Nokia tapasi verkkovaikuttajia N97:n Suomen lanseerauksen merkeissä
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 15 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Verkkosivut ja tekoäly - mikä muuttuu?.
Uuden ajan mielipidevaikuttajia ei tavoiteta lehdistötilaisuuksia järjestämällä. Sosiaalinen media on yhä tärkeämpi väylä.
Vanhemmille ikäluokille telkkari oli jumalasta seuraava; sieltä tuli se totuus. Nykyään tiedonlähteet ovat hyvin eri tyyppisiä. Totuus tulee blogien kautta RSS-fiidinä, etkä sä seuraa mitään uutislähetyksiä välttämättä. Franticin myynti- ja markkinointijohtaja Kari Korkiakoski #N97suomi -tilaisuudessa 2.7.
Nokia lanseerasi mediapuhelinmalli N97:n Miltton showroomissa järjestetyssä kutsuvierastilaisuudessa*, jonka kulku streamattiin videona nettiin ja kommentoitiin osanottajien toimesta mm. Twitterissä.
Nokian Suomen markkinointi teki näin ensimmäistä kertaa PR-tapahtuman verkkovaikuttajien kanssa. Digitaalisen markkinoinnin päällikkö Jussi-Pekka Erkkola Nokian globaalista markkinoinnista kertoo, että uudenlaisen tekemisen tavan oppiminen oli yksi tilaisuuden tavoitteista.
Frantic on tehnyt alle viisi verkkovaikuttaja-PR-tapahtumaa. Tapahtuman järjestelyissä mukana olleen Franticin myynti- ja markkinointijohtaja Kari Korkiakoski sanoo, että tämänpäiäisen kaltaisten tilaisuuksien tekemisen malli on digitoimistoissa ja muilla alan toimijoilla tällä hetkellä hakusessa.
“Tapahtuma, viestintää, mainontaa vai digiä; kuka vastaa mistä – tämä ei istu klassiseen ajatteluun”, Korkiakoski kuvaa, ja huomauttaa, että tapa tehdä asioita on kuitenkin olennaisempaa kuin pohtia, mikä on organisaatiotyyppi.
Korkiakoski kertoo, että tämän kaltaisen tilaisuuden vaikuttavuutta voidaan arvioida sillä, keitä tavoitetaan; sillä, miten paljon saatiin erilaista sisältöä eri kanaviin, ja sillä, paljonko saadaan puolestapuhujia ja lojaaleja asiakkaita.
Räksyttäjiäkin kuunnellaan, se on osa avoimuutta. Erkkolalle ihmisten tapaaminen oli tilaisuuden pääasia.
Sekä Erkkola että Korkiakoski korostavat, että brändi ei voi vaikuttaa siihen, mitä siitä tuotejulkistustilaisuuden jälkeen puhutaan.
Erkkola sanoo, että Nokia rohkaisee työntekijöitään olemaan aktiivisia verkossa. Heitä tuetaan ja ohjeistetaan, mutta kaikkia tarvitaan olemaan läsnä. “Se on ainoa tapa isossa firmassa skaalata”. Joskus läsnä voi olla brändi, mutta joka tapauksessa pääasia on ihmisten läsnäolo. Erkkola kertoo, että globaalisti Nokia on järjestänyt jo pitkään erilaisia tapaamisia, mm. S60 meetupit ovat olleet palkitsevia.
Tärppejä Jussi-Pekka Erkkola – videoon*:
- 3’07 Millä perusteella sosiaalisen median puhelin?
- 4’22 Millä tavalla Nokia verkostoituu online?
Tämän linkin kautta pääset annotoimaan videota*
Tärpit Kari Korkiakoski -videoon*
- 1’30” Miten organisaatiossa naksautetaan aivot dialogimoodiin perinteisen “korporaatiotuuttauksen” sijasta.
- 3’20 Miten onnistumista mitataan
Videon annontointiin*
(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)
3 kommenttia on “Nokia tapasi verkkovaikuttajia N97:n Suomen lanseerauksen merkeissä”
Kommentointi on suljettu.
hessujarvinen.com » Blog Archive » #N97Suomi 2.7.2009
[…] Samaan aikaan toisaalla […]
Satunnainen Surfailija
Haastateltu J-P Erkkola sanoo “itsekin olevansa lomalla”, ja on kiva nähdä että tilaisuuteen on tullut paljon “lomalaisia”. Eikö hän tee tuota työkseen? Miksi hän siis on lomalla töissä, vai eikö hän ole lomalla? Onko hän siis lomalla vai töissä?
Jussi-Pekka
@satunnainen surfailija No, kyllä toi työpäivänä menee. Turha huolestua, että lomalla tehtäisiin työtä :) Ajankohta oli nyt vaan sellainen, että omat lomat osuivat tapahtuman ympärille niin minulla kuin näköjään muillakin.