Artikkelit
Podcast-suositus Javascript-buumista ja Reactin kestävyydestä

WordPress-liikevaihto: Yli 2 miljoonaa / vuosi
WordPressin osuus koko liikevaihdosta: 50–80 %
WordPress-intohimo: ★★★ Erittäin ansioitunut osallistuja yhteisön toimintaan
Verkkokauppakokemus: ★ Muutamia verkkokauppatoteutuksia
Integraatiokokemus: ★★★ Erittäin kokenut integraatioiden tekijä
Samassa liikevaihtoluokassa: Evermade, Geniem
Viimeisin julkaistu referenssiprojekti: VAMK: Energiaa-verkkolehti (4 viikkoa sitten)
Vierityspalkissa kirjoitettua: Tuotteistuksesta innostuneet: Valu Digital Jyväskylästä (2016), WordPress viilettää trendin harjalla Suomessa (2015), Valu vapauttaa kunnille tehdyn WordPress-sivustopohjan avoimena koodina (2017)
Parikymmentä vuotta, 20+ työntekijää, 500+ projektia, huippuluokan kokonaisosaaminen, tukipalveluiden asiakastyytyväisyys 95-100%.
Olemme aktiivinen WP-kehittäjä. Rakennamme verkkopalveluiden lisäksi myös WP-pohjaisia tuotteita viestinnän, sähköisen liiketoiminnan ja toiminnanohjauksen tarpeisiin.
Ota yhteyttä: myynti@valu.fi / 010 423 5403 / www.valu.fi
Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Valu toteutti Vaasan ammattikorkeakoululle (VAMK) verkkolehden. Valu ja VAMK suunnittelivat yhdessä julkaisun konseptin ja ulkoasun Valun kehittämälle Mago-alustalle.
VAMKin henkilökunta tekee verkkolehteen juttuja kuuteen eri aihealueeseen, jotka heijastelevat oppilaitoksen yhteisiä arvoja. Koska VAMK on aidosti kansainvälinen yhteisö, tehdään artikkeleja suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi alasta ja kirjoittajasta riippuen.
Normaalien toiminnallisuuksien lisäksi verkkolehteen toteutettiin kieliversiot sekä URN-generointi. URN-tunnus on standarditunnus, jonka Kansalliskirjasto vaatii digitaalisilta resursseilta, kuten verkkojulkaisuilta. URN-generoinnin avulla asiakas saa tunnuksen automaattisesti.
Verkkolehden tavoitteena on saada Vaasan ammattikorkeakoulun tutkimusta, erikoisosaamista ja yritysyhteistyötä tunnetuksi. Verkkolehti tarjoaakin alustan, missä henkilökunta voi helposti kertoa osaamisestaan, tutkimus-, kehitys- ja innovaatioprojekteistaan, pedagogisista painopisteistä ja yritysyhteistyöstä. Käyttäjäystävälliseltä alustalta juttuja on myös helppo jakaa.
VAMKin markkinointisuunnittelija Eva Sundell on tyytyväinen projektin lopputulokseen: “Sivuston kautta saamme VAMKin roolia yhteiskunnallisena vaikuttajana näkyväksi. Sivusto on lukijaystävällinen ja helppo navigoida. Lopputulos vastaa hyvin odotuksiamme ja positiivisesti yllätti miten kivuttomasti koko toteutus meni. Yhteistyö sujui vaivattomasti ja palvelu oli hyvin ystävällistä. Kaikki luvatut asiat pysyivät hyvin sovitussa aikataulussa”, Sundell toteaa.
Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Järvenpää halusi uudistaa verkkosivustonsa siten, että se ilmentää mahdollisimman hyvin uutta kaupunkistrategiaa ja brändiä. Kattavassa sivustouudistuksessa Valu toteutti sivuston konseptoinnin sekä teknisen toteutuksen. Visuaalisen ilmeen suunnitteli Ohoi Creative Oy.
Sivustouudistus toteutettiin Valun omalla headless WordPress-ratkaisulla, Headupilla. Headupilla voidaan tuottaa ns. headless-sivustoja WordPressin päälle, jossa WordPress voidaan pitää omassa palomuurilla suojatussa ympäristössään.
Headup perustuu React.js:ään, Next.js:ään ja WPGraphQL:ään. Next.js:n hybridimallin ansiosta sivusto voidaan julkaista samasta lähdekoodista joko staattisena sivustona, jossa julkinen osuus ei tarvitse perinteistä palvelinsovellusta lainkaan tai dynaamisena, jossa verkkosivupyynnöt kulkevat Headup-palvelimen kautta WordPressille.
Headup toteuttaa kummassakin mallissa preview-näkymän tekeillä olevasta sisällöstä, mikä on perinteisesti puuttunut useista headless-toteutuksista.
Valun teknologiajohtaja Mikko Virenius kertoo: “Asiakas halusi kaupunkisivustonsa headlessinä ja meiltä löytyi ratkaisu, jolla pystyimme täyttämään asiakkaan toiveet nopeudesta, huippuluokan tietoturvallisuudesta ja kuormituksen kestosta. Yhteistyö sujui mutkattomasti ja olemme ylpeitä Suomen ensimmäisestä Headup-kaupunkisivustosta.”
Haku kattaa myös erillissivustot
Samaan aikaan pääsivuston jarvenpaa.fi kanssa julkaistiin samalla teknisellä alustalla kolme kaupungin erillissivustoa: museot (jarvenpaantaidemuseo.fi), Järvenpään Opisto (jarvenpaanopisto.fi) ja Järvenpään Vesi (jarvenpaanvesi.fi).
Sivustosta haluttiin mahdollisimman käyttäjäystävälliset ja sivustoa rakennettaessa kiinnitettiin erityistä huomiota sisältöjen löydettävyyteen. Sivustolla on käytössä Valu Search -hakutoiminto, joka kattaa hakutulokset myös useammalta erillissivustolta ja Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän verkkosivuilta. Siten kaupunkilaisten ei tarvitse hakiessaan tietää, minkä tahon tarjoamista palveluista on kyse.
Myös sivuston saavutettavuuteen panostettiin. Ennen julkaisua sivustolle tehtiin Valun tekemä loppukäyttäjätestaus sekä ulkopuolisen toteuttajan saavutettavuusauditointi.
Järvenpäämedia osaksi verkkosivustoa
Kaupungin viestintää monipuolistettiin ottamalla uuden sivuston osaksi Järvenpäämedia tarinoineen ja blogeineen. Järvenpäämediassa on uutisten ja tiedotteiden rinnalla tarinoita ja blogeja, joissa esim. esitellään kaupungin työntekijöitä, yrityksiä ja yhdistyksiä sekä järvenpääläistä elämänmenoa. Tarkoituksena on lisätä järvenpääläisen yhteisöllisyyttä ja kaupungin toiminnan avoimuutta.
“Yhteistyö sujui hyvin ja ammattimaisesti. Yhteydenpito oli tiivistä ja viesteihin vastattiin nopeasti.”
Kehittämispäällikkö Pekka Koponen, Järvenpään kaupunki
“Pystymme viestimään uuden sivuston ansiosta entistä eläväisemmin ja monipuolisemmin. Sivut eivät ole enää valtava viidakko, vaan selkeä kokonaisuus.”
Viestintäjohtaja Heli Vastamäki, Järvenpään kaupunki
Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Pohjolan Voima on energiakonserni, joka tuottaa sähköä ja lämpöä asiakkailleen omakustannushintaan. Pohjolan Voiman asiakkaita ovat sen osakkaat, laaja joukko suomalaisia teollisuus- ja energiayrityksiä. Pohjolan Voiman osuus Suomessa tuotetusta sähköstä on lähes 20%.
Pohjolan Voima halusi uudistaa verkkosivunsa kokonaisuudessaan tukemaan päivitettyä konsernistrategiaa viestinnällisesti ja visuaalisesti. Tavoitteena oli moderni, käyttäjäystävällinen, helposti päivitettävä ja someviestintää sekä vuorovaikutusta tukeva verkkosivusto. Tärkeänä kriteerinä olivat myös korkea tekninen tietoturva ja sivuston käytettävyys.
Julkaisujärjestelmä vaihtui
Uudistuksessa aikaisemmin Valun Base-järjestelmän päällä pyörinyt sivusto uudistettiin WordPressille. Sivuston ylläpitäjien käyttöön suunniteltiin kattava sisältöelementtivalikoima, joiden avulla ylläpitäjät voivat rakentaa joustavasti näyttäviä sivukokonaisuuksia säilyttäen yhtenäisen ja ammattimaisen ilmeen.
Viestinnän oikea-aikaisuuden takaamiseksi pörssitiedotteet noudetaan taustajärjestelmästä. Pohjolan Voima ymmärsi toimivan haun merkityksen käyttäjäkokemuksen kannalta ja valitsi siksi hauksi Valu Searchin.
Uudistuksesta selkeät hyödyt
Pohjolan Voimalla on ollut pitkäaikainen yhteistyö verkkosivuissa Valun kanssa. Konsernin viestintäpäällikkö Hannele Kukka kommentoi uudistuksen hyötyjä: “Saimme toivomamme modernin ja helppokäyttöisen sivuston, joka tukee viestinnällisiä tavoitteitamme ja toimii omien viestintäkanaviemme ytimenä. Sivuston käyttäjille etuna on entistä selkeämmät verkkosivumme, jotka toimivat hyvin eri päätelaitteilla. Oli ilo todeta, että sivustomme kokonaisuudistus sujui juuri niin hyvin kuin olimme toivoneet.”
Teknisesti sivustouudistus on täyttänyt kaikki sille asetut tavoitteet ja ensimmäiset palautteet sivustouudistuksen jälkeen osoittavat, että myös sivuston ilmeen modernisoinnissa on onnistuttu.
Pohjolan Voiman viestintäpäällikkö Hannele Kukan kommentit:
“Valun kokemus verkkosivu-uudistuksista näkyi positiivisella tavalla. Projektinhallinta oli erinomaista, ja toteutus sujui luvatussa aikataulussa sekä julkaisu hyvin joustavasti. Myös kysymyksiimme esimerkiksi tietoturvasta vastattiin nopeasti ja kattavasti.”
“Positiivinen kokemus oli myös sivuston visuaalisen ilmeen suunnitteluvaihe, joka lähti heti liikkeelle oikeaan suuntaan ja toiveidemme mukaan.”
Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Hamina toteutti edellisen verkkopalvelu-uudistuksensa Valun kanssa ja hyväksi koettua yhteistyötä haluttiin nyt jatkaa. Uudistuksen kimmokkeena oli toimintaympäristön muutos. Haminan kaupungin vastuulla olleet sote-palvelut siirtyivät vuoden 2019 alusta Kymsoten vastuulle. Tästä johtuen Haminan sivustojen rooli on muuttunut enemmän kaupunkimarkkinointityyppiseksi.
Sivuston sisältö pysyi pitkälti samana, mutta sen rakenne uusittiin täysin. Valu osallistui rakenteen suunnitteluun ja yhdessä asiakkaan kanssa ideoitiin mm. porttisivu. Valu toteutti uudistuksessa myös visuaalisen suunnittelun sekä teknisen toteutuksen.
Näyttävältä porttisivulta kohderyhmien alasivustoille
Hamina halusi erottua positiivisena edelläkävijänä muista kaupungeista selvästi erottuvalla verkkosivustolla. Sivustolle lähdettiinkin hakemaan rohkeasti uutta ilmettä, jolla voitaisiin herättää positiivista huomiota kaupungin asukkaissa, yrittäjissä ja matkailijoissa. Luotettavan ja asiantuntevan mielikuvan lisäksi haluttiin erityisesti matkailijoille ja yrittäjille tuoda raikasta, kaupallista esitystapaa. Tavoitteessa onnistuttiin, sillä Haminan sivusto on informatiivinen, selkeä ja omaleimainen.
Uudistuksessa aikaisempi sivusto jaettiin useaan eri osa-alueisiin keskittyvään alasivustoon. Vanha Hamina.fi -sivusto siirrettiin Asukkaat-sivustoksi ja pääsivusto toimii porttina eri kohderyhmille (yrittäjät, asukkaat, matkailijat, tapahtumakävijät) tarkoitetuille alasivustoille. Tietoa jaetaan eri sivustojen välillä nostotoiminnoilla, jotka mahdollistavat esimerkiksi yhteystietojen päivittämisen yhteen paikkaan ja esittämisen eri sivustoilla.
Valu Searchista apua tiedonhakuun
Sisältörakenteen voimakkaan uudelleenjärjestelyn vuoksi uudelleenohjauksiin kiinnitettiin erityistä huomiota, jotta hakukonenäkyvyys säilyy ja linkit vievät oikeaan paikkaan uudistuksen jälkeenkin.
Uudistuksen yhteydessä palvelutietovarannon integraatio päivitettiin uudempaan versioon ja sivuston käyttäjiä palvellaan entistä paremmin tehokkaan Valu Search -hakupalvelun avulla. Valu Search on osoittautunut jo nyt loistavaksi avuksi kaupunkiorganisaation sisäisessä tiedonhaussa ja esim. chat-asiakaspalvelijat ovat kokeneet sen todella hyödylliseksi. Haun käyttöä pyritään tekemään tutummaksi myös asukkaiden ja matkailijoiden keskuudessa.
“Valun asiakastuki on loistavaa. Vastauksen saa yleensä samana päivänä tai ihan lähiaikoina. Valulla osataan kuunnella asiakasta ja ollaan joustavia.“
“Vaikka jo Googlen kautta kaikki haut tuovatkin Haminaan, niin Valu Search tekee täsmähaun kaupungin kaikille sivuille. Tuota toimintoa kannattaa tiedon etsijän ehdottomasti hyödyntää.”
Minna Nordström, viestintäpäällikkö, Haminan kaupunki
Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Metsähallitus on valtion liikelaitos, joka käyttää, hoitaa ja suojelee hallinnassaan olevaa valtion maa- ja vesiomaisuutta kestävästi. Metsähallituksen tarkoitus on luonnon arvon ja yhteisen varallisuuden vastuullinen kehittäminen yli sukupolvien.
Metsähallituksen sivustouudistuksen kanssa samaan aikaan toteutettiin brändiuudistus. Sivuston konsepti oli tehty jo aiemmin ja Valun tehtäväksi jäi ulkoasun suunnittelu sekä sivuston tekninen toteutus. Verkkosivuston visuaalisella suunnittelulla päästiin vaikuttamaan myös Metsähallituksen koko brändiin.
Sivustouudistuksen tavoitteena oli tuottaa modernit ja sisällöltään sekä ulkoasultaan uuden brändin mukaiset verkkosivut. Toinen tärkeä tavoite oli saada aikaan saavutettava sivusto lain vaatimassa aikataulussa.
Migraatio ja integraatiot helpottavat sisällöntuottajien työtä
Sisällöntuottajien työtä helpotettiin kattavalla sisältömigraatiolla: vanhalta metsa.fi-sivustolta siirrettiin uuteen verkkopalveluun satoja uutisia ja hankkeita. Migraation lisäksi sivuston sisältöä myös uusittiin paljon. Koska sivustoa ylläpidetään neljällä kielellä – suomi, ruotsi, englanti ja pohjoissaame – oli myös käännöstyötä paljon ja uudistusprojekti oli kokonaisuudessaan siksi varsin mittava.
Henkilöhakemisto ja eri puolille sivustoa upotetut yhteystietokortit päivittyvät kätevästi Mimmi-integraation (identiteetinhallintajärjestelmä) avulla. Tiedotteiden osalta päällekkäistä sisällöntuotantoa on vähennetty tiedotejakelujärjestelmä ePressin integraation avulla. Käyttäjien hallintaan toteutettiin AD-integraatio, jonka avulla käyttäjätunnukset saadaan hallittua keskitetysti ja parannettua tietoturvaa.
Löydettävyys ja saavutettavuus korostuivat
Uutishuone ja etusivujen isot kuvalliset nostoelementit ovat uudistuksia, joilla ajankohtaiset asiat saadaan paremmin esille.
Suuren sisältömäärän vuoksi tiedon löydettävyyteen kiinnitettiin erityistä huomiota. Sivuston keskiössä on Valu Search -haku, jonka avulla tulokset löytyvät kätevästi sisältötyypeittäin lajiteltuna.
Ennen julkaisua sivustolle tehtiin ulkoinen saavutettavuusauditointi, jolla varmistettiin, että tavoitteeksi asetettu saavutettavuusdirektiivin täyttyminen toteutuu.
“Metsähallituksessa on tehty viime vuosina paljon töitä vastuullisuuden ja yhdenvertaisuuden eteen, ja sivuston saavutettavuus on meille tärkeä arvo.”
“Lopputulos vastaa odotuksiamme; sivusto on ilmeeltään raikas ja se on saanut käyttäjiltä hyvää palautetta. Projekti kulki eteenpäin jouhevasti ja WordPress alustana on melko helppokäyttöinen ja joustava.”
Satu Sorjonen, verkkoviestintäpäällikkö, Metsähallitus
Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Eläketurvakeskus (ETK) on lakisääteinen työeläketurvan kehittäjä, asiantuntija ja yhteisten palvelujen tuottaja. ETK:n asiantuntemusta hyödyntävät sekä yksityisen että julkisen puolen työeläkelaitokset, sosiaaliturvan ja -vakuutuksen hoitajat ja viranomaiset, päätöksentekijät, tutkimus- ja koulutusinstituutiot, vakuutetut, vakuutuksenottajat ja media.
Eläketurvakeskuksen verkkopalvelu oli tullut teknisiltä ominaisuuksiltaan tiensä päähän ja koko sivusto uudistettiin sekä teknisesti että visuaalisesti. Valu toteutti konseptointityöpajan, jonka jälkeen graafinen suunnittelu tehtiin yhteistyössä ETK:n graafikon ja Valun asiantuntijoiden kanssa. Tekninen toteutus oli kokonaan Valun vastuulla ja Valu huolehti myös järjestelmäkoulutuksesta sekä ylläpito-, tuki- ja jatkokehityspalveluista.
Huomio helppoon jatkokehitykseen
Verkkopalvelu-uudistuksen ensisijaisena tavoitteena oli tehdä sivustolle tekninen kokonaisuudistus sellaisilla tekniikoilla, jotka mahdollistavat helpon jatkokehityksen koko sivuston elinkaaren aikana. Räätälöidyt ratkaisut ja nykyaikainen tekniikka takaavatkin helpon päivitettävyyden ja kustannustehokkaan jatkokehityksen.
Lisäksi tavoitteena oli toteuttaa sivusto huomioiden saavutettavuusvaatimukset sekä myllertää laajaa sisältöä helpommin löydettäväksi ja käytettäväksi. Sivuston käyttäjille merkittävin hyöty lieneekin sisällön parempi löydettävyys, mutta myös hyvän saavutettavuuden takia sitä on kaikkien käyttäjien ylipäätään helpompi ja mukavampi käyttää.
Testattu tietoturva ja suorituskyky
Sisältöjen löydettävyyttä parannettiin Valu Search -hakupalvelun avulla. Asiakas päätyi ottamaan Valu Searchin nähtyään haun demon sekä sen toimivuuden muissa Valun toteutuksissa. Valu Serchissa vakuutti sen yksinkertainen käyttö ja hakutulosten relevanttius. ETK:lle räätälöity Valu Search kohdentaa haut kulloinkin valittuna olevan kielen perusteella ja ryhmittelee tulokset sisältötyypeittäin.
Sivuston suorituskyky ja tietoturva testattiin ulkoisilla auditoinneilla, joilla varmistettiin suorituskyky kävijäpiikeissä ja teknisen ympäristön turvallisuus.
Yhteistyöstä Valun kanssa ETK:n projektipäällikkö Mika Malinen toteaa näin: – Yhteistyö sujui hyvin, ammattimaisesti, mutta silti rennolla otteella. Alun tapaamisten jälkeen yhteydenpito koko projektin ajan hoidettiin sähköisten kanavien kautta, ja säännölliset tilannepalaverit auttoivat pysymään kartalla, missä milloinkin mennään. Projektipäällikön osaaminen ja teknisten ratkaisujen monipuolinen tuntemus sujuvoitti työn tekemistä.
Sitaatit:
“Merkittävimmät hyödyt meille sisällöntuottajina näkyvät helppona päivitettävyytenä ja ylläpitäjinä kustannustehokkaana jatkokehityksenä.”
“Aikataulut ja budjetit pysyivät suunnitelluissa, ja valmis sivusto on saanut positiivista palautetta. Näin sivuston valmistuttua ja sitä jo jonkin aikaa käyttäneenä voin sanoa, että se on jopa parempi kuin odotimmekaan.”
Mika Malinen, projektipäällikkö, Eläketurvakeskus
Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Seinäjoki on Etelä-Pohjanmaan maakunnan keskus ja yksi Suomen voimakkaimmin kasvavista kaupunkikeskuksista. Seinäjoen sivustouudistuksen tavoitteena oli saada kaupunkilaisten käyttöön visuaalisesti hyvännäköiset ja helppokäyttöiset verkkosivut. Seinäjoki toteutti konseptoinnin jo aiemmin ja sen pohjalta lähdettiin pohtimaan tarkempia tarpeita. Valu toteutti sivustouudistuksessa konseptoinnin tarkennuksen, visuaalisen suunnittelun sekä teknisen toteutuksen.
Seinäjoen sivustoa lähdettiin rakentamaan organisaatioajattelun sijaan käyttäjälähtöisesti ja suunnittelun keskiössä oli koko ajan sivuston tärkein kohderyhmä eli kaupungin asukkaat. Päänavigaatiossa on tuotu selkeästi esiin kaupunkilaisten kannalta tärkeät kaupungin toiminnot, kuten asuminen ja ympäristö, kasvatus ja opetus jne. Kohderyhmän heterogeenisyys on huomioitu kohderyhmänavigaatiossa, jossa ryhmiksi on valittu lapsiperheet, nuoret, ikäihmiset, vammaiset, yrittäjät ja matkailijat. Kullekin kohderyhmälle on valittu heitä puhuttelevaa ja heille tärkeää sisältöä.
Tiedon löydettävyyteen panostettu
Käyttäjäystävällisyyteen on pyritty navigaation lisäksi sillä, että käyttökokemuksen perusratkaisut pidetään hyvin selkeinä ja yksinkertaisina. Uudistuneelta sivustolta käyttäjä löytää etsimänsä tiedon paremmin kuin ennen. Tiedon löydettävyyttä paransi myös Valu Search -hakupalvelu, joka auttaa esittämään hakutulokset nopeasti, selkeästi ja järkevässä järjestyksessä.
Lukuisat integraatiot
Sivustolle toteutettiin useita erilaisia integraatiota, joilla helpotetaan sisällönsyöttäjien työtä ja saadaan tieto mahdollisimman ajantasaisesti kaupunkilaisten käyttöön. Ylläpitoa ja käyttäjätunnusten hallintaa helpottamaan toteutettiin AD-integraatio kahta eri identiteettipalvelinta vasten. Yhteystietojen ajantasaisuus varmistettiin Elisan Mobiilivaihde –ratkaisun integraatiolla, jonka avulla halutut yhteystiedot päivittyvät kerran vuorokaudessa kaikkialle, jonne niitä on sivustolla nostettu.
PTV-integraation avulla palvelutietovarantoon syötettyjen palveluiden ja asiointikanavien tietoja voidaan hyödyntää luontevana osana sivuston muuta sisältöä. Seinäjoen karttapalvelua (kartat.seinajoki.fi) hyödynnetään palvelutietovarannosta tuotujen palvelupaikkojen sijainnin näyttämisessä. Lisäksi kartoille toteutettiin helppo upotusmahdollisuus pelkän url-osoitteen perusteella. Tapahtumat tuodaan sivustolle Etelä-Pohjanmaan alueellisesta tapahtumakalenterista, työpaikat Kuntarekrystä ja kuulutukset, esityslistat ja pöytäkirjat KTweb-palvelusta.
“Sisällöntuottajan näkökulmasta verkkosivuja on nyt nopea ja mukava tehdä. Uskoisin, että toimiva sivusto motivoi tekemään hyviä sisältöjä.”
Krista Rintala, viestintäpäällikkö, Seinäjoen kaupunki
Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Kemin kaupungin syksyllä 2018 uusitun brändin myötä tuli ajankohtaiseksi uusia myös kaupungin verkkosivut. Valun toimittamaan verkkopalvelu-uudistuksen kuuluivat konseptointi, visuaalinen suunnittelu ja tekninen toteutus.
Sivustollaan Kemin kaupunki haluaa korostaa sujuvaa arkea, käytännöllisyyttä ja kansalaisen palvelemista organisaatiolähtöisyyden sijaan. Sivustolla pyritään välittämään mielikuvaa aktiivisesta, vastuullisesti vihreästä ja kehittyvästä kaupungista. Sivustolla haluttiin välttää kuvapankkikuvia ja tuoda esille tuoreesti kaupunkia ja sen ihmisiä. Paikallisen valokuvaajan Nina Suden sivustoa varten ottamat valokuvat tuovatkin raikkaasti ja lämpimästi esille kaupunkilaisia ja kaupungin työntekijöitä.
Aiemmalla sivustolla oli hyvin paljon päivittäjiä ja yhtenäiset linjaukset puuttuivat. Osittain siitä johtuen sivusto oli sekava. Uudistuksen myötä sivuston päivittäjien määrä putosi kymmenesosaan aiemmasta. Näin sisältö saadaan jatkossakin pysymään yhtenäisenä. Päivittämistä helpottaa se, että sivustolla on selkeä rakenne ja kaikella on oma paikkansa.
Rakenteellinen selkeys auttaa päivittäjien lisäksi myös sivuston käyttäjiä. Navigointi raikkailla sivuilla on helppoa. Kattava sivustokokonaisuus sisältää palveluita esittelevien sisältösivujen ja ajankohtaissisältöjen lisäksi tapahtumakalenterin, yhteystietohakemiston sekä kriisiviestintätoiminnot. Kuulutukset tuodaan Dynasty-järjestelmästä ja Meri-Lapin uutiset ViidakkoMonitor-palvelusta RSS-syötteenä. Myös Kemin Energian ja Veden häiriötiedotteet tulevat syötteenä.
Toimiva haku on tärkeä sivuston käyttökokemusta parantava tekijä. Kemin sivustolla tiedon löydettävyyteen on panostettu Valu Search -hakupalvelun avulla. Se on asiakkaan mielestä osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi ja muutoinkin uudistuksen lopputulos vastaa odotuksia.
Sivujen julkaisu osui koronan aiheuttamaan poikkeustilaan. Uusista sivuista oli heti hyötyä, koska korona-infosivu saatiin näyttävästi ja selkeästi esille. Sivustosta ovat valmistumassa myös englannin-, ruotsin- ja kiinankieliset versiot.
“Erityisen myönteisesti yllättivät Valun visuaaliset suunnittelijat. Upein oivallus olivat aaltomaiset yläkuvat, joiden muotokieli lähtee Kemin kaupungin silhuettilogosta. Nopeasti ottivat kiinni siitä, mitä kaipasimme ja halusimme.”
“Valu Search kannatti ostaa. Kategorioiva tehohaku toimii hienosti. Toimiva haku on todella tärkeä.”
Teija Laurinolli, viestintäsuunnittelija, Kemin kaupunki
Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Visit Lakeus Oy on yritys, jonka tehtävä on lisätä Etelä-Pohjanmaan tunnettuutta matkailualueena. Alueen matkailun kehittämiseksi haluttiin luoda sivusto, joka palvelisi mahdollisimman hyvin sekä matkailijoita että alueen matkailualan yrittäjiä. Valu toteutti sivuston konseptoinnin, visuaalisen suunnittelun sekä teknisen toteutuksen. Osana konseptointia mietittiin myös koko Visit Lakeuden brändi.
Sivuston tavoitteena on tarjota paikallisille yrityksille kanava markkinoida itseään. Yrityksille on tarjolla eritasoisia kohdekortteja ja palvelut on luokiteltu selkeiden kategorioiden alle. Sivuston käyttäminen on matkailijalle helppoa, sillä Visitlakeus-sivuston keskiössä on palvelu-, kohde- ja aktiviteettihaku, jossa kohteita voi suodattaa kauden, tyypin ja kunnan mukaan.
Valu osallistui aktiivisesti sivuston kehittämiseen ja uusien ominaisuuksien ideointiin, esim. Mun juttu on Valun ideoima ominaisuus. Sivustolla vieraileva voi etsiä palveluita, aktiviteetteja ja kohteita sekä tehdä samalla matkasuunnitelman klikkaamalla kohdekortissa olevaa sydäntä, jolloin kohde siirtyy Mun Juttuun. Mun Jutun matkasuunnitelman voi tämän jälkeen tulostaa tai lähettää sähköpostiin.
Uusi sivusto on vaikuttanut alueen liiketoimintaan positiivisesti, sillä yrittäjän palvelut ovat paremmin ja helpommin saavutettavissa ja pientenkin yritysten näkyvyys on lisääntynyt. Sivusto on saanut myös käyttäjiltä runsaasti positiivista palautetta. Selkeä visuaalinen ilme ja sivuston raikkaus ovat viehättäneet käyttäjiä ja myös sivuston helppokäyttöisyyttä on kehuttu.
“Valu kuunteli meidän lukuisia ja vaihtelevia toiveitamme huolella ja jalosti ideamme konkreettisiksi verkkosivuiksi. Asiakaspalvelu ja tuki on toiminut äärimmäisen nopeasti ja olemme saaneet vastaukset lähes joka kerta välittömästi.”
Marjo-Riitta Kaakinen ja Jesse Mäenpää, Visit Lakeus Oy
Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Kirkko ja koti on Suomen toiseksi vanhin seurakuntalehti, joka ilmestyy 11 kertaa vuodessa ja jaetaan ilmaiseksi jokaiseen talouteen Kuopion ja Siilinjärven seurakuntien alueella. Lehti on luettavana myös verkossa heti ilmestymispäivästä lähtien.
Verkkolehden uudistuksessa lehti siirrettiin Valun kehittämälle Mago-verkkolehtialustalle. Aiemmasta järjestelmästä toteutettiin kattava sisältömigraatio uuteen järjestelmään. Artikkeleiden ja näköislehtien automaattisella tuonnilla säästettiin merkittävä määrä sisällöntuottajien aikaa. Sivustolle toteutettiin jatkuvan julkaisun verkkolehden lisäksi näköislehtiarkisto, josta voi selata näköislehtiä vuodesta 2010 asti tähän päivään.
Valu suunnitteli verkkolehden uuden ulkoasun. Asiakkaan mukaan uudistus on onnistunut tavoitteiden mukaisesti. Uusi ulkoasu on raikas ja siinä huomioidaan printtilehden lukijoita nuorempi lukijakunta. Avainsanat, lukusuositukset ja luetuimpien juttujen listaus toimivat kuten oli toivottu. Myös vanhemmat verkkolehden jutut nousevat nyt entistä enemmän näkyviin ja somejaot ovat toimivia.
“Yhteistyö Valun kanssa sujui hyvin ja aikataulu pysyi hyvin sovitussa. Saimme hyvin vastauksia ja tukea kaikkiin ongelmiimme. Suosittelemme Valua yhteistyökumppanina!”
Minna Siikaniva, viestintäpäällikkö, Kuopion ev.lut. seurakuntien viestintä
Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Kangasniemi on Etelä-Savossa sijaitseva, n. 5 400 asukkaan vireä maaseutukunta. Kunnan verkkosivu-uudistuksessa haluttiin parantaa sivuston käytettävyyttä ja helpottaa tiedon löytämistä sekä päivittää sivuston ulkoasu tämän päivän trendien mukaiseksi. Valu toteutti uudistuksen kokonaispaketin eli konseptoinnin, visuaalisen suunnittelun ja teknisen toteutuksen. Konseptoinnissa suurena apuna oli kunnan puolelta projektin yhteyshenkilönä toimineen Päivi Paappasen tekemä opinnäytetyö Kangasniemen kunnan verkkopalvelun kehittämisestä.
Tiedon löytymistä helpottava sisältörakenne sekä tehokas hakupalvelu
Verkkopalvelun keskeisin kohdeyleisö ovat paikalliset asukkaat ja yritykset sekä matkailijat, jotka etsivät tietoa alueen tarjoamista palveluista. Sivuston sisältörakenne on asiakaslähtöinen, niin että etsitty tieto löytyy helposti ja se on ymmärrettävää. Etusivulta löytyy kohderyhmälinkit lapsiperheille, uusille kuntalaisille, kuntaan muuttamista suunnitteleville, vapaa-ajan asukkaille, matkailijoille ja yrittäjille. Myös ajankohtaiset tapahtumat ja yhteystiedot on nostettu selkeästi esille. Tiedon löytymistä on helpotettu tehokkaan ja nopean Valu Search -hakupalvelun avulla.
Teknisesti onnistunut ja sujuva projekti
Asiakas oli lopputulokseen erittäin tyytyväinen ja saadun käyttäjäpalautteen mukaankin sivuston uudistaminen on onnistunut. Ylläpitäjille julkaisutyökalu on helppokäyttöinen ja koko verkkopalvelu on teknisesti vakaa ja toimiva. Uudistus on myös onnistuttu toteuttamaan Kangasniemen brändiä esille tuovalla tavalla. Asiakas koki yhteistyön Valun kanssa sujuneen alusta alkaen vaivattomasti. Valu aikataulutti projektin asiakkaan toivomusten mukaan ja toivotut lisätyöt on toteutettu nopealla aikataululla.
“Projektin jälkeen tukipalvelu on toiminut erittäin hyvin. Tukipyynnöstä tulee välitön kuittaus ja vastauksenkin saa pikaisesti. Olemme iloisia, että valitsimme Valun sivustomme toteuttajaksi.”
verkkosivutyöryhmä, Kangasniemen kunta
Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Sanomalehtien Liitto on sanoma- ja kaupunkilehtijulkaisijoiden toimialajärjestö. Liiton sivuston uudistaminen tuli ajankohtaiseksi aiemman julkaisujärjestelmän teknisen tuen loppuessa. Samalla haluttiin freesata palvelun visuaalista ilmettä sekä parantaa sivuston toiminnallisuuksia. Valu toteutti sivuston konseptoinnin, visuaalisen suunnittelun sekä teknisen toteutuksen. Uudistukseen kuului myös liiton jäsenille tarkoitetun extranetin toteutus.
Uudistuksella tavoiteltiin selkeyttä ja helppokäyttöisyyttä, niin asiakkaan kuin ylläpidonkin näkökulmasta. Sivuston käyttäjät löytävätkin uudistuksen myötä runsaasta sisällöstä tarvitsemansa aiempaa paremmin, kun sisältöjä voi nostaa monipuolisemmin esiin sivuston eri osissa. Uudistuksen myötä sivuista saatiin myös hyvännäköiset sekä responsiiviset.
Integraatio vapauttaa resursseja ylläpidosta
Asiakas oli tyytyväinen sivuston toiminnallisuuteen, josta tärkeimpänä koettiin integraatio Kehätiedon Auvo-jäsenrekisteriin. Integraatio mahdollistaa tietojen pitämisen yhdessä paikassa eli asiakastiedot ylläpidetään vain Auvossa. Lisäksi sivustolla olevat tapahtumatiedot ja lehtihakemisto muodostuvat integraation kautta. Tämä säästää resursseja sekä mahdollistaa kohdistetun markkinoinnin ja muun viestinnän. Lisäksi integraation avulla toteutettiin sivuston käytetyin osuus eli Sanomalehtihaku – aiemminkin hyvin toiminut haku viilattiin vielä vähän paremmaksi.
Sivustolla olevan jäsenextranetin käyttäjähallinta on integroitu jäsenrekisteriin REST-rajapinnan avulla, mikä säästää ylläpitäjät päällekkäiseltä käyttäjätietojen hallinnalta. Käyttäjähallintaintegraatio on kaksisuuntainen ja esimerkiksi salasanan vaihto tapahtuu verkkosivuston kautta ja välittyy jäsenrekisteriin.
Valu luotettava ja nopea kumppani
Asiakas koki yhteistyön Valun kanssa erittäin hyväksi. Erityisesti asiakasta ilahdutti budjetin pitävyys ja onnistunut aikataulutus, jossa huomioitiin asiakkaan kiireiset ajat sekä lomat. Kiitosta sai myös Valun palvelunopeus mahdollisissa ongelmatilanteissa sekä matkan varrella ilmenneiden lisätoiveiden toteuttamisessa.
“Aiempaan verrattuna sivuston ylläpidossa säästetään aikaa ja hermoja, mikä on lisännyt työtyytyväisyyttä. Olemme erittäin tyytyväisiä Valuun, joustava ja onnistunut valinta kumppaniksi. Ja hyvä yhteistyö jatkuu sekä tämän sivuston kehittämisessä että toisen sivustomme uudistamisessa.”
Elina Kuismin, viestinnän suunnittelija, Sanomalehtien liitto
Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Pohjoismaiden ympäristörahoitusyhtiö NEFCO (The Nordic Environment Finance Corporation) on kansainvälinen rahoituslaitos, joka on erikoistunut ympäristön suojeluun ja ilmastonmuutoksen torjuntaan liittyvien hankkeiden rahoitukseen. NEFCOn rahoittamia projekteja toteutetaan maailmanlaajuisesti mutta erityisesti Pohjoismaiden lähialueilla Itä-Euroopassa. NEFCOn pääkonttori sijaitsee Helsingissä.
Mallikasta projektinhallintaa
Valu toteutti NEFCOlle sivustouudistuksen kokonaispaketin, johon kuului konseptointi, ulkoasu sekä tekninen toteutus. Projekti laajeni melko paljon asiakkaan alkuperäisestä, myyntivaiheen suunnitelmasta. NEFCOn viestintäpäällikkö Josefin Hoviniemi kiitteli Valun toimivaa projektinhallintaa ja asiantuntevaa projektipäällikköä, joiden avulla projekti saatiin mallikkaasti käyntiin alun työteliään määrittelyvaiheen jälkeen.
Hakemistot auttavat tiedon löytymisessä
Uudistuksen tavoitteina oli teknisen toimivuuden takaaminen, käyttökokemuksen parantuminen sekä tietojen löytymisen helpottuminen. Projektissa toteutettiin kattavasti erilaisia hakemistoja, kuten case-hakemisto ja yhteystietohakemisto. Kohderyhmäajattelun mukanaan tuomasta käyttökokemuksen parantumisesta sekä sivuston toimivuudesta myös mobiililaitteilla on saatu positiivista palautetta. Sivusto on ollut myös teknisesti toimiva, joten kaikki alkuvaiheen tavoitteet saavutettiin hienosti. NEFCOlla oltiin tyytyväisiä myös sivuston helppoon päivitettävyyteen ja freesiin yleisilmeeseen.
Yhteistyö jatkuu
NEFCOn viestintäpäällikkö Josefin Hoviniemen mukaan he saivat erittäin hyvän alustan, joka tarjoaa mahdollisuuksia myös kehittämiseen. Sivuston julkaisun jälkeen onkin toteutettu jo yksi erillissivusto ja useampia kehitystöitä.
“Valu innovoi projektin aikana useita hyviä ratkaisuja, joilla saimme sivuille hienoja toiminnallisuuksia”.
Josefin Hoviniemi, viestintäpäällikkö, NEFCO
Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Sivakka on oululainen vuokra-asuntoja tarjoava konserni, jonka sivustouudistuksessa Valu huolehti teknisestä toteutuksesta, konseptoinnin ja visualisoinnin tullessa muualta.
Sivakan sivuston oleellisimpia ominaisuuksia on vapautuvien asuntojen haku. Uudistuksessa haluttiin tehdä asuntojen hausta käyttäjälle mahdollisimman helppokäyttöinen ja nopea. Asuntoja voi hakea kaupunginosan, rakennustyypin, huoneluvun, lisäominaisuuksien ja vuokran määrän perusteella ja tulokset päivittyvät sivustolle saman tien. Sivustolla tarjolla olevan tietomäärän lisäämisellä ja selkeämmällä esillä ololla pyrittiin vähentämään käyttäjien puhelimitse tai sähköpostitse tapahtuvia yhteydenottoja.
“Tärkein tavoite oli tarjota asiakkaillemme aikaisempaa paremmin toimiva moderni sivusto, jossa huomioidaan erityisesti sivustojen toimivuus mobiililaitteella. Tärkeää oli myös luoda sivuille navigaatio, jonka avulla asiakkaat löytävät helposti tarvitsemansa tiedon. Nämä tavoitteet täyttyivät”, toteaa Sivakan markkinointisuunnittelija
Marko Kaakkuriniemi.
Integraatioilla ajantasainen tieto ja helpompi ylläpito
Projektissa toteutettiin integraatiot kiinteistöhallinnan toiminnanohjausjärjestelmä Visma Tampuuriin vapautuvien asuntojen ja taloyhtiöiden perustietojen osalta. Integraatioiden ansiosta loppukäyttäjä saa nopeasti tiedon vapaista ja vapautuvista asunnoista ja ylläpitäjän päivittäinen työ helpottuu, kun asuntojen perustiedot päivitetään WordPressiin joka yö. Edistynyt taustajonotekniikka mahdollistaa suurten tietomäärien tuomisen kuormittamatta sivustoa liiaksi. Sivuston siirtäminen uudelle julkaisualustalle toi suurta helpotusta sivuston ylläpitämiseen.
Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Kahdelle liiketoiminta-alueelle brändiensä mukaiset sivustot
Mtech Digital Solutions on digitaalisten palveluiden ja liiketoiminnan kehittämiseen keskittynyt teknologiatoimittaja, jolla on pitkäaikainen kokemus maatalousalan jalostus- ja neuvontaorganisaatioiden sekä maanviljelijöiden verkkopalvelujen ja ICT-ratkaisujen toimittajana.
Valu toteutti Mtechille uudistuksen, johon kuului sivuston konseptointi, visuaalinen suunnittelu sekä tekninen toteutus. Uudistuksen tärkein tavoite oli luoda selkeä sivustokokonaisuus, joka auttaa Mtechiä palvelemaan paremmin sen pääkohderyhmiä viljelijäasiakkaita ja yritysasiakkaita.
Merkittävän osan Mtechin liiketoiminnasta muodostaville maatalousohjelmistoille nähtiin parhaaksi luoda oma Minun Maatilani -brändinsä ja sille omistettu sivusto. Molemmista sivustoista haluttiin visuaalisesti selkeät ja vahvat, helposti ylläpidettävät sekä teknisesti ajantasaiset.
Integraatio helpottaa sekä käyttäjää että ylläpitäjää
Projektissa toteutettiin OpenID Connect -kertakirjautuminen asiakkaan omaan keskitettyyn käyttäjähallintaan. Kirjautunut käyttäjä voi integraation avulla nähdä sivustolla räätälöityä sisältöä ja käyttää kaikkia saman identiteettipalvelun piirissä olevia palveluita yhdellä kirjautumisella, jolloin käyttäjäkokemus eri palveluiden välillä on saumaton. Asiakastietoja voidaan ylläpitää yhdessä paikassa, mikä säästää vuosittain runsaasti ylläpitäjien aikaa.
Joustava yhteistyö ja onnistunut lopputulos
Mtech oli erittäin tyytyväinen tavoitteiden toteutumiseen ja projektin kulkuun. Markkinointisuunnittelija Emilia Aikion mukaan uusilla sivustoilla asiakkaat löytävät heille tarkoitetut palvelut ja muut materiaalit helpommin kuin aiemmin. Mtech on nyt potentiaalisempi yhteistyökumppani myös yritysasiakkaille, kun tämä puoli palveluista on tuotu selkeästi esiin. Uudet sivustot rakentuvat helposti siirreltävistä ja muokattavista blokeista, joten sivustojen päivitys ja muokkaus on helpottunut huomattavasti aiemmasta.
“Olemme erittäin tyytyväisiä projektin lopputulokseen ja pysyimme aikataulussa. Valu on teknisesti erittäin ammattitaitoinen ja on hoitanut projektin hyvin asiakaslähtöisesti. Projektipäällikkömme on myös ollut todella ystävällinen ja ammattitaitoinen ja auttanut meitä löytämään toimivat ratkaisut sekä tarvittaessa tuonut myös täysin uusia näkemyksiä pöydälle pitkin projektia. Toteutus on laadukas ja voimme luottaa koodin laatuun”, toteaa Mtechin markkinointipäällikkö Pirkko Soini.
“Odotimme saavamme teknisesti, visuaalisesti ja viestinnällisesti laadukkaat sivustot ja ne saimme.”
Emilia Aikio, markkinointisuunnittelija, Mtech
“Valu on teknisesti vahva ja asiakaslähtöinen.”
Pirkko Soini, markkinointipäällikkö, Mtech
Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Sivusto sijoittajaviestinnän tarpeisiin
Kojamo on asuntosijoitusyhtiö, joka tarjoaa Lumo-brändin alla kaupallisia vuokra-asuntopalveluja seitsemässä kasvukeskuksessa eri puolilla Suomea.
Kojamon listautuessa pörssiin kesäkuussa 2018 tuli ajankohtaiseksi tarkastella konsernisivuston sisältöjä ja toiminnallisuuksia niin, että ne vastaisivat parhaalla mahdollisella tavalla sijoittajaviestinnän tarpeisiin. Uudistuksen tavoitteena oli antaa Kojamosta entistä houkuttelevampi kuva pörssisijoituskohteena sekä kirkastaa Kojamon työnantajamielikuvaa. Sivustolla haluttiiin myös tuoda näkyvämmin esille Lumo-vuokra-asumisen brändi ja liiketoiminta ja viestiä selkeästi ajankohtaisista asioista, erityisesti tärkeimmät kohderyhmät huomioiden.
Kojamon verkkopäällikkö Eveliina Heinosen mukaan uusi sivusto on auttanut ko. tavoitteiden toteuttamisessa ja toimii hyvin sijoittajaviestinnän kanavana. Uuden sivuston myötä myös tietoturva saatiin pörssiyhtiön tiukkoja vaatimuksia vastaavalle tasolle. Parantunut tietoturva todennettiin myös ulkopuolisen auditoijan toimesta.
“Meille tärkeitä asioita olivat sivuston teknisten ratkaisujen ylläpidettävyys, tietoturvallisuus sekä kumppanin sitoutuneisuus ylläpitoon ja jatkokehitykseen, ja näissä Valu on vakuuttanut meitä erityisesti. Odotamme innolla tulevaa jatkokehitystä ja yhteistä tekemistä”, kommentoi Eveliina Heinonen.
Integraatio pörssitiedotepalveluun
Projektissa toteutettiin reaaliaikainen integraatio Cision-pörssitiedotepalveluun. Integraatio käyttää webhookkeja ja tiedotepalvelussa julkaistava tiedote julkaistaan yhtä aikaa verkkosivustolla. Integraatio on monikielinen eli samasta tiedotteesta julkaistaan suomenkielinen ja englanninkielinen versio. Lisäksi sivustolla on toisen suunnan integraatio tiedotteiden tilauspalveluun. “Sivuston uudet toiminnallisuudet, kuten integraatio tiedotejulkaisujärjestelmään, auttavat meitä yritysviestinnän päivittäisessä tekemisessä”, toteaa Eveliina Heinonen.
Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
OSAOn verkkopalvelu-uudistus toteutettiin yhteistyössä Luovan Työmaan kanssa, Valun vastatessa teknisestä toteutuksesta. Tavoitteena uudistuksessa oli tehdä sisällöstä helposti löydettävä eri kohderyhmille. Koulutuspalveluiden osuuteen haluttiin panostaa tekemällä siitä selkeä, myyvä ja informatiivinen. Tavoitteena oli myös sivuston visuaalisen ilmeen uudistus ja ylläpidon helpottaminen. Asiakas totesi tavoitteet kaikilta osin saavutetuiksi.
Toimintaa tehostavat integraatiot ja edistyksellinen haku
Valulla projektista vastanneen Henri Pylvään mukaan verkkosivuston rohkeat visuaaliset elementit tekivät projektin teknisestä toteutuksesta mielenkiintoisen. Omat haasteensa toivat myös sivuilla olevat integraatiot useaan eri järjestelmään, esimerkiksi Wilmaan, Opintopolkuun ja TE-koulutuksiin. Näiden integraatioiden ansiosta ajantasainen koulutustarjonta saadaan esitettyä sivustolla ilman sisällönsyöttäjän toimenpiteitä.
Myös yhteystietojen integrointi MS AD:sta säästää reilusti sisällönsyöttäjien aikaa ja tarjoaa käyttäjille aina ajantasaiset yhteystiedot. Erityistä ylpeyttä koettiin Valun kehittämän hakutoiminnon onnistuneesta jatkojalostuksesta. Valu Searchin kaltainen hakutoiminto oli asiakkaalla uuden sivuston vaatimuksena. “Haku on edistyksellinen. Tutustuimme Valun tekemään hakutoimintoon selvittäessämme muita hyviä oppilaitossivustoja projektin alkuvaiheessa. Emme tässä vaiheessa vielä tienneet sen olevan Valun tuote”, toteaa OSAOn viestintäpäällikkö Marsa Jurvakainen.
Ennakoiva ja huolehtiva projektijohto
OSAO oli tyytyväinen projektin jämäkkään etenemiseen ja aikataulussa pysymiseen. Kaikkien projektin osapuolten käytössä ollut projektinhallintatyökalu takasi viestinnän toimivuuden. “Valu reagoi nopeasti ja vastasi viesteihin. Valu oli asiakkaan edellä ja huolehti asioista, joita me asiakkaana emme osanneet ajatella”, kommentoi Marsa Jurvakainen.
“Sivusto on saavutettava, moderni ja kuvastaa uudistunutta toimintaamme. Verkkopalvelumme on markkinoinnin sydän. Paras digiprojekti, jossa olemme olleet mukana.”
Viestintäpäällikkö Marsa Jurvakainen, OSAO
Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Valu toteutti Kouvolan kaupungille verkkopalvelun uudistuksen, johon kuului visuaalinen suunnittelu, tekninen toteutus ja aiemmin tehdyn konseptin tarkennus. Lisäksi Valu piti sisällöntuotannon sparrauksen sivuston ylläpitäjille ja järjesti betavaiheessa kävijätutkimuksen ja testaustapahtuman.
Monipuolinen yhteistyö Valun ja asiakkaan välillä herätti tyytyväisyyttä projektin molemmissa osapuolissa ja tarjosi asiakkaalle vahvan pohjan jatkaa uuden sivuston sisällöntuotantoa ja ylläpitoa.
Aidot käyttäjät testaajina
Uuden sivuston betavaiheessa järjestettiin kävijäkysely ja testaustilaisuus, jossa noin 20 kouvolalaista pääsi käytännössä kokeilemaan ja arvioimaan sivustoa. Tavoitteena oli arvioida konseptin määrittelyvaiheessa asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Kyselyn ja testauksen tulosten mukaan tässä onnistuttiin: uusi sivusto sai kiitosta etenkin selkeästä rakenteesta ja raikkaasta kuvamaailmasta. Testaukseen osallistui eri ikäisiä ja eri elämäntilanteissa olevia ihmisiä, joten tietoa saatiin monipuolisesti useilta käyttäjäryhmiltä.
Joustava toteutus
Kouvolan uudella sivustolla hyödynnettiin integraatioita muihin järjestelmiin. Yhteystietohakemistoon tiedot haetaan Fonecta Totaali- järjestelmästä kerran vuorokaudessa. Tapahtumakalenteriin toteutettiin integraatio kymeenlaakso.nyt seutukalenteriin. Tapahtumakalenterin tiedot luetaan säännöllisesti eräajona WordPressiin, jotta tiedot saadaan julkaisujärjestelmän haun piiriin ja suodatettavaksi sivustolla. Myös monipuolinen karttapalvelu ja ennakoiva hakutoiminto tukevat käyttäjäystävällisyyttä ja tekevät sivuston käytöstä sujuvaa.
Ylläpitäjien työhön joustavuutta tarjoaa blokkiratkaisu, jossa useimmat sivut kootaan valmiista, siirreltävistä sisältöelementeistä. Näin asiakas voi itse luoda joko kuva- tai tekstipainotteisia sivuja ja elävöittää niitä. Ratkaisu toimii hyvin varsinkin laskeutumis- ja kampanjasivuilla, joilla sisällön muokkailtavuuden tarve on tavallista sisältösivua suurempi.
Pääsivuston lisäksi Kouvola sai monipuoliset ja kustannustehokkaat ratkaisut erillissivustojen toteutustarpeisiin. Toteutettuja erillissivustoja ovat mm. Kouvolan kansanopisto, Nuorten Kouvola, Museot ja Kouvolan kulttuuritalot.
“Tiedon löydettävyys parani huimasti! Asioita ajateltiin asukkaan kannalta ja prosessi koulutti meidän ylläpitäjistämme parempia sisällöntuottajia.” – Tea Salonsaari, tiedottaja, Kouvolan kaupunki
Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa
Suomen Rahapajalle laaja verkkopalvelun ja verkkokaupan uudistus
Suomen Rahapaja suunnittelee, markkinoi ja valmistaa metallirahoja, kolikkoaihioita, keräily- ja lahjarahoja sekä rahasarjoja. Yhtiön kohdemarkkina-alueet ovat Eurooppa, Aasia, Afrikka ja Latinalainen Amerikka. Käyttöraha- ja aihioasiakkaita ovat eri maiden keskuspankit, valtiovarainministeriöt sekä rahapajat. Juhlarahoja ostavat niin yksityis- kuin jälleenmyyjäasiakkaatkin. Yhtiön omistaa Suomen valtio.
Valu vastasi Suomen Rahapajan verkkopalvelu-uudistuksessa konseptoinnista, visuaalisesta ilmeestä ja teknisestä toteutuksesta. Uudistuksen painopiste oli verkkokaupassa, joka on juhlarahojen tärkein myyntikanava.
Monipuolinen verkkokauppa
Verkkokauppaan toteutettiin on kaksisuuntainen reaaliaikainen integraatio MS Dynamics NAV -toiminnanohjausjärjestelmään, josta tuodaan kauppaan tuotteiden perustiedot sekä hoidetaan varastonhallinta ja tukkuasiakkaiden laskutus. Tilaukset verkkokaupasta viedään toiminnanohjausjärjestelmään. Verkkosivuston päähän on rakennettu kuuntelija, joka havaitsee uuden siirtotiedoston ja päivittää saldotiedot reaaliaikaisesti. Verkkokaupan puolella näytetään tuotteiden dynaaminen hinnoittelu ja kuvat sekä tarjotaan useita eri maksutapoja kuluttaja- ja pienyritysasiakkaille.
Ennen verkkopalvelun uudistusta verkkokauppa oli suunnattu vain kuluttaja-asiakkaille. Yritysmyynnin digitalisointi on tuonut myös jälleenmyyjäasiakkaat uudelle aikakaudelle.
Kansainvälinen asiantuntijabrändi
Verkkokaupan uudistamisen lisäksi Suomen Rahapajan tavoitteena oli vahvistaa luotettavaa, asiantuntevaa ja kansainvälistä yrityskuvaa. Ennen uudistusta Valu teki kävijätutkimuksen, jolla selvitettiin palvelun käyttäjien mieltymyksiä ja toiveita. Tutkimus tehtiin sekä suomen- että englanninkieliseen kieliversioon. Tulosten pohjalta verkkopalvelussa päädyttiin tuomaan erityisesti esille rahaan liittyvää tietoutta sekä vahvistamaan tavoitemielikuvaa Rahapajasta alan edelläkävijänä.
“Lopputuloksena on hyvin toimiva ja nykyaikainen sivusto ja monipuolinen verkkokauppa yritys- ja kuluttaja-asiakkaille.”
– Viestintäjohtaja Henna Karjalainen, Suomen Rahapaja
Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Valu vastasi teknisestä toteutuksesta Hämeenlinnan kaupungin laajassa verkkosivustouudistuksessa.
Uudistuksessa matkailun ja kaupungin palvelut yhdistettiin verkossa kokonaisuudeksi, joka tukee seudun markkinointia. Hämeenlinnan kaupungilla oli myös tarve hyvin toimiville rajapintaratkaisuille ja pienille erillissivustoille.
Uudistuksessa hyödynnettiin integraatioita muun muassa käyttäjähallintaan, Tavastiaevents-tapahtumakalenteriin ja sivuston sisäiseen hakuun (Leiki-järjestelmä). Kalenterissa Hämeenlinnan alueen tapahtumat on helppo suodattaa kunnittain ja kohderyhmittäin. Kalenterissa hyödynnettiin avointa Linked Events -rajapintaa. Hakutoiminnallisuudessa puolestaan hyödynnetään semanttista hakua, joka listaa tuloksia käsitteiden, ei pelkkien hakutermien perusteella. Kirjautumisintegraatio tehtiin ADFS-identititeettipalvelinta vasten.
Kirjautumisintegraatiolla hoidetaan useiden sivustojen kirjautuminen useaa identiteettipalvelua vasten. Käyttäjälle luodaan ensimmäisellä kerralla paikallinen WP-tili ja tiedot päivitetään jokaisella käyttökerralla, mikäli käyttäjän käyttöoikeus on voimassa. Käyttäjä voi käyttää yhdellä kirjautumisella kaikkia saman identiteettipalvelun piirissä olevia palveluita.
Kirjautumisintegraatio säästää merkittävästi työaikaa kun käyttäjätietoja ylläpidetään vain yhdessä paikassa identiteettipalvelimella. Lisäksi se mahdollistaa turvallisemman käyttäjähallinnan: käyttäjän pääsy kaikkiin palveluihin hallitaan keskitetysti ja käyttöoikeudet saadaan poistettua kerralla esim. työsuhteen päätyttyä.
Kaupungin ja matkailun sisällöt samaan sivustoon
Uusi sivusto tarjoaa monipuolista sisältöä sekä kaupunkilaisille että matkailijoille. Markkinoinnillinen hyöty kasvaa, kun kohderyhmät käyttävät molempia sisältöjä ja alueen palvelut on helposti löydettävissä. Hämeenlinnan kaupungin verkkotoimittaja Kaisa Paavilaisen mukaan kahden sivuston yhdistäminen onnistui hyvin.
-Kumpikin sivusto voittaa tässä tilanteessa, Paavilainen toteaa.
Erillissivustoilla helppoutta ylläpitoon
WordPressin Multisite-erillissivustopohja tarjosi hyvät puitteet kaupungin erillissivustojen rakentamiseen ja helppoon ylläpitoon. Erillissivustot toteutettiin liikuntapalveluiden, perhehoitoyksikön, pelastuslaitoksen, jätepalveluiden ja taidemuseon käyttöön.
Suosittelija:
“Valu on avoin ja ammattimainen yritys, joka työskentelee mielekkäällä ja johdonmukaisella tavalla.”
Kaisa Paavilainen, verkkotoimittaja, Hämeenlinnan kaupunki
Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Näyttävä ja asiointia helpottava verkkopalvelu ammattiviljelijöille
Kekkilä Professional on osa Kekkilä Group -konsernia, joka tuottaa kasvatusratkaisuja ammattiviljelijöille, viherrakentajille ja kuluttajille. Kekkilä Professionalin asiakaskunnan muodostavat ammattiviljelijät ja jälleenmyyjät maailman kaikissa maanosissa.
Kekkilä uudisti ammattilaisille suunnatun verkkopalvelunsa. Tärkein tavoite oli viljelijöiden saumaton palvelu maantieteellisestä sijainnista riippumatta. Samalla haluttiin rakentaa Kekkilän luotettavaa asiantuntijabrändiä yhä vahvemmaksi.
Valu toteutti uudistuksen, johon kuului Kekkilä Professional -sivuston konseptointi, visuaalinen suunnittelu ja tekninen toteutus.
Kolmeen kokonaisuuteen jaoteltu sisältö
1. Tuotevalikoima esitellään sivustolla kautta linjan seitsemään tunnistettavaan tuotesegmenttiin jaoteltuna. Suomalaisille viljelijöille tarjotaan tarkat tuote-esittelyt hankintapäätösten tueksi. Muissa maissa toimivat viljelijät löytävät helposti paikalliset jälleenmyyjät hakutoiminnolla, jolla haetaan Kekkilän edustajia maakohtaisesti.
2. Yritysosio esittelee Kekkilä-konsernin brändiä, sen toimintatapaa, arvoja ja historiaa.
3. Blogityyppinen Growing Tips and Advice -osio tarjoaa tuoretta asiantuntijatietoa kasvatuksesta, kasvatusalustoista ja alan trendeistä.
Joustava ja näyttävä verkkopalvelu
Sivustolle luotiin elävä, näyttävä ja laadukkaasta kuvamateriaalista rakentuva ilme, joka noudattelee Kekkilä-brändin visuaalista linjaa. Sisällöntuotanto ja päivittäminen on asiakkaalle joustavaa, sillä verkkopalvelun sivut rakentuvat siirreltävistä blokkielementeistä. Kuva- ja tekstipaikkoja sekä toimintoja tarjoavien blokkien avulla asiakas voi rakentaa jokaisesta sivusta juuri kyseisen sisällön tarpeisiin sopivan.
Yhteistyö jatkuu
Sekä Kekkilä että Valu olivat erittäin tyytyväisiä projektin kulkuun, viestintään, yhteistyön sujuvuuteen ja lopputulokseen. Yhteistyö asiakkaan kanssa jatkuu projektin jälkeen seurannan, mittauksen ja ylläpitopalvelun muodossa.
“Olen ylpeä siitä, mitä olemme yhdessä saaneet aikaan. Voin ilolla suositella Valua yhteistyökumppaniksi vaativiinkin nettisivuprojekteihin.”
Markkinointiasiantuntija Karoliina Moberg, Kekkilä
Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Kymenlaakson Jätteen sivusto ja verkkoasiointi uuteen uskoon
Kymenlaakson Jäte Oy on kuntien kokonaan omistama yhtiö, joka tuottaa Kymenlaakson alueelle monipuoliset jätepalvelut. Yhtiön vanha verkkosivusto sisälsi paljon asiaa, mutta sisältö oli vuosien varrella ripoteltu moneen paikkaan eikä oikean tiedon löytäminen ollut helppoa. Kun Kymenlaakson Jäte aloitti sivuston uudistuksen, tavoitteena oli tarjota asiakkaille miellyttävä käyttökokemus ja tuoda tärkeimmät palvelut sivustolla paremmin esille. Samalla monimutkaiset verkkolomakkeet haluttiin yksinkertaistaa ja näin helpottaa sähköistä asiointia.
Vaivaton asiointi ja jäteasemahaku
Valu suunnitteli sähköiseen asiointiin helpot etenemispolut eri asiakasryhmille asuinpaikan ja hoidettavan asian mukaisesti. Verkossa asiointi helpottui huomattavasti, kun käyttäjän ei tarvitse etsiä oikeita lomakkeita, vaan tarvittava lomake aukeaa heti paikkakunnan ja asioinnin aiheen valinnan jälkeen.
Myös Kymenlaakson alueen jäteasemille ja ekopisteille tehtiin kattava haku. Jätteen kierrättämistapoja etsivä löytää oikean osoitteen nopeasti jätelajin ja paikkakunnan valinnan perusteella.
Kävijätutkimuksesta toteutukseen
Kymenlaakson Jätteelle tehtiin kattava uudistus. Uuden konseptin pohjaksi tehtiin kävijätutkimus, joka tarjosi tietoa mm. tärkeimmiksi koetuista sisällöistä ja käyttäjien tyytyväisyydestä. Tuloksia käytettiin sisältörakenteen ja käyttökokemuksen kehittämiseen. Visuaalisessa suunnittelussa sivustolle haettiin raikas ja yksinkertainen ilme, joka tuo esiin vihreää yritysväriä.
Mitä tehtiin?
– Kävijätutkimus
– Konseptointi
– Visuaalinen suunnittelu
– Tekninen toteutus
Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Talentian uusi verkkosivusto palvelee nykyisiä ja tulevia jäseniä ja toimii yhteiskunnallisen vaikuttamisen kanavana.
Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia uudisti verkkopalvelunsa. Valu vastasi projektissa konseptista, visuaalisesta ilmeestä ja teknisestä toteutuksesta. Uudistuksen tavoitteena oli sähköisten jäsenpalvelujen parantaminen ja uusien jäsenen houkutteleminen ammattijärjestöön erityisesti alan opiskelijoiden parista. Lisäksi Talentia halusi tehostaa osallistumistaan yhteiskunnalliseen keskusteluun sosiaalialan äänenä.
Pohjatietoa kävijäkyselyllä
Ennen uudistusta Valu teki Talentian vanhalla sivustolla kävijäkyselyn, jossa selvitettiin käyttäjien tarpeita ja mielipiteitä muutostarpeita koskien. Kyselyn tulokset, asiakkaan tekemä taustatyö ja Valun asiantuntemus yhdessä loivat pohjan uuden sivuston konseptille. Konseptin myötä Talentian verkkopalveluun muodostui äänensävy, joka huokuu niin rakenteesta, toiminnallisuuksista, sisällöistä kuin visuaalisesta ilmeestä kautta linjan.
Sähköiset palvelut ja personointi nopeuttavat asioiden hoitamista
Kävijäkyselyssä tunnistetut eniten etsityt sisällöt – työsuhdeasiat, jäsenpalvelut ja uutiset – nostettiin uuden sivuston rakenteessa kärkipaikoille. Myös sähköisen asioinnin linkit sekä mahdollisuus liittyä jäseneksi tuotiin paremmin näkyviin. Sivuston sujuvaa käyttöä tukee ennakoiva haku, jossa hakutulokset tarkentuvat sitä mukaa, kuin käyttäjä kirjoittaa hakutermiä kenttään.
Talentia ja koko sosiaaliala esille
Nykyisten ja tulevien jäsenten palvelun lisäksi Talentia haluaa näkyä julkisuudessa, osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun ja vaikuttaa. Näkyvyyden parantamiseksi Talentian omat sekä sosiaalialaa koskevat uutiset ja kannanotot nostettiin keskeiselle paikalle sivustoa. Sivusto ja Talentian sosiaalinen media linkittyvät luontevasti toisiinsa someseinän välityksellä.
Sivusto tarjoaa yleisten sisältöjen lisäksi myös personoitua sisältöä kirjautuneille jäsenille toimenkuvien pohjalta. Toimenkuvat päivitetään jokaisella kirjautumiskerralla. YAP-jäsenrekisterijärjestelmään tehty integraatio mahdollistaa käyttäjien kirjautumisen jäsenekstranetiin jäsentunnuksilla ja YAP:n eAsiointi-ominaisuuksien ja palautejärjestelmän käytön kertakirjautumisella (SSO). Integraation välityksellä jaetaan myös käyttöoikeudet yli kolmeenkymmeneen piirisivustoon. Käyttöoikeudet päivitetään jokaisella kirjautumiskerralla.
WordPress Multisite jäsenyhdistyssivustojen työkaluna
Jäsenyhdistyksille on pääsivustolla näkyvyys mm. oman tapahtumakalenterin muodossa. Jäsenyhdistyksille luotiin projektin yhteydessä myös omat modernit ja kustannustehokkaat responsiiviset sivupohjat, joiden avulla yhdistysaktiivit voivat helposti ja tietoturvallisesti ylläpitää sivustojaan.
“Olin erityisen tyytyväinen Valun tekniseen osaamiseen sekä tukeen verkkopalvelumme konseptoinnissa.”
– Heidi Schrooten, uudistuksen projektipäällikkö, Talentia
Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Åbo Akademin verkkopalvelu uudistettiin rohkeasti nuoren kohderyhmän odotukset huomioiden.
Laadukas haku navigoinnin perustana
Åbo Akademin tavoitteena oli rohkeasti uudenlainen ja visuaalinen sivusto, joka erottuu korkeakoulumaailmassa edukseen. Uudella verkkopalvelulla haluttiin houkutella parhaat opiskelijat ja huippututkijat Åbo Akademiin. Erityishuomio uudistuksessa suunnattiin mobiilikäytettävyyteen ja laadukkaaseen hakutoimintoon.
”Haku on todella keskeisessä roolissa sivuston navigoinnissa. Käytännössä sivuja selaillaan hakutoiminnallisuudella, joka kategorisoi tuloksia ja täydentää niitä sitä mukaa, kun käyttäjä kirjoittaa tekstiä hakuun”, Valun projektipäällikkö Pertti Almqvist kertoo.
Hakutoiminnon keskeisen roolin lisäksi Åbo Akademin uusi sivusto poikkeaa perinteisestä siinä, että navigaatiossa on vain yksi taso ja muille sivuille siirrytään erilaisten nostojen kautta. Käsin ylläpidettävät sivupohjat tuovat joustavuutta ja mahdollisuuksia ylläpitoon. Yksinkertainen navigaatiorakenne ja toimiva haku helpottavat tiedon löydettävyyttä varsinkin mobiililaitteilla.
Integraatioilla tehoa viestinnän prosesseihin
Projektissa toteutettiin integraatiot käyttäjähallintaan ja yhteystietohakemistoon. Kirjautumisintegraatio integroitiin LDAP-identititeettipalvelinta vasten. Käyttäjälle luodaan ensimmäisellä kerralla paikallinen WP-tili ja tiedot päivitetään jokaisella käyttökerralla, mikäli käyttäjän käyttöoikeus on voimassa.
Yhteystietohakemistoon haetaan tiedot MS AD:sta eräajona kerran vuorokaudessa. Olemassa olevat tiedot päivitetään ja työsuhteen lopettaneiden henkilöiden yhteystiedot poistetaan verkkosivustolta automaattisesti. Ratkaisulla säästetään vuosittain reilusti työaikaa ja saadaan loppukäyttäjille tarjottua aina ajan tasalla olevat yhteystiedot.
Avoin keskusteluyhteys loi luottamuksen
Projektissa Valulla ja Åbo Akademilla oli avoin, positiivinen keskusteluyhteys ja ratkaisukeskeinen lähestymistapa työhön. Ideat ja ajatukset kerrottiin suoraan ja ratkaisut pohdintoihin löydettiin nopeasti.
”Valun Pertti Almqvistin tapa johtaa oli loistava ja kommunikointi sujui hyvässä yhteishengessä. Toimiva yhteistyö loi meille asiakkaana turvallisen ja luottavaisen olon. Pystyimme koko ajan luottamaan siihen, että Valulla on homma hallussa”, Åbo Akademin projektipäällikkö Mats Lundberg kuvailee.
”Olen 12 vuotta johtanut itse projekteja ja tiedän, että ne ovat aina haastavia. Valun kanssa yhteistyö ja ratkaisukeskeisyys toimivat kuitenkin erittäin hyvin”, Lundberg jatkaa.
Mitä tehtiin?
– Määrittelyn ja konseptin tarkennus
– Käyttöliittymät
– Visuaalinen ilme
– Tekninen toteutus WordPressillä
Tekijä: Valu Digital Oy (Tekninen toteutus)
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Verkkolehti lisäsi kaupungin näkyvyyttä verkossa
Valu vastasi teknisestä toteutuksesta uudistuksessa, jossa Kurikan kaupungin tiedotuslehti siirrettiin kokonaan verkkoon. Verkkolehden sisällön ja ulkoasun suunnitteli mainostoimisto BSTR.
Kurikka nyt -verkkolehti on lisännyt Kurikan kaupungin somenäkyvyyttä ja keskustelua. Juttujen jakaminen sosiaalisessa mediassa on helppoa ja somen kautta lukijoita tulee paljon myös verkkolehden puolelle.
– Lehden juttuja on kommentoitu, niistä on tykätty ja keskusteltu entistä aktiivisemmin, kertoo Kurikan kaupungin tiedottaja Maria Parkkonen.
Mukautuva verkkolehtialusta
Lehti rakennettiin Valun omalle Mago-verkkolehtialustalle. Alustaan lisättiin erilaisia artikkelityyppejä ja kuvatyylejä asiakkaan sisältötarpeiden mukaisesti. Näin joustavan ja visuaalisesti näyttävän verkkolehden ylläpito on jatkossa helppoa. WordPress-pohjainen Mago on helppo ottaa käyttöön ja ylläpitää.
– kattavat sisällön esittämistavat
– optimoitu eri päätelaitteille
– sosiaalisen median integraatiot
– monipuolinen käyttäjähallinta
– seurantatyökalut
Vierityspalkki on blogi kotimaisen web-alan trendeistä, tapahtumista ja toimistoista. Seuraa, niin tiedät ketkä tekevät parhaat verkkopalvelut, web-sovellukset ja verkkokaupat Suomessa.