Aktiiviset ja kokeneet WordPress-toimistot Suomessa 2018

Perttu Tolvanen

WordPress-markkinan tilannehan on se, että maan joka toinen digi- ja mainostoimisto väittää olevansa kova WordPress-tekijä. Jyviä on vaikea erotella akanoista, kun melkein kuka tahansa voi pystyttää saitin tunnissa valmisteemalla ja sijoittaa sen jonnekin kolmen euron hostingiin. Asiakkaiden kannalta tilanne voi olla pyörryttävä.

Tätä ongelmaa Vierityspalkin Toimistot-hakemisto lähti vuonna 2015 ratkaisemaan, ja ratkaisee edelleen. Hakemisto listaa aktiiviset ja kokeneet WordPress-firmat Suomessa sekä arvioi säännöllisesti näiden aktiivisuutta ja WP-tekemisen laajuutta. Tätä välikatsausta kirjoitettaessa WordPress-toimistoja on hakemistossa 16 kappaletta.

Toimistojen määrän kasvu kertoo väkevästi siitä miten WordPressistä on tullut merkittävin, yksittäinen julkaisujärjestelmä, jopa jonkinlainen default-alusta uusille verkkopalveluille pienten ja keskisuurten sivustojen saralla. Vielä on toki tilaa monille muillekin teknologioille, kuten Drupalille, Episerverille ja lukuisille verkkokauppajärjestelmille. Myös täysin palveluna tarjottavat SquareSpace ja Shopify haastavat WordPressiä aivan yksinkertaisimpien palveluiden alueella. WordPress on kuitenkin onnistunut ottamaan oman markkina-alueensa haltuun hyvin tehokkaasti.

WordPress-hakemisto vaatii referenssejä

Vierityspalkin WordPress-hakemistoon pääseminen vaatii riittävät referenssit ja WP-liikevaihdon suuruuteen perustuvan pääsymaksun maksamisen. Nuo riittävät minimireferenssit ovat olleet viime vuodet viisi (5) kunnollisen kokoista WordPress-toteutusta, joiden pitää olla korkeintaan noin vuoden vanhoja toteutuksia. Hakemistossa pysyminen edellyttää neljää (4) WordPress-referenssiä vuodessa. Aivan pienimpiä projekteja ei näihin kiintiöihin lasketa.

Referenssivaatimusten lisäksi WordPress-tekemisen pitää olla liikevaihdollisesti yli 100 000 euroa vuodessa.

Näin vain satunnaisesti WP:llä tekevät digitoimistot ja mainostoimistot eivät hakemistoon käytännössä pääse.

Kriteerien ansiosta hakemiston toimistojen kokemukseen voi luottaa. Käytännössä hakemisto listaa vain toimistoja joilla on reilusti referenssejä ja ja jotka ovat aktiivisia toimijoita markkinassa.

Tähdet kertovat intohimosta

WordPress-intohimoa arvioiva tähtiluokitus on myös osoittautunut hyväksi lisäksi toimistojen arviointiin. Tähtien määrä kertoo kuinka aktiivinen toimisto on WordPress-yhteisössä, ja onko toimisto esimerkiksi jakanut tekemiään koodinpalasia yhteisön käyttöön.

Jos asiakkaana hakee nimenomaan WordPress-maailmaan kohdistuvaa huippuasiantuntemusta, niin kannattaa kiinnittää huomiota toimiston tähtiluokitukseen. Jos taas tähtäimessä on pelkästään hyvä verkkopalvelun tekijä, eikä oma projekti vaadi mitenkään erikoistaitoja, niin käytännössä kaikki listan tekijät ovat potentiaalisia kandidaatteja.

Yhteensä WordPressillä tekeviä digitoimistoja on listalla tällä hetkellä 16 kappaletta. Tästä joukosta löytyy toimistoja isoihin verkkopalvelupalvelu-uudistuksiin, pienempiin projekteihin ja jopa verkkokauppojen tekijöitä.

Isot kissat WordPress-markkinassa

Isoimmat, yli miljoonan euron liikevaihtoa WordPressillä tekevät toimistot listalla ovat:

Valu Digital ja Zeeland Family ovat vuodesta toiseen todistaneet osallistuvansa yhteisön toimintaan aktiivisesti, ja etenkin Valu on kunnostautunut myös julkaisemalla tekemiään asioita avoimena koodina yhteisön käyttöön.

Evermade ja Geniem ovat kumpikin nousseet raskaaseen sarjaan vasta hiljattain, ja edustavat varsin nopeasti kasvavia toimistoja, jotka ovat päässeet hyvään asemaan WordPress-markkinassakin. Geniem on myös viimeisin tulokas kolmen tähden sarjaan, ja on etenkin vahva kooditason osallistuja, joka on julkaissut tekemiään koodipalasia aktiivisesti yhteisön käyttöön.

Isosta liikevaihdosta huolimatta myös nämä toimistot tekevät WordPressillä hyvin monenkokoisia projekteja.

Miljoonan euron rajapyykkiä jahtaavat

Jonkin verran alle miljoonan euron liikevaihtoa WordPressillä tekeviä toimistoja löytyy listalta kaksi kappaletta.

Aucor on erityisen ansioitunut WordPress-toimisto, joka myös tuoreeltaan ansaitsi Suomen nopeimman digitoimiston tittelin Vierityspalkin testipenkissä. Creuna Finland (ex-Byroo) ei ole osallistunut yhteisön toimintaan, mutta tuottaa tasaisesti tyylikkäitä referenssicaseja.

Vahvat keskisarjan pelaajat

Vajaan puolen miljoonan euron sarjassa onkin sitten kaikkein kovin kilpailu listalla. Toimistoja on tässä sarjassa yhteensä seitsemän (7) kappaletta.

Näitä toimistoja voisi pitää vaikka WordPress-markkinan peruskivijalkana, koska vaikka yhteisöosallistumista ei ole kenelläkään kovin paljoa, niin WordPressillä tehtyjä verkkopalveluita kaikki puskevat tasaisesti maailmaan.

Digitoimistoprofiililla avoimesti toimivia ovat Trimedia, MEOM ja Mediapool Finland. Mainostoimisto- ja design-osaamistaan hieman enemmän painottavia ovat Redland ja redandblue.

Into-Digital on erikoistunut muiden toimistojen palvelemiseen, ja tunnetaankin varsin tuotteliaana projektikoneena alalla. Vincit taas kuuluu IT-alan isoihin sekatavarakauppoihin, joka osti vuosi sitten Solid Angle -digitoimiston, josta on sittemmin tullut Vincitin WordPress-tiimi.

Pienet, mutta innokkaat

Kaikkein kevyimmässä haastajasarjassa on kolme toimistoa:

Näistä etenkin Pixels on myös kunnostautunut yhteisöosallistumisessa, ja tuottaa myös tasaisesti laadukkaita referensseja. Wysiwyg ja Verkkoasema ovat aavistuksen enemmän profiililtaan teknisiä toteuttajia, jotka usein toimivat yhteistyössä mainostoimistojen kanssa.

Haastajasarjan referenssivirta myös erottuu jonkin verran listan muista toimistoista projektien kokoluokassa. Haastajasarjan toimistot tekevät paljon 10 000 – 15 000 euron (ja alle) projekteja. Muiltakin toimistoilta tätä kokoluokkaa kyllä löytyy, mutta raskaampien kategorioiden toimistot ovat ehkä paremmin onnistuneet haalimaan itselleen astetta isompien budjettien asiakkuuksia.

Laajempien WordPress-verkkopalveluiden suunnittelu ja toteutus -budjetit ovat kuitenkin alkaneet nousta yli 20 000 euron ja jopa yli 30 000 euron luokkaan viime vuosina. Noin 50 000 euron budjettejakin liikkuu WordPress-markkinassa yhä enemmän. Osittain syynä on se, että Drupal on liikkunut markkinassa viime vuosina ylöspäin, eikä 50 000 euron budjetilla enää kannata välttämättä Drupalin kanssa lähteä leikkimään.

Toinen merkittävä WordPress-budjettien kasvua edistänyt asia on WordPressin kasvanut asema verkkokauppa-alustana. WooCommerce-laajennus on Suomessa jo Paytrailin viimeisimmän katsauksen mukaan ylivoimaisesti suosituin verkkokauppajärjestelmä. Huomattava osa hakemiston WordPress-toimistoista on ryhtynyt tekemään myös verkkokauppoja hyödyntäen WooCommerce-laajennusta.

Selkeästi isommissa verkkopalveluissa WordPressin kilpailuasetelma on kuitenkin aivan toisenlainen. Kun tämän maan isot konsernit ryhtyvät uudistamaan digitaalisia palveluitaan, ja budjettia on kuusinumeroinen summa, ja palveluun halutaan monenlaisia toiminnallisia ulottuvuuksia, niin WordPress ja sillä tekevät toimistot ovat edelleen jopa altavastaajan asemassa. Isojen palveluiden markkinassa Drupal, Episerver, Magento, Liferay ja monenlaiset räätälitoteutukset hallitsevat.

Pienten ja keskikokoisten verkkopalveluiden markkinassa WordPress on kuitenkin lähes de facto -standardin asemassa tällä hetkellä, ja asiakkaiden kannalta tärkein valinta kohdistuu sopivimman toimiston valintaan.

>> Vierityspalkin Toimistot-hakemiston WordPress-toimistot

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 700 tilaajaa).

Aiheet: digitoimistot

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton toimija, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat ja kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit. Pertun yhteystiedot.

Kommentit

Jätä kommentti