Web-analytiikkaa myyjille: Leadfeeder

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 8 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Yle katsoo analytiikan olevan välttämätöntä - ja silti kiusaa käyttäjiä evästekyselyllä.

Web-analytiikasta ei enää hypetetä niin paljon kuin muutama vuosi sitten, mutta on vaikea sanoa onko analytiikasta oikeasti silti tullut arkipäivää. Google Analytics ei ole mennyt mitenkään helpommin ymmärrettävään suuntaan, mutta silti monet GA:n kilpailijat ovat lähes luovuttaneet. Toki uusia tulokkaitakin on tullut, mutta jotenkin web-analytiikasta on kadonnut se innostus mikä sen ympärillä oli vielä muutama vuosi sitten.

Ehkä juuri siksi Leadfeeder on kiinnostava kotimainen startup-firma ja analytiikkatyökalu. Leadfeeder ei yritä keksiä pyörää uudestaan, vaan keskittyy jalostamaan Google Analyticsin keräämää dataa. Leadfeederiä voisi kuvailla vaikkapa “Google Analytics myyjille” -ajatuksella. Tuote on tosin vielä kohtuullisen raakile, mutta siinä on jotain koukuttavaa jo nyt.

leadfeeder

Firman taustalla on Snoobin aiemmin perustanut ja sittemmin myynyt Pekka Koskinen, joka omistaa Leadfeederistä 80 prosenttia. Koskinen kommentoi Vierityspalkille yrityksen kehityskaarta:

“Aloitimme Leadfeederin kehittämisen reilu kolme vuotta sitten ja julkaisimme palvelun ensimmäisen version ilmaisena 2013 alussa nimellä Wanapi. Kehitimme tuotetta asiakaspalautteen perusteella paremmaksi ja lanseerasimme nykymuotoisen Leadfeederin vuoden 2014 alkupuolella. Tällä hetkellä tiimissä on 7 täysipäiväistä tekijää.”

Leadfeeder on erittäin helppo ottaa käyttöön, koska sitä ei tarvitse erikseen kiinnittää sivustoon, vaan riittää kun antaa sille oikeudet Google Analyticsin rajapintaan. Rajapinnan kautta Leadfeeder sitten hakee tarvitsemansa tiedon ja pyörittelee sen markkinointi- ja myynti-ihmisiä paremmin kiinnostavaan muotoon – eli jäsentelee kaiken tiedon tunnistettujen yritys- ja organisaationimien mukaan. Työkalu suodattaa mm. operaattorit pois ja sellaiset käynnit, joita ei onnistuta tunnistamaan kuuluvaksi millekään organisaatiolle. Esimerkiksi Vierityspalkissa tämä tarkoittaa silti jo muutamassa viikossa satoja tunnistettuja organisaatioita.

“Sessioilla on siis IP-osoite mistä ne tulevat ja IP-osoite on rekisteröity tietylle organisaatiolle. Tähän on olemassa globaaleja tietokantoja ja analytics (GA) kertoo tuon suoraan. Suodatamme kävijöistä pois sellaiset jotka tulevat operaattoreiden kautta, tyypillisesti b2b sivustolla noin 30-40% vierailuista voidaan tunnistaa.”

patria-esimerkki

Maksavia asiakkaitakin on Leadfeeder jo saanut varsin mukavan määrän, vaikka tämä määrä tuskin vielä rahoittaa koko kehitystyötä.

“Meillä on tällä hetkellä noin 400 maksavaa asiakasta ympäri maailman ja tuhansia aktiivisia käyttäjiä. Vain pieni osa näistä on Suomesta, päämarkkinamme ovat USA:ssa ja Euroopassa. Asiakkaat ottavat palvelun omatoimisesti koekäyttöön verkossa Google Analyticsin avulla ja laittavat kuukauden koekäytön jälkeen luottokorttitiedot sisään mikäli haluavat jatkaa maksullisen version käyttöä.”

Leadfeeder myös mahdollistaa tiettyjen organisaatioiden tarkemman seurannan merkkaamalla nämä suosikeiksi. Merkatuista suosikkiorganisaatioista Leadfeeder sitten myös raportoi sähköpostitse mikäli nämä ovat tehneet uusia käyntejä omalle sivustolle. Muutenkin Leadfeeder on panostanut automaattisiin sähköpostiraportteihin. Työkalu siis analysoi sessioita, ja poimii kiinnostavia tapahtumia – ja lähettää kiinnostavimmat sähköpostitse tiedoksi. Moni myyjä tai markkinointi-ihminen kutsuisi jo tätä markkinoinnin automaatioksi.

nanso-mailiesimerkki

Noh, markkinoinnin automaatiosta ei tässä vielä ole kyse, mutta on tässä jotain kiinnostavaa. Etenkin B2B-firmoille Leadfeederin luulisi olevan hyvin kiinnostava työkalu. Vierityspalkinkin analytiikan seurantaan Leadfeeder on tuonut kiinnostavaa kulmaa. On helppo nähdä mistä alan toimistoista tulee poikkeuksellisen paljon avoimista työpaikoista kiinnostunutta liikennettä, tai missä isossa asiakasorganisaatiossa pohditaan kuumeisesti verkkokauppa-asioita.

nanso-oy-esimerkki

Pekka Koskinen kiteyttääkin Leadfeederin hyötyjä juuri myyjien näkökulmasta:

“Leadfeeder on tehty myyjien työkaluksi. Eniten Leadfeederistä hyötyvät B2B yritykset jotka aktiivisesti hakevat uusia asiakkaita ulospäin suuntautuvan myynnin avulla. Käyttäjämme löytävät Leadfeederistä uusia potentiaalisia asiakkaita jotka juuri silloin etsivät myytävää tuotetta ja näkevät mistä uudet ja nykyiset asiakkaat ovat kiinnostuneita. Näitä heikkoja signaaleja hyödyntäen myyjät pystyvät olemaan oikeaan aikaan yhteydessä asiakkaisiin oikealla spiikillä. Näin myyntitoiminta tehostuu.”

Kovin paljon näitä heikkoja signaaleja pidemmälle ei Leadfeeder vielä auta, mutta CRM-integraatioiden parissa kuulemma työskennellään. Toistaiseksi vain pari CRM-palvelua on tuettuna. MailChimp-integraatio on kuulemma tulossa keväällä, joten oman postituslistan kautta tulleet kävijät saadaan sitten yksilöityä. Tällöin aletaan olla jo varsin lähellä sitä mitä varsinaiset markkinoinnin automaatio -työkalut tarjoavat.

Kävijöiden yksilöinti seuranta-analytiikassa tosin jo alkaa olemaan kotimaisten tietosuojaperiaatteiden näkökulmasta hieman kyseenalaista, mutta eihän tämä tietysti ole mitään mitä markkinoinnin automaatio -työkalut eivät jo tekisi.

Tosin jo CRM-integraation kanssa Leadfeeder voinee auttaa saamaan organisaation myyjille uusia kohteita tavoiteltavaksi. Yksittäiselle myyjälle riittänee kuitenkin monissa tapauksissa vain tieto viimeisimmistä selatuista sivuista, niin keskustelun voi sitten aloittaa suoraan kyseistä yritystä kiinnostaneista asioista.

Leadfeederistä voi myös kuvitella olevan hyötyä uusasiakashankinnan lisäksi nykyisten asiakkuuksien hoidossa. Analytiikan perusteella voidaan esimerkiksi havaita asiakkaan aktivoituneen uudestaan tai nähdään tarkemmin mistä asiakas nyt oikeastaan onkaan kiinnostunut. Monia firmoja Leadfeeder voineekin auttaa myös nykyisten asiakkaiden paremmassa palvelussa, kun CRM:aan saadaan syötettyä nykyisten asiakkaiden selailuhistoriaa vaikkapa blogin artikkeleista.

isku-esimerkki

Todennäköisesti monelle B2B-markkinoilla toimivalle firmalle Leadfeeder tarjoaakin riittävän kiinnostavaa tietoa, jotta luottokorttia vingutetaan vaaditut 59 euroa per kuukausi (alkaen). Etenkin jos se Google Analytics ei vain jostain syystä ole omien myyjien työkalupalettiin vielä eksynyt.

Parkkiintuneelle web-asiantuntijallekin Leadfeeder voi tarjota kiinnostavan, uuden näkökulman web-analytiikkaan – etenkin jos oman sivuston tehtävänä on yrittää houkutella toisia yrityksiä asiakkaiksi.

PS. Tilaa Vierityspalkin kuukausikirje sähköpostiisi.

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

1 kommentti “Web-analytiikkaa myyjille: Leadfeeder

  1. Noin vuoden käyttökokemuksen pohjalta täytyy kyllä sanoa, että vaikka työkalua edelleen fanitan, niin en ole aivan vakuuttunut työkalun hyödyllisyydestä suhteessa sen hintaan. Itselläni Leadfeeder on ollut käytössä parissa blogissa, joissa on kummassakin kohtuullisesti liikennettä, ja etenkin Googlesta tulevaa kohtuullisen satunnaista liikennettä. Leadfeederin hinnoittelumalli on selvästi rakennettu yrityssaiteille, joilla on kohtuullisen vähän liikennettä, jolloin kiinnostavat vierailut erottuvat paremmin eikä liidikohtainen hinnoittelumalli rajoita.

    Sanoisin myös, että Leadfeeder toimii parhaiten, jos oman tuotteen/palvelun myynti edellyttää aika pitkää myyntiprosessia, ja itsellä on dedikoituja myyjiä, joiden tehtävä on nimenomaan pysyä näissä prosesseissa mukana. Eli työkalu edellyttää, että sitä jaksaa pollata ja koko ajan tekee asioita, jotka tuottavat käyntejä omalle saitille, jolloin niiden käyntien seuraamisesta on jotain iloa.

    Alkuperäisen artikkelin otsikon pointti siis edelleen osuva. Siisti lelu myyjille, mutta analytiikkatyökaluna Leadfeeder ei perustele hintaansa. Heikkojen signaalien etsimisessä työkalu toimii, mutta edellyttää siis tosiaan sitä, että itsellä on aika paljon aikaa ja motivaatiota louhia työkalun tuottamaa tietoa ja sitten yrittää keksiä myyntitoimenpiteitä asiakkaiden suuntaan.

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun