Facebook-pelien kehittäjä ryhtyi mainosverkon rakentajaksi

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 14 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Omien verkkosivustojen merkitys kasvaa (taas).

Everyplay*, suomalainen Facebook-pelien kehittäjä, on tehnyt uuden aluevaltauksen. Aiemmin oman Kamu Town -pelinsä kehittämiseen keskittynyt yhtiö käynnisti keväällä Facebook-pelien yhteydessä pyörivän mainosverkoston nimeltään Applifier. Nyttemmin mainosverkosta on tullut niin suosittu, että Everyplay on tehnyt suunnitelmissaan täyskäännöksen: se ei enää jatka pelien kehittämistä, vaan keskittyy täysin Applifier:n kehittämiseen.

– Kaikki lähti siitä, kun mietimme, miten saisimme omalle pelillemme lisää käyttäjiä Facebookissa. Keskustelin eräiden muiden Facebook-pelikehittäjien kanssa, ja kaikkien näkemys tilanteesta oli sama: uusien käyttäjien saaminen oli tullut paljon aiempaa vaikeammaksi ja kalliimmaksi. Päätimme ryhtyä tekemään asialle jotain perustamalla pelien ristiinmainostukseen perustuvan mainosverkon. Kun käyttäjä pelaa verkkoon kuuluvaa peliä, hänelle näytetään verkkoon kuuluvien pelien mainoksia. Jos käyttäjä kokeilee toista peliä, saa alkuperäinen peli uuden käyttäjän muualta verkosta. Tämä toimii erinomaisesti, koska tyypillisesti käyttäjät pelaavat useita pelejä rinnakkain, kertoo Everyplayn toimitusjohtaja Jussi Laakkonen Vierityspalkille.

Applifier starttasi kuuden sovelluksen mainosverkkona huhtikuussa. Tuolloin verkosto tavoitti noin 4 miljoonaa pelaajaa kuukaudessa. Nyt verkosto on kasvanut niin, että se tavoittaa jo yli 55 miljoonaa kuukausikäyttäjää. Applifier:n kautta on vaihdettu jo yli 10 miljoonaa mainosklikkausta, joista osa jää Everyplaylle itselleen palvelumaksuna. Tämän mainosinventaarion yritys myy maksullisina mainoskampanjoina niille Facebook-sovelluksille, jotka hakevat entistä kovempaa kasvua.

Mainosverkon asiakkaat ovat alusta lähtien olleet pääosin Yhdysvalloista, jonne Everyplay on nyt avaamassa myös toimistoa.

– Vaihdan mielelläni jatkuvan lentokoneessa istumisen konttoriin Piilaksossa, naurahtaa Laakkonen.

Yrityksen tuotekehitys pysyy edelleen Suomessa. Everyplay hakee parhaillaan tekijöitä niin tuotejohtajan, palvelinkehittäjän kuin käyttöliittymäsuunnittelijan tehtäviin.

[*Toimituksen huomautus: Linkkejä poistettu toimimattomina.]

Asmo Halinen

Vierityspalkin perustaja Asmo Halinen on yksi maamme kokeneimmista yhteisöllisten verkkopalveluiden sekä verkkomedioiden asiantuntijoista. Tällä hetkellä Asmo toimii verkkoliiketoimintajohtajana Iltalehdessä sekä advisorina tai hallituksen jäsenenä useissa muissa yhtiöissä/startupeissa (mm. Sofanatics, Eat.fi, Grey Area). Hän oli perustajana ja toimitusjohtajana vuonna 2001 digitaalisen markkinointiviestinnän toimisto Apaja Creative Solutions Oy:ssä ja sittemmin sen spinoffina syntyneessä Apaja Online Entertainment Oy:ssä, jonka tunnetuin tuote on 2,5 miljoonaa eri käyttäjää kuussa tavoittava Aapeli/Playray-peliyhteisöpalvelu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun