Rauman kaupungin verkkopalvelu-uudistus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu, Kunnan verkkopalvelu

Lähtökohtana vanhentunut alusta ja puutteellinen käyttökokemus

Rauman kaupungilla oli tarve uudistaa verkkopalvelunsa vastaamaan paremmin nykypäivän tarpeita. Projektin tarjouspyyntövaiheessa Rauman kumppanina toimi North Patrol, joka auttoi määrittelemään verkkopalvelu-uudistuksen tavoitteet, tarpeet ja keskeiset vaatimukset. Hyvin valmisteltu vaatimusmäärittely loi selkeän pohjan kilpailutukselle ja antoi hyvän lähtökohdan itse toteutukselle.

Verkkopalvelut eivät enää vastanneet nykypäivän tarpeita. Erityisesti vanha WordPress-teknologia oli elinkaarensa lopussa ja siitä puuttuivat modernit, helppokäyttöiset ja joustavat sisällönhallintaratkaisut. Tämä rajoitti sisällöntuottajien päivittäistä työskentelyä, hidasti viestinnän reagointikykyä eikä tarjonnut mahdollisuuksia toteuttaa nykyaikaista käyttökokemusta. Uudistuksessa haluttiin korjata nämä puutteet toteuttamalla verkkopalvelut modernilla WordPress-alustalla, joka mahdollistaa sisältöjen monipuolisen, helpon hallinnan ja esittämisen ja kustannustehokkaan jatkokehityksen.

Uudistus kattoi rauma.fi- ja visitrauma.fi-sivustot.

Varsinkin pääsivusto rauma.fi kaipasi uudistusta ja selkeyttä erityisesti tiedon löydettävyyden ja palvelupolkujen osalta. Tavoitteena oli parantaa palvelutietojen ja sisältöjen löydettävyyttä sekä loppukäyttäjän kokemusta verkkopalvelussa.

– Meillä oli pääsivuston lisäksi jopa 16 erillistä sivustoa, joiden ylläpito oli työlästä. Halusimme nykyaikaisen, saavutettavan ja kaupunkilaisia paremmin palvelevan verkkosivuston, kertoo Rauman kaupungin viestintäasiantuntija Saija Laaksovirta.

Lisäksi samaan aikaan Rauman kaupungilla oli käynnissä brändiuudistus, jonka visuaaliset linjaukset haluttiin huomioida osana uuden verkkopalvelun ilmettä.

Joustava rakenne ja tehokas sisällönhallinta modernilla WordPressillä

Uudistuksessa hyödynnettiin modernia WordPressiä ja sen lohkoteemaa, joka mahdollistaa selkeän ja tehokkaan viestinnän sekä markkinoinnin verkkopalvelussa. Lohkoteemalla pystytään tarjoamaan sisällönsyöttäjille valmiit sisällön esitysmallit, mutta se mahdollistaa myös uusien elementtien muokkaamisen ja luomisen tarpeen mukaan kustannustehokkaasti ja ketterästi. Näin sisällöntuottajilla on aidosti monipuoliset työkalut käytössään.

Sivuston sisällönhallintaa sujuvoitettiin toteuttamalla valmiit sivumallit keskeisimmistä näkymistä. Jokainen sivumalli on asiantuntijoiden huolellisesti laatima niin, että se ohjaa sisällöntuottajaa luomaan rakenteeltaan ja visuaalisuudeltaan selkeää, saavutettavaa ja loppukäyttäjiä parhaiten palvelevaa sisältöä. Tärkeänä periaatteena oli, että sisällöntuottajalla on aina käytössään valmiiksi mietitty pohja, jonka avulla laadukas ja yhdenmukainen lopputulos syntyy helposti ilman teknistä osaamista. Lohkoteeman ansiosta sivumallit ovat helposti muokattavissa ja kehitettävissä, ja sisällöntuottajat voivat itsenäisesti rakentaa sivuja valmiiden mallien pohjalta sekä tarvittaessa muokata niiden rakennetta ilman teknistä apua. Tämä sujuvoittaa sisällöntuotantoa ja mahdollistaa viestinnälle ketterän reagoinnin muuttuvissa tarpeissa.

North Patrolin ja Rauman kaupungin tarjouspyynnön vaatimusmäärittelyssä tunnistetut eri sivumallit oli mahdollista toteuttaa modernilla WordPress-ratkaisulla ja lohkoteemalla huomattavasti aiempaa joustavammin ja kustannustehokkaammin. Vastaavien sivumallien rakentaminen ja ylläpito olisi perinteisellä ACF-toteutuksella ollut selvästi työläämpää ja vaatinut toimittajalta teknistä työtä myös pienempiin muutoksiin.

Valun graafikko suunnitteli visuaalisen ilmeen brändiuudistuksen pohjalta ja varmisti, että uudet sivustot puhuttelevat kuntalaisia myös visuaalisesti.

Monipuoliset ja luovat työkalut viestintään

Moderni lohkoteemaratkaisu tarjoaa sisällöntuottajille laajat työkalut, joiden avulla sivujen ulkoasua ja sisältöjen esittämistapaa voidaan muokata monipuolisesti ja joustavasti ilman teknistä apua. Valmiiden sivumallien lisäksi käytössä on kattava valikoima lohkomalleja ja niiden asetuksia, joiden avulla voidaan esimerkiksi:

  • vaihdella värimaailmaa eri osioissa, kuten taustoissa ja nostoissa, kaupungin brändin väripalettia hyödyntäen
  • sijoitella sisältöjä joustavasti haluttuun järjestykseen valmiiden mallien avulla
  • muokata valmista lohkomallia lisäämällä tai poistamalla siihen osia tarpeen mukaan, esimerkiksi painikkeita tai muita yksittäisiä lohkoja
  • rakentaa kampanja- ja teemasivuja, joissa visuaalisia elementtejä ja asettelua voidaan mukauttaa viestinnän tarpeiden mukaan, esimerkiksi lisäämällä CTA-painikkeita
  • luoda itsenäisesti täysin uusia lohkomalleja tarpeen mukaan

Brändi-ilme ja visuaalinen yhtenäisyys säilyvät kaikissa toteutuksissa, sillä sivustolla käytettävät värit, typografia ja asettelut on määritelty niin, että ne ohjaavat viestintää pysymään sovituissa raameissa. Samalla sisällöntuottajille jää riittävästi vapautta luoda näyttäviä ja vaikuttavia kokonaisuuksia omatoimisesti niin halutessaan, jopa ilman toimittajan tekemää työtä. Tämä mahdollistaa ketterän reagoinnin viestinnän muuttuviin tarpeisiin, oli kyseessä sitten yksittäinen uutinen, kampanjasivu tai laajempi teemasivukokonaisuus.

Tiivis yhteistyö ja jämäkkä projektinhallinta

Rauman kaupungin verkkopalvelu-uudistukselle asetettu aikataulu oli tiukka, ja se oli heti alusta lähtien kaikkien osapuolten tiedossa. Aloituspalaverissa käytiin yhdessä läpi tavoitteet, roolit, vastuut sekä kriittiset vaiheet ja määriteltiin onnistumisen kannalta keskeisimmät tekijät. Alusta asti oli yhteinen ymmärrys siitä, että tiivis yhteistyö, avoin viestintä ja säännöllinen katselmointi ovat ratkaisevassa roolissa projektin onnistumisessa.

Projekti eteni määrätietoisesti ja pysyi aikataulussa viikoittaisten katselmointien ja aktiivisen yhteydenpidon ansiosta. Selkeät roolit ja vastuut sekä hyvä rytmitys varmistivat sujuvan etenemisen ja nopean reagoinnin, vaikka projektiin osallistui useita ihmisiä samanaikaisesti.

– Aina tiesi, että Valulta saa nopeasti vastauksia. Myös projektinhallinta ja kokonaisuuden ymmärrys olivat kohdillaan, Saija Laaksovirta kuvaa.

– Vaikka kehittäjiä oli mukana useampi ja aikataulu tiivis, saimme pidettyä kokonaisuuden hallussa, täydentää Valun projektipäällikkö Petri Kananen.

– Valulta löytyi asiakkaan työtä helpottavia ratkaisuja. Kun pohdimme ja pyörittelimme navigaatiorakennetta ja sisältöä uusiksi, niin Valu pystyi ajamaan uuden sisältörakenteen suoraan järjestelmään valmiiksi nopeuttaen sisällöntuotannon käynnistymistä ja vähentäen manuaalista työtä, Saija tarkentaa.

Konkreettisia hyötyjä ja pitkäkestoista arvoa

Uudistettu verkkopalvelu on parantanut sisällöntuotannon sujuvuutta, käyttökokemusta ja ylläpidon tehokkuutta. Lohkoteeman ansiosta sisällöntuottajilla on selkeät mallit joiden pohjalta uusien sivujen ja sisältöjen luonti on helppoa ja nopeaa. Lisäksi sisällöntuottajilla on vapaus rakentaa visuaalisesti näyttäviä ja informatiivisia sivuja jopa ilman toimittajaa ja teknistä apua. Moderni lohkoperustainen toteutus korvasi aiemman ACF-pohjaisen (Advanced Custom Fields), jäykän rakenteen, jossa sisältömuutokset ja rakenteelliset ratkaisut vaativat usein toimittajan kehittäjän työtä. Uudistuksen myötä sisällöntuotanto on huomattavasti joustavampaa, nopeampaa ja paremmin viestinnän omissa käsissä.

Projektissa toteutettu ratkaisu takaa myös sen, että kaupungin brändi-ilme säilyy verkkopalvelussa johdonmukaisena, vaikka sisällöntuottajilla on tarvittaessa käytössään enemmän vapautta.

– Nyt sisällöntuottajat tekevät enemmän itsenäisesti, ja heiltä kysymyksiä tulee minun suuntaan vähemmän. Se kertoo siitä, että järjestelmä toimii ja on helppokäyttöinen, Saija toteaa.

Pitkällä aikavälillä ratkaisu mahdollistaa ketterämmän ja kustannustehokkaamman kehityksen ja verkkopalvelun jatkuvan parantamisen ilman raskaita kehitysprojekteja.

Toteutus tiivistetysti

  • Moderni WordPress-toteutus
  • Rakennettu hyödyntäen Full Site Editing -ominaisuuksia
  • Mahdollistaa visuaalisen ja lohkopohjaisen sisällönhallinnan
  • Oma lohkoteema Raumalle
  • Räätälöity lohkoteema, joka tukee saavutettavaa ja kaupungin brändin mukaista esitystapaa
  • Valmiit sivupohjat ja lohkomallit
  • Valun asiantuntijoiden projektissa suunnittelemat valmiit sivumallit ja lohkomallit
  • Navigaatiorakenteen ja sisältöhierarkian rakentaminen
  • Asiakkaan luonnoksista jalostettu valmis navigaatiorakenne
  • Sisältörakenne tuotiin järjestelmään automaattisesti, valmiina sisällöntuotantoa varten
  • Integraatiot
  • PTV-integraatio (Palvelutietovaranto): palvelutiedot tuodaan sivustolle automaattisesti
  • Datahub-integraatio: matkailukohteet haetaan ja päivitetään Visit Rauman sivustolle automaattisesti
  • AD-integraatio: hallittu käyttäjien tunnistautuminen ja yhteystietojen tuonti sivustolle
  • Hakutoiminto
  • Valu Search -hakupalvelu parantaa sisällön löydettävyyttä ja tukee erilaisia hakutarpeita
  • Saavutettavuus
  • Sivusto toteutettiin AA -tason saavutettavuusvaatimusten mukaisesti
  • Testattu ja validoitu näkövammaisten ja saavutettavuusstandardien näkökulmasta
  • Responsiivisuus ja mobiilikäytettävyys
  • Sivusto skaalautuu eri päätelaitteille ja tukee mobiilikäyttöä sujuvasti
  • Toteutus jatkuvaa kehitystä tukevaksi ja pitkän elinkaaren omaavaksi: skaalautuva, selkeästi dokumentoitu ja helposti ylläpidettävä

Valulla on hyvä asiantuntemus ja ymmärrys siitä, mitä asiakas tarvitsee. Kun meillä ei ollut tarkkaa kuvaa siitä, miten kannattaisi edetä, Valu osasi neuvoa ja ohjata oikeaan suuntaan. Vaikeatkin asiat osattiin selittää ymmärrettävästi, ja kokonaisuus vietiin maaliin hallitusti.

Saija Laaksovirta, viestintäasiantuntija

Erittäin hyvä suoritus projektinhallinnassa ja asiakaspalveluasenteessa


Sinua voisi kiinnostaa myös

Tampereen Energia – verkkopalvelun uudistus

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Uusi sivusto antaa markkinoille ja myynnille siivet Tampereen Energian sivustouudistus lähti tarpeesta uudistaa nettisivusto vastaamaan yrityksen uutta, asiakaslähtöisempää strategiaa ja samalla uudistuvaa brändiä. Brändiuudistus alkoi yli kaksi vuotta sitten, ja Valu tuli mukaan kuvaan, kun oli aika lähteä toteuttamaan uutta verkkosivustoa. – Projekti kilpailutettiin vuonna 2021 ja aluksi meillä oli toinen toimittaja, mutta kohtasimme heidän […] Lue lisää

Sport Event Management Finland – markkinointisivusto

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Kansainvälinen käyntikortti urheilulle Sport Event Management Finland (SEMF) tekee Suomea tunnetuksi kansainvälisten urheilutapahtumien järjestäjille ja urheilijoille. Yksikkö toimii Lahti Region Oy:n (visitlahti.fi) yhteydessä. Hankkeen taustalla on viisi eri kaupunkia sekä laaja urheilu- ja matkailunedistämisverkosto. Osana hanketta haluttiin rakentaa markkinointisivusto Sportsfinland.com. Se kokoaa urheilutoimijoita kiinnostavat tiedot yhteen paikkaan ja tuo esiin kaupunkien tarjontaa. Sivusto tukee myös […] Lue lisää

Neova

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Neova on kansainvälinen, uusiutuvaan energiaan, kestävään kasvattamiseen sekä aktiivihiilituotteisiin keskittyvä yritys. Sillä on toimintaa 10 maassa ja yrityksen pääkonttori sijaitsee Jyväskylässä. Neovan brändiuudistuksen yhteydessä haluttiin uudistaa myös verkkosivusto visuaalisesti moderniksi ja näyttäväksi kokonaisuudeksi. Vanhan verkkosivuston alusta oli tullut tiensä päähän ja tavoitteena olikin uudistaa sivusto nykyaikaiseksi sekä sisältä että ulkoa. Tekniseen toteutukseen sisältyi myös laaja […] Lue lisää

Haminan kaupungin verkkopalvelu

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Uudistimme Haminan kaupungin verkkopalvelun, tavoitteenamme luoda moderni, selkeä ja käyttäjäystävällinen tietopankki, joka toimisi samalla kaupungin houkuttelevana käyntikorttina. Uudistuksessa hyödynnettiin kestäviä digikehitysperiaatteita, jotka varmistivat sivuston energiatehokkuuden. Asiakastarina pähkinänkuoressa Haminan kaupunki halusi uudistaa verkkosivustonsa moderniksi, selkeäksi ja käyttäjäystävälliseksi tietopankiksi, joka toimisi samalla kaupungin houkuttelevana käyntikorttina. Uudistuksessa painotettiin kestäviä digikehitysperiaatteita ja energiatehokkuutta. Suunnittelimme ja toteutimme uuden verkkosivuston Haminan […] Lue lisää

Marttaliitto

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Suuren yleisön suosikkisivusto on nyt entistä selkeämpi Kun mielessä on kysyttävää ruoasta tai kotitaloudesta, suomalaiset kääntyvät Marttojen puoleen. Tässä moderni verkkosivusto on tärkeä työkalu. Sitä ylläpitää koko marttajärjestön puolesta Marttaliitto, joka tukee eri tavoin marttapiirien ja -yhdistysten toimintaa ja jäsenviestintää. “Meille oli tärkeää tehdä sivustolle saavutettavuuteen liittyviä muutoksia. Halusimme myös muokata ulkoasun brändi-ilmeemme mukaiseksi”, kertoo […] Lue lisää

Autoklinikan uudistettu verkkopalvelu

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Autoklinikan uudistettu verkkopalvelu tarjoaa paitsi energiatehokkuutta, myös Suomen parasta palvelukokemusta. Asiakastarina pähkinänkuoressa Autoklinikka.fi on nyt entistäkin nopeampi, helppokäyttöisempi ja energiatehokkaampi. Uusi verkkopalvelu tarjoaa saumattoman asiakaskokemuksen ja samalla pienentää hiilijalanjälkeä. Etusivun paino on keventynyt 92%, mikä tarkoittaa 180,9 kg CO₂e vähennystä vuositasolla. Vastuullisuus ja käyttäjälähtöisyys kulkevat käsi kädessä. Hionin kehittämän Green Sustainable Web (GSW) -käyttöliittymäkirjaston avulla […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun