Alma seuraa A-lehtien pelikirjaa Nettix-ostoksellaan
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 3 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Miltä mediatalojen evästelappujen pitäisi oikeasti näyttää?.
Kotimaisella media-alalla ei kovin usein tehdä 170 miljoonan euron muuveja. Keväinen Alman ja Otavan välinen yrityskauppa jää historiaan yhtenä alan isoimmista, mutta se on kiinnostava myös siksi, että se noudattaa jo aiemmin tunnistettua trendiä. Mediataloista tulee yhä vähemmän mediataloja, ja yhä enemmän monialayrityksiä, jotka hyödyntävät julkaisujaan asiakashankinnassa.
Nettix Oy tunnetaan Suomessa erityisesti käytettyjen autojen myyntiä hallitsevasta nettiauto.com-palvelusta sekä lukuisista muista vastaavista verkkokauppa-alustoista. Erityisesti nettiauto.com on hyvin hallitsevassa asemassa kotimaisessa käytettyjen autojen markkinassa. Iso osa alan yrityksistä ei enää edes pidä omia verkkosivustoja, vaan keskittyy esittelemään myynnissä olevia autojaan pelkästään nettiauto.comin markkinapaikalla.
Helsingin Sanomien artikkeli tiivistää hyvin mistä on kyse numeroiden valossa:
”Mediayhtiö Alma Media ostaa verkkokauppoja pyörittävän Nettixin Otava-konsernilta 170 miljoonalla eurolla.
Nettixin liiketoimintaan kuuluvat moottorialan verkkokaupat, kuten Nettiauto, Nettikone ja Nettimoto. Nettixiin kuuluvat lisäksi kone- ja kuljetusalan ammattimedia Konepörssi sekä uutispalvelu Ampparit.
Alma Median mukaan yritysosto avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia muun muassa vuokraus- ja leasingtoiminnassa.
Ostettavan liiketoiminnan liikevaihto oli 22,5 miljoonaa euroa vuonna 2020. Käyttökate oli 11 miljoonaa euroa ja liikevoitto 10 miljoonaa euroa.
Viime vuonna verkkokaupat muodostivat liikevaihdosta 81 prosenttia. Verkkokauppojen liikevaihto on ollut viime vuosina noin seitsemän prosentin vuosikasvussa.”
Alma paketoi NettiX:n tarjonnan samaan yksikköön Iltalehden kanssa, joten odotettavissa lienee entistä läheisempää yhteistyötä. Tiedote kiteyttääkin tämän hyvin:
”Jatkossa yhdistämme kuluttajan tarpeita kuunnellen journalistiset sisällöt, markkinapaikat ja digitaaliset palvelut uusinta teknologiaa hyödyntäen.”
Alma seuraa näin A-lehtien jo näyttämää mallia siinä miten journalistisia julkaisuja hyödynnetään liikenteen ajamisessa omiin verkkokauppoihin ja muihin kaupallisiin palveluihin. Iltalehti ei tietysti ole aiemminkaan profiloitunut tämän maan kriittisimpänä tuotearvostelijana, mutta tämän kaupan myötä lienee odotettavissa yhä tiivistyvää sisällöllistä yhteistyötä, jossa tavoitteena on johdattaa Iltalehden lukijoita myös nettiauto.comiin ja muihin omiin markkinapaikkoihin.
Odotettavissa voi olla myös radikaalimpia siirtoja, kuten autoja käsittelevien sisältöjen siirtoja suoraan nettiauto.comin alaisuuteen. Alma myös yhdistänee nopeasti kirjautumisratkaisun Nettix:in palveluiden kanssa, jolloin se pääsee kohdentamaan markkinointia ja mainontaa sähköpostitse ja kirjautuneille käyttäjille.
Tämä on varsin loogista toimintaa, kun mainostulot todennäköisesti ovat laskussa, eikä journalistisen tuotteen itsenäiseen kannattavuuteen oikein uskota. Ainakin Iltalehden kohdalla tulevaisuus lienee toimia enemmän markkinointivälineenä markkinapaikoille, kuin maksullisen journalismin palveluna. Iltalehden sisällöt valjastetaan palvelemaan kannattavampien liiketoimintojen etuja. Iltalehden toimittajille muutos lienee karvasta nieltävää, kun oma työ on jatkossa yhä useammin puhdasta sisältömarkkinointia, jonka tavoite on ajaa maksukykyisiä asiakkaita verkkokauppoihin.
Alma siirtyykin tämän kaupan myötä taas yhden askeleen lähemmäksi konsernia, joka ei ole pelkkä mediatalo, vaan yhä enemmän monialainen sisältömarkkinointi- ja markkinapaikkatalo.
Tämän muutoksen toteaa myös Kauppalehti artikkelissaan:
”Ostosten myötä Alma vaikuttaa siirtyvän yhä kauemmas perinteisen mediatalon mallista.
Keskeisenä yhtiö pitää laajentumista median ja markkinapaikkojen sisällöntuotannosta ja mainonnasta koko arvoketjun kattaviin digituotteisiin ja palveluihin. Palveluverkostoja syntyy esimerkiksi rekrytoinnissa, asumisessa ja autoilussa.”
Nettiauton, Etuoven ja Monsterin omistaja voi hyödyntää omia mediakanaviaan tehokkaasti näiden kauppapaikkojen asiakashankinnassa. Jos tulopuoli painottuu jatkossakin yhä enemmän markkinapaikkoihin, voi se vaikuttaa muidenkin konsernin mediatuotteiden kuin Iltalehden journalistiseen linjaan.