Reila Yhtiöt Oy:n verkkosivut
Verkkoasema otti haltuunsa turvallisuusalalla toimivan Reila Yhtiöt OY:n markkinoinnin loppuvuodesta 2021. Yrityksen koko brändi meni uusiksi alkuvuodesta 2022 yhteistyökumppanimme MBE:n toimesta ja samalla Reilassa haluttiin uusia verkkosivut. Vanhat sivut oli kasattu kokoon nopeasti, eivätkä ne palvelleet uudistunutta brändiä. Koko Reilan tuoteportfolio – tuotenimet ja palvelukuvaukset – uudistui, samoin kuin visuaalinen ilme logosta värimaailmaan.
Pääsimme tekemään määrittelyä valmiin visuaalisen ilmeen pohjalta. Asiakkaalla oli selvä näkemys siitä, mitä he sivuille halusivat:
– uuden tuotevalikoiman piti tulla sivuilla hyvin esille
– sivujen piti olla helposti ylläpidettävät
– sivujen täytyi kestää hyvin aikaa
– sivujen tuli olla mieleenpainuvat
– sivuston visuaalisen ilmeen tuli istua tehtyyn brändiuudistukseen.
Projektin aikataulu
Aloitimme verkkosivuprojektin kick-offilla toukokuussa 2022. Kävimme asiakkaan kanssa referenssien kautta läpi minkä tyyppistä sivua he halusivat. Kiinnitimme tässä vaiheessa erityistä huomiota navigaatioon ja sivurakenteeseen, sillä hyvin suunniteltu on, jos ei nyt puoliksi, niin ainakin pitkälle tehty. Työtä helpotti se, että navigaatiota oli mietitty jo brändiuudistuksessa pitkälle.
Käyttöliittymäsuunnittelun pääsimme käynnistämään hyvissä ajoin ennen kesälomia. Rautalankojen ja visuaalisen leiskan katselmoinnin järjestimme asiakkaalle kesäkuun alussa. Kesällä sisältötiimimme kirjoitti sisältöjä näppäimet sauhuten ja teknisen tuotannon asiantuntijat koodasivat sivuja rautalankojen pohjalta. Elokuussa järjestimme välikatselmoinnin ja asiakas pääsi tarkastelemaan sisältöjä. Lopullisesti sivusto julkaistiin 1.11.2022.
Tekninen toteutus
Rakensimme verkkosivut WordPressin lohkoeditorilla. Sisällön ja tekniikan ylläpito säilyy parhaiten, kun projektissa ei lähdetä säätämään ulkopuolisilla sivunrakennuslisäosilla.
Visuaalisesti halusimme rakentaa sivuista nykyaikaisen, mutta ajattoman. Brändin ilme oli mietitty tarkasti jo aiemmin, joten pysyimme samassa linjassa. Kuvamateriaali ja videot ovat Reilan omia, eivät kuvapankista. Näin kuvamateriaali on miellyttävää ja jää mieleen.
Teimme teeman mittatilauksena visuaalisen suunnitelman mukaisesti, Verkkoaseman oman pohjateeman päälle. Rakensimme sivuille työpaikkailmoituksia varten hakutyökalun, jonka avulla työnhakija pystyy hakemaan avoimia työpaikkoja ja tekemään myös hakemuksen. Integroinnin avulla hakemus siirtyy sivuilta suoraan Reilan toiminnanohjausjärjestelmään. Järjestelmän kautta on mahdollista jättää myös avoimia hakemuksia.
Koska asiakas halusi navigaatioon koko massiivisen palveluosionsa, rakensimme sivustolle monipalstaisen navigaation. Halusimme varmistaa, että navigaatio toimisi myös siinä vaiheessa, kun materiaalia tulisi lisää.
Lopputulos
Projekti sujui alusta lähtien kaikin puolin sujuvasti. Siinä oli sopivasti haastetta, ja saimme toteuttaa sivut omalla tyylillämme. Asiakas luotti osaamiseemme ja saimme hyvän työrauhan.
Lopputulos on todella hyvä niin omasta, kuin asiakkaankin mielestä. Sivusto on hyvännäköinen, ja siitä näkee, että pohjatyöhön ja suunnitteluun on käytetty aikaa ja resursseja. Tämä olikin oikein malliesimerkki siitä, miten käyttöliittymäsuunnitteluun panostaminen vaikuttaa koko verkkosivuprojektin onnistumiseen. Alkuperäiseen leiskaan ei tarvinnut tässä tapauksessa tehdä juurikaan muutoksia. Sivusto on lähes identtinen leiskan kanssa.
Verkkiksen tiimi
Verkkosivuprojektissa työskenteli Verkkiksen päässä kuusi asiantuntijaa: Joni Norring toimi projektipäällikkönä, Minna Perälä osin projektipäällikkönä ja sen lisäksi UI/UX-suunnittelija- web-kehittäjänä sekä sisällönsyöttäjänä. Jaakko Saarenketo työskenteli web-kehittäjän roolissa ja vastasi myös sisällönsyötöstä. Mikko Niskanen ja Hanna Perkkiö tekivät sisällöt ja Venla Kärki toimi kasvupäällikön roolissa.
Pidimme palaverit pääosin Teamsin välityksellä. Ainoastaan Venla on tavannut Reilan tiimin henkilökohtaisesti Reilan toimistolla Vantaalla.