Ensto

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: Muu tuotepohjainen toteutus

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Modernin liiketoiminnan tarpeita vastaava verkkosivusto

Ensto on kansainvälinen teknologiayhtiö ja perheyritys, joka mahdollistaa vihreää siirtymää toimittamalla luotettavia, turvallisia ja kestäviä ratkaisuja sähkönjakeluun.

Enston liiketoimintaympäristö oli muuttumassa, mikä loi tarpeen uudistaa tapaa, jolla sen tarjoamat innovatiiviset ratkaisut esitetään verkossa. Yrityksen tavoitteena oli liiketoiminnan ja myynnin kasvun lisäksi laajentuminen globaalisti, ja tähän kaivattiin tukea verkkosivuston ja brändin osalta. Lisäksi tarpeena oli tuoda yrityksen tarjoamia kokonaisratkaisuja paremmin esille verkossa – tuotteista oli jo olemassa riittävästi tietoa, mutta etenkin tavoitteena oli profiloitua ratkaisumyyjäksi.

Liiketoiminnan tavoitteet ohjaamassa kehitystä

Ensto on ollut Knowit Experiencen asiakkaana pitkään, joten taustat ja liiketoiminnan tarpeet olivat jo ennestään hyvin tiedossa. Tavoitteena oli luoda verkkosivusto, joka toimii tehokkaana myynnin ja markkinoinnin työkaluna, vastaa käyttäjien tarpeisiin, tukee liidien generointia ja parantaa keskeisiä asiakaspolkuja. Samalla haluttiin uudistaa sivuston integraatiot ja tehdä ryhtiliike brändin osalta.

Uudistuksessa lähdettiin liikkeelle erillisestä konseptointi- ja suunnitteluvaiheesta, joka aloitettiin liiketoiminta-analyysillä. Sisäisiä odotuksia ja strategisia painopisteitä kartoitettiin sisäisen kyselyn ja johdon haastattelun avulla. Referenssitutkimukset ja kilpailija-analyysit auttoivat tunnistamaan alan parhaat käytännöt, ja Google Analyticsistä saatiin dataa nykyisen sivuston käytöstä ja kipupisteistä. Lisäksi järjestimme työpajoja, joissa määriteltiin sivuston rooli, keskeiset onnistumismittarit ja tarvittavat ominaisuudet

Intuitiivisuus ja brändin vahvistaminen keskiössä

Sivuston käyttökokemuksessa haluttiin erityisesti huomioida sujuvat käyttäjäpolut, intuitiivinen navigointi ja tiedon löydettävyys. Näitä lähdettiin parantamaan selkeyttämällä sivuston rakennetta ja ottamalla käyttöön tehokkaampi hakutoiminto. Myös yhteystietojen ja tuotetietojen löydettävyys nostettiin framille. UX-suunnittelun lopputuotoksina saatiin sivuston rautalangat, käyttäjäpolut ja informaatioarkkitehtuuri.

Sivuston ulkoasun osalta uudistuksessa ei haluttu päivittää ainoastaan sivuston ilmettä, vaan koko brändin ilme. Ydinelementit, kuten logo ja fontti säilytettiin, mutta muilta osin visuaalinen ilme, väripaletti ja UI-komponentit kokivat muodonmuutoksen. Tätä tukemaan luotiin skaalautuva suunnittelujärjestelmä tulevia kehitystarpeita varten.

Osana brändin päivitystä Enston ostama Arcteq Relays haluttiin sisällyttää Enston brändiin. Arcteqin oma identiteetti haluttiin kuitenkin säilyttää, joten yhtenäistämistä tehtiin sisältöjen linkittämisen avulla käyttäjäkokemuksen sujuvoittamiseksi sivustojen välillä.

Moderni arkkitehtuuri luo sivustolle kestävän pohjan

Enston aiempi verkkosivusto oli julkaistu vuonna 2016, joten osana projektia selvitettiin myös eri teknisten alustojen soveltuvuutta Enston nykyisiin tarpeisiin. Selvityksen lopputuloksena päädyttiin pitäytymään Optimizelyssä, jonka päälle aiempikin sivusto oli rakennettu. Optimizelystä käyttöön otettiin versio 12 ja sivuston front-end rakennettiin Reactin avulla.

Sivustouudistuksessa hyödynnettiin edelleen Optimizelyn Commerce -verkkokauppatuotetta, jonka avulla sivustolle luotiin tuotekatalogi, ja tuotetietojen tuomista varten päivitettiin integraatio Enston PLM-järjestelmään. Maakohtaisessa tuotekatalogissa esitellään Enston eri maille/markkinoille tarjoamat tuotteet. Verkkosivuilla näytettävät tuotteisiin ja niiden kategorioihin liittyvät tiedot perustuvat pitkälti PLM-järjestelmästä saatuun tietoon, ja sisällönsyöttäjien tarvitsee vain rikastaa sivujen sisältöä esimerkiksi CMS:ään luotujen lohkojen avulla.

Järjestelmäarkkitehtuurin näkökulmasta tietojen tuomisella Commerceen saavutetaan se etu, että sivusto ei ole online-riippuvainen PLM-järjestelmästä – jos järjestelmä olisi alhaalla, sivuston tuotekatalogi-osio toimii silti. Tämä on tärkeää Enston liiketoiminnalle, vaikka verkkokauppa-toimintoa sivustolla ei olekaan.

Sivustolle toteutettiin myös muita integraatioita. Sisällönhallintajärjestelmän käyttäjien sisäänkirjautumista varten tehtiin Azure AD-integraatio, ja sivujen automaattisia käännöksiä ja kieliversioita varten luotiin integraatio Azuren Language Serviceen.

Onnistunut uudistus – parannuksia joka osa-alueelle

Projektin aikataulu oli kokonaisuudessaan kunnianhimoinen, mutta jo olemassa olevan yhteistyön myötä tarpeet ja taustajärjestelmät tunnettiin hyvin, mikä sujuvoitti tekemistä ja mahdollisti aikataulussa pysymisen. Uusi sivusto julkaistiin marraskuussa 2024.

Uudistettu verkkosivusto tukee Enston liiketoimintatavoitteita, vahvistaa brändin digitaalista läsnäoloa ja tarjoaa entistä paremman ja intuitiivisemman käyttäjäkokemuksen. Moderni ja tasapainoinen visuaalinen ilme vahvistaa Enston brändiä nostaen sen ammattimaisemmalle ja uskottavammalle tasolle. Parannettu navigaatio ja tiedon löydettävyys auttaa käyttäjiä löytämään tuotteet ja ratkaisut helposti. Yhteystiedoille luotu selkeä kategorisointi maittain, teemoittain ja toiminnoittain mahdollistaa yhteyshenkilöiden helpon suodattamisen käyttäjän tarpeiden mukaan.

Myös ylläpitäjät saivat kaivattua helpotusta arkeen – sisällöntuottajille tarjotut kattavat työkalut mahdollistavat tehokkaamman sisältöjen hallinnan, ja modulaarinen suunnittelu antaa aiempaa enemmän mahdollisuuksia sisältöjen esittämiselle.

Sivustouudistus vei käyttäjäkokemuksen ensto.comissa ihan uudelle tasolle! Sivusto tarjoaa helppokäyttöisen navigoinnin, nopean pääsyn Enston koko tarjoamaan sekä aidosti asiakastarpeisiin vastaavaa tietoa nykyisille ja uusille asiakkaille. Haluamme palvella asiakkaitamme mahdollisimman mutkattomasti, ja uusilla sivuilla oikea kontakti löytyy joka sivulta. Oli ilo tehdä tämä projekti Knowitin ammattitaitoisen tiimin kanssa! –Jenni Niemelä, Communications Manager / Ensto

Tiedolla johdettua jatkokehitystä

Julkaisun jälkeen kehitystyötä on jatkettu aktiivisesti. Sivuston käyttöä seurataan Server-side Google Tag Managerin avulla. Aiemmalla sivustolla oli käytössä sama työkalu, joten uuden sivuston käytön seurantaa pystyttiin jatkamaan samalla, hyväksi havaitulla tavalla. Vanhan sivuston seurantaa varten oli jo aiemmin rakennettu myös dashboardit, jotka päivitettiin uuden sivuston julkaisun yhteydessä. Analytiikkatyökalujen tarjoaman datan avulla on helppo tehdä päätöksiä jatkokehityksen toimenpiteistä.

Uuden sivuston on tarkoitus toimia globaalina käyntikorttina, ja sivustolle tullaan tätä myötä lisäämään kevään aikana myös kieliversiot. Muita seuraavia askelia kehityksessä on liidien generointi ja nurturointi palvelun avulla, markkinoinnin automaation käyttöönotto, sekä tekoälyn hyödyntäminen.


Sinua voisi kiinnostaa myös

Orion.fi

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: Muu tuotepohjainen toteutus

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Orion on monelle suomalaiselle tuttu yritys. Yhtiö on yksi arvostetuimmista brändeistä koko maassa ja halutuimmista työpaikoista alallaan. Toisaalta – kansainvälisten markkinoiden ja yhteistyön merkitys yrityksen kasvussa on entistä suuremmassa roolissa. Ja siinä missä Orion Suomessa on lähes instituution asemassa, kansainvälisten lääkejättien kanssa kilpaillessa näkymä on hyvin toisenlainen. Yhtiön verkkosivut toimivat globaalina käyntikorttina tärkeimmille sidosryhmille, kuten […] Lue lisää

Rakentaja-lehti

Tekijä: Digitoimisto Dude Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Lähtökohta Rakentaja-lehti haluttiin tuoda selvemmin esiin omana julkaisunaan ja samalla kasvattaa sen digitaalista tavoittavuutta. Vanha lehtialusta ei palvellut lukijaa tai toimitusta nykyaikaisella tavalla. Uudessa toteutuksessa tavoitteena oli tehdä lehdestä helposti selattava, ajankohtainen ja visuaalisesti houkutteleva, jotta sisältö tavoittaa entistä laajemman yleisön. Sivusto rakennettiin multisite-toteutuksena osaksi Rakennusliiton verkkopalvelua. Tavoitteet Parantaa Rakentaja-lehden näkyvyyttä ja saavutettavuutta verkossa Houkutella […] Lue lisää

Asuntosäätiö

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Asuntosäätiö – Sopivan asunnon löytäminen ja hakeminen helpoksi Asuntosäätiö on yksi suurimmista kotimaisista asuinkiinteistöjen omistajista Suomessa. Verkkopalvelun uudistuksen keskiössä oli responsiivinen ja sulava käyttökokemus aina sopivan asunnon hausta hakemuksen lähetykseen asti. Onnella on osoite Asuntosäätiö tarjoaa noin 18 000 kotia eri puolilla Suomea, yhteensä yli 30 paikkakunnalla. Asuntosäätiön asunnoissa asuu noin 35 000 asukasta. Suurin […] Lue lisää

Veronmaksajat

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: Muu tuotepohjainen toteutus

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Veronmaksajain Keskusliitto lähti uudistamaan verkkopalveluaan ja halusi tehostaa verkon kautta tapahtuvaa jäsenhankintaa, sekä tarjota jäsenilleen entistä parempaa palvelua myös digitaalisissa kanavissa. Miten poikkeuksellisen laaja sisältöpankki ja käyttäjien moninaiset tarpeet sovitettiin yhteen saumattomaksi digitaaliseksi neuvonta- ja asiantuntijapalveluksi? Veronmaksajain Keskusliitto, tuttavallisemmin Veronmaksajat, on kotitalouksien, yritysten ja yhteisöjen riippumaton järjestö. Liitto neuvoo suomalaisia kaikissa verotukseen liittyvissä elämäntilanteissa, ajaa […] Lue lisää

Senaatti-kiinteistöjen asiointipalvelu

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Senaatti-kiinteistöt panostaa vahvasti digitaalisen asiakaskokemuksensa kehittämiseen. Tätä tukemaan luotiin uusi asiointipalvelu, joka tarjoaa selkeän ja yksilöidyn kokemuksen jokaiselle käyttäjälle. Lähtökohdat Senaatti-kiinteistöt on valtion kiinteistöasiantuntija ja toimitilakumppani. Senaatti luo asiakkaidensa kanssa toimivia työympäristöjä ja vastaa niiden ylläpidosta, kehittää valtion kiinteistövarallisuutta sekä pitää huolta kulttuurihistoriallisista kohteista. Senaatin toimintaan liittyy useita erilaisia digitaalisia palveluita, joita heidän asiakkaansa hyödyntävät. […] Lue lisää

Oulun kaupungin multisite-verkkopalvelu

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Oulun kaupungin multisite-kokonaisuus Yksi Suomen suurimmista julkisen sektorin WordPress-multisite-hankkeista syntyi Oulussa Asiakastarina pähkinänkuoressa Oulun kaupunki, Suomen viidenneksi suurin kaupunki ja tuleva Euroopan kulttuuripääkaupunki 2026, tunnisti strategisen tarpeen uudistaa ja yhtenäistää laajaa verkkosivustokokonaisuuttaan. Aiempi, sadoista sivustoista koostunut ympäristö, joka oli toteutettu useilla eri teknologioilla ja hyödynsi pääosin Liferay-alustaa, oli palvellut kaupunkia hyvin aikansa. Oulun kaupungilla oli […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun