Mediatalo Punamusta nappasi edukkaasti vaikeuksissa olleen Exoven

PunaMusta Media Oyj on Exove Oy:n uusi omistaja. Kauppa tehtiin kohtuullisen erikoisilla ehdoilla. Harvoin iso ohjelmistofirma vaihtaa omistajaa ilman merkittävää kauppahintaa. Taloudellisissa vaikeuksissa olleelle Exovelle kauppa on ehdottoman hyvä uutinen, ja etenkin työntekijöiden kannalta vakavarainen omistaja tuo tulevaisuuden turvaa. Asiakkaiden kannalta kaupan seuraukset ovat ehkä vielä arvoitus.

Artikkeli

Lainaus tiedotteesta:

”PunaMusta Media Oyj on ostanut 31.5.2023 päivätyllä kauppakirjalla digitaalisiin ratkaisuihin ja palveluihin erikoistuneen Exove Oy:n koko osakekannan. Osakekauppana toteutettavan yritysoston nettovelaton kauppahinta on 1,5 miljoonaa euroa, ja osakkeet vaihtavat omistajaa kaupantekopäivänä. Kauppahinta on maksettu kokonaisuudessaan kaupantekohetkellä ja se maksetaan käteisellä PunaMusta Media Oyj:n kassavaroista. Lisäksi järjestelyyn sisältyy mahdollinen, enintään 3,0 miljoonan euron lisäkauppahinta, jos asetetut kasvutavoitteet vuosille 2024–2026 saavutetaan.

Exove Oy:n liikevaihto 31.12.2022 päättyneellä tilikaudella oli 6,3 miljoonaa euroa, ja sen liiketulos oli -0,9 miljoonaa euroa. Exove Oy:n toistuvaislaskutuksen (ARR) määrä oli vuoden 2022 lopussa noin 1,0 miljoonaa euroa. Tilikauden 2022 lopussa Exove Oy:n varat olivat 0,1 miljoonaa euroa ja velat 1,2 miljoonaa euroa. Exove Oy työllisti tilikaudella 2022 keskimäärin 77 henkilöä.”

Suurin osa medioista keskittyi uutisoimaan asian Punamustan näkökulmasta, jolloin toki kyse on mediatalojen laajentumisesta ohjelmistojen alueelle. Lainaus Ylen uutisesta:

”Punamusta Media on tehnyt taas yrityskauppoja. Tällä kertaa konserni on ostanut digitaalisia palveluita ja ratkaisuja tarjoavan Exoven koko osakekannan.

Kaupalla Punamusta Media tavoittelee voimakasta kasvua digitaalisissa palvelutoiminnoissa. Kauppa kaksinkertaistaa digitaalisen palvelukehityksen ammattilaisten määrän konsernissa.”

Tästä ilmiöstä on tässäkin blogissa kirjoitettu aiemmin. Mediatalot ovat viime vuosina ostaneet useita ohjelmistoyrityksiä ja etenkin isoja digitoimistoja. Punamustallakin on useampia ohjelmistofirmoja jo omistuksessaan.

Exoven ostamisessa voi kyse olla kuitenkin paljon muustakin kuin mediatalon strategisesta laajentumisesta. Kauppahinta on poikkeuksellisen pieni, vaikka kyse on varsin isoa liikevaihtoa tehneestä yhtiöstä, jolla on huomattava määrä ohjelmistoalan asiantuntijoita palkkalistoillaan.

Kun huomioi yhtiön velat ja olemattomat varat, voi ajatella, että yhtiö myytiin lähes ilmaiseksi uudelle omistajalle. Ainakaan myyjät eivät tässä kuviossa pääse tekemään tiliä, elleivät seuraavat vuodet osoittaudu aivan toisenlaisiksi kuin edellisvuodet. Täten Punamustan näkökulmasta kauppa lienee joko tarttuminen edukkaaseen tilaisuuteen tai sitten todella riskialttiin, heikosti kannattavan liiketoiminnan ottaminen omaksi riippakivekseen.

Exove tarvitsi pelastajan, Punamusta tarvitsi jotain ostettavaa. Jos yhtiön talouden tervehdyttäminen onnistuu, voi Exoven myynti eteenpäin jollekin isommalle integraattorille olla hyvin mahdollinen kuvio. Jos tilanne taas ei parane, ainakaan yrityskauppa ei maksanut Punamustalle ostohetkellä paljon mitään.

Myyjille luvattu jopa 3 miljoonan euron palkkio tulevien vuosien kasvutavoitteiden perusteella on myös ostajan kannalta helppo lupaus. Jos yhtiö kääntyy yhtäkkiä kasvu- ja rahakoneeksi, on sellaisesta mukava palkita. Exoven talouslukujen historia ei kuitenkaan sellaista ennusta.

Kuva Exoven talousluvuista Asiakastiedon palvelusta. Luvut päättyvät vuoteen 2021 julkisissa tiedoissa.

Exove on tunnettu alalla etenkin isona Drupal-firmana, joka on rakentanut ison osan tämän maan isoimmista Drupal-sivustoista. Exove ja Wunder ovat olleet pitkään Drupal-markkinan isoimmat kissat. Muitakin on, mutta muut eivät ole olleet samalla tavalla Drupaliin erikoistuneita ja yhtä suuria. Täten Exoven toiminnan jatkuminen on varsin hyvä asia, koska yhtiön kaatuminen olisi ollut isku myös laajemmin Drupal-markkinalle.

Kuinka paljon on kyse Drupal-markkinan hiipumisesta?

Ehkä osittain on kyse myös Drupal-markkinan viilentymisestä. Etenkin yksityisellä puolella Drupal-buumi ei ole ollut enää viime vuosina yhtä vahvaa kuin aiemmin. Räätälitoteutuksina pitkälti tehtävät headless-toteutukset ovat olleet viime vuosien isompi trendi, johon on moni iso yksityisen sektorin toimija päätynyt. Useampi iso Drupal-työmaa on vaihtunut enemmänkin React- ja räätälikoodauksen työmaaksi, eikä Exoven valinta tällaiseen ole ollut enää yhtä todennäköistä kuin Drupalin kohdalla aiemmin.

Isot julkiset toimijat ovat toki edelleen jatkaneet Drupalin kanssa, etenkin isot kaupungit ja yliopistot. Drupalin valta-asema julkisella puolella on kuitenkin kohdannut ehkä jossain määrin rajansa. WordPress on osoittautunut selvästi kustannustehokkaammaksi alustaksi etenkin pienille ja keskisuurille toimijoille, ja myös WordPress-markkinan runsaampi toimistovalikoima on houkuttanut monia asiakkaita. Samaan aikaan valtion täysin keskitetty YJA-hanke on edennyt koko ajan laajemmalle, näin kaventaen Drupalin potentiaalista markkinaa julkisella sektorilla. YJA-hankehan on Liferay-pohjainen ratkaisu, joka on täysin yhden kumppanin leikkikenttä, joten tälle markkinalle ei ole ollut mahdollisuutta edes pyrkiä.

Asiakkaiden kannalta toiminnan jatkuminen on tärkein hyöty

Asiakkaiden kannalta tätä kauppaa voi ajatella monella eri tavalla. Nykyiset asiakkaat lienevät juuri nyt helpottuneita, että löytyi joku ostaja, ja vieläpä sellainen, jolla on ainakin teoriassa kiinnostusta kehittää toimintaa. Ehkä joidenkin asiakkaiden näkökulmasta voi jotain synergiaa ollakin (muut Punamustan omistamat ohjelmistofirmat ovat Gredi ja RockOn), mutta aika harvassa nämä käytännössä varmaan ovat.

Tilanne voi olla jopa toisinpäin, koska Exove on tehnyt töitä myös mediasektorilla, etenkin Sanomalle, ja kilpailevat mediatalot eivät todennäköisesti ainakaan laajenna yhteistyötä uuden omistuksen myötä. Täten asiakkaiden kannalta ei ole aivan selvää, mitä tulevaisuus tuo mukanaan. Toki kaikilla tahoilla on nyt intressi jatkaa töitä ja laittaa firman kannattavuus paremmalle tolalle. Tätä voi pitää ehdottomasti hyvänä asiana.

Asiakkaiden tyytyväisyys Exoveen on vaihdellut paljon

Firman kannattavuus on aina toki monen asian yhtälö, pelkästään markkinatilanne ei ratkaise kaikkea. Ohjelmistoalallakin isoja tekijöitä ovat osaava henkilökunta, johtaminen ja suhteet asiakkaisiin. Exove on ainakin ulospäin ollut aina tunnettu intohimoisesta suhteesta avoimeen lähdekoodiin, ja firman kulttuuri on ollut varsin paljon tekniseen osaamiseen painottunut. Kaupallisessa tarjoomassaan Exove on usein profiloitunut yrityksenä, joka tietää asiakkaita paremmin, millä välineillä ja millä tavoilla asioita kannattaa tehdä. Tämä on asia, joka on jakanut mielipiteitä, toiset arvostavat vahvoja omia näkemyksiä, toiset kokevat saman ylimielisyytenä asiakkaan tarpeita kohtaan. Kumpi on oikeassa, riippuu valitettavan usein tilanteesta.

Exoven pitkässä historiassa on ollut useita eri vaiheita, ja allekirjoittanutkin on ollut yrityksen kanssa neuvottelemassa ja keskustelemassa lukuisten eri asiakkuuksien ja kilpailutusten kohdalla. Exovelle on aina ollut leimallista asiakastyytyväisyyden melko suuret vaihtelut. Tiimistä riippuen, on suoritustaso voinut olla erittäin korkea tai erittäin heikko. Teknisestä osaamisesta asiat eivät juuri koskaan ole jääneet kiinni, mutta muissa asioissa on usein ollut haasteita, esimerkiksi projektinhallinnassa ja asiakaspalvelussa. Näin ainakin ulkopuolelta katsoen, eivät yrityksen kannattavuushaasteet ole koskaan olleet erityisen yllättäviä, kun on saanut kuunnella asiakkaiden käytännön kokemuksia.

Punamusta tekee Exovesta oman digiyksikkönsä? Vai ihan jotain muuta?

Punamustan näkökulmasta kauppa on myös aika iso kysymysmerkki. Lähinnä painotalona ja Karjalaisen omistajana tunnettu Punamusta on viime vuosina ostellut kaikenlaista ja yhtiön reilut 700 henkeä pitääkin sisällään aika monenlaista porukkaa. Exoven asema tässä kokonaisuudessa ei ole ollenkaan selvä asia. Onko Exovesta tulossa mediatalon uusi digiyksikkö vai laitetaanko firmaa vain nättiin lahjapaperiin seuraavaa ostajaa varten? Vai oliko kyse siitä, että sijoittajille piti saada joku todiste digitaalisen kasvustrategian etenemisestä? Voi myös olla, että Punamustassa ei itsekään vielä tiedetä, mitä uudella lelulla aiotaan tehdä, etenkin jos kauppa on tapahtunut nopeassa aikataulussa, kuten tällaiset saattavat joskus tapahtua.

Vuosi 2022 oli vaikea myös monille muille ohjelmistoyhtiöille, etenkin loppuvuosi. Yhteistoimintaneuvotteluita on pidetty yllättävän tunnetuissa firmoissa talven aikana. Nähtäväksi jää, onko vastaavia pakkomyyntejä tulossa lisää. Huonossa hapessa olevia ohjelmistofirmoja ei ole kuitenkaan erityisen helppo myydä, kuten tämäkin kauppa osoittaa. Jos rahoitukselle on akuutti tarve, voi ostaja päästä sanelemaan ehdot.

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 900 tilaajaa).

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

1 kommentti “Mediatalo Punamusta nappasi edukkaasti vaikeuksissa olleen Exoven

  1. UhkaVaiMahdollisuus

    Kiitos tästä aivan erinomaisesta analyysista! Moni asia jäänyt mietityttämään tämän kaupan osalta ja mikä on Exoven tulevaisuus osana Punamustan kokonaisuutta.

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun