Traficomin tiukka linja analytiikkaan on typerä

Traficomin linja on Suomessa nykyisin hyvin selkeä: analytiikka ei voi olla välttämätöntä Traficomin mielestä. Täten myös tilastolliseen, anonymisoituun analytiikkaan pitäisi pyytää käyttäjiltä lupa, kuten vaikkapa Traficom itse tekee. Tämä on kuitenkin käyttäjien ja sivustojen omistajien kannalta todella typerä linja käytännössä.

Artikkeli

On hienoa, että Traficom on vihdoin tarttunut evästesäädöksiin ja ryhtynyt linjaamaan asioita samalla tavalla kuin EU-tasolla on jo pidempään tehty. Kotimaiset linjaukset ovat olleet myös suurimmalti osin ennakoituja, ja selvästi Traficomilla osataan järjen käyttö, kuten vaikkapa Sanoma Media Finlandin evästekäytänteistä kertova päätösdokumentti hyvin tuo esille.

Traficomin nykyinen linja analytiikkaan on kuitenkin todella äärimmäinen tulkinta aiheeseen. On toki mahdollista, että se on lakiteknisesti oikea tulkinta, mutta siitä huolimatta se on käytännössä hyvin ongelmallinen linjaus.

Analytiikkaa on hyvin monenlaista. On yksilöivää analytiikkaa, jossa jokaisesta käyttäjästä ja sessiosta rakennetaan profiileja, ja nämä tallennetaan jopa vuosien ajaksi. Sitten on analytiikkaa, joka on anonymisoitua, eikä yhdistele yksittäisiä mittauspisteitä toisiinsa, vaan tarjoaa ainoastaan kokonaiskuvan siitä, mitä palvelun osioita ja toimintoja käytetään eniten. Nämä kaksi ovat käytännössä aivan eri asioita.

Traficomin linjaukset eivät kuitenkaan erottele näitä kahta toisistaan, ja tällä on kaksi hyvin haitallista seurausta:

  1. Lähes jokainen sivusto tai digipalvelu on pakotettu kysymään lupia, vaikka sivusto ei keräisi mitään henkilön yksityisyydensuojaa vaarantavaa tietoa. Tästä on hyvä esimerkki Traficomin oma sivusto, joka ärsyttää käyttäjiä pyytämällä lupaa tilastolliseen analytiikkaan, jolla ei ole minkäänlaista vaikutusta yksittäisen käyttäjän yksityisyydensuojaan. Tämän asian kysyminen on typerää Traficomin näkökulmasta, ja erityisen typerää on käyttäjänä joutua vastaamaan tuollaiseen asiaan. Miksi muka jokaista käyttäjää pitää ärsyttää ja häiritä tuollaisella kyselyllä, jossa on kyse vain siitä, että Traficom saa kerätä hyvin yleisluontoista ja anonymisoitua dataa palvelunsa käytöstä? Jos kerran monia muitakin järkeviä asioita sallitaan, kuten kirjautumisen muistaminen ja erilaisten mieltymysasetusten muistaminen, miksi tässä asiassa ei ole minkäänlaista harkinnanvaraa?
  2. Sivustojen omistajat eivät saa enää järkevää dataa palveluidensa käytöstä, ja tämä haittaa monen organisaation toimintaa. Tässä kyse ei ole pelkästään mediataloista ja muista, joille palveluiden eri osien saamat latausmäärät ovat hyvin keskeisiä liiketoimintalukuja, vaan kyse on yhtä lailla Traficomin kaltaisista toimijoista, joiden tulisi pystyä raportoimaan esimerkiksi poliittisille päättäjille omien palveluidensa todellisista käyttömääristä. Jos jopa hyvin ylätasoinen ja täysin anonymisoitu käyttäjätilastointi on kiellettyä välttämättömänä osana palvelun toimintaa, ei tällaisia raportteja yksinkertaisesti pystytä tuottamaan.

Tällainen absoluuttinen linjaus rapauttaa uskoa regulaatioon, ja kannustaa monia sivustojen omistajia kapinaan, koska viranomaisen tekemä linjaus on hyvin vaikea perustella käytännössä. Traficom itse vetoaa monessa muussa asiassa yksittäisten käyttäjien yksityisyydensuojaan, mutta analytiikan kohdalla vastaavaa käyttäjänäkökulmaa ei huomioida, vaikka juuri tässä kohtaa olisi järkevää kohtuullistaa tulkintaa käyttäjien saaman edun näkökulmasta.

Esimerkiksi Traficomin oman sivuston ei tarvitsisi kiusata käyttäjiään ollenkaan evästelupakyselyllä, jos tässä asiassa sallittaisiin käyttäjien edun huomiointi ja tästä näkökulmasta kovan linjan kohtuullistaminen, mikäli analytiikka on toteutettu käyttäjien yksityisyydensuojaa kunnioittaen.

Traficomin oma sivusto onkin tavallaan todiste siitä, miksi tämä nykyinen linjaus on juuri käyttäjien edun näkökulmasta haitallinen. Jos edes Traficom ei pysty olemaan ilman tilastollista datan keräämistä, miten muut pystyisivät? Täten seurauksena on todellisuus, jossa kaikki joutuvat kysymään lupia, ärsyttäen ja turruttaen käyttäjät. Seurauksena on välinpitämättömyys lupakyselyitä kohtaan, ja lopulta koko tämän regulaation tavoitteiden vastainen todellisuus.

Jos kerran käyttäjän etua ja yksityisyydensuojaa voidaan käyttää argumenttina säännösten käytännön soveltamisessa, miksi tässä asiassa ei ole voitu tehdä näin?

Aiemman artikkelin raportoima vääntö Traficomin ja Sanoma Media Finlandin välillä on hyvä taustoitus tälle asialle. Sanoma Media Finlandin toiminta on varsin heikosti käyttäjien yksityisyydensuojaa kunnioittavaa, ja ansaitsee saamansa huomion valvontaviranomaiselta, mutta kyllä Sanomien vastalauseita voi myös ymmärtää. Digitaaliset palvelut ovat mediataloille – ja monille muillekin –  yhä keskeisempi liiketoimintakanava, joten ainakin ylätasoinen tilastointi, jossa yksittäiset käyttäjät on tehokkaasti anonymisoitu, luulisi olevan sallittua välttämättömänä osana palvelun toimintaa.

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 900 tilaajaa).

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun