Verkkokaupat panostavat elämyksellisyyteen

Katalogityyppiset verkkokaupat hallitsevat vielä nykyisin, mutta kuluttajat kaipaavat ostokokemukseltaan enemmän elämyksiä. Esimerkiksi Zalando panostaa yhä enemmän inspiraation tarjoamiseen. Tylsä katalogi ei riitä enää, etenkään nuoremmalle ostajasukupolvelle.

Artikkeli

Tuoreessa Kauppalehden jutussa Zalandon Fabio Baum kertoo, miten Zalandon kasvustrategia liittyy sivuston muuttamiseen entistä elämyksellisemmäksi.

”vähemmän rivissä esiteltyjä tuotteita, enemmän musiikkivideomaisesti kuvattuja videoita”

Onkin oikeastaan hämmentävää, miten pitkään on selvitty pelkällä katalogilla. Ehkä kuluttajat ovat hyväksyneet sen, että elämykset ovat jossain muualla. Verkko on vain se viimeinen ostamisen vaihe.

Verkkokauppiaillekin tämä on sopinut. Etenkin isot jälleenmyyjät ovat mielellään laittaneet kaikki eri brändit vain samaan riviin, eivätkä välttämättä ole edes kannustaneet tuotteiden vertailuun.

Tämä on tietysti johtanut monessa markkinassa siihen, että valmistajat ovat omilla brändisivustoillaan panostaneet entistäkin enemmän elämyksellisyyteen ja vertailuun.

Kuluttajien kannalta ei kuitenkaan ole kovin kätevää käydä jokaisen vaatebrändin sivustolla erikseen. Tästä syystä Zalandon kaltaisten verkkokauppojen asema on vahva, ja varmasti pysyy vahvana. Zalando onkin noussut hiljakseen yhdeksi Euroopan isoimmista verkkokaupoista.

“Vuonna 2008 perustettu Zalando on yksi Euroopan merkittävimpiä verkkokauppoja. Viime vuonna sillä oli 50 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Pohjoismaissa joka viides kuluttaja kertoo tekevänsä vaateostoksia Zalandon kautta.”

Jälleenmyyjien asemaa vahvistanee vain, jos nämäkin onnistuvat panostamaan elämyksellisyyteen ja tekemään kaupoistaan miellyttävämpiä käyttökokemukseltaan.

”Vaatekatalogimalli ei enää riitä nuorimmille, ostovoimaansa jatkuvasti kasvattaville kuluttajille. He hakevat ostokokemuksista tarinoita ja viihdettä, siis inspiraatiota.”

Toinen Zalandon iso kehityskohde on henkilökohtaisempi vaateneuvonta ja paremmat suositukset. Zalando onkin ollut yksi pioneereista henkilökohtaisempien suosituksien antamisessa. Esimerkiksi kokosuositusten antaminen on varmasti ollut monelle ostajalle merkityksellinen ominaisuus. Eri brändien kokoluokitukset kun poikkeavat merkittävästi toisistaan.

Vaatealan käytäntöjen kirjavuus tosin tehnee tuosta Zalandon tekoälykehityksestä myös todella vaikeata, koska eri brändien koot ja vaatteiden tiedot poikkeavat merkittävästi toisistaan. Globaalisti toimivalle vaateteollisuudelle on myös vaikea luoda standardeja, eikä maailman mittakaavassa edes Zalando ole kovin iso peluri vielä. Kuluttajan kannalta hyödyt ovat tietysti selvät, ja Zalandolle tällaisen asian ratkaiseminen tuottaisi hyvin suoria etuja, esimerkiksi palautusten vähenemisenä.

Nykyisinhän etenkin vaatteiden verkkokaupassa on palautusten suhde myytyihin tuotteisiin verrattuna varsin korkea, eikä käytettyjä vaatteita ole kovin helppo myydä enää uudestaan. Esimerkiksi Shopify arvioi, että jopa 20-30 % kaikista kuluttajaverkkokaupan tuotteista palautuu myyjälle. Tämä prosentti toki vaihtelee paljon eri kauppojen välillä. Esimerkiksi Varusteleka on vuonna 2018 kertonut heidän palautusprosenttinsa olevan yleensä 4-6 prosentin tienoilla. Muotivaatteiden kaupassa palautusprosenttien sanotaan usein olevan kuitenkin ihan jotain muuta. Esimerkiksi HS:n jutussa muutaman vuoden takaa todetaan joillakin toimijoilla palautusprosentin olevan jopa 50 prosentin tuntumassa. Elektroniikan verkkokaupassa prosentit ovat sitten tyypillisesti taas ihan erilaiset. Esimerkiksi tuoreessa Ylen jutussa Verkkokauppa.comin edustaja kertoo heidän todennäköisesti pääsevän kohta jo alle prosentin palautuslukemaan.

Kaikille verkkokaupoille palautusten hillitseminen ei siis ole merkittävä kehityskohde. Elämyksellisyyteen panostaminen sitä vastoin on paljon selkeämpi kehityssuunta, joka varmasti pätee myös monilla muilla aloilla.

Fyysisten liikkeiden vähentyessä koko ajan, alkaa ostamisen kulttuuri myös digitalisoitua. Suomessa toki Prismat ja Citymarketit hallitsevat vaatemyyntiä edelleen, mutta mitä elämyksellisempään ja henkilökohtaisempaan suuntaan verkkokaupat menevät, sitä tylsemmäksi ja työläämmäksi se fyysinen kauppakokemus menee.

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa).

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun