Artikkelit
Avoimia työpaikkoja web-alalla keväällä 2022

WordPress-liikevaihto: 500 000–1 miljoona euroa / vuosi
WordPressin osuus koko liikevaihdosta: 50–80 %
WordPress-kokemus: ★ Kokenut WordPress-digitoimisto
Verkkokauppakokemus: ★ Muutamia verkkokauppatoteutuksia
Integraatiokokemus: Ei kokemusta vaativista integraatioista
Samassa liikevaihtoluokassa: Genero, Eeco, Sohova, Web-veistämö, Pixels, Contrast, redandblue, Trimedia
Viimeisin julkaistu referenssiprojekti: Kampaamokoulu Unikan verkkosivut ja verkkokurssialusta (4 kuukautta sitten)
Vierityspalkissa kirjoitettua: Raaseporin luova WordPress-tiimi: JCO Digital (2019)
Olemme erikoistuneet korkeatasoisiin WordPress-toteutuksiin. Tarjoamme asiakkaillemme myös uusia innovatiivisia ratkaisuja esimerkiksi laajennetun todellisuuden (XR) avulla sekä 3D-suunnittelua.
Ota yhteyttä: monica@jco.fi / +358 45 651 7914 / www.jco.fi/
Tekijä: J&Co Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Lähtötilanne:
Brändiuudistuksen yhteydessä tulisi uusia UNIKA:n verkkosivut sekä tuoda opiskelijamateriaali verkkoon verkkokurssin muodossa.
UNIKA on ainoa ilmainen yksityinen hiusalan koulutuskeskus Suomessa.
Ratkaisu:
Suunnittelimme verkkopalvelun käyttöliittymän suunnittelutoimisto Aivopesulan luoman visuaalisen ilmeen mukaan. Verkkopalvelu toteutettiin WordPress-alustalle.
Kurssikokonaisuus toteutettiin LearnDash-verkkokurssialustalla. Kokonaisuus rakennettiin kehittämämme Jcore WordPress teeman pohjalta.
Tekijä: J&Co Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Viittomakielialan Osuuskunta Via:n briiffi:
Selkeät ja saavutettavat verkkosivut. Sadan tulkin joukosta tulisi helposti löytää omiin tarpeisiin sopiva tulkki. Osumat sopivista tulkeista tulisi pystyä tallentamaan ja lähettämään sähköpostiin.
Ratkaisu:
Saavutettavuussuositusten mukaiset verkkosivut, joissa on laaja filtteröinti- ja hakutoiminnalllisuus.
Mitä teimme:
käyttöliittymäsuunnittelu, visuaalinen suunnittelu, tekninen toteutus
Tekijä: J&Co Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Cella Living valmistaa lisärakennuksia uusiokäytetyistä merikonteista.
Cella-aitat ja -kesäkeittiöt haluttiin esitellä visuaalisesti verkkosivuilla. Aitoista oli useita malleja, joten toiveena oli verkkosivu, joka sisältäisi suunnittelutyökalun.
JCO toteutti WordPress-verkkosivuston, jossa kävijä pääsee konfiguraattorin avulla suunnitteleman mieleisensä aitan tai kesäkeittiön. Suunnittelutyökalulla voi katsoa eri malleja sekä ulkoa että sisältä, mutta myös vaihtaa eri sisustustyylejä. Työkalu näyttää reaaliajassa yhdistelmän hinnan.
Mitä teimme: käyttöliittymäsuunnittelu, visuaalinen suunnittelu, 3D-visualisoinnit, tekninen toteutus
Tekijä: J&Co Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Tunne voimavarasi on Sosiaali- ja terveysministeriön tukema, vuonna 2020 käynnistetty Miina Sillanpään Säätiön, Maria Akatemian, Kuntoutussäätiön ja Omaishoitajaliiton yhteishanke, jota koordinoi Miina Sillanpään Säätiö. Sen tarkoituksena on edistää omaishoitajina toimivien naisten jaksamista ja ehkäistä väkivaltaa hoitosuhteessa.
Tunne voimavarasi tarvitsi graafisen ulkoasun sekä verkkosivut, joiden avulla hankkeeseen liittyviä palveluita, työkaluja ja tietoa voidaan välittää sen kohderyhmälle. Helppokäyttöisissä sivuissa kiinnitettiin erityistä huomiota saavutettavuuteen, sillä kohderyhmän keski-ikä on korkea, ja erilaiset hahmottamiseen tai aistien toimintaan liittyvät haasteet yleisiä. Tästä syystä graafisissa elementeissä kiinnitettiin huomiota erottuvuuteen ja esimerkiksi linkit alleviivattiin.
“Yhteistyö JCO:n kanssa sujui jouhevasti ja aikataulusta kiinni pitäen. Vaikka Tunne voimavarasi-hankkeen aihe on vaikea, halusimme sivut, joissa on positiivinen ja voimavaraistava ilme. Mielestämme nettisivut ovat helposti lähestyttävät ja niiden ilme juuri sellainen kuin olimme etukäteen ajatelleet.”
– Päivikki Paakkanen, Tunne voimavara hankkeen hankekoordinaattori, Miina Sillanpään säätiö
Tekijä: J&Co Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa
Ammattilaisen kädenjälki on laaja kokonaisuus, joka toteutettiin useassa vaiheessa. Verkkohankkeen ensimmäisessä vaiheessa luotiin WordPress-pohjainen sivusto, joka sisälsi kestävästä kehityksestä, kierrättämisestä ja kiertotaloudesta kertovat tieto-osiot ammattilaisille, yrityksille ja oppilaitoksille. Niiden tarkoituksena oli innostaa, opettaa ja osallistaa kohderyhmiä vastuullisuuden osa-alueilla, sekä tarjota koulutusta, joka tässä vaiheessa toteutettiin lähiopetuksena.
Verkkopalvelun toisessa kehitysvaiheessa sivustolla julkaistiin oppilaitoksille suunnattu videokilpailu, jossa tehtävänä oli videon välityksellä kertoa kuinka osallistuja aikoi toteuttaa kestävää kehitystä tulevassa ammatissaan. Videokilpailua varten sivustolle perustettiin oma osio, jossa videokilpailun tausta, säännöt, tuomarit ja kilpailutyöt esiteltiin.
Kolmannessa kehitysvaiheessa Ammattilaisen kädenjälki -sivustolle lisättiin verkkokurssikokonaisuus, joka toteutettiin WordPressin kanssa yhteensopivaksi suunnitellun WooCommerce-verkkokauppasovelluksen ja LearnDash-lisäosan avulla. Kurssit käsittävät kiinteistönhoidon, ruokapalvelun, matkailun ja kaupan alan kestävän kehityksen koulutusta niin opiskelijoille kuin ammattilaisillekin. Kurssit ovat itsenäisesti suoritettavia ja ostettavissa joko yksittäin tai oppilaitoksen tai yrityksen joukkolisensseinä. Kurssien suorituksesta saatavat suoritustodistukset ja etenemisen seuranta tapahtuu automaattisesti lisäosan avulla. Kurssien ohjeistukset ja kielistäminen räätälöitiin lisäosassa Ammattilaisen kädenjäljen tarpeisiin.
Tekijä: J&Co Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Clous on vuonna 2020 perustettu kiinteistöjen myyntipalveluyritys, joka tarjoaa uuden, entistä edullisemman ja turvallisemman tavan käydä asuntokauppaa ilman välikäsiä verkkoalustan kautta. Clousin perustajalla ja toimistusjohtajalla Säde Laurilalla oli selvä visio jolle tarvittiin toteuttaja. JCO otti haasteen vastaan.
Vasta perustettuna yrityksenä Clous tarvitsi teknisen palvelualustan lisäksi yritystunnuksen ja graafisen ilmeen, joten niistä aloitettiin. Yritystunnuksesta haluttiin yksinkertainen, helposti tunnistettava ja toimialaan liittyvä. Yrityksen slogan, “Close your deal with Clous”, inspiroi ottamaan tunnukseen mukaan ajatuksen avaamisesta ja sulkemisesta. Lopputulos oli paitsi yksinkertainen ja tyylikäs, myös helposti pelkistettävissä yhteen tunnistettavaan kirjaimeen ja kuva-aiheeseen, mikä lisää logon sovellettavuutta merkittävästi.
Clousin verkkopalvelun suunnittelu herätti JCO:ssa erityistä innostusta. Clousin liikeidea perustuu uudenlaiseen myyntialustaan, asuntojen verkkokauppaan, jonka avulla kuka tahansa voi itse myydä asuntonsa edullisesti, turvallisesti ja ammattimaisesti. Käytännössä tämä tarkoittaa, että asunto pitää pystyä esittelemään verkossa mahdollisimman kattavasti ja edustavasti ja että siihen liittyvä viestintä ja kaupankäynti on turvattua. Palvelun suunnittelu tarjosi monia haasteita ja kiinnostavia ratkaisumahdollisuuksia, eli juuri sitä mikä saa JCO:laisten sydämet sykkimään kiivaammin.
Verkkoalusta päätettiin toteuttaa WordPressillä, jota täydennettiin WooCommercella toteutetuilla verkkokauppatoiminnallisuuksilla. WooCommerce soveltuu monenlaiseen verkkokauppaan ja oli siksi Clousinkin tarpeisiin sopiva valinta.
Tärkeää sivuston toiminnan kannalta oli myös, että Clous kykenee lataamaan asuntokuvat, luomaan virtuaalisisustuksen ja upottamaan ilmoitukseen asunnon 3D-esittelyn itsenäisesti. Tunnistautumiseen tarvittiin integraatio Telian palveluun ja palvelumaksuprosessi puolestaan integroitiin verkkopankkeihin. Tulevaisuuden kehitysvaihe voi olla myös integraatio suurimpien asunnonvälityssivustojen alustoihin.
Clous.fi on korkeatasoinen asuntojen verkkokauppa, jonka kautta oman asuntonsa voi myydä itsenäisesti ja edullisesti. Palvelun käyttäjän on helppo kirjautua palveluun ja laatia asuntoilmoitus, tehdä kuvausvaraukset ja maksaa palvelumaksu, tai sopia esittelystä ja tehdä tarjous. Asunnot esitellään kattavasti ja korkealaatuisesti, niin että niistä on realistinen kuva esittelyä sovittaessa. Clous hoitaa asuntoon liittyvät asiakirjat kuntoon ja tekee tarvittavat kuva-, sisustus- ja 3D-upotukset. Asunnon myynti etenee verkossa kaikkien osapuolien kannalta sujuvasti ja turvallisesti. JCOn innostus oli siis perusteltua, projekti tarjosi paljon uusia oivalluksia ja lopputuloksesta on helppo olla ylpeä.
Tekijä: J&Co Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €
Palvelun tyyppi: Kampanjasivusto
Baltic Sea Action Group, eli BSAG, on tehnyt yhteistyötä JCO:n kanssa jo vuodesta 2015. BSAG on voittoa tuottamaton säätiö, jonka päämääränä on Itämeren ekologisen tasapainon palauttaminen yhdistämällä siihen liittyvät toimijat, hankkeet ja tieto.
Yksi BSAGin varainkeruutavoista on ollut vuosittainen joulukampanja, jonka kautta yritykset ja yhteisöt voivat suunnata esimerkiksi joulutervehdyksiin tai -lahjoihin budjetoimiaan varoja Itämeren suojeluun tai tukea hanketta muuten. JCO:n tehtävä oli tämänvuotisen kampanjan visuaalisen ilmeen päivittäminen ja teknisen ratkaisun uudistaminen ennen kampanjan alkamista.
Visuaalisen ilmeen päivittämisessä keskeistä oli uudistaa kampanjan ilme, ja toisaalta miettiä voisiko sen helppokäyttöisyyttä ja havainnollisuutta lisätä. Koska hyväntekeväisyys on yrityksen arvoista viestivä markkinointitoimenpide, on tärkeää, että lahjoittajat pääsevät hyödyntämään lahjoituksen mukanaan tuomaa näkyvyyttä.
Havainnollisuutta haluttiin lisätä myös lahjoittamisprosessissa. Niin lahjoittamisessa kuin verkkokaupassakin osto- ja maksuprosessin helppous on hyvin tärkeää. Liian monimutkainen tai liikaa aikaa vievä maksuprosessi saa potentiaalisen lahjoittajan helposti luopumaan lahjoituksestaan.
Etusivun pääkuvasta tehtiin vieritettävä käyttämällä siinä kolmea päällekkäistä kerrosta. Näin kuva-aihe saadaan väistymään lahjoittajien ja lahjoitussummien tieltä sivun alaosaan sitä mukaa kuin osallistujat ja summat kasvavat. Samalla lahjoittajien nimien taustalla oleva taivas pilvineen toistuu uniikisti, eikä samaa taustakuvaa kaavamaisesti monistaen. Etusivulle tuotiin myös helposti löydettävä painike yksityislahjoittajille, jotka voivat siirtyä sen kautta suoraan omalle lahjoitussivulleen.
Lahjoitussummista tehtiin helposti hahmotettavia valmiita tuotteita, joiden siirtäminen ostoskoriin on yksinkertaista ja nopeaa. Samalla valmiiden lahjoitussummien jatkoksi lisättiin vapaavalintainen avustussumma, jonka määrä syötetään suoraan näkymän syöttökenttään. Teknisesti asia ratkaistiin integroimalla lahjoitusprosessi WooCommerce-verkkokaupparatkaisuun, jonka pitkälle hiotut toiminnallisuudet tekivät lahjoitusten hallinnoinnista helppoa. Samalla esimerkiksi päällekkäiset lomaketäytöt saatiin karsittua ja kerran lisätyt tiedot siirtyivät suoraan verkkokaupan maksuprosessin osaksi.
Lahjoittajat saavat etusivun näkyvyyden lisäksi käytettäväkseen sähköisiä joulukortteja, joiden avulla tehdystä lahjoituksesta voi viestiä yhteistyökumppaneille, sekä uutena sosiaaliseen mediaan ladattavia bannereita ja otsakekuvia esimerkiksi instastoryssa tai Twitterissa käytettäviksi.
Käyttäjäkokemukseen ja koko prosessin palvelumuotoiluun kiinnitettiin entistä enemmän huomiota ja niinpä vuoden joululahjakampanjan sivusto ja toiminnallisuudet selkeytyivät merkittävästi. Siitä tuli myös helpommin hallinnoitava. Maksuprosessin integroiminen verkkopankkiin teki lahjoittamisesta selvästi entistä yksinkertaisempaa.
Tekijä: J&Co Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
METSTA, eli Metalliteollisuuden Standardisointiyhdistys ry, vastaa teknologiateollisuuteen kuuluvien kone- ja metallituoteteollisuuden, metallien jalostuksen, talotekniikan sekä energianhallinnan eurooppalaisesta ja kansainvälisestä sekä kansallisesta standardisoinnista.
Metstan tarpeena oli ilmeensä päivittäminen ja verkkopalvelun modernisoiminen. Myös sivuston alusta oli tarpeen uusia, jotta sivustosta tulisi helpommin päivitettävä ja Metstan viestintätarpeita paremmin palveleva.
Sivujen visuaalinen ilme uudistettiin tukemaan tehokasta tiedon organisointia. Tuhannet standardit ja päätökset ovat viidakko, josta viestiminen on aina haaste, ja tähän haasteeseen vastaaminen oli sivustouudistuksen tärkein päämäärä. Päätason osiot saivat väritunnisteet ja kuvamaailma valittiin viemään ajatukset oikealle alalle. Sivuista tehtiin itsestäänselvästi mobiiliystävälliset sekä saavutettavat jo voimaan astuvan Euroopan yhteisön lainsäädännön takia.
“JCO:n kanssa oli helppoa laittaa sivut uuteen uskoon. Saimme yhdessä hyvin vähällä vaivalla hahmoteltua sivuston rakenteen, joka selkeytti omaa viestiämme ja ulkoasuamme sekä toi miellyttävän ja visuaalisesti näyttävän käyttäjäkokemuksen sivuilla vieraileville. Oma näkemyksemmekin sivujen sisällöstä ja ulkoasusta tarkentui osin vasta projektin edetessä, mutta onneksi JCO:lta löytyi aina ratkaisuja toiveidemme toteuttamiseen. Näistä sivuista voimme olla ylpeitä!”
– Mika Vartiainen. Asiantuntija, DI, Metsta
Tekijä: J&Co Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Energia-asiat ovat yleensä ihmisille hankalia ymmärtää, ja sen takia myös sivuston suunnittelussa oli haasteita. Yhdessä asiakkaan kanssa halusimme tehdä sivustosta käyttäjäystävällisen ja helposti ymmärrettävän. Tavoitteena oli esimerkiksi tehdä sähkötyyppien tuotevalinta mahdollisimman helpoksi ja kansankielellä ymmärrettäväksi.
Sivusto on laaja kokonaisuus. Sen lisäksi että loimme yhteensä 78 sivua suomeksi ja ruotsiksi, teimme rakennemuutoksia ja integroimme mukaan 30 lomaketta. Yhdistimme sivustoon myös asiakkaille tarkoitetun onlinepalvelun.
Jännittävän lisämausteen koko projektille toi verkkosivu-uudistuksen ohella nimen ja logon vaihtuminen. Yrityksen ilmeen suunnitteli mainostoimisto Genero Oy.
Raaseporin Energian sivustolla saavutettavuus huomioitiin erityisesti tärkeässä sähköosiossa.
Graafisessa suunnittelussa saavutettavuus huomioitiin johdonmukaisella ulkoasulla. Alasivuilla on toistuva rakenne ja sivusto on muutenkin selkeä ja rauhallinen. Tekstin väriyhdistelmille varmistettiin riittävä kontrastisuhde, jotta kirjaimet erottuvat taustasta. Fonttikoko on tarpeeksi suuri ja valittu fontti on selkeä ja luettava.
Saavutettavuutta parantavat myös otsikoinnin hierarkkisuus (h1, h2 jne.), lomakkeiden toiminnallisuudet ja niiden tuonti sivuston sisään sekä se, että linkit erottuvat selkeästi.
Myös sisällöntuotannossa huomioitiin saavutettavuus. Otsikot kirjoitettiin kuvaileviksi ja tekstit tehtiin selkeiksi niin, että vältetään hankalia termejä ja käytetään yhdenmukaisia nimiä. Kappaleet tehtiin lyhyiksi ja tekstiä muutenkin jaksotettiin helppolukuiseksi.
Teknisessä toteutuksessa saavutettavuus on tärkeässä roolissa. Re.fi-sivustosta tehtiin responsiivinen, siinä on oikein tehty HTML-koodi ja rakenne, oikein koodattu otsikointirakenne sekä selite aina linkeissä, painikkeissa ja kuvissa. Kaikki verkkosivun sisältö on saavutettavissa näppäimistöllä ja se on luettavissa ruudunlukuohjelmalla. Sivuston voi suurentaa aina 200 prosenttiin asti. Ruudunlukuohjelmaa varten koodissa on myös ”aria label”, joka voi kuvailla käyttäjälle erilaisten elementtien eroja esimerkiksi navigaatiossa.
Lopputulos on graafisesti moderni, käyttäjäystävällinen ja helppokäyttöinen verkkosivusto. Yhteistyö asiakkaan kanssa sujui erittäin hyvin, ja teimme töitä tiiviissä yhteistyössä RE:n projektinjohtajan Jonas Hägglundin kanssa. Päämääränä oli yhteinen tavoite: luoda uusi verkkosivusto, joka viestii paikallisuutta ja luonnonläheisyyttä käyttäjäystävällisellä tavalla.
Tekijä: J&Co Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Superoperator on suomalainen laiteriippumaton järjestelmätoimittaja, jonka ratkaisuilla autopesulat voidaan päivittää digitaalisesti toimiviksi palveluiksi. Sen järjestelmiin kuuluvat pesulan ohjauselementit sekä automaattinen ajoneuvon tunnistus rekisterikilpien perusteella. Vahvasti kansainvälistyneen Superoperatorin teknologiaa voidaan soveltaa mihin tahansa autoiluun liittyviin palveluihin eli pysäköintiin, tankkaukseen, lataukseen tai pesuun ja siihen voidaan liittää myös ajanvaraustoiminto.
Kun yhtiön verkkosivut keväällä 2020 uudistettiin, tavoitteena oli selkeyttää ja raikastaa jo olemassa olevan sivuston ilmettä. Superoperator on JCO Digitalille vanha tuttu, ja olemme tehneet yhteistyötä jo monen vuoden ajan.
JCO:n tehtävänä oli sivuston rakenteen suunnittelu asiakkaan käsikirjoituksen pohjalta, sekä tekninen toteutus ja ohjelmointi. Projekti aloitettiin sivuston käyttöliittymäsuunnittelulla, joka toteutettiin Adobe Experience Design ohjelmalla. Tuloksena on ns interaktiivinen ja klikattava rautalankamalli, joka toimii pohjana ulkoasulle ja mahdollistaa teknisen toteutuksen aloittamisen jo ennen kuin leiska on täysin valmis.
Rautalankamallin pohjalta asiakkaan oma graafikko suunnitteli sivuston ulkoasun. Asiakas toimitti myös sivuston sisällöt.
Projektin onnistumisen kannalta oli hyvä, että asiakas tiesi, mitä tahtoi ja oli erittäin tarkka yksityiskohtia myöten. Pikseleitä viilattiin, mutta lopputulos on myös sen näköinen ja laadukas: tyylikäs ja toimiva paketti.
Yhteydenpito oli selkeää, koska niin asiakkaalla kuin meilläkin oli yksi henkilö vastaamassa tiedonkulusta ja koordinoinnista. Yhteistyö projektin aikana sujui erinomaisesti.
Tekijä: J&Co Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Kustannusosakeyhtiö Otavan uusi verkkopalvelu otettiin käyttöön alkusyksystä 2019. Vastasimme WordPress-sivuston teknisestä toteutuksesta. Mainostoimisto Hasan & Partners oli sitä ennen uudistanut Otavan brändi-ilmeen ja Kiskolabs oli suunnitellut sivuston ulkoasun ja käyttöliittymän.
Asiakkaalle oli tärkeää, että sivustoa on helppo päivittää ja sen tiedoista suuri osa tulee julkiseksi automaattisesti. Niinpä esimerkiksi uutiset tulevat nyt suoraan STT:n viestintäpalvelusta, kirjat ja niiden tiedot ilmestyvät sivustolle automaattisesti samalla, kun niitä lisätään Kirjavälityksen tietokantaan, ja kirjojen kansikuvat haetaan automaattisesti Otavan mediapankista. Jokaiselle kirjalle tulee myös automaattisesti Osta kirja -nappi, joka vie asiakkaan Suomalaisen kirjakaupan sivuille.
Iso uusi asia tässä projektissa olivat kirjailijasivut sekä kirjailijoiden ja kirjojen yhteydet toisiinsa. Kirjailijat on nyt helppo löytää, heistä saa nopeasti tietoa ja asiakas pääsee suoraan ostamaan kyseisen kirjailijan tuotantoa. Kun kirjailijan sivulla esitellään selkeästi hänen kirjoittamansa kirja, sen alla näkyy kaikki muu kirjailijan tuotanto. Kun taas yksittäisen kirjan sivun avaa, saa tietoa kirjailijasta.
Sivustolla voi hakea kirjoja ja kirjailijoita monella eri tavalla. Kirjat-sivun haussa voi esimerkiksi valita tietyn kategorian kirjat, vain F-Kustannuksen kustantamat kirjat tai vaikkapa kirjat julkaisuvuodelta 2016. Tai sitten voi yhdistää kriteerit ja suodattaa hakutuloksien järjestystä. Sekä tässä haussa että navigaation suppeammassa haussa sivusto osaa ehdottaa tuloksia jo muutaman kirjaimen perusteella.
Sivustolle rakennettiin kokonaan uusi käsikirjoituspankki. Käsikirjoitukset, jotka aikaisemmin ovat tulleet usein sähköpostilla, voi nyt lähettää lomakkeen kautta ja ne ohjautuvat lähettäjän valinnan mukaan oikealle kustantajalle tai osastolle. Käsikirjoitukset tallentuvat sivustolle ja niitä voi helposti lukea, prosessoida ja hallita sitä kautta.
Uudistuksen yhteydessä tehtiin myös omat etusivut Otavaan kuuluville kustantamoille eli Nemolle, Moreenille ja F-Kustannukselle.
Sivuston rakentaminen on ollut kiinnostavaa mutta myös haasteellista, sillä kyseessä oli laaja kokonaisuus, jonka osat tulevat eri paikoista ja eri tahoilta. Lisäksi sivujen haluttiin toimivan yhtä hyvin kaikilla laitteilla. Haasteet kuitenkin selvitettiin ja työ saatiin ajallaan valmiiksi – ja otava.fi toimii niin kuin pitää.
”Otava.fi-uudistusta oli tekemässä monia tahoja niin talon sisältä kuin ulkopuolisia kumppaneitakin. JCO:n Emilia piti erinomaisesti langat käsissään ja yhteistyö sujui mallikelpoisesti. Näin lopputuloksestakin tuli sellainen, johon me kaikki voimme olla tyytyväisiä.”
Hannele Tavi
Otavan viestintä
Tekijä: J&Co Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Uudistimme sekä kaupungin viralliset raasepori.fi-sivut että matkailijoita palvelevan visitraseborg.com-sivuston uuden visuaalisen identiteetin mukaisiksi.
Tavoitteena oli parantaa sivustojen käytettävyyttä ja rakentaa ne WordPressin alustalle. Oleellista oli suunnitella rakenteeltaan selkeät sivustot, jotka toimivat kaikilla päätelaitteilla ja ovat helposti kaikkien ryhmien saavutettavissa.
Tärkeä asia projekteissa oli käyttäjäkokemuksen parantamisen lisäksi myös sisällönhallinnan helpottaminen, sillä sivustoilla on useita päivittäjiä ja uutta asiaa julkaistaan usein. Julkista palvelua suunniteltaessa keskityimme selkeyden lisäksi saavutettavuuteen.
Tekijä: J&Co Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Kopiosto ry:n tavoitteena oli toteuttaa innostava ja pelillinen materiaali tekijänoikeuksien oppimiseen ja opettamiseen.
Syntyi Kopiraittilan koulu – kaksikielinen, virtuaalinen koulu, jossa on omat luokat jokaiselle ikäryhmälle sekä omat tilat opettajille sisältäen runsaasti erilaista materiaalia opetuksen tueksi, mm. 20 erilaista peliä, muistilistoja, tehtäviä ja paljon muuta. Kopiraittilan koulu on rakennettu WordPressin päälle, jotta sisällönhallinta olisi helppoa.
“Tekijänoikeuskysymyksiä kohtaa nykyään kaikkialla: nuoret käyttävät internetiä ja sosiaalista mediaa, tekevät videoita ja ottavat valokuvia kaiken aikaa. Siksi on tärkeää, että he oppivat kunnioittamaan tekijänoikeuksia jo varhain, ja ovat tietoisia myös omista tekijänoikeuksistaan.
Pelit ja digitalisointi ovat nykyään luonnollinen osa lasten ja nuorten elämää – niiden kautta he oppivat. Halusimme tehdä tekijänoikeusasioista ja koko oppimisprosessista hauskan ja innostavan kokemuksen.
Yhteistyö JCO Digitalin kanssa on ollut valtavan sujuvaa. On ollut upeaa työskennellä näin luovien ja innostuneiden ammattilaisten kanssa!”
– Kirsi Salmela, lisensointipäällikkö, Kopiosto ry
Tekijä: J&Co Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Hanko Data Parks on kunnianhimoinen hanke, jonka tavoitteena on rakentaa Hangon ja Raaseporin alueesta ICT-yhdyskäytävä Euroopan ja Aasian välille tarjoamalla erinomaiset mahdollisuudet datakeskusten perustamiselle. Kun kohderyhmänä ovat suurimmat online-yritykset, on verkkosivuston oltava kohderyhmän kanssa samaa huipputasoa.
Asiakas halusi entistä selkeämmän verkkosivuston, jonka kautta tieto löytyy helposti. Pääpaino oli verkkosivuston rakenteen ja sisällön suunnittelussa siten, että tuotteet ja palvelut ovat hyvin esillä.
“JCO: n ihmiset ovat erittäin ammattitaitoisia ja he tietävät, mitä tekevät. He ovat toimittaneet kaiken, mistä olemme sopineet, ja he ovat tehneet sen ajoissa. He ovat myös olleet erittäin joustavia, kun olemme tarvinneet pienempiä lisätöitä myöhemmin.”
– Agneta Evers, Hanko Data Parks
Tekijä: J&Co Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Nordcenter Golf & Country Club on korkeatasoinen golfkeskus Raaseporissa.
JCO Digitalin tehtävänä oli uudistaa ja raikastaa Nordcenterin digitaalinen ilme. JCO:n vastuulla oli verkkosivuston rakenteen ja käyttöliittymän suunnittelu sekä tekninen toteutus WordPressillä.
“JCO esitteli meille ajatuksensa, ja olimme heti vakuuttuneita. He olivat todella lukeneet meitä kuin avointa kirjaa. Prosessi sujui jatkuvassa vuorovaikutuksessa, mutta oli tärkeää, että saimme keskittyä omaan työhömme, kun JCO toimitti sen, mitä pyysimme. Ja tulokset ovat selvät: JCO:n avulla lukumme osoittavat kasvua sekä myynnin että golfkierrosten osalta.”
– Mats Grönblom, Myynti- ja markkinointijohtaja
Nordcenter Golf & Country Club
Vierityspalkki on blogi kotimaisen web-alan trendeistä, tapahtumista ja toimistoista. Seuraa, niin tiedät ketkä tekevät parhaat verkkopalvelut, web-sovellukset ja verkkokaupat Suomessa.