HubSpot-julkaisujärjestelmä löytyy nyt Julkaisut-palstan kategorioista

Perttu Tolvanen

Saas-palveluiden tuloa webbisivustojen tekemiseen on toitotettu jo monta vuotta, mutta jotenkin teot ovat olleet silti aika vähäisiä. Markkina on mennyt jopa vähän toiseen suuntaan, kun WordPress on porskuttanut Suomessa vain entistä vahvemmin vuodesta toiseen. Nyt kuitenkin HubSpot on selvästi nostanut päätään kotimaisella toimistokentällä, ja tämän paineen seurauksena myös Vierityspalkin Julkaisut-palsta on saanut uuden Hubspot-kategorian.

Hubspot-kategoriassa on tällä hetkellä vajaa kymmenkunta tuoretta referenssicasea, mutta moni näistä on ihan kunnon kokoisia projekteja ja sivustoja. Täten Hubspotin kohdalla voi ehkä puhua jonkinlaisesta rantautumisesta myös Suomen web-markkinaan.

Amerikkalainen Hubspot tunnetaan kenties parhaiten CRM-järjestelmänä ja uutiskirjetyökaluna, mutta järjestelmän CMS-puoli on kehittynyt viime vuosina. Ainakin pienempien B2B-yritysten keskuudessa Hubspotin käyttäminen myös julkaisujärjestelmänä on ollut viime vuosina selvästi enemmän keskusteluissa, ja erityisesti jos yritysten myymät tuotteet tai palvelut ovat kohtuullisen arvokkaita ja ostoprosessit pitkiä.

Ehkä osatekijä lisääntyneeseen suosioon on myös tiukentunut evästelainsäädäntö, jonka seurauksena kolmannen osapuolen tagien tehokkuus on kärsinyt. Samassa paketissa oleva webbialusta ja markkinointikone ja CRM voi olla joissain tilanteissa tehokkaampi yhdistelmä, kuin useasta eri palasesta rakennettu kokonaisuus.

Verrattuna moniin muihin markkinointityökaluihin mahdollistaa Hubspot myös datan tallentamisen EU:n sisälle, joten sen kohdalla ei tarvitse huolehtia mahdollisista uusista linjauksista, kuten esimerkiksi Google Analyticsin kohdalla on käynyt. Hubspot ei myöskään ole enää mikään uusi peluri, vaan toimintahistoriaa on pitkältä ajalta, josta kertoo myös yhtiön pörssilistautuminen joka tapahtui jo vuonna 2014.

Hubspotin kenties tunnetuin haaste on sen hinnoittelu, joka nousee varsin jyrkästi, kun kontaktimäärät kasvavat, joten mikään massamarkkinoinnin työkalu Hubspot ei ole. Isommille yhtiöille tai yrityksille, joilla on paljon asiakaskontakteja, voi Hubspot muodostua erittäin arvokkaaksi palveluksi jo lisenssikustannuksiltaan. Tämä on yksi keskeinen syy siihen, miksi sitä käyttävät lähinnä sellaiset yritykset, joiden tuotteet ovat melko arvokkaita ja potentiaalisia ostajaehdokkaita on rajallinen määrä.

Toisaalta, Hubspot on aito saas-palvelu siinä mielessä, että kuukausikustannus kattaa kaikki kulut hostingista asiakastukeen, joten tarvetta erilliselle kumppanitoimistolle ei välttämättä ole – tai ainakaan suhde kumppanitoimiston kanssa ei ole samalla tavalla kiinteä, kuten se on esimerkiksi WordPress-asiakkuuksissa.

Toimistojen kannalta tällainen saas-palvelu onkin yleensä huonompaa liiketoimintaa, kuin esimerkiksi WordPressin päälle sivustojen tekeminen, koska yhteistyösuhde ei välttämättä muodostu yhtä pitkäksi ja tiiviiksi, kun asiakkaan sidos toimistoon on kevyempi. Silti monella kotimaisella toimistolla on ainakin omien väitteidensä perusteella kokemusta Hubspotista julkaisutyökaluna. Esimerkiksi Avidly on ainakin omien väitteidensä perusteella tehnyt jo kymmenittäin Hubspot-sivustoja.

MEOM on kuitenkin ensimmäinen toimisto, joka on ylittänyt Vierityspalkissa viiden referenssin rajan, ja näin ansainnut oikeuden mainostaa itseään myös Hubspot-toimistona.

Vierityspalkki kysyi MEOM:ilta millaista on Hubspotin kanssa työskennellä ja millaisiin tilanteisiin he Hubspottia yleensä suosittelevat.

Kysymyksiin vastasi Mikko Kuhalampi (projektipäällikkö, MEOM). Mikko kysyi myös kommentteja MEOMin asiakkaalta Brellalta, josta Hubspottia kommentoi Jaakko Jalkanen.

Mitä hyötyjä teidän asiakkaat saavat Hubspotin päälle sivuston tekemisestä? Mikä on paremmin kuin WordPressin kanssa?

Tärkein syy HubSpotin käytölle on markkinoinnin ja myynnin tekemisen keskittäminen yhdelle alustalle. Tämä säästää aikaa ja helpottaa kokonaisuuden hallintaa. HubSpotin ekosysteemi (CMS, Sales, Marketing, Service) toimii parhaiten, kun kauppakoko on suuri ja ostoprosessit pitkiä.

Jaakko Jalkanen (Head of Marketing, Brella) toteaa Hubspotin tehostavan markkinoijan arkea. Kovimmiksi hyödyiksi hän listaa helpon sisällönhallinnan, automaatioiden toiminnan natiivina eikä integraatioilla, sekä sivuston evästeiden tiedon keruun Hubspotiin. “Kaikkea dataa varten ei tarvitse erillistä integraatiota vaan ne ovat saman katon alla natiivisti. Automaatioita saa rakennettua suoraan sivuston datasta.”

Millaista sivustojen tekeminen on toimiston ja kehittäjien näkökulmasta? Mikä on hyvää, mikä pahaa?

Toimiston vinkkelistä ylläpidon täysi ulkoistus erottaa Hubbarin WPstä. Arvontuotanto asiakkaalle tulevina vuosina on jotain muuta kuin alustan ylläpitoon liittyvää tekemistä. Hubbarin analytiikka ja toiminnot mahdollistavat laajan yhteistyön. Osaavia kehittäjiä markkinalla on vähän, jolloin toimistolla pitää olla kyvykkyys kouluttaa kehittäjiä HubSpotin maailmaan.

Kehittäjän näkökulmasta:

HubSpotissa on paljon rajoituksia verrattuna WordPressiin. Esimerkiksi custom post typejen tai taksonomioiden luominen ei ole mahdollista. HubSpotissa voi kuitenkin luoda useampia blogeja ja niille templateja, mutta toistaiseksi blogiin lisättävän sisällön muoto on rajoitettu. WordPressissä artikkelin sisällön voi kasata vapaasti haluamillaan lohkoilla, mutta HubSpotissa artikkeliin pystyy lisäämään moduuleja vain ennalta määriteltyihin paikkoihin, ei blogitekstin keskelle. Erilaisten sisältötyyppien rakentaminen on siis monimutkaisempaa. Kovinkaan suuriin ja monia sisältötyyppejä sisältävään sivustoon HubSpot ei sovellu samalla tapaa kuin WP.

HubSpotilla ei ole lokaalia kehitysympäristöä, vaan sivustoa täytyy kehittää ns sandbox portaalissa (eli HubSpot installissa), jonne muutokset synkataan suoraan omalta koneelta. Tämä aiheuttaa toisinaan haasteita siinä, että sivuston sisältöä ei pysty siirtämään tietokannan muodossa paikasta toiseen, joka hidastaa testausta.

HubSpot vaatii kehittäjältä kykyä katsoa toisinaan toisaalle, sillä sivulle automaattisesti syljetty HTML näyttää oksennukselta, ja toisinaan haluttuun lopputulokseen pääsemiseksi tarvittavat ratkaisut eivät ole optimeja. Usein on asioita joihin ei vain voi vaikuttaa. Toisaalta HubSpot kehittyy jatkuvasti ja pitää kehittäjän varpaillaan uusien ominaisuuksien suhteen, jotka kannattaisi napata käyttöön. Sivujen editointi on edistynyt hurjasti viime vuosien aikana ja lyö Gutenbergin tietyissä asioissa. Sen pyörittely ja pohtiminen, kuinka sivujen muokkaamisesta saisi asiakkaan näkökulmasta mahdollisimman helppokäyttöistä ja joustavaa on ehdottomasti HubSpotin parhaita puolia.

Onko Hubspotista mielestänne WordPressin haastajaksi? Mitkä ovat Hubspotin haasteet asiakkaiden näkökulmasta?

HubSpot haastaa jo WPn. Asiakkaiden näkökulmasta riskiä tuo kehittäjien määrä ja ekosysteemin kapeus verrattuna WordPressiin. HubSpot on kuitenkin yrityksenä osoittanut olevansa oikealla polulla, joten yhä useampi uskaltaa mukaan. WP on vuosien aikana kehittynyt ja vienyt esimerkiksi Drupalilta tilaa. Tämä haastavampien toteutusten tila on ainakin toistaiseksi HubSpot-vapaata aluetta.

Minkälaisille asiakkaille ja millaisiin sivustokonsepteihin suosittelette Hubspottia?

Organisaation täytyy olla jo Hubspotin ekosysteemissä tai menossa sinne. Tyypillisesti käyttäjät ovat B2B-yrityksiä. Hubspotia kokonaisvaltaisesti käyttävän organisaation markkinointi on dynaamista, ostoprosessi pitkä ja kauppakoko suuri.

>> Hubspot-kategorian julkaisut Julkaisut-palstalla

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 900 tilaajaa).

Lisää luettavaa webin teknologioista:

Kommentit

  1. Marko says:

    Hubspot kyllä tallentaa tiedon Eurooppaan, mutta mikä takaa sen, että Yhdysvaltojen tiedusteluviranomaiset eivät pääse siihen käsiksi?

    Lisäksi artikkelissa ei oikein osattu kuvata Hubspotin (ja muun markkinointiautomaation) perusperiaatetta. Se on evästeisiin perustuva käyttäjän seuraaminen, jonka avulla tehostetaan markkinoinnin ja myynnin prosesseja ja pystytään siirtymään outboundista inboundiin. Sähköpostit ovat vain yksi osa alue tässä.

    Tähän liittyen en pitäisi ihmeenä, jos markkinointiautomaatiot yleensä nostettaisiin tietosuojan osalta esiin.

    Ja sitten taas tuon Hubspotin verkkosivun osalta muutama esiin nostettava pointti, muitakin olisi. Mutta nämä ainakin artikkelista puuttui:
    -Kyllä Hubspot-sivustojen tekeminen vaatii yhtä lailla kumppanitoimistoa. Valmiina on perustemplateja, mutta heti, jos haluaa jotain vähänkin muuta niin vaatii koodausta siinä missä WP:kin.
    -Paras puoli on se, että jos Hubspotin ekosysteemi on käytössä, niin sivustojen personointi on erittäin helppoa. Tämä tosin perustuu tuohon yllämainittuun evästeseurantaan.
    -Heikoin puoli liittyy sivustojen hallintaan Hubspotin admin puolella. Jos on laaja sivusto niin menee erittäin hankalaksi.
    -Usein Hubspotilla toteutetaankin kampanjasivuja, joihin se soveltuukin erinomaisesti.

  2. Perttu Tolvanen says:

    Kiitos kommentista, Marko.

    Hubspot on tosiaan amerikkalainen yhtiö, joten sitä koskee USA:n lainsäädäntö, joten olet täysin oikeassa siinä, että silloin datan sijainti ei välttämättä riitä suojaamaan NSA:n yms tahojen pyynnöiltä. Tilanne on kuitenkin silti jonkin verran parempi kuin monilla muilla, joilla data myös tallennetaan USA:ssa sijaitseville palvelimille.

    Evästepohjaisuus on tosiaan Hubspotilla myös keskeinen asia, mutta kun saitti on tehty Hubspotin työkaluilla, on muitakin vaihtoehtoja olemassa. Onhan Hubspotin työkalupaletissa paljon muutakin kuin sitä seurantaa, eli voidaan kerätä liidejä monenlaisilla keinoilla, ja sitten yleensä kuitenkin on kyse juurikin sähköpostien lähettämisestä sitten kun niitä liidejä on saatu kerättyä. Tässä Hubspot ei tietysti poikkea monista muista markkinoinnin automaatiotyökaluista.

    Hubspotista voi hyvinkin olla, että tulee vielä jatkojuttua blogiin, jos noita referenssejä alkaa toimistoilta kertymään.

Jätä kommentti