Artikkelit
Podcast-suositus Javascript-buumista ja Reactin kestävyydestä

WordPress-liikevaihto: 500 000–1 miljoona euroa / vuosi
WordPressin osuus koko liikevaihdosta: 50–80 %
WordPress-intohimo: ★ Osallistuu yhteisön toimintaan
Verkkokauppakokemus: Ei kokemusta verkkokaupoista
Integraatiokokemus: ★ Kohtuullisesti integraatiokokemusta
Samassa liikevaihtoluokassa: Morgan Digital, JCO Digital, Web-veistämö, Poutapilvi, Pixels, MEOM, Redland, Into-Digital, redandblue, Vincit
Viimeisin julkaistu referenssiprojekti: Syöpäsäätiö.fi (5 päivää sitten)
Vierityspalkissa kirjoitettua: Rohkeasti digitoimisto: Trimedia (2015), Viisi vuotta WordPressiä: Trimedia Jyväskylästä (2020)
Trimedia on WordPressiin erikoistunut digitoimisto. Palvelumme kattavat visuaalisen suunnittelun, teknisen toteutuksen sekä hakukoneosaamisen myös suuriin verkkosivuihin ja verkkokauppoihin. Olemme erikoistuneet WP-tietoturvaan ja sivuston latausajan nopeuttamiseen. Meitä on 12.
Ota yhteyttä: arto.saksola@trimedia.fi / 0445357215 / www.trimedia.fi
Tekijä: Trimedia Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Syöpäsäätiö.fi – Syöpätutkimuksen rahoittaja
Syöpäsäätiö on Suomen merkittävin yksityinen syöpätutkimuksen rahoittaja. Sen varoilla tarjotaan sairastuneille neuvonta- ja tukipalveluita sekä edistetään syövän ehkäisyä. Säätiö tukee rahallisilla avustuksilla heikkoon taloudelliseen tilanteeseen joutuneita syöpäpotilaita ja lapsisyöpäperheitä.
Lahjoittamalla varat toimintaan
Syöpäsäätiö saa varat toimintaansa yksinomaan lahjoituksista, jotka mahdollistavat tukitehtävien toteutumisen ja rahoittamisen. Säätiö tukee vuodessa noin miljoonalla eurolla maan kattavaa neuvontapalvelua sairastuneille ja heidän läheisilleen sekä jakaa taloudellista tukea vähävaraisille potilaille ja syöpälasten perheille.
Eri tapoja lahjoittaa vain muutamalla klikkauksella
Sivuston suunnittelun keskiössä oli lahjoittamisen mutkattomuus: lahjoittamisesta haluttiin tehdä mahdollisimman helppoa ja turvallista vain muutamalla klikkauksella. Monipuoliset lahjoitusmuodot vaativat erilaisten lahjoituslomakkeiden toteuttamisen, joista lahjoittaja itse voi valita hänelle sopivimman tavan – kuukausilahjoittamisesta kertalahjoitukseen.
Sivustolle luotiin lisäksi suora integraatio ulkopuoliseen CRM-järjestelmään, jonka kautta lahjoituslomakkeen yhteydessä toimii pdf-generaattori https://syopasaatio.fi/lahjoita/muistolahja/. Tämä mahdollistaa lahjoituksen yhteydessä adressia vastaavan tervehdyksen lähettämisen edesmenneen muistolle sekä osanottoviestin omaisille.
Verkkosivu on testattu ja toteutettu WCAG 2.1 standardien mukaisesti. Yhteistyössä lomakkeiden lisäosan Clara Finlandin sekä CRM-palveluntarjoajan kanssa saatiin lomakkeisiin huomattavia parannuksia saavutettavuuden osalta.
Syöpäsäätiö.fi sivusto toteutettiin onnistuneesti suunnitellussa aikataulussa. Onnistuneen läpiviennin tukena olivat johdonmukaiset viikkopalaverit sekä asiakkaan aktiivinen osallistuminen projektiin.
Näin projektissa edettiin
– Rakensimme verkkosivuston konseptin ilmeen mukaisen sivuston yhdessä Syöpäsäätiön kanssa
– Suunnittelimme verkkosivuston ilmeen ja eri lahjoitusmuotoihin lahjoituslomakkeet
– Toteutimme suoran integraation ulkopuoliseen CRM-järjestelmään
– Loimme nykyaikaisen ja nopeasti latautuvan WordPress-sivuston, joka on moderni ja teknisesti WCAG 2.1 standardien mukainen
– Rakensimme sivuston rinnalle onnistuneesti tarkkaa aikataulua vaatineen Roosa Nauha -kampanjasivuston
Tekijä: Trimedia Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Kainuun liitto vastaa maakunnan yleisestä aluekehittämisestä, maakuntakaavoituksesta ja edistää alueensa elinkeinoja EU-ohjelmien rahoitusviranomaisena. Kainuun liiton tehtävät liittyvät alueen suunnitelmalliseen kehittämiseen, edun ajamiseen ja viestintään.
Kainuun liitto halusi uudistaa verkkosivunsa kokonaisuudessaan kankeasta informaatio kanavasta aidosti saavutettavaksi ja helposti lähestyttäväksi sivustoksi. Lisäksi asiakas toivoi vahvaa visuaalisuutta. Sivuston suurimpana haasteena oli “Mitä sanotaan, missä sanotaan sekä miten sisältö järjestellään?” Käytimme asiakkaan kanssa paljon aikaa sivuston järjestyksen uudelleenrakentamiseen, jotta tiedon löytäminen olisi käyttäjälähtöistä, suoralinjaista ja järkevästi jäsenneltyä. Sivustosta rakennettiin helposti päivitettävä ja visuaalinen ilme uudistettiin tukemaan laajan information organisointia.
Tietoa kaikille kohderyhmille
Kainuun liiton verkkosivujen tuli palvella monipuolista käyttäjäryhmää – niitä, joille toiminta on jo ennestään tuttua (kuntatoimijat, aluekehittäjät, elinkeinoelämän toimijat ja muut viranomaiset) sekä niitä, joita kiinnostaa alueen kehitys sekä palvelut (asukkaat sekä potentiaaliset asukkaat). Sivusto tarjoaa kattavan tietopaketin viranomaisille ja alueen asukkaille sisältäen päätöksentekoon ja aluesuunnitteluun liittyvää tietoa olematta kuitenkaan liian jäykkä ja byrokraattinen kaikille verkkosivustolla vieraileville.
Sivuston uudelleensuunnittelu saavutettavuuden ehdoilla
Sivuston uudistuksen yhteydessä verkkosivuston ulkoasua ja käyttöliittymää haluttiin päivittää sekä varmistua siitä, että verkkosivuston kaikki osiot täyttävät saavutettavuudelle asetetut kriteerit. Kainuunliitto.fi vastaa teknisiltä ja visuaalisilta ominaisuuksiltaan nykyisiä AA-tason saavutettavuusvaatimuksia.
Tutustu Kainuuseen
Merkittävä osana uudistusta oli pääsivuston lisäksi matkailijoille ja alueesta kiinnostuneille tarkoitettu kokonaisuus Tutustu Kainuuseen. Tutustu Kainuuseen osion tarkoitus oli toimia maakunnan “mainoksena” ja sen mahdollisuuksia esittelevänä sivustona. Tämä suunniteltiin erillisenä kokonaisuutena asiakkaan kanssa, joka toivoi vahvasti visuaalisuuteen painottuvaa ilmettä, jotta sivu olisi käyttäjän silmin mahdollisimman markkinoiva ja houkutteleva.
Lopputuloksena syntyi niin visuaalisesti houkutteleva kuin informatiivinen kokonaisuus, joka palvelee kainuulaisia viranomaisia sekä asukkaita.
Näin projektissa edettiin
– Rakensimme verkkosivuston konseptin yhdessä Kainuun liiton kanssa kiinnittäen huomiota erityisesti sisällön järjestyksen loogiseen uudelleenrakentamiseen
– Suunnittelimme verkkosivuston ilmeet niin pääsivulle kuin Tutustu Kainuuseen osiolle
– Loimme nykyaikaisen ja nopeasti latautuvan WordPress-sivuston
– Toteutimme saavutettavuusaudioinnin
Tekijä: Trimedia Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Tralla.fi on Yksityisyrittäjäin Säätiön omistama ja Talous ja nuoret TATin sekä Nuori Yrittäjyys ry:n (NY) ylläpitämä maksuton palvelu opettajille ja yrittäjyyskasvatuksen toimijoille.
Tralla-palvelu tarjoaa laajan valikoiman materiaaleja, menetelmiä ja työkaluja yrittäjyystaitojen kehittämiseen helposti yhdestä paikasta. Tralla on innostava työkalupakki, joka auttaa valitsemaan hakukoneen avulla oppijoiden ikään ja valmiustasoon parhaiten soveltuvat yrittäjyyskasvatuksen menetelmät ja materiaalit.
Sivuston uudelleensuunnittelu
Suunnittelimme uudelleen sivuston etusivun sekä loimme sivustolle uusia toiminnallisuuksia. Sivuston päivittämisen myötä innostava fiilis, yrittäjyyskasvatuksen tekijät ja kokemuksellisuus välittyvät sivustolta. Uudistamisen myötä yrittäjyyskasvatuksesta ja tietoa innostavasta pedagogiikasta kertova sisältö nousee paremmin esille.
Uusia toiminnallisuuksia käyttäjiä kuunnellen
Tralla.fi-palvelun toteuttajilla oli selkeä näkemys siitä, millaisia käyttäjälähtöisiä uusia toiminnallisuuksia sivustolle tarvitaan. Sivuston hakutoiminnallisuuteen panostettiin ja kehitettiin niin, että haku on mahdollista tehdä vaivattomasti yhdeltä sivulta ja että haku kattaa sivuston kaikki sisällöt.
Uudelleensuunnittelun myötä erilaisten materiaalien lisääminen onnistuu materiaalipankkiin nyt ilman erillistä kirjautumista. Matalan kynnyksen toiminta aktivoi yrittäjyyskasvatuksen eri toimijoita lisäämään aktiivisesti omia materiaalejaan myös muiden hyödynnettäväksi.
Sivustolle toteutettiin myös yksityiskohtainen Google Datastudio analytiikkaraportti joka mahdollistaa tärkeiden analytiikkamittareiden vaivattoman seurannan. Lisäksi Trimedia on toiminut Trallan digitaalisen markkinoinnin Google Ads ja Facebook kumppanina.
Tekijä: Trimedia Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Suomen monipuolisin kone- ja veneliike
Marine on pitkäaikainen alan konkari, joka on toiminut vuoden 2002 alusta saakka. Tänä päivänä yritys on Suomen monipuolisin kone- ja veneliike. Marinen kotikaupunki on Jyväskylässä, keskellä Suomea, hyvien kulkuyhteyksien varrella. Marine tarjoaa laajan valikoiman tuotteita kesään ja talveen, säilytys- ja huoltopalvelut sekä varusteet vapaa-ajanharrastuksiin ja kovan luokan ammattilaisille. Asiakkaina harrastajien lisäksi ovat niin safarin pitäjät ja laskettelukeskukset kuin puolustusvoimat ja poliisi.
Brändiuudistus ja uudet verkkosivut
Visual Friday vastasi Marinen brändiuudistuksesta, jonka pohjalta Trimedia loi visuaalisen ulkoasun uudelle WordPress verkkopalvelulle. Sivuston rakentamisessa hyödynnettiin lohko-ajattelua, jolloin sivustoa ja sivuja voidaan muokata lohkojen avulla hyvin joustavasti ja monipuolisesti sisältötarpeiden mukaan.
Nettimoton integraatio tuo käytettyjen laitteiden valikoiman verkkosivulle
Sivustolle rakennettiin nettimotointegraatio, jonka kautta kävijä näkee suoraan verkkopalvelusta käytettyjen ajoneuvojen sekä veneiden ajantasaisen valikoiman. Vierailija voi käyttää haluamiaan filttereitä ja suodattaa esiin haluamansa laitteet. Integraation kautta tuotesivulle tuodaan ajoneuvon tai veneen täydelliset tuotetiedot sekä -kuvat.
Tekijä: Trimedia Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Tieteentekijät on kaikkien tieteen, tutkimuksen ja korkeakouluopetuksen parissa työskentelevien ammattiliitto. Jäsenistön apuna ja tukena ovat liiton yliopistokohtaiset yhdistykset, osaavat luottamushenkilöt, vahva neuvotteluasema ja laajat verkostot edunvalvonnassa.
Tieteentekijöiden jäsenet näkevät sen ennen kaikkea asiantuntevana tieteellisen tiedon puolustajana ja tämä haluttiin selkeästi esille uusilla verkkosivuilla. Valmis verkkopalvelu tukee Tieteentekijöitä sen tavoitteessa tuoda tiedepoliittista vaikuttamista vahvemmin esille.
Yhdisten sivut on tuotu liiton sivuston yhteyteen, jotta käyttäjille muodostuu yhtenäinen käyttökokemus ja jotta sisältöjä on mahdollista tuottaa ja hyödyntää ristiin. Yhdistysten sivuille luotiin mahdollisuus lisätä yhdistykohtaista sisältöä sekä jokaiselle oma logo. Lisäksi jokainen yhdistys voi julkaista omalla sivullaan omia uutisia, ajankohtaisia asioita sekä tapahtumiaan.
Verkkosivustolle rakennettiin myös muokattava kampanjasivu. Kampanjasivulle on mahdollista nostaa muokattavia tarinanostoja, videoita sekä monipuolisia sisältöjä. Kampanjasivulle rakennettiin lisäksi Tag Manageria hyödyntäen analytiikkaseuranta, joka mahdollistaa kampanjan kävijätietojen yksityiskohtaisemman tarkastelun.
Käytännössä projektin lopputulos konkretisoituu (i) helppokäyttöiseen ja ajanmukaiseen käyttöliittymäratkaisuun, (ii) onnistuneeseen annetun visuaalisen kokonaissuunnitelman soveltamiseen sekä (iii) laadukkaaseen tekniseen toteutukseen.
Tekijä: Trimedia Oy
Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Web-sovellus tai asiointipalvelu
Autokorjaamo.fi on palvelu, jossa asiakas voi hakea korjaamoita, varata huoltoja sekä vertailla autokorjaamoiden palveluita. Autokorjaamoverkosto kattaa jo monta sataa korjaamoa Suomessa ja määrä kasvaa jatkuvasti.
Sivusto on toteutettu Nuxt.js/Vue.js teknologialla. Sivusto on Vue Spa, jossa on luotu staattiset sivut hakukoneita varten. Sivustossa itsessään ei ole tietokantoja tai sisällönhallintaa, vaan MyCar-rajapinta, josta sivuston sisältö haetaan. Teknologia sopii sivustoille joissa ei ole tarvetta laajoihin sisällönhallinnan ominaisuuksiin tai -oikeuksien jakamiseen.
Autokorjaamo.fi palveluun syötetään käyttäjän sijainti sekä ajoneuvon rekisterinumero ja ajetut kilometrit joiden perusteella palvelu tarjoaa käyttäjälle sopivia autokorjaamopalveluita ja -hintoja. Palvelussa on helppo valita tarjolla olevista huoltotöistä ja lisäpalveluista juuri omaan tilanteeseen sopiva kokonaisuus. Valmiiden huoltoaikojen listasta on vaivatonta vertailla korjaamojen hintoja sekä varata itselle sopiva huoltoajankohta.
Taustalla jatkuvasti laajeneva autokorjaamoverkosto
Palvelu koostuu autokorjaamoiden MyCar-sovellukseen lisäämistä sisällöstä. Jokainen palveluun liittyvä autokorjaamo voi MyCarin kautta hinnoitella omat palvelunsa sekä tarjota kattavan kuvauksen omista toimintatavoistaan. Lisäksi palvelussa kullakin korjaamolla on oma korjaamokohtainen sivunsa jossa se voi kuvata omaa osaamistaan.
Aktiivista jatkokehitystä
Keväällä 2020 sivustoa jatkokehitettiin käyttäjätestauksen avulla. Tavoitteena oli lisätä tehtyjen huoltovarausten määrää. Tehtyjen kehitystoimien johdosta konversiosuppilossa edetään keskimäärin aikaisempaa pidemmälle. Merkittävin muutos on nähtävissä konversioiden määrän kasvussa. Käyttäjäkohtainen konversioaste kasvoi vertailuajanjaksolla 240%. Myös istuntojen keskimääräinen kesto kasvoi 24 % tarkasteluajanjaksolla.
Autokorjaamo.fi palvelusta vastaa Ad Fin Oy.
Tekijä: Trimedia Oy
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa
Kiertotalous ei ole pelkkää puhetta
Offistoren verkkokauppa myy uusia ja käytettyjä toimistokalusteita. Verkkokaupan liikeideana on myydä ja toimittaa käytetyt toimistokalusteet edullisesti takaisin kiertoon, jotta ne saavat palvella mahdollisimman pitkäikäisesti. Asiakas voi myös palauttaa tuotteet Offistorelle, kun niitä ei enää tarvitse – kalusteista maksetaan kunnon mukaan. Hyväkuntoiset palautetaan takaisin käyttöön ja loppuunkäytetyt kierrätetään.
Offistoren verkkokauppa toteutettiin Automatik-verkkokauppaohjelmalla ja muu sivusto WordPress-julkaisujärjestelmällä. Ulkoasun suunnitteli tamperelainen Villivisio ja teknisestä toteutuksesta vastasi Trimedia.
Asiakas voi ostaa toivomansa kuntoluokan tuotteen
Verkkokauppaan saavuttaessa valittavana on useita eri kuntoluokkia ja asiakas voi valita haluamansa kuntoluokan tuotteita ostoskoriinsa. Lisäksi mikäli toivottu tuote on loppu varastosta, sille voi asettaa kätevän tuotevahdin.
Sulassa sovussa – Automatik ja WordPress
Toteutuksen jälkeen verkkokaupassa käytettävät kampanjasivut on vaivaton rakentaa ja haluttu tuote nostaa Automatik verkkokaupan tuotehallinnasta esille WordPress-sivulle. Tuotenostoissa on hyödynnetty WordPressin Gutenberg blokkeja.
Verkkokauppaan on lisäksi rakennettu myyjille suunnattuja näkymiä ja työkaluja, joita he käyttävät omassa myynnissään. Verkkokauppa toimii samalla myös saldonhallintajärjestelmänä ja asiakkaan ostaessa tuotteen suoraan myyjältä, hän vähentää sen varaston saldosta verkkokaupan kautta. Myös laskutuksen ja kirjanpidon tositteet välittyvät automaattisesti käytössä olevaan kirjanpito-ohjelmaan.
Sivustouudistuksen myötä verkkokaupan käyttö monipuolistui myös yrityksen omassa arjessa.
Tekijä: Trimedia Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Kuurojen Liitto ry on viittomakielisten kuurojen etu-, asiantuntija- ja palvelujärjestö. Liiton tärkeimpinä tehtävinä on valvoa ja edistää kuurojen yhdenvertaisten mahdollisuuksien toteutumista ja toimia jäsenyhdistyksiensä kattojärjestönä. Kuurojen Liitossa työskentelee noin 60 toimihenkilöä, pääasiassa Helsingissä, mutta henkilöstöä on myös eri puolilla Suomea.
Kuuden eri verkkopalvelun uudistaminen
Kuurojen Liiton verkkopalvelukokonaisuus koostuu useasta verkkosivustosta. Näistä merkittävimmät sivustot ovat Kuurojenliitto.fi ja Viittomakielinenkirjasto.fi. Lisäksi kokonaisuuteen kuuluva Kuurojen Kansanopistojen sivu irroitettiin uudistuksessa itsenäiseksi verkkopalveluksi.
Projektissa sovitettiin aikaisempaa kiinteämmällä tavalla yhteen kuurojenliitto.fi ja viittomakielinenkirjasto.fi. Verkkopalvelut palvelevat nyt asiakkaitaan entistä selkeämmällä ja visuaalisemmalla tavalla. Uudistetulla sivustolla vierailija näkee yhdellä silmäyksellä koko palvelutarjonnan, tarjottavat kielivalinnat sekä sen, millä sivulla hän kulloinkin verkkopalvelussa on. Koko verkkopalvelukokonaisuus rakennettiin WCAG 2.1 saavutettavuusstandardin mukaisesti.
Viittomakieltä äidinkielenään käyttävät pääkohderyhmänä
Uudistus lähti liikkeelle verkkopalvelukokonaisuuden konseptin suunnittelulla. Ulkoasu- ja käyttöliittymäsuunnitelman valmistuttua kullekin palvelulle jalkautettiin visuaalinen ilme kokonaisilmeestä. Projektin aikana julkaisualusta vaihdettiin Drupalista WordPressiin. Sivuston ylläpitäjille järjestettiin kattava koulutus helppokäyttöisen, mutta uuden sisällönhallintajärjestelmän käytöstä.
Suurin osa sivuston käyttäjistä käyttää viittomakieltä äidinkielenään ja esimerkiksi suomen kielen tulee olla selkeää. Uudistuneelle sivustolle pyrittiin tarjoamaan useita erilaisia käyttäjäpolkuja eri kohderyhmät ja saavutettavuus huomioiden.
Saavutettavuustestausta todellisilla käyttäjillä
Vaikka koko verkkopalvelukokonaisuus rakennettiin WCAG 2.1 saavutettavuusstandardin mukaisesti, saavutettavuutta haluttiin testata vielä todellisten käyttäjien toimesta. Verkkopalvelulle rakennettiin saavutettavuuden näkökulmasta erilaisia testitapauksia. Saadun palautteen pohjalta sivuston elementtien visuaalisuuteen ja sijoitteluun tehtiin toivotut muutokset.
Verkkopalveluiden osoitteet: kuurojenliitto.fi, viittomakielinenkirjasto.fi, kuurojenkansanopisto.fi, kuurojenliitto.fi/lahjoita, kuurojenliitto.fi/yhdistyshuone, kuurojenliitto.fi/kulttuuripaivat2020
Tekijä: Trimedia Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Pieksämäen kaupungin verkkosivuston ulkoasua ja käyttöliittymää haluttiin päivittää sekä varmistua siitä, että verkkosivuston kaikki osiot täyttävät saavutettavuudelle asetetut kriteerit. Verkkosivuista tahdottiin selkeät ja monipuolista käyttäjäryhmää hyvin palvelevat. Uudistus aloitettiin toteuttamalla verkkosivustolle tarkat käyttäjäpersoonat ja käyttäjäpolut. Tällä varmistettiin, että verkkosivut vastaisivat mahdollisimman hyvin kaupunkilaisten tarpeita.
Saavutettavuus varmistettiin käyttäjätestauksella ja auditoinnilla
Sivuston prototyypille toteutettiin käyttäjätestaus, jonka testaajina toimivat oikeat loppukäyttäjät, eli Pieksämäen asukkaita. Saadun palautteen perusteella verkkopalvelun käyttöliittymää hiottiin. Uudistetun verkkopalvelun sivulle tehtiin myös saavutettavuusauditointi AA-tason mukaisesti. Auditoinnilla varmistettiin, että sivusto vastaa teknisiltä ja visuaalisilta ominaisuuksiltaan nykyisiä AA-tason vaatimuksia. Auditoinnin perusteella sivustolle tehtiin lisäksi tarvittavat tekniset muutostoimet.
Tekijä: Trimedia Oy
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa
Koivunen Oy on merkittävä suomalainen autoalan teknisen kaupan monialayritys, jonka perinteet ulottuvat vuoteen 1927 asti. Koivunen Oy toimii henkilöautojen sekä raskaan ajoneuvokaluston varaosien, lisävarusteiden, laitteiden, renkaiden ja vanteiden sekä työkalujen, koneiden ja kiinnitystarvikkeiden maahantuojana. Koivunen toimii markkinoilla Suomessa, Ruotsissa ja Baltian maissa. Konsernin liikevaihto on yli 140 miljoonaa euroa.
Koivusen Fixusnet-verkkokauppa kokoaa saman osoitteen alle yli 100 000 tuotteen valikoiman
Autovaraosia ja tarvikkeita myyvä Fixusnet verkkokauppa palvelee sekä Suomessa että Ruotsissa. Autotuotteita myyvästä verkkokaupasta haluttiin tehdä mahdollisimman käyttäjäystävällinen: tuotteiden piti olla helposti löydettävissä ja valikoiman päivittyä käyttäjän sijainnin perusteella.
Verkkokaupoissa käytössä monipuoliset integroinnit
– Myymäläkohtainen Auto- ja Konefutur integraatio
– Rekisterinumerohaku
– TecDoc pohjaisen tuotedatan sisäänluku
– Asiakkaan ERP-järjestelmän integrointi
Tämän lisäksi verkkokaupassa on käytössä monipuoliset integroinnit eri verkkomaksupalveluihin, toimituspalveluihin sekä analytiikkaan.
Fixusnet.fi verkkokauppojen lisäksi olemme toteuttaneet Koivunen Oy:lle myös autokorjaamoille suunnatun Toolpacknet verkkokaupan.
Tekijä: Trimedia Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
KAS asunnot on valtakunnallinen vuokra-asuntoyhtiö, jolla on yli 8000 vuokra-asuntoa 34 eri paikkakunnalla. Verkkosivustouudistuksessa vuokra-asuntojen hakutoiminnallisuus uudistettiin täysin. Kiinteistöjä ja asuntoja koskeva tieto haetaan ulkoisesta rajapinnasta Tampuuri-kiinteistönhallintaohjelmasta. Listaus- sekä vuokrahakemustoiminto on toteutettu Vue-tekniikkaa hyödyntäen.
Nopea, selkeä ja visuaalisesti laadukas vuokrakotien hakutoiminto auttaa asunnon etsinnässä ensiluokkaisesti sekä mobiilissa että desktop-näkymässä. Kävijä voi halutessaan lisätä valitsemansa vuokra-asunnot suoraan henkilökohtaiseen hakemukseensa ja nopeuttaa näin asiointia sivustolla.
Paikallista hakukonenäkyvyyttä palvelee paikkakuntakohtainen sivu, jolle on koottu kävijän tarpeiden ja toiveiden mukaan rajattavaksi paikkakunnan vapaat asunnot. Käyttäjä voi lisäksi valita hakunäkymäkseen joko kortit, listan kohteista tai karttanäkymän kohteista.
Timo Raatikainen, kiinteistöpäällikkö
“Teknisen ratkaisun osalta Trimedia tarttui haasteeseen ulkoisen rajapinnan ja WordPress julkaisujärjestelmän yhdistämiseen ennakkoluulottomasti. Yhteistyö kaikkien projektiin osallistujien kesken toimi hienosti sekä niin tekniseen kuin visuaaliseen lopputulokseen voidaan olla erittäin tyytyväisiä.”
Susanna Raunio, vuokrauspäällikkö
“Trimedian kanssa yhteistyö sujui erittäin mutkattomasti ja nopeasti, välimatkasta huolimatta. Joitakin palavereja pidettiin toimistollamme, mutta skypelläkin yhteydet onnistuivat hyvin. Tarjouksen hinta-arviossa pysyttiin ja lopputulosta ovat monet kehuneet selkeäksi, toiminnalliseksi ja mukavalle käyttää, tiedot löytyvät helposti. WordPress julkaisujärjestelmänä on helppokäyttöinen, nopea ja selkeä. Myös sen käyttöön olemme saaneet tarvittaessa opastusta Trimediasta.”
Tekijä: Trimedia Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
International Peatland Societyn (IPS) tehtävänä on tuottaa ja jakaa ajantasaista sekä riippumatonta soihin ja turpeeseen liittyvää tietoa. Tämän lisäksi IPS luo alan yrityksille, kansalaisjärjestöille sekä tutkijoille mahdollisuuden verkostoitua keskenään. Jäsenilleen IPS tarjoaa ajankohtaisia ja monipuolisia tapahtumia sekä julkaisuja ja tieteellisiä artikkeleita.
Maailmanlaajuisesti eri toimijat yhdistävä yhdistys asetti tietointensiivisen sivustonsa uudistuksen tavoitteet korkealle. Sivuston suuri tietomäärä haluttiin tuoda esiin hallitusti ja tarjota selkeät etenemispolut eri kohderyhmille.
Kokonaisuuden suunnittelu aloitettiin kansainvälisellä kohderyhmätutkimuksella jossa haastateltiin monipuolisesti järjestön eri rooleissa toimivia henkilöitä. Saatuja tuloksia hyödyntäen yhteisissä workshopeissa luotiin selkeä ja yhteinen kuva siitä millainen ulkoasu ja rakenne sivustolla toimivat parhaiten.
Verkkopalveluun toteutettiin myös eri hakukriteereillä ja filttereillä tietokanta tieteellisistä julkaisuista. Haun avulla kävijän on helppo suodattaa esiin juuri häntä kiinnostavat julkaisut ja artikkelit.
Valmiista verkkopalvelusta tuli monipuolinen, kiinnostava ja visuaalisesti uudistunut kokonaisuus.
Suosittelija:
“Oli ilo tehdä työtä Trimedian väen kanssa. Iloinen ja aidosti kiinnostunut tiimi, jonka kanssa yhteydenpito oli helppo ja nopea. Lopputulos visuaalisesti upea ja juuri mitä toivoimme.”
Susann Warnecke, Communications Manager, International Peatland Society
Tekijä: Trimedia Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Himos, Päijänne sekä monipuolinen luonto ja persoonalliset maaseutukohteet kutsuvat viihtymään Jämsään. Jämsän ja Himoksen palveluita ja matkailuelämyksiä kuvaavalla sivustolla haluttiin vahvistaa alueen tunnettuutta valittujen kohderyhmien keskuudessa. Sivuston tehtävänä on luoda alueesta houkutteleva mielikuva sekä saada asiakas löytämään alueen tarjoamat matkailupalvelut.
Kaikkien paikallisten toimijoiden palvelut yhdelle sivustolle
Himosjamsa.fi tarjoaa kanavan, josta pääsee tutustumaan Jämsän palvelutarjontaan kerralla. Sivustolta löytyy myös majoitusvaihtoehdot ja suorat linkit yritysten omille sivuille, josta varauksen voi tehdä. Laajan valikoiman esittely inspiroi matkailijaa ja auttaa suunnittelemaan matkaa Jämsään.
Sivustolla tarjotaan matkailuvinkkejä ja yleistä matkailuneuvonnallista tietoa seudusta. Alueen matkailualan yritykset vastaavat omien tuotetietojensa syöttämisestä, päivittämisestä ja ylläpidosta. Sivusto palvelee myös kansainvälisiä asiakkaita ja se on käytettävissä neljällä eri kielellä.
WordPress-kokonaisuuteen integroitiin useita taustajärjestelmiä
Matkailupalveluiden myymiseen ja ostamiseen tarkoitettu Johku työkalu integroitiin osaksi kokonaisuutta. Työkalun avulla matkailualan toimijat voivat myydä HimosJämsä verkkosivuston kautta omia matkailualan palveluitaan. Erilaisten aktiviteettien markkinointi- ja varaussivujen rakentamiseen tarkoitettu Winres-tapahtumajärjestelmä liittyi myös osaksi verkkosivustoa. Lisäksi tapahtumia koskevat tiedot koottiin sivustolle Jämsän kaupungin tapahtumakalenterista.
Toteutettujen integrointien avulla kaikkien paikallisten toimijoiden palvelut saatiin koottua yhdelle sivustolle.
Tekijä: Trimedia Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Kylämme-sivusto on Suomen kylille tarkoitettu työkalu. Työkalun tavoitteena on herättää nukkuvat kylät täyttämään oma kylää aktivoiva kyläsuunnitelma verkossa. Työkalun avulla täytettävässä kyläsuunnitelmassa kuvataan millainen kylän halutaan olevan tulevaisuudessa sekä miten tähän tavoitteeseen päästään. Alkumäärittelyn jälkeen palvelu päätettiin toteuttaa WordPressillä sillä se tarjosi kustannustehokkaan tavan muokata lopputulosta.
Haasteena oli tehdä työkalusta sekä innostava ja että helposti käytettävä vaikka kokonaisuus sisälsikin lomakemaisesti täytettäviä kohtia. Palvelun julkiselta puolelta löytyy kylän perustiedot ja kirjautumisen takaa löytyy kyläsuunnitelman tarkemmat tiedot.
Tekijä: Trimedia Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Nykyisessä valeuutisten maailmassa paikkaansa pitävä tieto nikotiinituotteista ja niiden vaikutuksista on tärkeä resurssi kodeissa, oppilaitoksissa ja nuoristyössä. Syöpäjärjestöjen NikEdu-verkkopalvelu on luotu vastaamaan juuri tähän tarpeeseen.
Haaste
Tehtävänä oli luoda uudenlainen tapa tarjota tukea ja viestiä verkossa nikotiinituotteista ja niiden vaikutuksissa lasten ja nuorten kanssa toimiville aikuisille. Erityishaasteen tarjosi se, että kohderyhmien tarpeet vaihtelevat sitä mukaan, missä kontekstissa aikuinen toimii lapsen tai nuoren kanssa (esimerkiksi vain oppilaitosten kohdalla: alakoulu, yläkoulu, lukio, ammattikoulu). Näin yhteensovitettavia palasia oli melkoisesti. Niinpä Syöpäjärjestöjen vuodesta 2003 ylläpitämä Työkalupakki-verkkopalvelu haluttiin uudistaa niin perustuksiin asti, että nimenkin piti muuttua.
Ratkaisu
Projekti aloitettiin tarvekartoituksella, jossa Trimedia yhdessä asiakkaan kanssa haastatteli kymmeniä eri kohderyhmien edustajia luodakseen ajankohtaisen ja konkreettisen käsityksen verkkopalvelun tarpeista. Tarvekartoituksen pohjalta rakennettiin verkkopalvelun konsepti workshop-työskentelyä hyödyntäen.
Erityishuomiota kiinnitettiin kohderyhmälähtöisyyteen, joka näkyy verkkopalvelussa niin etenemisreittien rakenteena kuin sisällöllisenä personointina. Visuaalisesti verkkopalvelusta luotiin helposti lähestyttävä, mutta asiantuntijatietoa tukeva. Teknisesti sivuston ylläpitämistä helpottavat materiaalipankki, jonka avulla verkkopalvelun sisältömatriisin elementit on voidaan hallita yksinkertaisella tavalla yhdestä paikasta. Myös modulaarisiksi luodut sivupohjat mahdollistavat nopeat muutokset ja verkkopalvelun helpon laajentamisen tai muokkaamisen jatkossa.
Tulokset
NikEdu-verkkopalvelu palvelee tarjoaa lasten ja nuorten kanssa toimiville aikuisille luotettavan ja helppokäyttöisen tietolähteen nikotiinituotteista ja niiden vaikutuksista. Verkkopalvelun ajankohtaiset tekniset ratkaisut mahdollistavat sen, että oikea tieto on nyt saatavilla oikeassa muodossa. Verkkopalvelu ei vain tyydy tarjoamaan yleisiä neuvoja ja ohjeita, vaan sen tarjoamat työkalut ja viestintätyyli on räätälöity kuhunkin kontekstiin sopivaksi.
Tekijä: Trimedia Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
DINO-henkilönostimet ovat tuttuakin tutumpi näky rakennustyömailla. Sama pätee niin Suomeen kuin ulkomaille, nimittäin 85 % näistä suomalaisen huippuosaamisen taidonnäytteistä matkaa ulkomaiden kohteisiin.
Haaste: Vaikka Dinolift on valmistavan teollisuuden toimija, tulee verkkopalvelun palvella asiakkaita jouhevasti ja auttaa Dinoliftiä erottumaan kilpailijoista samoin kuin sen tuotteet erottuvat työmailla. Tämä tarkoitti (i) visuaalisen ilmeen ja käyttöliittymän edelleen kehittämistä ja (ii) teknisten ratkaisujen uudistamista.
Ratkaisu: Suurin muutos tehtiin teknisesti: sekä julkaisujärjestelmä että tuotehallintajärjestelmä vaihdettiin siten, että molemmat pyörivät WordPressin päällä. Verkkopalveluun kuuluvan extranet-ratkaisun avulla asiakkaiden palvelua verkossa laajennettiin. Visuaalisesti sivuston kokonaisilmettä päivitettiin uuden visuaalisen suunnan mukaiseksi.
Tulokset: Uudistettu Dinolift.com tavoittaa asiakkaat entistä ketterämmin ja kattavammin. Uudet asiakkaat löytävät itselleen sopivan tuotteen parannetun tuotejaottelun sekä valintatyökalun avulla helpommin. Nykyisiä asiakkaita palveleva extranet taas laajentaa palvelun kattavuutta verkon avulla sekä vähentää työtaakkaa turhien yhteydenottojen jäädessä pois. Dinoliftin brändiä viestitään eheästi eri kanavissa.
Tekijä: Trimedia Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Suomi on yhdistystoiminnan maa. Toimeksi.fi-verkkopalvelukokonaisuus on hyvinvointia edistävää yhdistystoimintaa ja -toimijoita esittelevä palvelu kansalaisille, yhdistyksille, viranomaisille ja oppilaitoksille. Käytännössä kyse on valtakunnallisesta portaalisivustosta, joka tuo Suomen yhdistystoiminnan eri alueelliset verkkopalvelut yhdeksi kokonaisuudeksi.
Haaste: Toimeksi.fi-yhteistyöverkoston toiminta laajeni ja palvelua käyttävien yhdistysten määrä lisääntyi, jolloin nämä aiheuttivat haasteita palvelun käytettävyydelle, saavutettavuudelle ja esteettömyydelle. Lisäksi julkaisujärjestelmälle haluttiin enemmän jatkokehitysmahdollisuuksia. Verkkopalvelulta haluttiin myös enemmän sujuvuutta ja monipuolisia toiminnallisuuksia.
Ratkaisu: Trimedia vastasi kokonaisvaltaisesta uudistusprojektista, jossa uusi Toimeksi.fi-verkkopalvelu rakennettiin WordPress-julkaisujärjestelmällä. Samaa teknistä pohjaratkaisua hyödyntää yhteensä yhdeksän Toimeksi.fi-verkostoon kuuluvaa verkkopalvelua. Palveluiden ylläpidosta tehtiin vaivatonta network-toteutuksella, mikä mahdollistaa sen, että Toimeksi.fi-verkkopalvelukokonaisuuteen voi jatkossa lisätä vielä uusia alueellisia verkkopalveluita.
Sivuston toiminnallisuudet laajenivat uudistusprojektissa merkittävästi. Esimerkiksi erilaisten rajapintojen avaamisen kautta verkkopalvelukokonaisuuden sisällöt päätyvät myös muiden verkkopalveluiden, kuten kuntien, käyttöön. Sivuston haku-toiminnoista ollaan tekemässä kattavia, jolloin yhdestä paikasta voi tehdä hakuja niin Toimeksi.fi-sivustolla kuin verkostoon kuuluvissa rinnakkaispalveluissa.
Sivusto tarjoaaa useita yhdistysten arkea helpottavia toiminnallisuuksia, joita ovat mm. (i) tilavarauskalenteri, (ii) käyttäjäryhmästä muodostuva toimijaprofiili sekä (iii) mahdollisuus ilmoittautua tapahtumaan ja hakeutua vapaaehtoistehtäviin suoraan palvelun kautta. Lisäksi käyttäjät saavat palvelusta tilastotietoa esimerkiksi omaa raportointiaan varten. Visuaalisesti Toimeksi.fi:lle luotiin houkutteleva verkkoilme, jonka päätehtävänä on tehdä laajasta kokonaisuudesta selkeä ja helppokäyttöinen.
Tulokset: Toimeksi.fi -verkkopalvelukokonaisuuden kautta tarjotaan eri maantieteellisillä alueilla toimiville yhdistystoimintaa koordinoiville organisaatioille mahdollisuus omien rinnakkaisten verkkopalveluiden perustamiseen kustannustehokkaasti ja hiotun teknisen konseptin mukaisesti. Yhdistyksille ja muille ei-kaupallisille toimijoille Toimeksi.fi -verkkopalvelukokonaisuus tarjoaa mahdollisuuden viestintään ja kohderyhmien tavoittamiseen omalla alueellaan ja valtakunnallisesti. Monipuolinen sivusto tarjoaa käyttäjälleen selkeän ja helppokäyttöisen työkalun. Ylläpitäjien työtaakka on keventynyt mm. automatisoitujen rutiinien avulla.
Asiakkaan kommentti projektista:
“Trimedia on aikaansaava, mutkaton ja joustava kumppani, joka kuuntelee asiakastaan ja löytää toimivia ratkaisuja asiakkaan haasteisiin.”
Asiakkaan yhteystiedot lisätietoja varten:
Kukka-Maaria Berg
projektipäällikkö, Toimeksi 2.0 -hanke
p. 044 7006 237
kukka-maaria.berg@ppsotu.fi
Tekijä: Trimedia Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Kampanjasivusto
Kiasman ARS-näyttelyt ovat vetonauloja: vierailijoita riittää ja näin myös näyttelyoppaita kuluu. ARS17-näyttelyssä haluttiin ottaa askel eteenpäin ja viedä näyttelyn tiedot mobiilioppaaseen.
Mobiiliopasta varten ei kuitenkaan haluttu luoda erillistä ladattavaa mobiilisovellusta. Siksipä mobiiliopas rakentuikin pääasiassa mobiiliin suunnitelluksi, mutta myös muille päätelaitteille skaalautuvaksi, WordPress-sivustoksi. Kyseessä on siis verkkosivusto, joka tuntuu mobiiliapplikaatiolta.
Mobiiliopas sisältää mm. teoksille luodut sivut ja mahdollisuuden tehdä oma suosikkilistaus.
Trimedia vastasi toteutuksesta kokonaisvaltaisesti.
Tekijä: Trimedia Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Kampanjasivusto
Kunkoululoppuu.fi on luotu, jotta koulunsa lopettava nuori ymmärtäisi ne monet jatkokoulutuksen ja työelämän mahdollisuudet, joihin hän voisi suuntautua. Sivuston ylläpidosta ja toimeksiannosta vastaa Taloudellinen tiedotustoimisto TAT.
Toimeksianto liittyi olemassa olevan sivuston uudistamiseen kolmella kärjellä: sisällöllisen vetovoiman kasvattaminen, helpottaa olennaisten tietojen löytämistä ja ennen kaikkea tehdä sivustosta paremmin nuoria palveleva. Sisällöllistä vetovoimaa haettiin yhteistyöllä nuorison hyvin tunteman Joonas Pesosen (@pesojoonas) avulla. Tietojen löytämistä edesautettiin rakenteellisella suunnittelulla, jossa artikkelit ja niihin liittyvät lisätiedot on jaksotettu selkeästi, mikä helpottaa keskeisen tiedon omaksuntaa. Koska sivusto elää hetkessä, sivusto rakennettiin luotiin modulaariseksi, jotta asiakas voi itse tehdä nopeita muutoksia ja muokkauksia sivustoon rakennetta myöten.
Trimedia vastasi toteutuksesta kokonaisvaltaisesti.
Tekijä: Trimedia Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Kampanjasivusto
Ennaltaehkäisevillä elämäntavoilla on merkittävä vaikutus syöpäsairauksien määrään. Suomen Syöpäjärjestöt halusi saada nuoret ymmärtämään tekemiensä valintojen vaikutuksen omaan terveyteensä. Tätä tarkoitusta varten luotiin nuorille suunnattu terveystiedon verkkopalvelu Fressis.fi.
Tyyliltään sivuston haluttiin näyttävän ja tuntuvan sellaiselta, jota nuoret haluaisivat käyttää. Tämä näkyy niin sisältö- kuin ulkoasu- ja käytettävyyssuunnittelussa. Työnjakomme projektissa oli, että Frantic suunnitteli aluksi konseptin ja visuaalisen ilmeen, jonka jälkeen me Trimedialla jatkoimme tästä ja teimme lopullisen verkkopalvelun ulkoasun sekä rakensimme WordPressiin nojaavan tekniikan sivuston taustalle.
Sivustolla on kaksi erityispiirrettä. Koska terveystietoa on saatavilla laajasti, käyttäjä voi personoida oman kokemuksensa (mitä sisältöjä näytetään) luomalla itselleen profiilin sivustolla. Toisaalta ylläpitäjille on luotu nopea ja helppokäyttöinen kyselytyökalu, jonka avulla on helppo luoda erilaisia monivalintakyselyitä sivustolle.
Tekijä: Trimedia Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Evac on yksi suomalaisen cleantechin kansainvälisistä tähdistä. Yritys rakentaa integroituja jätteen ja jäteveden keräys- ja käsittelyjärjestelmiä sekä puhteen veden tuotantojärjestelmiä laivateollisuuteen, öljynporauslautoille ja ihan tavallisiin rakennuksiin paremmin kuin kukaan maailmassa. Monipuolisesta osaamisesta kumpusi myös tehtävänanto verkkosivustouudistukselle: kuinka selittää moniulotteinen tarjonta asiakkaalle yksinkertaisesti ja nopeasti mutta kuitenkin aiempaa kattavammin.
Iso kokonaisuudistus päätettiin toteuttaa osissa. WordPressin päälle rakennettu uusi sivusto julkaistiin paloissa, jolloin projekti pystyttiin pitämään hallittavan kokoisena ja helpommin aikataulussa. Trimedia vastasi uudistuksesta kokonaisvaltaisesti.
Tässä muutamia tärkeitä nostoja: 1) Sivuston rakenne on modulaarinen ja ylläpito rakennettu siten, että asiakas pystyy itsenäisesti muokkaamaan sivuston rakennetta ja sisältöjä helposti itse, 2) Sivustolla pyörii useampi animaatio, joista laajinta näytettiin myös Rion olympialaisissa. Lisäksi lyhyet videot avaavat nopeasti Evacin tarjontaa uusille asiakkaille, 3) Yrityksen ratkaisujen merkitystä viestitään työkaluilla, joilla asiakas pystyy laskemaan oman säästönsä valitsemalla Evacin kumppanikseen, 4) Yrityksen dokumentinhallinta on integroitu WordPress-toteutukseen siten, että tuotetietoa haetaan automaattisesti verkkosivustolle, helpottaen näin ylläpitoa.
Tekijä: Trimedia Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Matkalla kohti kuntoutuksen suunnannäyttäjäksi ja kokeilukiihdyttämöksi Kuntoutussäätiö tarvitsi uuden otteen myös verkkopalveluihinsa. Keskeistä oli tuoda Living Lab -konsepti vahvasti esiin. Siinä tutkimus, kehittäminen ja konkreettinen palvelutuotanto kuntoutusasiakkaille toteutuvat saumattomasti.
Projektiin kuului kolme verkkopalvelua: Kuntoutussäätiön pääsivusto, suuren tutkimus- ja hanketietokannan sisältävä Kuntoutusportti sekä myöhemmin julkaistava Osatyökykyiset työssä -hankkeen Tie työelämään-verkkopalvelu. Tarpeena oli luoda selkeä ja tunnistettava kokonaisuus, jossa eri verkkopalvelujen välillä on helppo liikkua. Samalla haluttiin lisätä kuntoutustiedon saavutettavuutta, ajantasaisuutta ja vaikuttavuutta.
Trimedia vastasi uudistuksesta kokonaisvaltaisesti. Sivustoille luotiin raikas ja yhtenevä muotokieli, joka tekee tiedosta helpommin lähestyttävää. Teknisesti merkittävin erityisominaisuus on Kuntoutusportti-sivuston tutkimus- ja hanketietokanta, jonka 4500 dokumenttia ovat sujuvasti käyttäjän saatavilla.
Tekijä: Trimedia Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
M2-Kodit voi vielä hetken tuntua tuntemattomalta toimijalta, mutta kyse on jättiläisestä. M2-Kodit vuokraa lähes 10 000 asuntoa lähes kolmella kymmenellä paikkakunnalla. Uuden brändin taustalla onkin pitkänlinjan toimija Y-Asunnot, joka brändiuudistuksen ohessa uusi myös verkkopresenssinsä.
Uudistuksen tavoite oli suoraviivainen: tehdä alan johtava verkkosivusto. Käytännössä tämä tarkoitti esimerkiksi sekä vuokra-asuntoa etsivien ja jo M2-Kotien vuokralaisena olevien palvelua samasta osoitteesta. Ulkoasultaan sivusto on värikäs ja lempeä, mutta selkeästi etenemispolut käyttäjälleen osoittava kokonaisuus. Teknisesti tämä WordPress-sivusto on yhteydessä esimerkiksi Tampuuri-kiinteistöohjelmistoon.
Trimedia vastasi projektissa verkkosivuston ulkoasun suunnittelusta sekä teknisestä toteutuksesta ja ylläpidosta. Visuaalisen identiteetin suunnitteli Ivalo Creative ja konseptia työstivät Tulos Helsingin väki.
Tekijä: Trimedia Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Tietoanuorista.fi on vuodesta 2012 koonnut tutkimustiedon suomalaisista nuorista ja nuorista aikuisista yhteen paikkaan. Valtion nuorisoasian neuvottelukunnan, Nuoran, hallinnoima verkkopalvelu on kasvanut vuosien mittaan, lisäten uusia mittareita ja ominaisuuksia. Samalla kuitenkin erittäin laajaa tutkimusdataa sisältävän verkkopalvelun päivittäminen muuttui ajan mittaan raskaaksi. Lisäksi sivusto keskittyi palvelemaan liikaa päättäjiä ja mediaa, unohtaen itse nuoret tiedon käyttäjinä. Näin uudistuksen tavoitteeksi tuli ylläpidon helpottaminen ja ulkoasun kehittäminen nuoria kiinnostavampaan suuntaan.
Ylläpidon keskeisin apu löytyi tutkimusdataa kuvaavien indikaattoreiden tiedonhaun automatisoinnista. Aiemmasta excel-pohjaisesta ratkaisusta siirryttiin malliin, jossa tiedot haetaan järjestelmäintegraation avulla Sotkanet- ja StatFin-palveluista.
Visuaalisuutta ja käytettävyyttä paranettiin monella tavalla. Sivuston yleisilme keveni ja muuttui helpommin lähestyttäväksi. Myös tutkimustiedon käyttö on aiempaa helpompaa, kun indikaattorityökalun hallintaa helpottui ja graafeista tehtiin selkeämpiä.
Tekijä: Trimedia Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Uusiutuvan energian buumista huolimatta suomalainen yhteiskunta pyörii diesel-moottoreilla. Ja yksi Suomen johtavia Diesel-koneiden huoltajista on Tammer Diesel. Vahvistaakseen asemaansa ja erottuakseen kilpailijoistaan, Tammer Diesel asetti verkkouudistukselle tavoitteeksi vetävän ulkoasun, jonka tyyli poikkeaa alan yleisestä tyylistä. Lisäksi verkkopalvelun hallintaa haluttiin sujuvoittaa ja WordPress vastasi näihin odotuksiin.
Sivusto laajenee kevään aikana sähköiseksi tuoteluetteloksi, joka toteutetaan verkkokaupan pohjalta.
Vierityspalkki on blogi kotimaisen web-alan trendeistä, tapahtumista ja toimistoista. Seuraa, niin tiedät ketkä tekevät parhaat verkkopalvelut, web-sovellukset ja verkkokaupat Suomessa.