähtien olette tehneet töitä WordPressin kanssa? Kuinka paljon WordPress-tekeminen on teidän vuosittaisesta laskutuksesta?

Olemme hyödyntäneen WordPressiä osana teknologiakattaustamme yrityksen perustamisvuodesta 2013 asti. WordPress-verkkopalveluiden kehitys kattaa noin 50% vuosittaisesta laskutuksestamme.

Minkäkokoisia projekteja teette tyypillisesti?

30 000–60 000 € tai yli. Taitavasti toteutettu verkkopalvelu on mielestämme modernia käsityöläisyyttä parhaimmillaan. Aloitamme verkkopalvelun kehittämisen aina aloitustyöpajalla istumalla asiakkaiden kanssa yhteisen pöydän ääreen. Tässä palvelumuotoilun keinoja hyödyntävässä työvaiheessa kiteytämme yrityksen tarpeet liiketoiminnan tai muiden tavoitteiden kannalta: kilpailuedun, yrityksen tarinan, ydinviestit sekä tavoitteet.

Verkkoanalytiikan osalta kartoitamme suositut sivut, uudelleenohjausten tarpeen ja avainsanat/termit. UX-suunnittelussa puolestaan huomioimme käyttäjäpersoonat, kävijäpolut ja viestihierarkian. Tarvittaessa verkkosivusto-uudistusta edeltää tai sen kanssa käsi kädessä kulkee myös brändiuudistus, joka on mahdollista ostaa meiltä saman katon alta verkkosivuprojektin yhteydessä tai erikseen.

Huolellisesti tehty toimintalähtöinen määrittely varmistaa, ettei turhia ominaisuuksia toteuteta eikä kokonaisuuden kannalta oleellisia yksityiskohtia jätetä huomiotta. Hyödyt näkyvät sekä asiakkaan kalenterissa että kukkarossa.

Rakenne- ja sisältösuunnittelun avulla luomme sisältökartan, rautalankamallin ja sivukartan käyttöliittymästä sekä sisällöstä. Tarvittaessa asiantuntijatiimimme voi tuottaa myös sisällöt verkkosivustoa varten.

Kehitystyöpajassa käymme yhdessä asiakkaan kanssa keskustellen läpi Figma-wireframen ja sisältökartan sekä visuaaliset lähtökohdat. Visuaalisen suunnittelun asiantuntijamme taivuttaa sivuston rautalangat prorotyypiksi. UI-suunnitteluvaiheesssa huomioimme mobiili- ja desktop-näkymät ja sivuston esteettömyyden, prototypoinnin sekä design systeemin ja tyylikortin.

Huomioimme toteutusvaiheessa kaikki modernin WordPress-sivuston tarpeet mobiiliskaalautuvuudesta digitaaliseen markkinointiin sekä hakukoneoptimointiin. Valmiit ominaisuudet jaamme kehityspalvelimme testattavaksi ja asiakkaan hyväksyttäväksi. Ohjelmistokehittäjämme työstävät valmiiksi kaikki tarvittavat toiminnallisuudet, mahdolliset järjestelmäintegraatiot ja sisällönsyöttövalmiuden.

Palvelimen ylläpitopalvelut ja tekninen tuki kuuluvat kokonaisvaltaiseen palveluumme. Kaikki tekemämme verkkosivut ovat SSL-suojattuja, GDPR:n vaatimukset huomioon ottavia ja turvallisia. Käytämme avoimen lähdekoodin palveluita, jotta verkkosivuja on helppo päivittää ja ylläpitää.

Teettekö digipalveluja myös muilla teknologioilla tai räätälityönä?

Vaikka suosimme WordPressiä, emme ole naimisissa vain yhden alustan kanssa, vaan valitsemme kuhunkin projektiin parhaiten istuvat teknologiat ja lisäosat asiakkaan liiketoimintatavoitteiden perusteella, näistä mainittakoon esim. Drupal.

WordPress-kehityksessä käytämme pääsääntöisesti Sage 10- sekä Laravel-pohjaista teema -stackkiä ja yksittäiset toiminnallisuudet voidaan tarpeen mukaan kehittää esimerkiksi omina Vue- tai React-appeina.

Verkkokaupat rakennamme WooCommercea tai Drupal commercea höydyntämällä asiakkaan tarpeisiin räätälöityinä toteutuksina.

Verkkosivuanalytiikan seuraamiseen ja optimointiin käytämme Googlen työkalujen lisäksi Matomoa.

Muut teknologiat muodostavat noin 25% vuosittaisesta laskutuksestamme.

Oletteko osallistuneet WordPress-yhteisön toimintaan tai julkaisseet joitain lisäosia avoimesti?

Osallistumme aika-ajoin WordPress-tapahtumiin ja olemme kehittäneet omia lisäosia, mutta emme ole julkaisseet niitä toistaiseksi avoimeen käyttöön. Tuottamamme lisäosat on suunniteltu yksittäisten asiakkaiden spesifeihin tarpeisiin, emmekä siksi ole kokeneet tarpeelliseksi muuttaa niitä vielä yleiseen käyttöön sopiviksi, vaikkakin se on tulevaisuudessa mahdollista.

Kuinka monta ohjelmistokehittäjäksi luokiteltavaa henkilöä teillä on töissä?

Meillä työskentelee 8 täysipäiväistä ohjelmistokehittäjää, jotka tekevät tiivistä yhteistyötä suunnittelutiimimme sisältö-, analytiikka- ja markkinoinnin ammattilaisten kanssa verkkopalvelutoteutuksissa. Asiantuntijoiltamme löytyy osaamista ohjelmistokehityksen lisäksi digitaalisesta palvelu-, sisältö- ja käyttöliittymäsuunnittelusta.

Millaisia ovat ohjelmistokehityskäytänteenne tyypillisessä hieman laajemmassa, räätälöintejä sisältävässä projektissa?

Huomioimme ohjelmistokehityksessä aina verkkopalvelun koko elinkaaren ja ketterän kehityksen. Isommat projektit toteutamme noin 2–3 hengen tiimeissä. Tärkeänä käytäntönä meillä on GITin oikeaoppinen käyttö ja se, että ominaisuudet jaetaan omiin brancheihin sekä mergetään staging/master brancheihin, kun vähintään yksi tiimiläinen tai projektin vetäjä on käynyt muutokset läpi.

Huolellinen määrittely varmistaa, että asiakas saa juuri sitä, mitä tarvitsee. Teknisen määrittelyn vaiheessa valitsemme projektiin parhaiten istuvat teknologiat ja niiden lisäosat sekä täsmennämme erilaisten toiminnallisuuksien tärkeysjärjestyksen. Riippuen asiakkaan toimittamista ennakkomateriaaleista käymme läpi asiakkaan kanssa projektin tekniset tavoitteet ja laajuuden (scopen). Tämän pohjalta luomme teknisen projektisuunnitelman ja valitsemme projektiin osallistuvat työntekijät. Tekninen projektisuunnitelma jaetaan konkreettisiin tehtäviin projektinhallintajärjestelmä Asanaan, jota seuraamme viikoittaisissa resurssipalavereissa.

Projekti alkaa teknisen “stackin” valinnalla, yleensä suosimme WordPress stackeistä mm. Bedrock + Rootsin Sage -teemaa, sillä Bedrock mahdollistaa monet kätevät ominaisuudet kuten .env tiedostot sekä composer-tuen. Pyöritämme omaa repositoryä Premium WordPress-lisäosille joten voimme hyödyntää niitä helposti composerin avulla projektiin kuin projektiin. Sage ja Sagen blade-pohjainen teemoitus-systeemi selkeyttää projektin rakennetta.

Backend-työn aloitamme usein jo visuaalisen layoutin työstön rinnalla, jolloin rakennamme toiminnallisuudet hyväksytyn rautalankamallin pohjalta. Samalla työstämme valmiiksi mahdolliset järjestelmäintegaatiot ja sisällönsyöttövalmiuden. Ensimmäisenä teemme sivuston tietorakenteen, joka sisältää eri sisältötyypit ja sivujen kenttärakenteen. Tässä vaiheessa luomme projektista staging -ympäristön jonne asiakas voi alkaa jo syöttää sisältöjä, samalla jatkamme kehitystä niin backendin kuin frontendin osalta.

Helpottaaksemme sivujen luomista, koostamme jokaisen sivun yksittäisistä sisältölohkoista sen sijaan, että käyttäisimme sivukohtaisia templateja. Olemme seuranneet WordPressin Gutenbergin kehitystä sen alkuajoista lähtien, mutta käytämme itse pääasiassa ACF (Advanced Custom Fields) joustava sisältö -kenttäryhmärakennetta sisällön koostamiseen.

Emme rakenna verkkopalveluitamme vain valmiiden lisäosien varaan, sillä haluamme varmistaa, että sivuston mahdollinen jatkokehitys ei jää kolmansien osapuolien tuen tai päivitysten armolle. Luonnollisesti joissakin tilanteissa on järkevä hyödyntää valmiita, ennalta tuttuja ja paljon hyödynnettyjä lisäosia kustomoituna, kuten Paytrailia tai Sendgridiä, jotka tuottavat valmiin ja helppokäyttöisen ratkaisun loppuasiakkaalle. Tarpeen mukaan toteutamme tietynlaiset sivuston komponentit tai osa-alueet käyttäen Reactia tai VUE:a, esimerkiksi jos kyseessä on vaikkapa varausjärjestelmä, jolloin olemme fronttipuolella käyttäneet VUE:ta hyödyntäen WordPressin Rest APIa ja/tai WPGrahpQL -lisäosaa.

Miten huolehditte tietoturvasta asiakkaidenne sivustoille?

Tarjoamme asiakkaille verkkopalvelukokonaisuuden kylkeen ylläpitoa palveluna, jossa otamme harteillemme vastuun palvelun elinkaaresta. Ylläpitopalvelumme pitää sisällään mm. WordPressin tietoturvapäivitykset sekä palvelintason päivitykset kuukausittain asennettuna ja kriittiset tietoturvapäivitykset asennettuna viimeistään kahden arkipäivän kuluessa niiden julkaisusta, kuitenkin best-effort periaatteella. Lisäksi palveluihin kohdistettuja bruteforce-, yms. hyökkäyksiä monitoroidaan ohjelmallisesti jatkuvasti ja epäonnistuneet kirjautumistyritykset blokataan palvelintasolla.

WordPress-sivustojen tietoturvan maksimoimiseksi noudatamme tarkasti hyväksi havaittua protokollaa: emme käytä ennalta-arvattavia käyttäjänimiä, pidämme administrator-roolin omaavien käyttäjien määrän minimissä ja disabloimme Xmlrpc-toiminnallisuuden, mikäli sille ei erikseen ole tarvetta. Rajoitamme myös sivustokohtaisten asetusten säätömahdollisuutta WordPressin admin-käyttöliittymän päässä sallien vain erikseen tarvittavien toimenpiteiden suorittamisen.

Hyödynnämme pääasiassa vain tunnettuja lisäosia, mikäli niitä tarvitaan ylipäätään. Koodin pyrimme pitämään aina ajan tasalla ja noudatamme ohjelmistokehityksessä hyväksi ja turvalliseksi todettuja menetelmiä.

Millaista ylläpitoa ja jatkuvaa kehityspalvelua tarjoatte asiakkaillenne? 

Ylläpitämiemme sivustojen ja palveluiden toimivuudesta vastaavat korkean käytettävyyden palvelinympäristöt Tuusulassa Hetznerin palvelinkeskuksessa. Kaikki käyttämämme palvelinjärjestelmät on suunniteltu oman tiimimme toimesta, aina asiakkaidemme tarpeiden mukaisiksi.

Mikäli sivusto jossain vaiheessa vikaantuu tai toimii muuten normaalista poikkeavasti, tiimimme saa tästä tiedon välittömästi, jolloin korjaaviin toimenpiteisiin voidaan ryhtyä nopeasti. Sivusto ja tietokannat varmuuskopioidaan päivittäin erillisessä palvelinkeskuksessa sijaitsevalle palvelimelle.

Verkkopalvelut sijoitetaan WordPress-optimoituun korkean käytettävyyden palvelinjärjestelmään, joka huolehtii sen nopeasta toimivuudesta suurtenkin kävijämäärien kohdalla. Sivuston julkaisujärjestelmä ja taustapalvelin päivitetään säännöllisesti ajan tasalle.

Ylläpidämme palvelimia täysin itsenäisesti lukuunottamatta hardware-puolta, jonka toiminnasta vastaa Hetzner. Käytämme stackina pääsääntöisesti Debian Linux-pohjaisia virtuaalipalvelimia, jonne asennamme tarvittavat palvelinkomponentit (mm. Nginx, PHP-FPM, MariaDB, Redis, valvonnat yms.) sekä ohjelmistonkehittäjien käyttämät työkalut (composer, wp-cli, git yms.). Jokaiselle asiakkaalle on aina lähtökohtaisesti oma palvelimensa, jotta ympäristöt pysyvät hyvin eriytettyinä.

Kun sivuston ylläpito ja palvelinkapasiteetti on hankittu samasta paikasta, voi kaikissa tilanteissa kääntyä aina saman toimijan puoleen. Asiat hoituvat siis tässäkin suhteessa “yhden luukun periaatteella”.

Sivuston ylläpito kokonaispalveluna sisältää:

  • Palvelintason kuukausittaiset päivitykset. Kriittiset tietoturvapäivitykset asennetaan viimeistään kahden työpäivän kuluessa niiden julkaisusta.
  • Tiedostojen ja tietokantojen offsite-varmuuskopiointi ja jatkuva ympärivuorokautinen sivuston toiminnan monitorointi.
  • Reagointivalmius vikatilanteisiin arkisin 8:00 – 17:00 välisenä aikana ja muutoin best-effort periaatteella.
  • WordPress-tietoturvapäivitykset kerran kuukaudessa asennettuina.
  • Versionhallinnan (GIT) ylläpito sivustolle.

Yllä kuvatusta kokonaisuudesta veloitamme 200-300 €/kk+ alv 24% kapasiteetin tarpeesta riippuen. Sivuston siirto ylläpitoomme hoidetaan toimestamme veloituksetta.

Mikä on teidän tyypillinen päivähintanne ohjelmistokehitykseen?

880 € + alv. Tarjoamme myös helposti budjetoitavaa ja resurssoitavaa jatkuvan kehityksen sopimusmallia, jossa tunneille asetetaan kiinteä kuukausittainen määrä.

Millaista on tehdä projektia teidän kanssa asiakkaan näkökulmasta?

Asenteemme yhteistyöhön on ratkaisukeskeinen, mutta rento. Uskomme, että aikaa kestävät lopputulokset syntyvät kumppanuudessa, jossa vuorovaikutus on avointa ja rehtiä. Ohjelmistokehittäjämme työskentelevät yhdessä tiimissä visuaalisten suunnittelijoiden ja sisällöntuotannon kanssa, mikä takaa verkkopalveluprojektien sujuvuuden, mutta ennen kaikkea yhtenäisen lopputuloksen. Asiakas pysyy kanssamme samalla kartalla projektin etenemisestä projektinhallintatyökalumme Asanan ajantasaisesti päivittyvän näkymän ansiosta.

Yhteistyömallimme on asiakasta osallistava ja palvelumuotoilun keinoja hyödyntävä: järjestämme yhteisen suunnitteluworkshopin niin projektin aloitusvaiheessa kuin kehitysvaiheessa. Aloitustyöpajassa lyömme lukkoon yhteiset tavoitteet ja kartoitamme kaikki verkkopalvelun ja sitä käyttävien loppuasiakkaiden tarpeet. Erilaiset fasilitointimenetelmät auttavat meitä muodostamaan yhdessä erilaisia näkökulmia ja ideoita, joita priorisoimalla ja jatkojalostamalla muodostamme kokonaiskuvan ja toiminnallisuuksien tärkeysjärjestyksen.

Erityistä huomiota kiinnitämme verkkopalvelun käytettävyyden suunnitteluun, johon ammennamme työkaluja ja oppeja palvelumuotoilun lisäksi psykologiasta, markkinoinnista sekä myynnistä. Osallistavan otteemme ansiosta voimme myös kehittää laajemmin uusia toiminnallisuuksia tai ideoida asiakkaan tarjoomaan kehitysehdotuksia. Kehitystyöpajassa paneudumme tarkemmin tulevan sivuston wireframeen, sisältökarttaan ja visuaalisiin lähtökohtiin. Tarvittaessa luovan tiimin asiantuntijamme voivat tuottaa myös visuaaliset ja verbaaliset sisällöt.

Asiakas saa konkreettisen näkymän ja kommentointimahdollisuuden tulevasta verkkopalvelusta Figma/XD-mallinnoksesta. Kun kaikki on sen suhteen kunnossa, luomme projektista staging -ympäristön jonne asiakas tai sisäinen tiimimme voi alkaa jo syöttää sisältöjä ja samalla voimme jatkaa kehitystyötä back- ja frontendissä.

Sivusto julkaistaan aina vasta sitten, kun olemme käyneet läpi kattavan tarkistuslistamme ja asiakas on antanut lopullisen hyväksynnän valmiille lopputulokselle. Tarkistamme luonnollisesti sivuston käytettävyyden eri päätelaitteilla, lomakkeiden ja sähköpostien toimivuuden, Robots-txt, linkit ja OG-tägit, käyttäjäroolit ja -oikeudet sekä muiden toiminnallisuuksien virheettömän suoriutumisen.

Millaisia digitaalisen markkinoinnin palveluita tarjoatte asiakkaillenne osana sivustoprojekteja?

In-house -asiantuntijamme taitavat mm.

  • Brändi-identiteetti
  • Markkinointistrategia
  • Hakukoneoptimointi & hakusanamainonta
  • Verkkosivuanalytiikka
  • Sosiaalinen media & maksettu mainonta
  • Sisältömarkkinointi

>> Don & Branco Vierityspalkin Toimistot-hakemistossa

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa).

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun