Evästebannerin tekninen toteutus on usein haastavaa

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 3 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Yle katsoo analytiikan olevan välttämätöntä - ja silti kiusaa käyttäjiä evästekyselyllä.

Valu Digitalin Mikko Virenius kirjoittaa hyvin evästelupabannerien käytännön toteutuksen haasteista teknisestä näkökulmasta. Pelkkä lupalappu kun on, teknisesti asiaa katsoen, vain jäävuoren huippu. Jotta sivusto myös lunastaa bannerin antamat lupaukset, pitää moni asia olla tehty oikein.

>> Mikko Virenius: Evästeiden hallinta kuntoon Cookiebotilla

Kuten Vierityspalkissa on moneen otteeseen todettu, erittäin moni sivusto latailee evästeitä eri tavalla, mitä evästebanneri käyttäjille lupaa. Osa lataa liikaa heti sivustolle saavuttaessa, osa ei kunnioita kieltäytymistä riittävän hyvin, toisilla evästelappu ei vaikuta yhtään mihinkään. Ongelmia on monia.

Ilmiön takana on se todellisuus, että evästeiden systemaattinen hallinta vaatii niiden kaikkien ottamista jotenkin keskitettyyn kontrolliin, tai sitten täytyy olla erittäin hyvät työkalut oman sivuston toiminnan seurantaan ja oikeaoppisen käytöksen varmistamiseen. Tätä taas ei ole koskaan aiemmin tarvinnut tehdä, kun evästeitä on voinut läiskiä aina tarpeen tullen, ja näin eri puolilla sivustoa on voinut latautua hyvinkin erilaisia evästeitä. Moni sivusto onkin todellinen sekamelska evästeiden näkökulmasta.

Virenius erittelee artikkelissa erittäin hyvin erilaisia ongelmakohtia. Ainahan ongelmat eivät suinkaan ole seurausta koodareiden huolimattomuudesta, vaan esimerkiksi Google Tag Managerin avulla kuka tahansa markkinointihenkilö voi ujuttaa sivustolle uusia scriptejä ilman kenenkään muun tietoa. Näin projektimaisesti tehty evästebannerin viritys voi hyvinkin rapautua ajan kanssa, kun markkinointiosasto keksii lisäillä uusia scriptejä uusien kampanjoiden tarpeisiin.

Myös upotettavat elementit voivat tuoda ylimääräisiä scriptejä, esimerkiksi videoiden upottaminen usein tuo mukanaan palvelun omia seurantascriptejä. Näin sisällöntuottajatkin voivat omalla toiminnallaan tuoda sivustolle scriptejä, jotka voivat joissain tapauksissa latautua, vaikka käyttäjä olisi valinnut vain välttämättömät evästeet.

Siksi evästebannereiden asennuksen yhteydessä puhutaan usein myös siitä, miten toteutetaan jatkuva seuranta ja valvonta. Esimerkiksi Valu on valinnut avukseen Cookiebot-työkalun, joka auttaa myös sivuston skannauksessa, jotta ongelmakohdat pystytään tunnistamaan, ja evästebanneri saadaan toimimaan, kuten käyttäjä sen olettaakin toimivan. Myös Generaxionin Teemu Suoranta kirjoittaa Cookiebotin olevan heidän valintansa, ja he ovat jopa julkaisseet avoimena lähdekoodina toteuttamansa saavutettavan version evästebannerista (linkki Githubiin löytyy Teemun artikkelin lopusta). Cookiebot tuntuu ainakin Suomessa olevan kohtuullisen yleisesti käytetty digitoimistojen keskuudessa.

Tärkeintä on, että on joku työkalu, jolla pystyy seuraamaan, mitä keksejä asentuu milloinkin ja toimiiko oma evästelupabanneri oikein.

Näiden kaupallisten työkalujen kohdalla kannattaa myös huomioida, että heidän bisneksensä on nimenomaan evästebannereiden toteutuksessa ja evästeiden seurannassa, joten työkalut ovat erittäin laajoja – usein aivan suhteettoman kattavia käsillä olevaan ongelmaan nähden. Kuvaavaa on, että monien näiden firmojen skannerit suosittelevat evästebannerin asennusta kaikissa mahdollisissa tapauksissa. Työkalujen lähtökohta on se, että enemmän bannereita ja enemmän vaihtoehtoja on aina parempi asia – mikä ei todellakaan ole käyttäjien näkökulma.

Mikäli siis päätyy käyttämään valmistyökaluja apuna, kannattaa silti varautua melko työlääseen asennus- ja konfigurointiurakkaan.

Jonkinlaisten työkalujen käyttöönotto on edessä monilla. Etenkin nyt kun Google on lykännyt Chromen evästesulun deadlinea vuoden 2023 loppuun saakka, ovat asiallisesti toteutetut evästebannerit tärkeitä vielä pitkään.

Kaikkien sivustojen omistajien kannattaa hyödyntää tämä hetki tilaisuutena ottaa selvää, mitä kaikkea oma sivusto lataileekaan ja miksi.

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 800 tilaajaa).

Lisää artikkeleita digitaalisesta markkinoinnista:

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

2 kommenttia on “Evästebannerin tekninen toteutus on usein haastavaa”

  1. Hei,

    Eräs pohdituttanut kysyms on Trafin evästeohjeistuksessa oleva kohta “Palveluntarjoajan tulee kyetä jälkikäteen osoittamaan saamansa suostumus evästeiden ja muiden näihin rinnastettavien tietojen tallentamiselle ja käytölle.”

    Moniko todella toteuttaa tuon “suostumusrekisterin” ja mitä tietoja siihen tyypillisesti kerätään.

    https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/file/Ev%C3%A4steohjeistus_palveluntarjoajille.pdf

  2. Kiitos kommentista, Harri.

    Kyllä tuon varmaan aika moni kerää, koska tuohan on yksi isoimpia syitä siihen, miksi suurin osa käyttää jotain kolmannen osapuolen työkalua, kuten Cookiebottia.

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun