Artikkelit
Avoimia työpaikkoja web-alalla keväällä 2022

WordPress-liikevaihto: 1–2 miljoonaa euroa / vuosi
WordPressin osuus koko liikevaihdosta: Alle 50 %
WordPress-kokemus: ★ Kokenut WordPress-digitoimisto
Verkkokauppakokemus: Ei merkittävää kokemusta verkkokaupoista
Integraatiokokemus: ★★ Kokenut integraatioiden tekijä
Samassa liikevaihtoluokassa: Morgan Digital, MEOM, Redland, Into-Digital, Generaxion, Avidly
Viimeisin julkaistu referenssiprojekti: Pohjanmaan hyvinvointialue (3 kuukautta sitten)
Vierityspalkissa kirjoitettua: Nettikonkari Poutapilvi ryhtyi panostamaan WordPressiin (2018)
Tavoitteemme on luoda ainutlaatuisia verkkopalveluita, jotka tuottavat tulosta asiakkaillemme. Toimimme strategia, sisältö ja käytettävyys edellä. Ei turhaa kikkailua, vaan aidosti tuloksellisia palveluita. Poutapilvi on perustettu vuonna 1998 ja työllistämme 20 henkilöä Turussa ja Helsingissä. Sivustoja toteutamme pääosin WordPress-alustalla.
Ota yhteyttä: myynti@poutapilvi.fi / 0207 280 648 / www.poutapilvi.fi/
Tekijä: Poutapilvi web design Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Pohjanmaan hyvinvointialue on kolmentoista Pohjanmaan kunnan muodostama kuntayhtymä, joka on vuoden 2022 alusta lähtien järjestänyt sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut jäsenkuntiensa lähes 170 000 asukkaalle. Pohjanmaan hyvinvointialueella työskentelee noin 7000 sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaista.
Poutapilvi toteutti hyvinvointialueelle julkiset sivut sekä intranet-palvelun. Verkkosivujen tärkeimpänä tavoitteena on, että alueen asukkaat löytävät sieltä tiedon palveluista sekä siitä, kuinka palveluissa asioidaan. Myös digitaalisten palveluiden esiin nostaminen on tärkeää. Intranet-sivut ovat uuden organisaation henkilöstön tärkein yhteinen viestintäkanava. Se on työkalu, jolla hyvinvointialue sekä viestii työyhteisössä, että luo yhteistä organisaatiokulttuuria. Palveluissa on kieliversiot suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi
Pohjanmaan hyvinvointialue on uusi toimija, joten myös verkkopalvelun ja intran osalta aloitettiin ns. puhtaalta pöydältä. Poutapilven palvelumuotoiluprosessissa selvitettiin käyttäjäryhmät, käyttäjien tarpeet, asiakkaan tavoitteet, maalit ja käyttäjäpolut. Suunnittelussa keskistyttiin siihen, että käyttöliittymä tuki sisältöä ja tavoitteita ja visuaalinen ilme välitti toivottuja mielikuvia. Kaksi eri palvelua ovat tekniseltä toteutukseltaan laajoja ja sisältävät paljon erilaisia asiakaskohtaisia toteutuksia, lohkoja ja sivupohjavariaatioita. Intranet palveluun on toteutettu AD-integrointi eli henkilökunnan jäsen pääsee intranettiin suoraan ilman tunnuksia kirjauduttuaan Windows-toimialueelle. Verkkopalvelun yhteystiedot on integroitu Fonecta Totaali -kokonaisuuteen, josta ne haetaan sivustolle rajapinnan kautta.
Poutapilvi vastasi projektin suunnittelusta, konseptoinnista, palvelumuotoilusta, visuaalisesta suunnittelusta, teknisestä toteutuksesta sekä ylläpito- ja käyttöpalveluista sekä palvelun jatkokehityksestä.
Tekijä: Poutapilvi web design Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Raision seudun koulutuskuntayhtymä on Varsinais-Suomessa toimiva monialainen ammatillisen koulutuksen järjestäjä, jonka tarjontaan kuuluvat perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkinnot, yksittäiset tutkinnon osat, työvoimakoulutus, tutkintokoulutukseen valmentava koulutus Tuva, ajankohtaisseminaarit sekä muu työelämäyhteistyö. Vuosittainen opiskelijamäärä on noin 1800 ja henkilökuntaa on hieman yli 200.
Palvelun keskiössä on luonnollisesti koulutustarjonta. Palvelu rakentuu koulutusten ympärille, koulutusalat on selkeästi esitetty samoin kuin koulutusalojen tutkinnot. Palveluun rakennettiin omat sisältötyypit henkilöitä, koulutuksia ja tapahtumia varten. Sivupohjavariaatioita toteutettiin erilaisiin tarpeisiin mm. Fab Lab -kehittämisympäristöä ja LastenAmista varten. Sivustossa on kaksi kieliversiota. Integraatioita on toteutettu koulutuksia ja yhteystietoja varten. Koulutustarjonnan (koulutuskalenterit sekä koulutusten sisältö) tiedot haetaan rajapinnan kautta Visma Wilma -järjestelmästä. Yhteystietokortit tuodaan myös Visma Wilma -järjestelmästä, joita voi poimia sivustolle lohkolla.
Poutapilvi vastasi koko projektista suunnittelusta toteutukseen. Lopputulos on Rasekon näköinen ja oloinen palvelu, joka esittää koulutustarjonnan selkeästi, käytettävästi ja tukee tehokkaasti Rasekoa viestintä- ja markkinointitarpeissa.
Tekijä: Poutapilvi web design Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Työeläkevakuuttajat TELA ry on kaikkien Suomessa toimivien työeläkevakuuttajien edunvalvontajärjestö ja jäseninä ovat kaikki lakisääteistä työeläketurvaa hoitavat työeläkevakuuttajat. Telalla on 18 työntekijää, joiden apuna ovat jäsenyhteisöjen edustajista nimetyt toimikunnat, joita ovat neuvottelukunnat sekä erilaiset pysyvät ja määräaikaiset asiantuntijaryhmät. Tela haki verkkopalvelujensa kehittämiseen kumppania, jolla on vahva kokemus WordPress- julkaisujärjestelmän hyödyntämisestä, osaamista intuitiivisten, helppokäyttöisten ja ajanmukaisten käyttöliittymien suunnittelusta ja sitoutuu palvelun jatkokehitykseen ja asiakkaan tukemiseen sivustojen ylläpidossa. Poutapilvi valittiin tähän kumppanuuteen.
Projekti aloitettiin palvelumuotoiluprosessilla, jossa hahmoteltiin palvelun tavoitteita, käyttäjäryhmiä, käyttäjäryhmien tiedontarpeita, maaleja ja muita lähtökohtia toteutukselle. Tavoitetilana oli, että uudella sivustolla faktasisältö ja Telan analysoima sisältö erotetaan selkeämmin toisistaan. Lisäksi haluttiin parantaa Telan näkemysten löydettävyyttä sekä selkeyttää sisältörakennetta. Uusi Tela.fi rakentuu neljän pääkokonaisuuden varaan. Nämä kokonaisuudet kertovat mitä Tela tekee, Telan jäsenistöstä, työeläkejärjestelmästä sekä rahoitus- ja sijoitustoiminnasta. Uusi sivusto palvelee tavoiteltuja kohderyhmiä entistä laajemmin ja monipuolisemmin.
Sivusto rakennettiin WordPressillä ja sivuston ydinsisältöön, eli artikkeleihin ja niiden ylläpitoon ja esitystapaan paneuduttiin huolellisesti. Eri alan asiantuntijoita haluttiin nostaa voimakkaammin esiin ja palvelu mahdollistaakin hyvin ristiinlinkitykset asiantuntijoiden, heidän profiiliensa ja tuottamansa sisällön yhdistämiseksi. Palvelussa on kieliversiot suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Uudistuksessa haluttiin myös, että vanhasta Prime-alustasta saatiin siirrettyä erilaista uutis- ja artikkelisisältöä uuteen palveluun. Tämä kevensi sisällöntuottajien työkuormaa merkittävästi uudistuksen aikana. Poliitikot, työmarkkinajärjestöjen edustajat ja opiskelija- ja nuorisojärjestöjen edustajat sekä muut vaikuttajat, kuten median edustajat löytävät nyt palvelusta entistä paremmin etsimänsä tiedon ja Tela saa nostettua asiantuntemustaan ja näkemyksiään esiin tavoitellulla tavalla.
Tekijä: Poutapilvi web design Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
MIELI Suomen Mielenterveys ry on valtakunnallinen asiantuntija- ja kansalaisjärjestö, jonka perustehtävä on mielenterveyden edistäminen ja ongelmien ehkäisy. Mieli.fi-verkkosivusto on MIELI ry:n tärkein yksittäinen oma digitaalinen viestintäkanava käyttäjämäärässä mitattuna. Se liittyy suoraan lähes kaikkien yksiköiden toimintaan ja on kaiken verkkoviestinnän kivijalka.
Uudistuksen perustavalaatuinen tavoite oli, että MIELI ry on digitaalinen edelläkävijä, joka hyödyntää teknologisia mahdollisuuksia mielenterveyden edistämisessä ja ongelmien ehkäisyssä. Tämän haluttiin näkyvän myös verkkopalvelussa ja sen käyttäjien palvelemisessa. Uuden verkkosivuston haluttiin olevan paras ja suositelluin suomenkielinen lähde mielenterveyden edistämisessä ja kriisiavun hakemisessa.
Projektiin oli toteutettu jo alustava konseptisuunnitelma, jota lähdimme yhdessä viimeistelemään työpajoissa. Suunnitteluprojektia edistettiin sprintteinä määrittelystä toteutukseen. Koska tavoitteena oli myös, että mahdollisimman moni ihminen voisi käyttää MIELI ry:n palveluja sujuvasti, saavutettavuuteen piti kiinnittää erityistä huomiota. Sivuston ulkoasun suunnitteli mainostoimisto, jonka Poutapilvi implementoi sivuston visuaaliseksi ilmeeksi.
Tekninen toteutus on laaja. Se sisältää sadoittain artikkeleita ja sivuja, joissa käytössä monipuolisesti sisältölohkoja sisällön käyttäjäystävälliseen esittämiseen loppukäyttäjille. Kieliversioita on viisi. Palveluun rakennettiin omia sisältötyyppejä mm. materiaaleja, jäsenjärjestöjä, kriisikeskuksia ja yhteystietoja varten. Sivusto integroitiin Odoo-toiminnanohjausjärjestelmään, josta tuodaan koulutukset, tapahtumat ja niiden sisältö. Toki koulutuksia ja tapahtumia voi syöttää tuotavien tietojen lisäksi myös WordPressissä.
Lisäksi rakensimme lahjoitusintegraation siten, että sivustolla syötetyt lahjoitustiedot linkittyvät suoraan erilliseen lahjoitusjärjestelmään. Aikaisemmin irrallaan olevien kampanjasivut esimerkiksi Mielinauha-kampanjaa ja joulukeräystä varten toteutettiin multisite-verkostototeutuksena. Oleellinen osa uudistusta oli myös se, että vanhasta Drupal-sivustosta saatiin siirrettyä sadoittain erilaista uutis- ja artikkelisisältöä uuteen palveluun. Tämä kevensi sisällöntuottajien työkuormaa merkittävästi uudistuksen aikana.
Poutapilvellä oli projektissa vastuunaan suunnittelu, määrittelyn tarkentaminen ja konseptin jatkokehittely, tekninen toteutus, koulutus ja ohjeistukset sisällön siirto vanhasta sivustosta uuteen sekä ylläpito-, hosting- ja tukipalvelut. Mikään verkkopalvelu ei ole koskaan valmis ja jatkamme kehitystyötä aktiivisesti ja suunnitelmallisesti hyvän yhteistyön merkeissä.
Tekijä: Poutapilvi web design Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
STEA vastaa rahapelitoiminnan tuotoista sosiaali- ja terveysalan järjestöille myönnettävien avustusten hakemuskäsittelystä, avustusehdotuksen valmistelusta ja avustusten maksamisesta. STEA myös valvoo avustusten käyttöä ja arvioi avustuksilla rahoitetun toiminnan tuloksia.
STEALLE verkkopalvelu toimii tärkeänä viestinnällisenä kanavana, mutta kankea alusta ei tukenut tehokasta verkkoviestintää ja myös saavutettavuuden varmistaminen vaati suurempia muutoksia palvelussa. Uuden sivuston toteutuksessa erityistä huomiota kiinnitettiin sivuston saavutettavuuteen ja sivuston sisällön löydettävyyteen sekä käytettävyyden parantamiseen sekä sivuston käyttäjien että sisällöntuottajien näkökulmasta.
Palvelumuotoiluprosessissa määriteltiin tärkeimmät tiedontarpeet, joita erilaisilla käyttäjäryhmillä on, kun he sivustolle tulevat. Suuri rooli palvelussa on erilaiset aineistot mm. avustusten hakemiseen liittyen, joten oikean tiedon helppoa löytämistä varten rakennettiin oma sisältötyyppi aineistopankkia varten. Palvelun ilme suunniteltiin STEAN graafista ohjetta noudattaen ja kolmikielinen sivusto toteutettiin WordPress-alustalla.
Tekijä: Poutapilvi web design Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Jollas-Instituutti on S-ryhmän oma valmennusorganisaatio. Jollas auttaa s-ryhmäläisiä muutoksissa, muutoshankkeiden menestyksekkäässä läpiviennissä ja kaupparyhmän strategian toteuttamisessa.
Palvelun keskeisenä sisältönä on erilaiset s-ryhmäläisille tarkoitetu valmennukset ja niiden selkeä esilletuonti. Tätä tarvetta tukemaan valmennuksille rakennettiin oma sisältötyyppi, joka tekee valmennusten syöttämisestä, nostamisesta ja listaamisesta helppoa ylläpitäjille. Loppukäyttäjille tarjotaan ennakoiva haku, joka alkaa ehdottamaan hakutuloksia valmennuksista muutaman kirjoitetun kirjaimen jälkeen. Lisäksi tarjolla on erilaisia suodatuksia kategorian mukaan soveltuvan valmennuksen löytämiseksi. Muita tärkeitä sivuston sisältöjä ovat mm. erilaiset asiakastarinat ja artikkelit.
Poutapilvi palvelumuotoili sivuston ja suunnitteli graafista ohjeistoa noudattaen palvelun käyttöliittymän ja ulkoasun. Toteutimme sivuston WordPressillä ja jatkamme palvelun kehittämistä aktiivisesti yhdessä Jollaksen kanssa.
Tekijä: Poutapilvi web design Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Lieto on ihastuttava kunta Varsinais-Suomessa, jossa asukkaita on yli 20 000 ja yrityksiä lähes 2000. Lieto on yrittäjien toimesta arvioitu Varsinais-Suomen yritysmyönteisimmäksi kunnaksi.
Sivuston palvelumuotoilussa halusimme nostaa kunnan monipuoliset palvelut esiin käyttäjälähtöisesti esitettynä. Visuaalisuudesta haluttiin kunnan näköinen ja oloinen verkkopalvelu, jossa raikas ja nykyaikainen ilme tukee monipuolista sisältöä. Sivusto tarjoaa kattavan tietopaketin kunnan asukkaille ja kaikille verkkosivustolla vieraileville. Myös saavutettavuuden varmistaminen oli tärkeä osa toteutusta. Kunnan yhteystiedot tuotiin palveluun ulkoisesta järjestelmästä.
Merkittävä osana uudistusta oli pääsivuston lisäksi myös matkailijoille tarkoitettu kokonaisuus Visit Lieto. Matkailijaosiossa rakensimme poikkeuksellisen monipuolisen esitystavan nähtävyyksien sekä ulkoilu- ja liikuntapaikkojen hakemiseen ja esittämiseen. Kohteita voi suodattaa eri ominaisuuksien mukaan ja nähdä sijainnit kartalla. Monesti kohteet, kuten luontopolut on esitetty sivustoilla hieman epämääräisesti ja polun reittiä tai lähtöpaikkaa ei ole helppo hahmottaa. Rakensimme kohteeseen tutustumisen siten, että kunnan karttajärjestelmästä saatujen koordinaattien perusteella reitti piirretään sivuston karttapohjaan erittäin tarkasti. Näin käyttäjät saavat poikkeuksellisen selkeän käyttökokemuksen aktiviteetin ja vierailun suunnittelussa.
Lisäksi toteutuksessa joukkoliikenteen pysäkit on mahdollista sijoittaa karttapohjaan ja niihin linkittää linjan aikataulut. Nämä täydennetään palveluun vielä myöhemmin.
Tekijä: Poutapilvi web design Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Suomen Standardisoimisliitto SFS ry on standardisoinnin keskusjärjestö Suomessa. SFS toimii standardisoinnin asiantuntijana ja huolehtii, että yrityksillä, julkisilla organisaatioilla ja muilla toimijoilla on käytössään riittävä standardikanta sekä mahdollisuus vaikuttaa standardeihin niin Suomessa kuin maailmalla. SFS myös julkaisee ja myy Suomessa vahvistettuja standardeja ja ulkomaisia standardeja sekä koordinoi eurooppalaiseen, maailmanlaajuiseen ja kansalliseen standardisointityöhön osallistumista.
Sivustouudistuksen tavoitteena oli uudistaa sfs.fi-sivusto vastaamaan SFS:n strategisia tavoitteita, tarjoamaan tunnistetuille käyttäjäpersoonille heidän tarvitsemaansa tietoa helposti, ymmärrettävästi ja eteenpäin ohjaten sekä luomaan mielikuvaa SFS:stä helposti lähestyttävänä, palvelevana ja aktiivisena kilpailukyvyn edistäjänä.
Uudistuksen yhteydessä myös liiton visuaalinen ilme uudistui kokonaisuudessaan. Sivuston palvelumuotoilussa huomioitiin tarve luoda ja näyttää sisältöä keskenään melko erityyppisille käyttäjille, joilla on erilainen tiedontarve ja erilaiset taidot liikkua palveluissa. Palvelussa on merkittävä määrä monikäyttöisiä sivupohjia sekä lohkoja, joilla sisältöä voi luoda ja esittää monipuolisesti, käyttäjälähtöisesti ja saavutettavasti. Uudistuksessa lähtökohtana oli myös varmistaa palvelun saavutettavuus. Poutapilven sisältöstrategien avustuksella palvelun sisältöjä rakennettiin siten, että monille tuntematonta standardien maailmaa avataan laajemmin kaikille kiinnostuneille. Esimerkiksi haut mikä on standardi tai mitä standardi tarkoittaa palauttaa nyt ensimmäisenä hakutuloksena liiton sivut tavoitteiden mukaisesti.
Palveluun on tehty lukuisia integrointeja. Erillisen verkkokaupan tuotevalikoima indeksoidaan WordPressiin, jotta yhdellä ja samalla sivustohaulla voidaan hakea ja suodattaa hakutuloksia myös lähes 40 000 tuotteen joukosta. Yhteystiedot tuodaan asiakkaan Active Directorystä verkkosivuille. Erilaiset standardoimisryhmät, joissa vaikutetaan kansainvälisten ja kotimaisten standardien laadintaan tuodaan sivustolle integrointina tilaajan taustajärjestelmästä ja tietoja voi täydentää myös WordPressin päässä. Myös Eventilla-tapahtumajärjestelmään syötetyt tapahtumatiedot on integroitu sivustolle.
Tekijä: Poutapilvi web design Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Suomen Psykologiliitto on psykologien ammattijärjestö. Psykologiliitto edistää jäsentensä palkka- ja ammatillisia etuja sekä työllisyyttä. Liitto pyrkii myös vaikuttamaan psykologeja ja mielenterveyttä koskevaan yhteiskunnalliseen päätöksentekoon ja lainsäädäntöön. Liiton jäsenmäärä on noin 7500.
Sivustouudistuksen tavoitteena oli tarjota selkeät ja informatiiviset sivut jäsenten käyttöön sekä palvella kattavasti myös muita psykologin asiantuntemuksesta kiinnostuneita.
Julkisen sivuston lisäksi toteutettiin kirjautumisen takana oleva jäsenalue, jota varten tehtiin integrointi jäsentietojärjestelmään. Jäsenalueelle on koottu erityisesti jäsenille räätälöityä ja ammattia koskevaa sisältöä. Palveluun on toteutettu myös laaja psykologihaku, jossa psykologeja on haettavissa satoja. Haussa käytössä on erittäin laajat suodatusmahdollisuudet, jotta tiettyjä asiantuntijoita on helppo hakea ja löytää. Psykologit voivat syöttää omat tietonsa järjestelmään automaattisella lomakkeella ja tiedot julkaistaan liiton tarkistuksen jälkeen.
Pääpalvelu ja jäsenalueen lisäksi projektissa toteutettiin myös liiton verkkolehdelle oma sivusto. Palvelujen suunnittelussa panostettiin käytettävyyden ja käyttökokemuksen lisäksi sisällöntuottajien tarpeiden kautta lohkosuunnitteluun. Käytössä on hyvin laaja kirjo erilaisia lohkoja, kuten medialistaus ja tiedostolistaus kansioista.
Palveluun toteutettiin muutamia integrointeja. Koodatan jäsentietojärjestelmästä tuodaan automaattiajona 7500+ käyttäjän tiedot järjestelmään, jossa myös käyttäjä saa tunnukseensa liitetyn roolin, kuten jäsenalueen lukuoikeuden. Käyttäjätasoja on toistakymmentä, joilla on eri oikeuksia eli tietyt henkilöt näkevät vain tietyt sisällöt. Julkisilla sivuilla osa sisällöistä näytetään kaikille ja osa jäsenille, mikäli on kirjautunut. Psykologilehden verkkolehdestä uutiset tuodaan liiton palveluun REST API -rajapinnan kautta.
Palvelussa on monia käyttäjälähtöisiä ja hyödyllisiä toiminnallisuuksia, kuten tapahtumien automaattinen lisäys käyttäjän kalenteriin ics-tiedostolla.
Tekijä: Poutapilvi web design Oy
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Suomen ympäristökeskus eli SYKE on monialainen tutkimus- ja asiantuntijalaitos, jonka tärkein tehtävä on ratkaista yhteiskunnan polttavimpia ympäristökysymyksiä. Marraskuussa 2017 SYKE valitsi meidät pääyhteistyökumppanikseen kunnianhimoiseen meriaiheiseen verkkoprojektiin. Suunnittelimme SYKE:lle heidän visionsa pohjalta itämeri.fi-portaalin, joka toimii porttina kaikkeen Suomen merialueista ja merentutkimuksesta kerättyyn tietoon.
Merentutkimus on Suomessa jakautunut useiden eri tutkimuslaitosten ja yliopistojen kesken. Niiden tuottama tutkimustieto on laadukasta ja merkittävää muun muassa Itämeren tilan kohentamiseksi. Tieto ei kuitenkaan ole tavoittanut laajaa yleisöä toivotulla tavalla, sillä se on ollut hajanaisesti saatavana.
SYKE halusi luoda verkkopalvelun, josta kaikkeen meritietoon pääsee käsiksi yhdestä paikasta niin, että sen löytävät paitsi alan tutkijat, myös median edustajat, opettajat, opiskelijat, merellä vapaa-aikaansa viettävät sekä ketkä tahansa muut merestä ja sen tilasta kiinnostuneet.
Haasteet
– Monta yhteistyökumppania, jonka kaikilla osapuolilla omat intressit ja työtavat
– Sisällöllisesti runsas ja monitasoinen kokonaisuus
– Sivuston loppukäyttäjien ymmärtäminen ja heidän tarpeisiinsa vastaaminen
Otimme haasteen vastaan ja suunnittelimme verkkopalvelulle sisältöstrategian, käyttöliittymän ja ulkoasun asiakkaan vision mukaisesti. Vastasimme myös palvelun prototyypin tuottamisesta sekä verkkosivuston front–end-koodauksesta. Lisäksi toimimme projektissa SYKE:n ja teknisen toteuttajan konsulttina. Teknisestä toteutuksesta vastasi Fujitsu.
Verkkosivusto toteutettiin yhdessä yli kymmenen eri laitoksen ja yrityksen voimin. Yksi projektin suurimmista haasteista olikin sovittaa yhteen kaikkien intressit, järjestelmät, materiaalit ja työtavat sekä teknologiat. Palveluun tuleva sisältö oli laadukasta ja monitahoista, mutta sitä oli runsaasti sekä järjesteltävänä että kirjoitettavana. Projektin aikana teetettiin useita käyttäjätestauksia loppukäyttäjillä, jotta saimme ensi käden tietoa sivuston kehittämisen tueksi.
Tutkimustietoa Suomen merialueista on paljon, joten sen muokkaaminen verkkoon sopivaksi alkoi heti projektin käynnistyessä. Toimivan verkkosisällön kirjoittaminen vaatii vahvaa asiantuntijaosaamista, jota tarjosimme sisällöntuottajille työpajojen ja tekstimateriaalin editoinnin muodossa.
Sisältöä portaaliin tuotti 14 projektiryhmää. Jokainen ryhmä vastasi yhdestä temaattisesta sisältökokonaisuudesta. Asiantuntijamme pitivät projektiryhmille tarvekartoitus- ja konseptointityöpajoja, joissa selvitimme palvelun käyttäjien tarpeet ja odotukset sisältöjen suhteen sekä miten niihin vastataan.
Sisältöjen työstäminen jo projektin alusta lähtien edesauttoi huomattavasti myös käyttöliittymäsuunnittelua, koska siinä pääsi hyödyntämään portaaliin aidosti tulevaa materiaalia.
Käyttäjätestauksissa loppukäyttäjälle esiteltiin portaalin prototyyppi, jonka toteutimme Pattern Lab -sovelluskehyksellä. Testitulosten pohjalta muotoilimme navigaation ja sivuston rakenteen uudelleen sekä paransimme käyttöliittymää.
Testaukset antoivat lisäksi vahvistusta muutoksille ja valinnoille niin käyttöliittymän kuin teknisten ratkaisujen suhteen. Käyttäjät saivat kokeilla muun muassa portaaliin rakennettuja kuvapankkia ja karttapalvelua, jotka toteutimme Reactilla.
Projektin lopputuloksena suunnittelimme portaalin asiakaslähtöisesti niin, että se palvelee kaikkia käyttäjiään. Panostimme tinkimättömästi saavutettavuuteen ja sisältöihin, sillä ne ovat meillä Poutapilvellä lähtökohtana kaikessa tekemisessä.
Itämeri.fi-portaali on asiakkaan toiveiden mukaisesti kaiken suomalaisen merentutkimuksen ja meritiedon keskittymä. Verkkopalvelun sisällöt ja käyttöliittymä tukevat toisiaan ja innostavat käyttäjäänsä kaivautumaan yhä syvemmälle Itämeren saloihin.
Tekijä: Poutapilvi web design Oy
Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Web-sovellus tai asiointipalvelu
Pidä Saaristo Siistinä ry huolehtii Suomen merialueiden, sisävesien, rantojen ja saariston puhtaudesta. Yhdistyksen tavoitteena on muun muassa edistää ja löytää ratkaisuja ympäristöystävälliseen vesillä liikkumiseen.
Konkreettisia esimerkkejä PSS ry:n ympäristönhuoltotyöstä ovat esimerkiksi jätepisteet, kuivakäymälät ja imutyhjennyslaitteet. Näitä Roope-palvelupisteitä on lähes 200 ympäri Suomea. Lisätäkseen veneilijöiden tietoisuutta Roope-palvelupisteistä PSS ry kutsui meidät apuun suunnittelemaan Roope-karttaa – ja mehän vastasimme!
Roope-kartta suunniteltiin veneilijän toiveet edellä
Keinuvassa veneessä ei ole aikaa – eikä varmasti haluakaan – kaivaa esiin läppäriä ja alkaa yhdistää tietokonetta verkkoon. Tämä olikin koko projektin kantava ajatus, nimittäin suunnitella mobiilikäyttöinen karttapalvelu, josta veneilijä voi tarkistaa itseään lähinnä olevan imutyhjennyspaikan tai jätepisteen vaivattomasti.
Karttapalvelun tekniseksi toteutustavaksi valittiin ns. headless React/Wordpress. Itse sivusto on Reactilla toteutettu PWA (Progressive Web App) web-sovellus, jonka käyttäjä voi tallentaa älypuhelimensa aloitusruudulle muiden mobiilisovellustensa joukkoon. Palvelun ylläpito on helppoa ja vaivatonta WordPressin avulla.
Käyttäjälähtöisesti suunnitellussa Roope-kartassa on paikannus, jonka päällä ollessa kartta näyttää veneilijälle tämän sijainnin ja lähimmät palvelupisteet. Enää veneilijän ei siis tarvitse suunnistaa pitkin Saimaata tai saaristoa toimivaa septiasemaa etsien.
Halusimme tehdä Roope-kartasta mahdollisimman selkeän ja helppokäyttöisen. Uusi karttapalvelu onkin rakennettu käyttäjälähtöisesti veneilijöitä ja muita vesillä liikkujia ajatellen. Palvelua tulee pystyä käyttämään esimerkiksi keinuvassa veneessä tai meloessa, mielellään yhdellä kädellä. Sen avulla saa muun muassa paikannettua itsensä kartalle ja näkee nopealla silmäyksellä lähistöllä olevien palveluiden määrän.
Tekijä: Poutapilvi web design Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
SASKY koulutuskuntayhtymä (Sasky) toimii usean kunnan alueella Pirkanmaalla ja Satakunnassa. Saskyn tehtävä on järjestää, ylläpitää ja kehittää peruskoulutuksen jälkeen annettavaa toisen asteen ammatillista koulutusta sekä yleissivistävää koulutusta. Opiskelijoita Saskyssä on yhteensä n. 7400 ja henkilöstöä n. 520.
Sivustouudistuksen taustalla oli tarve sivuston muuttamiseksi käyttäjälähtöiseksi ja käyttäjien tarpeita paremmin palvelevaksi. Vanha sivusto oli kokonaisuudessaan vanhentunut. Sivuston haluttiin tukevan laadukasta sisällöntuotantoa ja ylläpitäjien tarpeita. Sivuston ylläpidosta haluttiin selkeää, helppoa ja nopeaa.
Sivustouudistuksen ensisijainen tavoite oli myynnin ja opiskelijamäärien kasvattaminen. Muita tärkeitä tavoitteita olivat sivuston helppokäyttöisyys ja käyttäjälähtöisyys sekä brändin vahvistaminen. Markkinalähtöisten koulutusten myyntiä haluttiin kasvattaa sekä hakukonenäkyvyyttä parantaa. Sivuston toimivuuteen haluttiin panostaa, tarjota selaajalle hyviä toiminnallisuuksia sekä saada positiivista palautetta asiakkailta.
Poutapilven palvelumuotoiluprosessissa selvitettiin käyttäjäryhmät, käyttäjien tarpeet, asiakkaan tavoitteet, maalit ja käyttäjäpolut. Suunnittelussa keskityttiin siihen, että käyttöliittymä tuki sisältöä ja tavoitteita ja visuaalinen ilme välitti toivottuja mielikuvia. Teknisessä toteutuksessa palvelu integroitiin Primukseen ja Opintopolkuun, josta koulutusdata tuodaan esitettäväksi sivustolle. Henkilökunnan yhteystiedot tuodaan Microsoft Graph API -rajapinnasta määräajoin. Myös toimipaikkojen yhteystiedot tuodaan samasta lähteestä rajapintaa pitkin.
Tekijä: Poutapilvi web design Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Orivesi on aktiivisten ihmisten kiinnostava kaupunki luonnon keskellä, liikuttavan lähellä Tamperetta. Asukkaita kaupungissa on reilut 9000.
Uutta verkkosivustoa työstäneen työryhmän tavoitteena oli erityisesti vaihtaa sivuston näkökulma organisaatiosta asiakkaaseen. Uusien nettisivujen tarkoituksena ei ole kuvata kaupungin palvelukeskuksia ja niiden toimintaa, vaan palvella erilaisia asiakasryhmiä ja auttaa heitä löytämään vastauksia kysymyksiinsä. Verkkosivuilla on tärkeä merkitys myös viestinnän ja markkinoinnin kannalta.
Sivusto toimii myös kaupungin tonttien ja palvelujen esittelynä ja markkinointikanavana. Koko sivustolle haettiin modernia ja raikasta ilmettä laadukkaiden kuvien, toimivan navigaation ja helposti lähestyttävän tekstisisällön avulla.
Toteutusta edelsi konseptivaihe, jossa useammassa työpajassa kartoitettiin palvelun käyttäjäryhmät, tavoitteet ja maalit sekä tärkeimmät käyttäjäpolut. Tämä loi palvelun toteutukselle erinomaiset lähtökohdat, joka ohjasi koko palvelun suunnittelua ja toteutusta.
Tekijä: Poutapilvi web design Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Sairaanhoitajat on sairaanhoitajien oma ammatillinen yhteisö, joka tekee sairaanhoitajien työn merkityksen näkyväksi ja nostaa rohkeasti sairaanhoitajien äänen yhteiskunnalliseen keskusteluun. Sairaanhoitajaliittoon kuuluu lähes 50 000 hoitotyön ammattilaista, kuten sairaanhoitajia, terveydenhoitajia, kätilöitä ja ensihoitajia (AMK).
Uudistukseen lähtiessä liitolla oli monenlaisia tavoitteita. Liitto halusi antaa rohkean, modernin, tyylikkään ja hillityn kuvan asiantuntijaorganisaatiosta ja valtakunnallisesta vaikuttajasta. Sivuston haluttiin olevan väylä tuoda sairaanhoitajan ääntä ja työtä esille, sekä saada sitä kautta myös uusia jäseniä mukaan. Tärkeässä roolissa oli myös tiedonvälitys medialle, alalle, jäsenille ja sairaanhoitajille.
Projektin palvelimuotoilua tehtiin työpajojen kautta hahmottelemalla käyttäjiä, käyttäjien tarpeita, polkuja ja maaleja sekä liiton tavoitteita. Suunnittelussa panostimme käyttäjäystävällisyyteen ja lähdimme selkeyttämään sivustoa mittavasti. Lopputuloksena käyttäjien tarpeisiin perustuva palvelun etusivu on rohkea tapa esittää vain oleellinen eikä mitään turhaa.
Myös itse toteutus on laaja. Toiminnallisuuksia on paljon jäsenetujen omasta sisältötyypistä varauskalenteriin. Koska ylläpitäjiä on paljon mm. alayhdistyksissä tärkeää oli, että myös ylläpito rakennettiin mahdollisimman selkeäksi ja yksinkertaiseksi.
Rohkea konseptointi, huolellinen rakennesuunnittelu ja käyttäjälähtöinen sisällöntuotanto Poutapilven avulla mahdollistivat kokonaisuuden, joka ilahduttaa käyttäjiä ja ohjaa eteenpäin intuitiivisesti.
Tekijä: Poutapilvi web design Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Pirkanmaan Jätehuolto Oy tarjoaa palveluja 17 kuntaan ja 444 000 asukkaalle. Yrityksen tavoitteen on myös olla asiakasymmärryksen ja jätehuollon toimintamallin edelläkävijä, jota verkkopalvelunkin haluttiin viestivän.
“Palvelun keskiössä on Pirkanmaan Jätehuollon uusi hakusanapalvelu, joka opastaa mihin kierrätyslaatikkoon eri materiaalit voi jättää Tampereella.
Palvelu avattiin Pirkanmaan Jätehuollon uusien nettisivujen yhteydessä. Tällä hetkellä kierrätyshaussa on noin 550 erilaista materiaalia, mutta niitä lisätään tarpeen mukaan.
Peruspaketti eli noin 500 sanaa saatiin pääkaupunkiseudun vastaavalta jätehuoltoyhtiöltä ja niitä täydennettiin paikallisin kierrätystiedoin.
Sanahakuun lisätään uusia materiaaleja sitä mukaan kun niitä yritetään palvelusta etsiä. Data jää talteen ja ylläpitäjät näkevät kaikki haut ja voivat täydentää kierrätystietoja.
Eri jätelajit löytyvät myös listana, jos sanahakua ei halua käyttää. Sieltä löytyvät tiedot muun muassa niin lääkkeiden, puun, maa-aineksen, muovin kuin myös metallin kierrätyksestä.”
– Aamulehti 16.1
Sanahaussa oleellista on myös synonyymisanasto, eli ylläpitäjät voivat ohjata esimerkiksi haun “elmukelmu” ohjautumaan ohjeeseen “tuorekelmu.”
Poutapilvi vastasi palvelun palvelumuotoilusta, ulkoasusta sekä toteutti sivuston WordPress-alustalla.
Tekijä: Poutapilvi web design Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Ulvila on reilun 12 000 asukkaan vireä kaupunki Satakunnassa. Ulvilan historia on poikkeuksellisen pitkä, sillä Ulvila on Suomen toiseksi vanhin kaupunki heti Turun jälkeen. Poutapilvi sai kunnian palvelumuotoilla, suunnitella ja toteuttaa Ulvilan kaupungille uudet verkkopalvelut.
Palvelun uudistamisessa tärkeätä oli palvelun käyttäminen kaikille kohderyhmille ja kaikilla laitteilla. Saavutettavuutta pidettiin siis mukana suunnittelussa alusta lähtien ja kaupungin työntekijöitä koulutettiin syöttämään sisältöä mahdollisimman saavutettavasti.
Palveluun on integroitu ulkoinen tapahtumahallintajärjestelmä, josta tapahtumat tuodaan rajapintaa pitkin esitettäväksi kaupungin verkkosivuille.
Lopputuloksena syntyi kaupungin näköinen ja oloinen verkkopalvelu, jonka eri kohderyhmille kohdennetut osiokokonaisuudet ja laaja-alainen informaatio tarjoaa kattavan tietopaketin kaupungin asukkaille ja kaikille verkkosivustolla vieraileville. Sivustoa kehitetään edelleen multisite-erillissivustoilla.
Tekijä: Poutapilvi web design Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Suvanto Trucks on tällä hetkellä Suomen suurin itsenäinen käytettyjen kuorma-autojen myyjä ja pohjoismaisista myyjistä kolmen suurimman joukossa. Toimintaa on Turussa sekä Tampereella ja nyt laajentuminen on alkanut myös Ruotsissa. Vuosien saatossa myös yrityksen henkilöstömäärä on kasvanut lähemmäs neljääkymmentä henkilöä.
Projekti aloitettiin tarvemäärittelyllä ja käyttäjäpolkujen työpajalla. Sivuston ytimenä toimii ERP-järjestelmään integroitu hyötyajoneuvojen kanta, joka esittää Suvanto Trucksin tarjonnan selkeästi ja monipuolisesti. Loppukäyttäjä voi tehdä haluamiaan suodatuksia näkymään.
Poutapilvi vastasi palvelun konseptista, ulkoasusta ja toteutuksesta.
Tekijä: Poutapilvi web design Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Sataedu kouluttaa ammattiin ja tarjoaa ammattitaitoa vahvistavaa jatko- ja lisäkoulutusta. Koulutusta järjestetään Harjavallassa, Huittisissa, Kankaanpäässä, Kokemäellä, Nakkilassa, Parkanossa, Raumalla, Tampereella ja Ulvilassa. Opiskelijoita on noin 3200.
Aloitimme projektin laajalla konseptointityöllä, jossa työpajojen kautta kartoitettiin palvelun käyttäjäryhmät, tarpeet, käyttäjäpolut ja maalit. Tämä asettu lähtökohdat myös suunnittelulle ja toteutukselle.
Poutapilvi suunnitteli ja toteutti Sataedulle uuden verkkopalvelun, jossa koulutukset ovat pääosassa. Koulutukset tulevat rajapintojen kautta Wilmasta ja Opinportista ja yhteystiedoissa sekä Sataedun hankkeissa on Active Directory -integrointi.
Tekijä: Poutapilvi web design Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Kurikan kaupunki on yli 20.000 asukkaan elinvoimainen kaupunki Etelä-Pohjanmaalla. Kaupungin elinvoiman kehittäminen ja yritystoiminnan positiivinen tukeminen ovat kaupungin keskeisimpiä tehtäviä sivistystoimen laadukkaiden palveluiden ja kurikkalaisten hyvinvoinnin edistämisen lisäksi.
Projektissa uudistettiin visuaalinen ilme, sivuston rakenne ja tekninen toteutus kokonaisuudessaan. Uudistuksen yhteydessä halutiin verkkosivujen hallintaan myös uusi julkaisujärjestelmä. Sivustouudistuksen tavoitteena oli selkeyttää kunnan palvelut ja tarjota matalan kynnyksen vuorovaikutus kunnan ja kuntalaisten välillä sekä saada sivustosta käyttäjälähtöisempi ja helppokäyttöisempi. Uuden sivuston halutaan auttavan osaltaan toteuttamaan kaupungin visiota, jossa Kurikka on Suomen paras ja rohkein maaseutukaupunki 2025.
Toteutusta edelsi konseptivaihe, jossa useammassa työpajassa kartoitettiin palvelun käyttäjäryhmät, tavoitteet ja maalit sekä tärkeimmät käyttäjäpolut. Tämä loi palvelun toteutukselle erinomaiset lähtökohdat, joka ohjasi koko palvelun suunnittelua ja toteutusta.
Palveluun on integroitu tapahtumien tuonti Etelä-Pohjanmaan liiton epkalenteri.fi-palvelusta Linked events rajapinnan kautta. Lisäksi yhteystiedot ovat integroitu kaupungin yhteystietotietokantaan.
Kurikka.fi on kunnan näköinen ja oloinen verkkopalvelu, jonka kohdennetut osiokokonaisuudet ja laaja-alainen informaatio tarjoaa kattavan tietopaketin kunnan asukkaille ja kaikille verkkosivustolla vieraileville.
Tekijä: Poutapilvi web design Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Uutis- tai viihdesivusto
Aboard-lehti on toiminut vuosikausia Turun Sataman sidosryhmäviestinnän välineenä. Satamalla tehtiin päätös digitaalisen markkinointiviestinnän kehittämisestä ja haluttiin lehden suosiosta parempaa analytiikkaa. Printtilehden sisältö ja ulkonäkö oli parin viime vuoden aikana hiottu verkkolehti mielessä ja kun lopulta verkkolehti tehtiin, sisältö sopi melkein sellaisenaan verkkoon.
Poutapilvi suunnitteli verkkolehtikokonaisuuden sekä toteutti verkkolehden WordPress-alustalla.
Tekijä: Poutapilvi web design Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Pro-Source Oy auttaa rakentamaan tiimejä, jotka menestyvät muutosten keskellä. Palveluihin kuuluvat ylimmän johdon suorahaut, asiantuntijarekrytoinnit, esimies- ja uravalmennukset, uudelleensijoituspalvelut sekä ICT-konsultoinnit.
Poutapilvi asensi kolmannen osapuolen suunnitteleman ulkoasun ja toteutti palvelun WordPress-alustalla.
Tekijä: Poutapilvi web design Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Diak vastaa yli 90 prosentista Suomen evankelis-luterilaisen kirkon diakonian ja nuorisotyön virkoihin kelpoistavasta ammattikorkeakoulutuksesta. Sosiaali- ja terveysalalla Diak on ainoa valtakunnallinen ammattikorkeakoulu, joka voi tarjota koulutus- ja työelämäpalveluita kaikissa ilmansuunnissa.
Verkkopalvelu-uudistuksessa panostettiin palvelumuotoiluun, informaatioarkkitehtuuriin ja tietysti sisältöön. Informaatioarkkitehtuurin avulla luotiin sisäetusivut, joka huomioi eri käyttäjäryhmät ja tietotarpeet. Sivuston tärkeimmät käyttäjäryhmät on otettu hyvin huomioon tarjoamalla juuri heille tarkoitettuja sisältöjä.
Diakin visuaalinen identiteetti uudistui samaan aikaan sivustouudistuksen kanssa. Yhdessä Diakin loistavien sisällöntuottajien kanssa loimme upean ja tuloksellisen verkkopalvelun. Poutapilvi suunnitteli verkkopalvelun ulkoasun ja toteutti sivuston WordPress-alustalla. Kehitys jatkuu mm. integrointien, hankesivustojen ja erillisen sisältökanavan osalta.
Tekijä: Poutapilvi web design Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Turun satama sai kauan kaivatun verkkopalvelun – modernin, näyttävän ja selkeän sivuston, joka vakuuttaa asiakkaat, risteilijät ja kaupunkilaiset.
Koukuttava tarina on hyvä lähtökohta verkkosivustolle. Se pitää vain muuttaa rakenteeksi, sisällöiksi, käyttöliittymäksi ja lopulta kokonaiseksi verkkopalveluksi.
Turun Sataman verkkopalvelu-uudistus aloitettiin kartoittamalla käyttäjäryhmät sekä heidän tarpeensa. Nykyiset sisällöt käytiin läpi. Mikä toimii, mikä ei? Sen jälkeen luotiin käyttäjäryhmien tarpeisiin pohjautuva rakenne ja suunnitelma, jonka pohjalta sisällöt uudistettiin.
Verkkopalvelun visuaalinen ilme on osa tarinaa. Se vaikuttaa myös yrityksestä syntyvään mielikuvaan. Siksi se pitää suunnitella tukemaan yrityksen brändiä ja tavoitteita.
Niin tehtiin myös Turun Sataman kanssa. Ulkoasu ja kuvavalinnat suunniteltiin käyttäjät ja tarina mielessä. Käyttöliittymä suunniteltiin vakuuttamaan sivuston käyttäjät; kuvat valittiin tuomaan tarinaan eloa.
“Verkkosivujen sisältö saatiin sopivan tiiviiksi ja tarinalliseksi yhteisellä sisällön suunnittelu- ja ideointivaiheella. Sivuston visuaalinen ilme saatiin hyvin tukemaan yrityksemme viestinnän ilmettä. Lisäksi sivuston tekninen toteutus onnistui hyvin ja ammattitaidolla.” -Marjo Ekman
Tekijä: Poutapilvi web design Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Businessturku.fi on Turun seudun yritys- ja innovaatiopalveluiden sivusto, jonka ylläpidosta vastaa Turku Science Park Oy. Sivusto keskittyy Turun alueen yrityksille suunnattujen palveluiden esittelyyn sekä vahvojen alueellisten klustereiden ja niissä toimivien organisaatioiden ja yritysten esiin nostamiseen.
Poutapilvi asensi mainostoimiston suunnitteleman ulkoasun ja toteutti sivuston WordPress-alustalla.
Tekijä: Poutapilvi web design Oy
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Flowrox keskittyy kuluttaviin, syövyttäviin ja muihin vaativiin sulku-, säätö- ja pumppaussovelluksiin erityisesti kaivos- ja mineraaliteollisuudessa sekä energia- ja ympäristöteollisuuden kohteissa.
Yrityksen pääkonttori sijaitsee Lappeenrannassa, sivutoimipiste Kouvolassa ja tytäryhtiöt Yhdysvaltojen Marylandissa, Australian Sydneyssä sekä Etelä-Afrikan Johannesburgissa. Lähes 80 % yrityksen tuotannosta menee vientiin ja palvelu on hoidettu yli 55 edustajan voimin ympäri maailmaa. Konsernilla on yhteensä yli 100 työntekijää, ja määrä on kasvussa.
Projekti alkoi käyttäjätutkimuksella, jolla saatiin erinomaista tietoa käyttäjien tiedontarpeista ja ostajapersoonista. Poutapilvi toteutti lopulta palvelun konseptin, määrittelyn, suunnittelun, käyttöliittymän ja ulkoasun, teknisen toteutuksen sekä ylläpidon.
“Koen, että kaltaistanne firmaa ja asennetta töihin pitää auttaa tuomaan julki tai siitä pitää ainakin kiittää. Kevään aikana opin, että nettisivufirmoja on monenlaisia – te erottaudutte niistä eduksenne.” – Elina Mäkinen, Flowrox Oy
Vierityspalkki on blogi kotimaisen web-alan trendeistä, tapahtumista ja toimistoista. Seuraa, niin tiedät ketkä tekevät parhaat verkkopalvelut, web-sovellukset ja verkkokaupat Suomessa.