Internetmarkkinoinnin käsikirja ilmestyy lokakuussa

Perttu Tolvanen

Lokakuussa kauppoihin on tulossa artikkelikokoelma internetmarkkinoinnista. Kirjaan on kasattu laaja kokoelma suomalaisten asiantuntijoiden kirjoituksia.

Kirjaa odotellessa voi tutustua kirjan verkkosivustoon jonne jokainen kirjoittaja on tiivistänyt artikkelinsa suositukset. Kirjan sivusto antaakin erinomaista esimerkkiä siihen kuinka herätetään kiinnostus kirjaa kohtaan kertomalla sivustolla hyviä täkyjä jotka eivät kuitenkaan vie pois kirjan arvoa. Hyvä käytännön esimerkki internetmarkkinoinnista tämäkin.

image

Tiivistetyt suositukset verkkosivustolla toimivat irrallaan ainakin alan ammattilaisille. Kirjan ostamishalua eivät suositukset vähennä, koska harva tekee pelkillä suosituksilla mitään. Asiat on osattava perustella ja kirjan lukeminen auttaa varmasti ymmärtämään suosituksien taustalla olevaa ajattelua.

Tässä henkilökohtainen top-10 listani kirjan antamista suosituksista internetmarkkinoijalle.

  1. Muista ettei markkinointi ole itsetarkoituksellista, myynti on. (Janne Pullinen)
  2. Suunnittele kokonaisuuksia, vältä irtoideoita. (Panu Laaksonen, Samuli Salokangas)
  3. Älä oleta, että sisältösi kiinnostavat käyttäjiä ilman jatkuvia panostuksia mielenkiinnon ylläpitämiseksi ja palveluiden kehittämiseksi. (Henrikki Tikkanen, Joel Hietanen, Joonas Rokka)
  4. Ei ole olemassa keskiarvokäyttäjiä, joten älä tutki pelkästään keskiarvoja. (Leevi Kokko)
  5. Muista prosessit ja mittaamisen kulttuuri. (Leevi Kokko)
  6. Muista huomioida henkilötietoihin kohdistuvat velvollisuudet käyttäessäsi järjestelmien keräämää tietoa. (Pekka Kiviniemi)
  7. Älä osta, jos et ymmärrä. (Tiina Järvilehto)
  8. Tee hakukoneoptimointi ensin ja osta hakusanamarkkinointia vasta sitten. (Janne Pullinen)
  9. Toteuta erilliset mainoskampanjasivut www.yritys.fi/kampanja -rakenteeseen. (Janne Pullinen)
  10. Älä tee sellaista, jota kadut lukiessasi huomisen blogeja. Kikkailut paljastuvat yllättävän helposti. (Lasse Larvanko)

Käytännönläheisen teoksen julkaisijana on Mainostajien liitto ja päätoimittajana on työskennellyt Toni Paloheimo.

Aiheet: internet-markkinointi, kirjat

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton toimija, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat ja kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit. Pertun yhteystiedot.
  1. Marco says:

    Olisi mielenkiintoista tietää, miksi Janne Pullisen mielestä hakukoneoptimointi pitäisi toteuttaa ensin ja sitten vasta hakusanamarkkinointi (hakukonemainonta). Oikean toteutuksen järjestys on juuri päinvastainen.

  2. Petri Mertanen says:

    Samaa mieltä Marcon kanssa. Hyvin usein käytetty taktiikka on lähteä likkeelle laajalla hakusanamainonnan kampanjalla, jonka avulla saadaan kerättyä dataa varsinaista hakukoneoptimointia varten.

    Tuo toinen Janne ohje ei oikein avaudu allekirjoittaneelle. “Toteuta erilliset mainoskampanjasivut http://www.yritys.fi/kampanja -rakenteeseen”?

    Henkilökohtaiseksi suosikiksi nousee Tiinan “älä osta, jos et ymmärrä”. Aika loogista, vai mitä? Ei kuitenkaan aina käytössä?

  3. PerttuT says:

    Itse näin nuo mainitut kehotukset hyvänä jatkona tuolle “älä osta mitään ellet ymmärrä” kehotukselle. Hakukoneoptimoinnin ostaminen on vaativaa ja se antaa ymmärrystä siihen miten hakukoneet toimivat. Täten jos on ensin tehnyt hakukoneoptimointia niin on todennäköisesti jo paljon pidemmällä esimerkiksi seurannan ymmärtämisessä ja laskeutumissivujen valinnassa/suunnittelussa.

    Kuten myös mainittua niin hakusanamainontaa voidaan käyttää myös tiedon keräämiseen hakukoneoptimointia varten – mutta katson tämän liittyvän hakukoneoptimointiin. Ammattilainen ehkä aloittaa hakusanamainonnalla mutta jos kyse on vaikka ensi vuoden budjetin suunnittelusta niin järjestys pitäisi olla toisin päin.

    Mitä tulee yritys.fi/kampanja osoitteeseen, niin itse ainakin pidän sitä hyvänä nyrkkisääntönä joka karsii omiin domaineihin tai johonkin kampanjat.fi/kampanja osoitteisiin tehtävät idioottimaisuudet pois. Toki vielä parempi voisi olla sijoittaa ydinpalvelun sisällöntuotantoon tai ominaisuuksiin – eli unohtaa kampanja-ajattelu kokonaan – mutta siihen taitaa olla matkaa vielä.

  4. Janne J says:

    Tuo kampanjasivustojen toteuttaminenkin on aina niin tapauskohtaista. Paljon vaikuttaa se pyöriikö kampanja ainoastaan netissä, vai enemmänkin muun markkinoinnin tukena. Myös kampanjan kestolla on merkitystä. Mielestäni kampanjasivuston tekeminen omalle domainilleen voi olla useinkin hyvin perusteltua.

    Itse kirjahan vaikuttaa mielenkiintoiselta, kyllähän tuon voisi mielellään kahloa jokukerta läpi.

  5. PerttuT says:

    Itse en työskentele puhtaasti markkinointiin liittyvän web-kehityksen kanssa kovin paljoa joten ehkä tuo todellisuus on hieman vieras. En kuitenkaan keksi, että milloin “kampanja” olisi järkevää tehdä omaan domainiin? Jos sille on järkevää tehdä oma domain ja sivusto, niin onko se enää kampanja?

    Tokihan domainin voi varata ja uudelleenohjata se emosaitille. Näin voi mainoksissa käyttää lyhyttä ja muistettavaa osoitetta. Mutta milloin on järkevää tehdä kokonaan oma saitti omalla domainilla?

    Itselle tulee mieleen erikoistapauksena vain pitkäkestoinen kampanja jossa on useita eri osapuolia. Vaikkapa joku Pfizerin Terveinkansa.fi esimerkkinä. Muita poikkeuksia sääntöön?

  6. Petri Mertanen says:

    Kampanjakohtainen domain, alidomain tai uniikki URL ovat nimenomaan ehdottoman tärkeitä (vierailujen lähteiden) mittaamisen / seurannan takia. Mihin nämä osoitteet sitten loppujen lopuksi ohjataan, niin on varmasti tapauskohtaista.

  7. Janne Kalliola says:

    Itse vierastan uusien domainien hankkimista kampanjoita varten. Niillä saadaan sinänsä helpommin muistettavia osoitteita luukutettavaksi muissa medioissa, mutta toisaalta ne häivyttävät mainostettavan tuotteen brandia ja huonontavat “emosaitin” hakukonetuloksia pienentämällä sivuston “pinta-alaa” eli sivujen määrää. Uuden domainin käyttö ohjaamaan liikenne emosaitille on jonkunlainen kompromissi näiden kahden tavan väliltä.

    Kampanjoiden sijoittaminen sen sijaan helposti tunnistettavan ja muistettavan polun päähän on fiksua. Ei pitäisi olla ongelmia mittauksen kanssa — tai sitten on väärät mittaussoftat käytössä.

    Kampanjasaittien suosio perustuu pitkälti mainosalan perinteisiin ja tapaan ajatella asioita: melkein kaikki mainonta on ollut muutamia viimeisiä vuosia lukuunottamatta kampanjaluontoista. Mainostoimistot tekevät mielellään samaa kuin ennenkin — vaikka parempaa tehoa saa palvelutyylisistä ratkaisuista kuin kampanjoista. Isot veneet (vai pitäisikö sanoa laivastot) kääntyvät hitaasti…