Metsähallitus

Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Metsähallitus on valtion liikelaitos, joka käyttää, hoitaa ja suojelee hallinnassaan olevaa valtion maa- ja vesiomaisuutta kestävästi. Metsähallituksen tarkoitus on luonnon arvon ja yhteisen varallisuuden vastuullinen kehittäminen yli sukupolvien.

Metsähallituksen sivustouudistuksen kanssa samaan aikaan toteutettiin brändiuudistus. Sivuston konsepti oli tehty jo aiemmin ja Valun tehtäväksi jäi ulkoasun suunnittelu sekä sivuston tekninen toteutus. Verkkosivuston visuaalisella suunnittelulla päästiin vaikuttamaan myös Metsähallituksen koko brändiin.

Sivustouudistuksen tavoitteena oli tuottaa modernit ja sisällöltään sekä ulkoasultaan uuden brändin mukaiset verkkosivut. Toinen tärkeä tavoite oli saada aikaan saavutettava sivusto lain vaatimassa aikataulussa.

Migraatio ja integraatiot helpottavat sisällöntuottajien työtä

Sisällöntuottajien työtä helpotettiin kattavalla sisältömigraatiolla: vanhalta metsa.fi-sivustolta siirrettiin uuteen verkkopalveluun satoja uutisia ja hankkeita. Migraation lisäksi sivuston sisältöä myös uusittiin paljon. Koska sivustoa ylläpidetään neljällä kielellä – suomi, ruotsi, englanti ja pohjoissaame – oli myös käännöstyötä paljon ja uudistusprojekti oli kokonaisuudessaan siksi varsin mittava.

Henkilöhakemisto ja eri puolille sivustoa upotetut yhteystietokortit päivittyvät kätevästi Mimmi-integraation (identiteetinhallintajärjestelmä) avulla. Tiedotteiden osalta päällekkäistä sisällöntuotantoa on vähennetty tiedotejakelujärjestelmä ePressin integraation avulla. Käyttäjien hallintaan toteutettiin AD-integraatio, jonka avulla käyttäjätunnukset saadaan hallittua keskitetysti ja parannettua tietoturvaa.

Löydettävyys ja saavutettavuus korostuivat

Uutishuone ja etusivujen isot kuvalliset nostoelementit ovat uudistuksia, joilla ajankohtaiset asiat saadaan paremmin esille.

Suuren sisältömäärän vuoksi tiedon löydettävyyteen kiinnitettiin erityistä huomiota. Sivuston keskiössä on Valu Search -haku, jonka avulla tulokset löytyvät kätevästi sisältötyypeittäin lajiteltuna.

Ennen julkaisua sivustolle tehtiin ulkoinen saavutettavuusauditointi, jolla varmistettiin, että tavoitteeksi asetettu saavutettavuusdirektiivin täyttyminen toteutuu.

“Metsähallituksessa on tehty viime vuosina paljon töitä vastuullisuuden ja yhdenvertaisuuden eteen, ja sivuston saavutettavuus on meille tärkeä arvo.”

“Lopputulos vastaa odotuksiamme; sivusto on ilmeeltään raikas ja se on saanut käyttäjiltä hyvää palautetta. Projekti kulki eteenpäin jouhevasti ja WordPress alustana on melko helppokäyttöinen ja joustava.”

Satu Sorjonen, verkkoviestintäpäällikkö, Metsähallitus

Jätä kommentti