Valheelliset tuotearvostelut keräävät huomiota

Perttu Tolvanen

Erityisesti Amazon on joutunut puolustautumaan viime aikoina paljon, koska sen palvelusta on löytynyt erittäin suuria määriä valheellisia ja maksettuja tuotearvosteluita ja tuotekommentteja. Amazon ei virallisesti salli maksettuja arvosteluita, mutta todellisuus on ollut aivan toinen jo vuosia.

Esimerkiksi Wall Street Journal kirjoitti kesällä tekemästään testistä, jossa Amazonista tuotteen tilannut toimittaja sai kupongin, jonka avulla sai 35 dollarin lahjakortin, jos kirjoitti tuotearvostelun Amazoniin. Ei ihme, että kyseisellä laturilla oli 9800 tuotearvostelua!

Wall Street Journalin raportoima esimerkki lienee tosin ongelmavyyhdin paremmasta päästä, koska iso osa kommenteista tulee ammattimaisilta kommentoijilta, jotka tilaavat tuotteita pelkästään kirjoittaakseen positiivisia arvosteluita niistä. Monet tuotebrändit maksavat tästä työstä toimistoille, jotka sitten vyöryttävät työn vapaaehtoisten verkostolle. Paljon käytetään myös täysin automatisoitua työtä, jossa erilaiset botit puskevat tuote-arvosteluita vähemmän kriittisille verkkokaupoille.

Tämä ilmiö tunnetaan myös Suomessa. Etenkin isojen kansainvälisten brändien tuotteiden arvosteluista löytyy paljon arvosteluita, jotka on selvästi tuotettu jonkun rahoitetun kampanjan seurauksena. Tästä ilmiöstähän on Vierityspalkissakin kirjoitettu aiemmin.

New York Timesin juttu ”Amazon’s open secret” tiivistää hyvin tätä viime aikoina paljon kirjoituksia tuottanutta teemaa.

Ongelman ydinhän on siinä, että isoilla teknologiafirmoilla, kuten Amazonilla ja Facebookilla, ei ole todellisia insentiivejä tarttua valheelliseen informaatioon alustoillaan. Insentiivit ovat jopa valheellisen informaation puolella, koska mitä enemmän tuotteista puhutaan ja kommentteja kirjoitetaan, sitä enemmän tuotteita yleensä ostetaan – tai Facebookin tapauksessa, sitä enemmän keskustelua syntyy.

Sama ongelma on kotimaisillakin verkkokaupoilla. Tuotearvostelut auttavat ostamaan, mutta jossain vaiheessa valheelliset arvostelut alkavat kääntyä luotettavuutta vastaan. Arvosteluista maksaminenkin on kaksiteräinen miekka, koska tämä voi kannustaa tekemään arvosteluita ilman todellisia kokemuksia tuotteesta.

Suomessakin esimerkiksi e-ville.com-verkkokauppa tarjoaa tuotteen ostaneille asiakkaille muutaman euron korvauksia tuotearvosteluiden tekemisestä.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että monen ison verkkokaupan arvostelut menevät vain pahempaan suuntaan. Ehkä jossain vaiheessa kuluttajatkin alkavat oppia suhtautumaan niihin pelkkänä roskana. Samalla tilanne voi avata uusia mahdollisuuksia sellaisille verkkokaupoille, jotka panostavat tuotearvosteluiden laatuun. Ainakin pienten ja erikoistuneiden verkkokauppojen kannattaisi pitää huolta oman kaupan arvosteluiden laadusta.

Myös viranomaiset ovat huomanneet tämän ilmiön, ja nyt on Suomessakin työn alla ehdotus, jossa verkkokaupoissa myytävien tuotteiden kuluttaja-arvosteluja ryhdytään sääntelemään kuluttajasuojan näkökulmasta. Oikeusministeriön työryhmän ehdotuksessa kuvataan malli, jossa verkkokauppojen tulisi varmistaa, että tuotearvostelun on antanut tuotteen aidosti ostanut kuluttaja.

“Jos elinkeinonharjoittaja asettaa kuluttajan saataville kulutushyödykettä koskevia kuluttaja-arvosteluja, kuluttajalle olisi pykälän mukaan annettava tieto siitä, onko elinkeinonharjoittaja varmistanut, että julkaistut arvostelut ovat peräisin kuluttajilta, jotka ovat tosiasiallisesti käyttäneet kulutushyödykettä tai ostaneet sen.”

Tuo muutos yksinään ei vielä ole kovin dramaattinen linjaus, mutta toteutuessaan saattaisi karsia ainakin pahimmat väärinkäytökset kotimaisista verkkokaupoista.

Joka tapauksessa on kiinnostavaa, että monet tahot ovat huomanneet tämän ongelman ja toimenpiteitä villien tuote-arvosteluiden suitsimiseksi on käynnissä.

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 800 tilaajaa).

Aiemmin verkkokaupasta kirjoitettua:

Jätä kommentti