Google arvostaa yhä enemmän nopeutta ja ennustettavuutta

Perttu Tolvanen

Harvoin Wall Street Journalin kaltainen lehti kirjoittaa Googlen hakualgoritmien päivityksistä, mutta nyt kirjoittaa. Artikkeli ”Google Search Ramps Up Penalties for Slow, Annoying Websites” (maksumuurin takana) käsittelee uusinta hakukoneen algoritmipäivitystä, jossa käyttäjän saamaa hyvää käyttökokemusta painotetaan aiempaa enemmän.

Muutos ei ole todellisuudessa mikään valtavan dramaattinen yksittäinen muutos, vaan enemmänkin pitkän polun yksi merkkipaalu. Google on mennyt tähän suuntaan jo pitkään. Sivustojen latautumisnopeudella on yhä enemmän merkitystä, etenkin sillä ensimmäisellä latauksella ja sillä miten sivusto käyttäytyy latautuessaan.

Ihanteellisesti sivustojen tulisi latautua tasaisesti, ilman heittelehtiviä elementtejä ja muuttuvia sisältöjä. Käyttäjän tuli myös pystyä klikkailemaan sivuston linkkejä mahdollisimman nopeasti, eikä joutua odottamaan koko sivun latautumista.

”If two web­sites are iden­ti­cal in every other way, the one that launches faster, jig­gles around less when load­ing and lets users in­ter­act with it more quickly will be placed higher in Google Search. These three met­rics, which Google calls core web vi­tals, will let the com­pany rate a page’s user ex­pe­ri­ence, along­side ex­ist­ing Google mea­sure­ments of how mo­bile-friendly it is, whether its con­nec­tion is se­cure and whether it con­tains in­tru­sive el­e­ments such as pop-ups.”

Nopeusoptimoinnilla on merkitystä kovassa kilpailussa

Hakukoneoptimoinnissakin on tosin siirrytty jo vaiheeseen, jossa kaikki ei ole relevanttia kaikille. Verottajan sivuston ei tarvitse olla optimoitu maailman nopeimmaksi, jotta se sijoittuu omilla hakusanoillaan hakutulosten kärkeen. Lomamatkoja myyvien verkkokauppojen taas todennäköisesti kannattaa optimoida itsensä timanttiseksi, jos aikoo päästä ensimmäiselle sivulle hakutuloksissa.

Kuten artikkelissakin hyvin todetaan, timanttinen sisältö on se ylivoimainen asia, vaikka sivusto olisikin hieman hidas.

”Page ex­pe­ri­ence sig­nals will be only a few among the hun­dreds that Google al­ready con­sid­ers when gen­er­at­ing search re­sults, and rel­e­vancy will re­main the most im­por­tant, Mr. Schwartz said. “If a page is su­per slow, but it’s the most rel­e­vant page to the search, it’s al­ways go­ing to trump” web­sites with a bet­ter page ex­pe­ri­ence, he said.” (Barry Schwartz)

Muutokset kannustavat myös vähentämään riippuvuutta kolmansista osapuolista

Usein sivustojen hitauden tai heittelehtivän latauksen syynä ovat jotkut kolmannet osapuolet, joilta ladataan mediaa, mainoksia tai toiminnallisuuksia.

Aika harvoin kyse on erityisen huonosti toteutetusta sivustosta. Esimerkiksi jollain erittäin yleisellä teknisellä alustalla, kuten WordPressillä tai Shopifyllä, on aika vaikeakin saada aikaiseksi sivusto, joka olisi toivottoman hidas ja vaikeasti latautuva. Etenkin jos kumppani on kokenut tekijä juuri valitulla alustalla, on lopputuloksen laatu aivan riittävän hyvä varsin korkealla todennäköisyydellä. Räätälöidyissä ratkaisuissa joskus toki törmätään ongelmallisiin tapauksiin, mutta niidenkin osalta on viime aikoina nähty parannuksia. Nykyisin kun räätäliratkaisuissakin on ryhdytty suosimaan enemmän staattiseen julkaisuun perustuvia malleja, aiempien raskaiden ja monoliittisten Javascript-fronttien sijaan.

Nopeusoptimointi usein kohdistaakin syyttävän sormen erilaisiin scripteihin ja muualta ladattaviin palasiin. Jopa fontit tai muualta tuleva media voi olla joskus syynä sivuston hitauteen.

”Art Pat­ter­son, busi­ness-de­vel­op­ment man­ager at the Broke Back­packer, said the team at the travel web­site re­al­ized last year that its per­for­mance was se­verely slowed down by ad units, the con­tain­ers used to dis­play ads, and plug-ins, soft­ware add-ons that ex­tend func­tion­al­ity.

Aware that Google’s page ex­pe­ri­ence up­date was com­ing, and al­ready suf­fer­ing from a traf­fic drop as searches for travel tips dis­si­pated dur­ing the pan­demic, the com­pany em­ployed digi­tal agency Strate­giQ Mar­ket­ing Ltd. to re­design the site.

Strate­giQ made a num­ber of changes to re­duce load­ing times and pre­vent mov­ing el­e­ments as pages load. Steps in­cluded host­ing the site’s fonts on its own server, rather than pulling them from Google’s font li­brary, and gut­ting the site of ban­ner ads.”

Trendi on ymmärrettävä, mutta samalla myös ristiriitaisen tuntuinen, koska viimeiset 20 vuotta webbi on mennyt suuntaan, jossa kolmansien osapuolien työkaluihin ja rakennuspalikoihin luottaminen on ollut se ihanteellinen malli. Täysin toiseen laitaan ei tässä toki mennä, mutta ehkä tunnustetaan se, että joissain asioissa trendi on mennyt liian pitkälle.

Samaan suuntaan vievät myös evästesäädökset, joten jatkossa sivustojen omistajien onkin yhä paremmin tunnettava se, mitä oma sivusto mistäkin latailee.

Hakukonemainonnan merkitys on valtava

Perinteisen hakoneoptimoinnin merkitys on tosin laskenut tasaisesti viime vuosina, kun Googlen tuloksissa mainokset ovat entisestään vallanneet alaa, kuten tässäkin blogissa on kirjoitettu. Kovan kilpailun alueilla toki luontainenkin hakukonenäkyvyys on erittäin tärkeätä, mutta kaikkien ei tarvitse juosta uusimman Googlen päivityksen perässä. Tämä näkyy myös siinä miten alan toimistot ovat siirtyneet perinteisestä optimoinnista enemmän digimainonnan konsulteiksi.

Hyvä näkyvyys Googlessa on yhä useammin tasaista panostamista niin mainontaan kuin oman sivuston sisältöihin.

Nopea ja käyttäjäystävällinen sivusto on toki erittäin tärkeä asia edelleen, ja kuten Googlen muutokset kertovat, yhä tärkeämpi vain jatkossa, mutta tärkeys riippuu paljon myös omasta alueesta ja siitä kuinka kovaa on kilpailu hakutuloksissa.

Useimpien sivustojen omistajien kannattaa kiinnittää huomiota kokonaisuuteen, ja siihen miltä sivusto tuntuu tavallisen käyttäjän näkökulmasta, onko se riittävän nopea ja onko se riittävän rauhallinen latautuessaan.

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 800 tilaajaa).

Lisää artikkeleita digitaalisesta markkinoinnista:

Jätä kommentti