Maailman isoimmat hakukoneet keskittyvät mainosten esittämiseen

Perttu Tolvanen

Viimeisen kymmenen vuoden aikana on nähty tasainen siirtymä, jossa mainokset ovat ottaneet yhä enemmän valtaa verkossa. Hakukoneet ovat yksi tämän trendin vahvimmista ilmentymistä. Voisi jopa sanoa, että maailman isoimmat hakukoneet eivät ole enää hakukoneita siten kuten yleensä sen asian ymmärrämme.

Etenkin Googlen tulokset ovat nykyisin erittäin mainospainotteisia. Monella tietokoneella tai tabletilla tai kännykällä Googlesta haettaessa koko ensimmäinen näkyvä sivu on pelkkiä mainoksia.

Esimerkiksi ”pesukone”-hakusanalla kaikki ipadin ruudulla näkyvät tulokset ovat maksettuja. Oikeat hakukoneen tuottamat tulokset tulevat vasta kun käyttäjä vierittää ruutua alaspäin.

Tilanne on erityisen vakava haettaessa ostettavia tuotteita, jolloin Googlen tulokset ovat todella rikkaita, mutta perustuvat täysin maksettuihin paikkoihin. Haettaessa tietoa jostain asiasta, tulokset ovat ajoittain vähemmän mainospainotteisia, mutta monella alueella myös tietohaut ovat täynnä mainoksia.

Amazonikin on jo pitkään tehnyt huomattavia voittoja omalla sisäisellä mainosjärjestelmällään. Maailman suurimman verkkokaupan sisällä hakeminen onkin välillä aika outoa, kun vastauksena tulee usein runsaasti maksettuja mainoksia.

Esimerkiksi web-kameroita haettaessa kaksi ensimmäistä hakutulosta ovat maksettuja tuloksia. Vasta kolmas, joka näkyy vain hieman ruudulla, on oikea hakukoneen tuottama tulos.

Applen App Store noudattaa samaa mallia. Jopa haettaessa täsmälleen jonkun sovelluksen nimellä, tulee kärkituloksena yleensä joku kilpaileva tuote, joka on vain ostanut itsensä kärkipaikalle.

App Storessa kärkitulos on lähes aina maksettu mainos, joka esitetään samanlaisena kuin muutkin tulokset. Mainoksia voi ostaa mille tahansa hakusanalle, jopa kilpailijan tarkoille tuotenimille.

Yhteistä näille esimerkeille on se, että mainoksia on hyvin vaikea erottaa oikeista tuloksista. Tavalliset kuluttajat eivät todennäköisesti hahmota kuinka paljon kärkituloksissa on maksettuja osumia.

Tämä ei ole tietysti pelkästään huono trendi. Haettaessa esimerkiksi Googlesta pesukoneita, voi ne Gigantin mainokset olla oikeastikin juuri se mitä käyttäjä hakee. Google Shopping -systeemi on myös monella tapaa tervetullut uudistus, joka auttaa pieniä verkkokauppiaita tuomaan omat tuotteensa paremmin esille.

Googlesta on kuitenkin tulossa yhä enemmän tuotteiden hakukone. Se toki toimii informaation löytämisessä myös edelleen, mutta se ei ole enää Googlen kehityksen painopiste.

Ilmiö ei myöskään ole uusi, kuten esimerkiksi New York Timesin artikkeli aiheesta toteaa. Suomessakin esimerkiksi ruokakaupoissa brändit voivat rahalla ostaa tuotteilleen parempia hyllypaikkoja, jotka ovat ostajien kulkureiteillä ja silmien korkeudella.

Tämän kehityksen tuoma muutos voi olla verkossa kuitenkin yllättävän iso, koska varsin pitkään moni on ajatellut, että miksi panostaa omaan hakukoneeseen, kun Google hoitaa asian niin hyvin. Entä kun Google ei enää hoidakaan?

Tiedon löytäminen internetistä on monen mielestä ollut jo varsin ratkaistu ongelma Googlen johdosta, mutta näyttää siltä, että laadukkaan tiedon löytämisestä voi jatkossa tulla entistäkin vaikeampaa.

Suomessakin olemme jo nähneet kuinka mediatalot pystyttävät maksumuureja, ja rajaavat sisältöjään tämän seurauksena pois Googlen ulottuvilta. Tämäkin kehitys heikentää Googlen toimivuutta laadukkaan tiedon hakukoneena, ja tekee hyvän tiedon löytämisestä uudestaan taidon, joka pitää osata.

Isojen sivustojen omistajillekin tällä ilmiöllä on seurauksensa. Kun Google ei enää ole välttämättä tehokas tapa löytää sisältöjä, on oman sivuston hakukoneen oltava kyvykäs työkalu sivuston käyttäjille. Tämä on hyvin harvoin todellisuutta nykyisin.

Hyvän tiedon löydettävyys voi olla 2020-luvulla vielä yllättävän tärkeä haaste ratkaistavaksi.

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 800 tilaajaa).

Lisää artikkeleita digitaalisesta markkinoinnista:

Jätä kommentti