HUS.fi:n sivustouudistus
HUS eli Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin sivusto oli elinkaarensa päässä. Tavoitteena oli löytää kumppani, jonka kanssa tehdä sivustosta pitkäikäinen, tietoturvallinen ja viimeisen päälle saavutettava. Sillä HUSilla on poikkeuksellisen useita eri käyttäjäryhmiä, sivustoa oli optimoitava palvelemaan näitä kaikkia tasavertaisesti. Projektin tiukasta aikataulusta huolimatta kaikki ennalta määritellyt tavoitteet saavutettiin kirkkaasti, ja uusi sivusto palvelee jokaista käyttäjäänsä päätelaitteesta riippumatta.
HUSin aiempi sivusto kaipasi kipeästi uudistamista muun muassa käytettävyyden ja haun parantamiseksi. HUS tarjoaa sairaanhoidon palveluita 210:ssä eri toimipisteessä, työllistää 27 000 ihmistä ja sen erityisvastuualueella asuu 2,2 miljoonaa asukasta. On ensiarvoisen tärkeää kyetä esittämään lukuisat palvelut ja toimipisteet helposti ymmärrettävässä, saavutettavassa ja mahdollisimman nopeasti löydettävässä muodossa. Sivuston on myös kyettävä ottamaan huomioon nämä kaikki sidosryhmät vahvasti erilaisine tarpeineen, johon avuksi vaadittiin monialaisia verkkopalveluiden kehittämisen ammattilaisia.
Ennen uudistusta sivuston hakuominaisuudet eivät toimineet kunnolla, jolloin iso osa sivuston sisällöstä oli haun ulottumattomissa. Sisältöä oli lähtökohtaisesti paljon ja se oli kokonaisuudessaan käytävä läpi ja tuotava haun piiriin myös mobiilissa. Vanhaa sivustoa ei oltu optimoitu mobiilikäyttöön ja tähän haluttiin uudistuksen myötä selkeä muutos.
Projektin tiukasta aikataulusta ja laajuudesta johtuen kumppaniksi tarvittiin kokeneita digipalveluiden ammattilaisia
HUSin digitaalisten palveluiden kumppaniksi Wunder päätyi julkisen kilpailutuksen kautta. Heti alusta tiedettiin potilaille suunnatun osion olevan painoarvoltaan tärkein uudistuksessa ja tämän pohjalta laadittiin alustava suunnitelma koko projektin kululle. Aikataulupaineesta johtuen, toteutus aloitettiin poikkeuksellisesti rinnakkain suunnitteluvaiheen kanssa.
Jotta verkkosivu-uudistuksen tavoitteisiin pystyttiin vastaamaan aikataulussa, oli tavoitteiden oltava kirkkaana mielessä projektin joka vaiheessa. Loppukäyttäjäryhmiä osallistettiin projektiin alusta saakka. Käyttäjätestaukset ja prototypoinnit auttoivat laajentamaan ja syventämään asiakkaan alustavaa konseptia, sekä antoivat arvokasta tietoa käyttäjäkokemuksesta. ”On arvokasta saada loppukäyttäjiltä tietoa sisällöistä, jotta pystymme palvelemaan heitä paremmin. Erityisesti Wunderin palvelumuotoilijan kanssa tehty sisältöjen määrittely oli hedelmällistä”, kertoo HUSin digitaalisen viestinnän asiantuntija Maria Svenström.
HUSin vanha verkkosivusto oli varsin laaja ja projektin aikana sivustolta löytyi myös sisältöjä, joiden rakentaminen uudelle sivulle vaati nopeita ratkaisuja. Tämän vuoksi Wunderin mukautumiskyky ja joustavuus oli tärkeää, sillä tiedon kasvaessa sivuston sisältöä oli muutettava rakenteellisesti. Osana HUSin päivitettyä viestintätyyliä, merkittävä osa sisällöstä uudistettiin samanaikaisesti sivustouudistuksen kanssa.
Saavutettavuus oli koko uudistuksen yksi tärkeimmistä elementeistä. Wunderilta nimettiin projektille oma saavutettavuuskonsultti, joka huolehti uuden sivuston saavutettavuudesta läpi projektin.
Koko sivustouudistuksen kulmakiviksi muodostuivat tiimin jäsenten täydentävä tietotaito, tiivis kommunikaatio asiakkaan ja kolmannen osapuolen toimijoiden kanssa, sekä projektille asetetut hyvät raamit, joiden sisällä oli tilaa nopeille muutoksille.
Aikataulusta huolimatta sivustouudistus onnistui erinomaisesti
Hyvällä suunnittelulla ja yhteistyöllä projekti valmistui ajallaan ja uusi hus.fi palvelee käyttäjiään sujuvasti sekä pöytäkoneilla että mobiililaitteilla. Kolmansilta osapuolilta tilatut saavutettavuus- sekä tietoturva-auditoinnit osoittivat näiden molempien osa-alueiden tavoitteiden täyttymisen.
Sisältöuudistuksen ja uuden hakutyökalun myötä verkkopalvelun käytettävyys parantui merkittävästi. Nyt uudella sivustolla haku toimii kuten pitääkin ja sivustolla navigointi on tehty sen useille eri käyttäjäryhmille helpoksi. Uudistuksen yhteydessä hakukoneoptimoinnista huolehdittiin jo projektin aikana ja rikkinäisten linkkien määrää saatiin vähennettyä huomattavasti.
HUSin digitaalisen viestinnän asiantuntija Maria Svenström kommentoi:
“Käännöstyökalu on nopeuttanut kieliversioiden tekemistä merkittävästi. Samoin sisältöjen rakentaminen Drupalin elementeillä on sujuvampaa kuin vanhoilla verkkosivuillamme. Kaiken kaikkiaan sisällöntuottaminen on vaivatonta ja uusi sivusto on nopeuttanut työntekoa.”
Käyttäjäkyselyt ovat osoittaneet sivustouudistuksen onnistuneen erinomaisesti etenkin niiden kehityskohteiden osalta, joihin projektissa käyttäjätutkimuksien tulosten perusteella erityisesti keskityttiin.
“Kommunikaatio asiakkaan ja Wunderin tiimin välillä on toiminut alusta saakka älyttömän hyvin. Saimme luotua HUSin it-palveluiden kanssa toimivan kokonaisratkaisun, ja vaikka se sisältää useita eri toimintaympäristöjä ja toimittajia, yhteistyö on saatu pelittämään erinomaisesti”, kertoo Wunderin tekninen arkkitehti, Ari Ruuska.
Nyt kun sivustouudistus on takanapäin ja kriittisimmät kehityskohdat on selätetty, Wunderin ja HUSin yhteistyö jatkuu jatkuvan kehityksen parissa. Eri sidosryhmien käyttäjäkokemuksen optimointi on loppumaton iterointiprosessi, jossa Wunder ja HUS pyrkivät nyt yhdessä parhaimpaan mahdolliseen tulokseen.