Facebook-fanisivu tuo 4% YleX:n kävijöistä

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 15 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Sosiaalisen median kausi 2.0 on alkanut - eikä se ole erityisen sosiaalinen.

YleX:n tuottaja Elisa Tynkkynen sanoo, että Facebook on osoittautunut merkittäväksi liikenteen lähteeksi YleX:lle.

YleX – fanisivun* luvut kasvavat jatkuvasti ja ennen kaikkea tuovat meidän omaan nettiin jo yli 4% viikkokävijöistä. Se on todella kova luku, kun sama luku on muiden sossumedioiden kohdalla prosentin luokkaa, hän kirjoittaa*.

YleX Fan Page on YleX:n virallinen Facebook-fanisivu. Sen lisäksi YleX:llä on fanisivuja ja ryhmiä eri ohjelmille. Jotkut ryhmistä ovat fanien aloittamia ja/tai ylläpitämiä.

Entä miksi Pikku Kakkosella (virallinen fanisivu) on enemmän Facebook-faneja kuin Hesarilla?

Pikku Kakkonen on sekä tyyli että asenne

Elävän arkiston tuottaja Seija Aunila puolestaan pohtii Facebook-fanittamisen merkitystä Helsingin Sanomien ja Pikku Kakkosen avulla*.

– Kun vertaisihmiset jakavat tietoa ja kokemuksia verkossa haluamallaan tyylillä ja asenteella, niin ne myös fanittavat haluamiaan tyylejä ja asenteita, hän arvelee, ja jatkaa, että Pikku Kakkonen on sekä tyyli että asenne. Olisiko käynyt niin, että Pikku Kakkonen on mielikuvana irtaantunut instituutiosta nimeltään YLE? Reilut 3700 ihmistä ei välttämättä fanita YLE:ä. Marko arvelee kommentissaan, että “Hesarin fanit haluavat ehkä seurata palvelun faneille jakamia uutisia, Pikku Kakkosen fanit ehkä revitellä kavereilleen olemalla sinut “sisäisen lapsensa kanssa” – tai vain päästellä nostalgiaa. En minä nyt yleensä muutamasta tuhannesta fanista olisi innosta pinkeänä. Muutama kymmenen tuhatta niin ehkä sitten, jos silloinkaan.”

Yleläiset jakaavat oppimaansa uudessa Social Web Tools YLE -blogissa*. Ensimmäisten kirjoitusten joukossa on myös Seija Aunilan Elävän arkiston kokemuksia Twitteristä ja Facebookista*.

(Kirjoittaja työskentelee verkkojulkaisun ja -läsnäolon kehittäjänä YLEn uusissa palveluissa)

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Tuija Aalto

Radiotaustainen digimediaihminen, bloggaaja ja podcstaaja (Tuhatsanaa.net, Sulapinta.fi), työkseen kehityspäällikkö YLEn Uudet palvelut - yksikön Tulevaisuus Labissa

2 kommenttia on “Facebook-fanisivu tuo 4% YleX:n kävijöistä”

  1. Niin toivoisin, että se sana “fani” vaihdettaisiin johonkin muuhun.

  2. Hanna, totta – kun yrittää suositella työn puolesta julkista profiilia tarvitseville Facebook-sivua, olisi niin paljon helpompi puhua jostain julkisivuprofiilista vs. yksityisestä profiilista.

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun