Valheelliset tuotearvostelut keräävät huomiota

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 3 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Verkkokaupat panostavat elämyksellisyyteen.

Erityisesti Amazon on joutunut puolustautumaan viime aikoina paljon, koska sen palvelusta on löytynyt erittäin suuria määriä valheellisia ja maksettuja tuotearvosteluita ja tuotekommentteja. Amazon ei virallisesti salli maksettuja arvosteluita, mutta todellisuus on ollut aivan toinen jo vuosia.

Esimerkiksi Wall Street Journal kirjoitti kesällä tekemästään testistä, jossa Amazonista tuotteen tilannut toimittaja sai kupongin, jonka avulla sai 35 dollarin lahjakortin, jos kirjoitti tuotearvostelun Amazoniin. Ei ihme, että kyseisellä laturilla oli 9800 tuotearvostelua!

Wall Street Journalin raportoima esimerkki lienee tosin ongelmavyyhdin paremmasta päästä, koska iso osa kommenteista tulee ammattimaisilta kommentoijilta, jotka tilaavat tuotteita pelkästään kirjoittaakseen positiivisia arvosteluita niistä. Monet tuotebrändit maksavat tästä työstä toimistoille, jotka sitten vyöryttävät työn vapaaehtoisten verkostolle. Paljon käytetään myös täysin automatisoitua työtä, jossa erilaiset botit puskevat tuote-arvosteluita vähemmän kriittisille verkkokaupoille.

Tämä ilmiö tunnetaan myös Suomessa. Etenkin isojen kansainvälisten brändien tuotteiden arvosteluista löytyy paljon arvosteluita, jotka on selvästi tuotettu jonkun rahoitetun kampanjan seurauksena. Tästä ilmiöstähän on Vierityspalkissakin kirjoitettu aiemmin.

New York Timesin juttu ”Amazon’s open secret” tiivistää hyvin tätä viime aikoina paljon kirjoituksia tuottanutta teemaa.

Ongelman ydinhän on siinä, että isoilla teknologiafirmoilla, kuten Amazonilla ja Facebookilla, ei ole todellisia insentiivejä tarttua valheelliseen informaatioon alustoillaan. Insentiivit ovat jopa valheellisen informaation puolella, koska mitä enemmän tuotteista puhutaan ja kommentteja kirjoitetaan, sitä enemmän tuotteita yleensä ostetaan – tai Facebookin tapauksessa, sitä enemmän keskustelua syntyy.

Sama ongelma on kotimaisillakin verkkokaupoilla. Tuotearvostelut auttavat ostamaan, mutta jossain vaiheessa valheelliset arvostelut alkavat kääntyä luotettavuutta vastaan. Arvosteluista maksaminenkin on kaksiteräinen miekka, koska tämä voi kannustaa tekemään arvosteluita ilman todellisia kokemuksia tuotteesta.

Suomessakin esimerkiksi e-ville.com-verkkokauppa tarjoaa tuotteen ostaneille asiakkaille muutaman euron korvauksia tuotearvosteluiden tekemisestä.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että monen ison verkkokaupan arvostelut menevät vain pahempaan suuntaan. Ehkä jossain vaiheessa kuluttajatkin alkavat oppia suhtautumaan niihin pelkkänä roskana. Samalla tilanne voi avata uusia mahdollisuuksia sellaisille verkkokaupoille, jotka panostavat tuotearvosteluiden laatuun. Ainakin pienten ja erikoistuneiden verkkokauppojen kannattaisi pitää huolta oman kaupan arvosteluiden laadusta.

Myös viranomaiset ovat huomanneet tämän ilmiön, ja nyt on Suomessakin työn alla ehdotus, jossa verkkokaupoissa myytävien tuotteiden kuluttaja-arvosteluja ryhdytään sääntelemään kuluttajasuojan näkökulmasta. Oikeusministeriön työryhmän ehdotuksessa kuvataan malli, jossa verkkokauppojen tulisi varmistaa, että tuotearvostelun on antanut tuotteen aidosti ostanut kuluttaja.

“Jos elinkeinonharjoittaja asettaa kuluttajan saataville kulutushyödykettä koskevia kuluttaja-arvosteluja, kuluttajalle olisi pykälän mukaan annettava tieto siitä, onko elinkeinonharjoittaja varmistanut, että julkaistut arvostelut ovat peräisin kuluttajilta, jotka ovat tosiasiallisesti käyttäneet kulutushyödykettä tai ostaneet sen.”

Tuo muutos yksinään ei vielä ole kovin dramaattinen linjaus, mutta toteutuessaan saattaisi karsia ainakin pahimmat väärinkäytökset kotimaisista verkkokaupoista.

Joka tapauksessa on kiinnostavaa, että monet tahot ovat huomanneet tämän ongelman ja toimenpiteitä villien tuote-arvosteluiden suitsimiseksi on käynnissä.

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 800 tilaajaa).

Aiemmin verkkokaupasta kirjoitettua:

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun