Markkinointiala kipuilee uuden evästeohjeen kanssa

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 3 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Yle katsoo analytiikan olevan välttämätöntä - ja silti kiusaa käyttäjiä evästekyselyllä.

Helsingin Sanomien mielipidepalstalla julkaistu Jari Perkon kirjoitus on hyvä esimerkki evästeiden ympärillä tällä hetkellä käytävästä aika sekavastakin keskustelusta.

Kirjoitus hyökkää etenkin Traficomia vastaan, väittäen että suomalaiset viranomaiset vaikeuttavat verkkokauppiaiden elämää. Noh, kyseessä on tietysti markkinointialan lobbarin kirjoitus, jossa mustaa väännetään valkoiseksi aika lailla, mutta juttu kuvaa hyvin myös sitä keskustelua, jota tällä hetkellä monessa paikassa käydään.

>> Mielipide: Traficomin tiukka evästetulkinta kuristaa suomalaiset verkkokaupat – Jari Perko, Asiakkuusmarkkinointiliiton toimitusjohtaja

“Välttämättömiin evästeisiin ei tarvitse kysyä lupaa. Traficom linjaa kuitenkin nyt välttämättömyyden niin ahtaasti, että linjaus rampauttaa, sokeuttaa ja halvaannuttaa verkkokauppoja ja digitaalisia palveluita. Lupaa tarvittaisiin laajasti verkkokaupan tapahtumien havainnointiin ja tilastointiin – siis sen ymmärtämiseen ja muistamiseen, mitä kauppiaan omassa kaupassa päivittäin tapahtuu.”

Ensinnäkin, sääntelyhän on täysin peräisin EU-tasolta, eikä todellakaan ole Traficomin keksintöä, ja esimerkiksi kansainvälisen verkkokaupan näkökulmasta on vain hyvä asia, että jokaisen maan viranomainen ei tee täysin omia tulkintojaan tuomioistuinten päätöksistä. Täten vähänkin isomman verkkokaupan näkökulmasta selkeä ohjeistus, joka nojaa uusimpaan lainsäädäntöön EU-tasolla, on vain hyvä asia. Samoilla linjoilla on myös Matti Rossin ja Jani Merikiven vastine kirjoitukseen (myös julkaistu HS:n mielipidekirjoituksena).

Ohjeistus antaa myös kaikki mahdollisuudet verkkokauppiaille edelleen asentaa ihan mitä tahansa mainontajäljittimiä ja personointisysteemejä, nyt näihin vain pitää saada lupa käyttäjältä. Nyt verkkokauppiaat joutuvat siis perustelemaan käyttäjille sen, miksi käyttäjän pitäisi antaa laajat luvat.

“Viranomainen ei näe asiakassuhdetta ja sen tietopohjaista kehittämistä välttämättömänä osana verkko- ja mobiilipalveluita. Kivijalkakauppias saa tuntea ja muistaa asiakkaansa. Hyvä asiakaskokemus ja kilpailukyky ovat rakentuneet tältä pohjalta.”

Jutussa yritetään verrata verkkokauppoja kivijalkakauppoihin, mutta vertaus on tarkkuudessaan vähintäänkin kyseenalainen. Jutussa yritetään luoda kuvaa siitä, että nyt jotenkin verkkokauppoja säädellään tiukemmin kuin kivijalkoja, ja tällainen väitehän on täysin vailla todellisuuspohjaa.

Jos tätä evästeasiaa on nimittäin pakko verrata sinne kivijalkakauppaan, niin lähinnä vertaus kauppojen bonuskortteihin on kohtuullisen toimiva malli. Aiemminhan verkossa jokainen käyttäjä joutui tavallaan esittämään bonuskorttinsa päästäkseen kauppaan sisälle, koska kaupat saivat asentaa mitä tahansa yksittäisen käyttäjän tunnistavia jäljittimiä ilman käyttäjän lupaa. Nyt vasta uuden ohjeistuksen myötä ollaan siirtymässä maailmaan, jossa käyttäjä saa liikkua kaupassa ensin vapaasti, ja sitten vasta itse päättää kassalla (tai jossakin kohdassa shoppailua), haluaako vilauttaa bonuskorttia ja luovuttaa käyttäytymisdataansa kaupalle vai ei. Kivijalkakaupoista tuttu malli on siis vain nyt tuotu verkkokauppoihin.

Tämäkään vertaus ei ole täysin osuva, mutta jos ajatellaan tavallista käyttäjää, joka on jatkuvasti kirjautuneena Googlen ja Facebookin palveluihin kännykällään tai tietokoneellaan, ja joka surffaa verkkokaupoissa, on vertaus kohtuullisen osuva, koska tällöin näiden mainontafirmojen seurantasysteemien ansiosta käyttäjien jokainen liike kaupoissa tallentuu ja liitetään osaksi käyttäjän henkilökohtaista profiilia.

Nyt vihdoin verkkokaupoissakin asioiva asiakas saa itse päättää, luovuttaako oman shoppailudatansa kaupalle tai jollekin kolmannelle osapuolelle.

Jos jatkaa vertausta sinne kivijalkaan, niin on tosiaan ymmärrettävää, että jos S-ryhmä ja K-kaupat olisivat aiemmin saaneet vaatia bonuskortin näyttämistä asiakkailta etuovella ehtona kauppaan pääsemiseksi, olisi tästä käytännöstä luopuminen kova pala heidän markkinointi-ihmisille. Täten krapula markkinointialalla on ymmärrettävää.

On totta, että uusi evästeohje on analytiikan suhteen erittäin tiukka, mutta on erikoinen väite, että se olisi jotenkin tiukempi kuin kivijalkakaupoille sallitut seuranta- ja jäljitysmenetelmät.

Suomessa saa kuitenkin varsin anonyymisti käydä kaupoissa, eikä kauppiailla ole oikeuksia tunnistaa asiakkaita valvontakameroista tai puhelimien seurantatiedoista. Nyt tämä sama oikeus shoppailla kohtuullisen anonyymisti missä tahansa kaupassa, on vain tuotu myös digitaalisiin kauppoihin.

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 900 tilaajaa).

Lisää artikkeleita digitaalisesta markkinoinnista:

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun