Digimarkkinointiin panostava WordPress-kentän haastaja: Sininen Härkä
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 5 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Miltton terästää digitoimistoprofiiliaan.
Vierityspalkin digitoimiston valintaa käsittelevässä artikkelisarjassa esitellään Suomessa toimivia digitoimistoja ja ohjelmistotaloja, jotka toteuttavat verkkopalveluita. Jos etsit digitoimistoa juuri nyt, ajantasaisin listaus Suomen kokeneimmista digitoimistoista löytyy Toimistot-hakemistosta. Löydä kokenut digitoimisto – Helsinki, Oulu, Jyväskylä, Tampere, Turku
Sininen Härkä on digimarkkinointipainotteinen WordPress-digitoimisto Helsingistä, joka liittyy Toimistot-hakemiston alimpaan liikevaihtosarjaan. Toimisto ei ole kovin teknispainotteinen, esimerkiksi web-sovellukset eivät kuulu heidän tarjontaansa lainkaan. Sininen Härkä keskittyy toteuttamaan laadukkaita WordPress-sivustoja ja optimoimaan asiakkaidensa verkkonäkyvyyttä.
Hieman samantyyppisiä sisältö- ja markkinointipainottuneita kilpailijoita ovat Helsingistä esimerkiksi Mediapool Finland ja Paper Planes. Hieman isommassa sarjassa samantyyppisellä profiililla on esimerkiksi Buena Creative (Helsinki) ja Redland (Helsinki).
Samassa haastajakategoriassa ovat aiemmin mainittujen Mediapoolin ja Paper Planesin lisäksi myös Poutapilvi (Turku), Pixels (Helsinki), Digitoimisto Dude (Jyväskylä) ja Wysiwyg (Tampere).
Sinisellä Härällä on toimintahistoriaa jo takana useampi vuosi, mutta osakeyhtiömuotoista toimintaa huomattavasti vähemmän. Täten jo taloushistoriankin näkökulmasta Sininen Härkä on haastajasarjaa. Viimeisin valmistunut tilikausi on ollut hieman vajaa 300 000 euroa, joten toimisto on hakemiston pienimpiä WordPress-digitoimistoja. Yhtiön työntekijämäärä on tällä hetkellä kuusi henkeä.
Referenssejä ja projektihistoriaa on kuitenkin kertynyt runsaasti, etenkin pienemmistä asiakkuuksista ja nettisivuprojekteista. Toimisto on kasvanut viime vuosina ja myös suuntautunut astetta isompiin projekteihin. Etenkin kustannustietoisten asiakkaiden kannattanee Sininen Härkä huomioida, jos oman verkkosivustouudistuksen budjetti on luokkaa 10 000 – 30 000 euroa.
Teknisen painotuksen puute ei ole estänyt toimistoa tekemästä myös muutamia hieman monimutkaisempia WordPress-toteutuksia. Esimerkiksi integraatioissa toimisto hyödyntää yleensä Flashnodea kumppanina integraatioiden toteutukseen ja niiden toiminnan valvontaan.
Vierityspalkin kysymyksiin vastasi toimitusjohtaja ja perustaja Nico Härkönen:
Kysymys: Mistä ja miksi Sininen Härkä on saanut alkunsa?
Nico Härkönen: Sininen Härkä on perustettu alun perin jo marraskuussa 2013, jolloin yrityksen nykyinenkin toimitusjohtaja Nico Härkönen aloitti liiketoiminnan tarjoamalla erilaisia digitaalisen markkinoinnin palveluita. Palveluntarjonnan painatus oli hakukonenäkyvyyden nostamisessa ja tuloksellisessa ja tilastoitavassa digimarkkinoinnissa. Samaa polkua on jatkettu, mutta ympärillä on kertynyt laaja kattaus muitakin palveluita verkkosivuista ja visuaalisesta suunnittelusta markkinoinnin automaatioon. Yritys on kasvanut yhden miehen toiminimestä kuuden hengen täyden palvelun digitoimistoksi ja osakeyhtiöksi.
Kysymys: Mitä asioita näette vahvuuksinanne digitoimistona ja WordPress-tekijänä?
Nico Härkönen: Me halutaan tehdä markkinointia ja sivustoja tulospohjaisesti. Se tarkoittaa sitä, että halutaan mitata mainonnan ja sivuston tuottamaa tulosta. Jokainen projekti lähtee siitä, että määritellään tavoitteet, niiden arvo ja asetetaan tarkka konversioseuranta paikoilleen. Näin meidän on helpompi myös raportoida asiakkaalle siitä, että mikä toimii ja miten hyvin.
Kysymys: Millaisessa asemassa WordPress on teidän toiminnassa?
Nico Härkönen: Me tehdään kaikki sivustot WordPressillä ja kaupat WooCommercella. Ollaan siinä mielessä siis täysin erikoistunut WP-digitoimisto. Kokonaisuudessaan vaikka tehdäänkin paljon digimarkkinointia, on sivustoprojektit kuitenkin suurimmassa osassa meidän liiketoimintaa. Kaikki lähtee siitä, että sivusto on kunnossa ja toimii liiketoimintaa kehittävänä myynnin työkaluna, kun sinne saadaan ohjattua kohdennettuja kävijöitä.
Kysymys: Minkäkokoisiin projekteihin katsotte olevanne parhaiten sopivia?
Nico Härkönen: Euromääriä, jos pitää mainita, niin normaali sivustoprojekti on liikkunut tällä hetkellä 10.000€ ja 30.000€ välimaastossa riippuen, mitä kaikkea projektiin halutaan sisällyttää. Me kun ei tehdä ainostaan sivustoja vaan halutaan auttaa asiakkaita myös strategisessa suunnittelussa esim. käyttöliittymiin ja markkinoinnin kanaviin liittyen. Myös visuaalisen ilmeen kanssa tehtävä työ on noussut entistä suurempaan rooliin, kun yritykset haluavat erottua.
Kysymys: Oletteko osallistuneet WordPress-yhteisön toimintaan tai julkaisseet esimerkiksi omia lisäosia tai teemoja?
Nico Härkönen: Tietysti ollaan mukana erilaisissa WP-tapahtumissa mielellään, mutta itse yhteisön kehittämiseen ei olla vielä osallistuttu. Me tehdään kaikki saitit Sinisen Härän omalla kustomoidulla basic-teemalla, jonka päälle rakennetaan aina asiakaskohtainen kokonaisuus. Myös asiakkaiden tarkoituksiin soveltuvia lisäosia on kehitetty yhteistyössä alihankkijoiden kanssa.
Kysymys: Kuinka monta ohjelmistokehittäjäksi luokiteltavaa henkilöä teillä on töissä?
Nico Härkönen: Paperilla yksi, mutta melkein meidän koko tiimi osaa koodata. Toiset tietty enemmän, kuin toiset. Neljä nykyisistä työntekijöistä on rakentanut saitteja viimeisen viiden vuoden aikana, mutta nyt ollaan haluttu tarkentaa jokaisen roolia laajemmasta työnkuvasta vähän erikoistuneempaan porukan kasvaessa.
Kysymys: Miten ylläpidätte ja kehitätte toimistonne teknistä osaamista?
Nico Härkönen: Meille on tärkeää, että töissä pääsee oppimaan jatkuvasti. Siksi kannustammekin kokeilemaan uusia asioita projektien ohella. Projektien ohella ei kuitenkaan aina ole ylimääräisen aikaa uuden opiskeluun, varsinkin kun pitäisi rakentaa suurempia kokonaisuuksia tiukalla aikataululla. Jokaisella työntekijällä on kuitenkin mahdollisuus opiskella esimerkiksi verkosta löytyvää materiaalia yhteisesti sovitun ajankäytön mukaisesti kuukausittaisella tasolla. Lisäksi osallistumme erilaisiin koulutuksiin, webinaareihin ja tapahtumiin.
Kysymys: Kuinka tekniseksi kuvailisit toimistonne kokemusta?
Nico Härkönen: Me halutaan pitää huoli siitä, että kokonaisuus toimii, niin visuaalisesti kuin teknisesti, mutta myös tuloksellisesti. Ei ole häpeä myöntää, että joskus on ihan hyvä idea tilata alihankkijalta jotain, minkä joku toinen osaa paremmin. Esimerkiksi integraatiot WooCommercesta asiakkaidemme ERP-järjestelmiin hoitaa kotimainen integraatioihin erikoistunut kumppanimme Flashnode. Myös kaikista haastavimmat tekniset ominaisuudet tilataan usein perehtyneeltä alihankkijalta.
Kysymys: Millaista ylläpitoa ja jatkuvaa kehityspalvelua tarjoatte asiakkaillenne?
Nico Härkönen: Sivuston tekniseen ylläpitoon meillä on vakiopaketit, jotka muodostuu asiakkaalle valitusta webhotellista ja sivuston ylläpitokokonaisuudesta. Sivuston teknisen ylläpidon vakiopakettien hinnat vaihtelevat noin 60-170 euron välillä kuukaudessa. Hintaan vaikuttaa paketin sisältö ja webhotellin, ylläpitotason ja manuaalisten päivitysten valinta ja käyttöönotto.
Kysymys: Mikä on tarjoamanne hosting-ratkaisu WordPress-palveluille?
Nico Härkönen: Kaikki Sinisen Härän toteuttamat sivustot hostataan lähtökohtaisesti WordPress-optimoiduilla webhotelleilla. Ne on suunniteltu normaalista webhotellista poiketen nimenomaan WordPress-sivustoille ja niissä on huomioitu erityisesti sivuston nopeus, turvallisuus ja käytön yksinkertaisuus. Palvelinten ylläpito ja kokonaisuudessaan hostingpuoli tulee ulkoistettuna Suomen Hostingpalvelut Oy:n tarjoamana. Kokonaisuus on kuitenkin hyvin integroitu ja hoidamme asiakkaan puolesta käytännössä kaiken hostingiin liittyen. Meiltä ei tule ohjeistusta, että käy tekemässä muutos cPanelista. Teemme sen asiakkaan puolesta ylläpitomaksuun sisältyen.
Kysymys: Teettekö räätälöityjä web-sovelluksia?
Nico Härkönen: Web-sovelluksia ei ole tullut tehtyä, eikä näillä näkymin tulla tekemäänkään.
Kysymys: Oletteko tehneet verkkokauppoja asiakkaillenne?
Nico Härkönen: Verkkokauppatoteutuksia on kertynyt yhteensä kymmenen ja muutama lisää on työn alla. Viimeisen parin vuoden aikana näistä on tehty reilu puolet. Kaupat ovat olleet pääsääntöisesti pienempiä, mutta suurempina toteutuksina teimme Arnoldsille kustomoidun franchise-verkkokaupan, jossa tilaus ohjattiin valitun toimipisteen mukaan oikean franchise-yrittäjän hoidettavaksi.
PS. Jatkolukemiseksi sopii esimerkiksi: Markkinoinnin automaation järjestelmät Suomessa -katsaus.