Mustankorkea – verkkopalvelun uudistus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille, Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Tieto helpommin esiin

Mustankorkea on jäteyhtiö, jonka toimialueella asuu 178 000 asukasta Jyväskylässä, Laukaassa, Muuramessa ja Toivakassa. Sen verkkosivuston tärkein tehtävä on tukea yhtiön päätoimintoja: ​​jätteiden keräystä, käsittelyä ja hyödyntämistä sekä jäteneuvontaa. Viime vuosina Mustankorkea on alkanut myydä myös biokaasua ja multaa. Eri asiakasryhmiä on paljon, samoin viestittävää.

Uuden sivuston rakentaminen alkoi konseptointityöpajoilla. Käyttäjälähtöinen sisältörakenne tehtiin puhtaalta pöydältä. Lähtökohtana olivat eri kohderyhmien kysymykset ja ongelmat sekä muut yhteydenottojen syyt. Mitä kävijä etsii saapuessaan sivustolle? Milloin hän siirtyy oman kohderyhmänsä, kuten isännöitsijän tai omakotiasujan polulle?

“Suunnitteluun käytetty aika todellakin kannatti. Tietoa on runsaasti, mutta se löytyy paljon helpommin kuin ennen. Sivujen päivittämisessä auttaa, kun sivut linkittyvät toisiinsa fiksusti. Aiemmin sama tieto piti päivittää viiteenkin eri paikkaan, nyt yksi riittää, koska sivuston rakenne on toimivampi.” Päivi Peltola, viestinnän asiantuntija, Mustankorkea

Kaksi tärkeää hakutyökalua

Mustankorkean verkkosivustosta tehtiin AA-saavutettavuusvaatimusten mukainen. Myös tietoturvavaatimukset ovat korkeat: käsitteleehän jäteyhtiö esimerkiksi lomakkeiden kautta lähetettävää tietoa. “Valun kanssa voimme luottaa siihen, että tietoturva- ja saavutettavuusasiat ovat kunnossa”, kiittää Mustankorkean viestinnän asiantuntija Päivi Peltola.

Siirtymä WordPressin Classic-editorista Gutenbergiin helpotti etenkin ajankohtaisviestintää. “Meillä saattaa olla käynnissä monta kampanjaa yhtä aikaa. Uusia sisältöjä tuodaan esiin automaattisilla nostopaikoilla. Nyt pystyn muokkaamaan etusivun näkymää myös joustavasti lohkojen avulla”, Peltola kuvailee.

Tärkeä tekninen loikka oli tehokkaan Valu Searchin käyttöönotto – tuplana. Koko sivuston kattava haku palvelee etenkin nuoria käyttäjiä, jotka usein aloittavat tiedon etsimisen hakutoiminnolla navigaation sijaan. Jätehaku puolestaan etsii oikeat lajitteluohjeet laajasta tietokannasta. Sivustouudistuksen yhteydessä vanha jätehaun excel-tiedosto siirrettiin helpommin ylläpidettävään muotoon.

Sparrausta sisältöjen suunnitteluun

Valun päädyssä projektipäällikkönä toimi Outi Soikkeli. Soikkelin sisältöosaaminen ja sparraaminen oli onnistumisen kannalta avainasemassa, Päivi Peltola sanoo: “Oli helppoa, kun projektipäällikkö puhui samaa kieltä kuin me viestinnän asiantuntijat. Hän ymmärsi sisällöntuotannon tarpeet ja osasi tulkata ne teknistä toteutusta varten ja päinvastoin.”

Yksi kävijä tulee Mustankorkea.fi:hin vain tarkistamaan jäteaseman aukioloajat, toinen haluaa perustaa jätekimpan ja kolmas tarvitsee tietoa biokaasun tankkausasemista. Vaikka uusi sivusto on ollut käytössä vasta hetken, ilahtuneet asiakaspalautteet kertovat jo, että tarpeellinen tieto löytyy yllättävän nopeasti.

Koko projektin ajan oli fiilis, että olemme hyvissä käsissä. Valulla osattiin varata aikaa niihin asioihin, joihin sitä tarvitsimme. Myös sivuston sisällönsyöttökoulutus oli hyvä! Valun kanssa voimme luottaa siihen, että tietoturva- ja saavutettavuusasiat ovat kunnossa.

Päivi Peltola, viestinnän asiantuntija, Mustankorkea

Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen


Sinua voisi kiinnostaa myös

Talentia – verkkopalvelun uudistus

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Raikas ilme tukee jäsenviestintää Talentia on yli 26 000 korkeasti koulutetun sosiaalialan ammattilaisen ammattijärjestö. Verkkosivuston uudistus käynnistyi jäseniltä kerätyn palautteen pohjalta. Sivustolta toivottiin helpommin hahmotettavaa rakennetta ja pirteämpää ulkoasua. Valun suunnittelema uusi ilme on kepeä, innostava ja lämmin. Se hyödyntää kontrasteja, kuvituksia ja Talentian brändivärejä pelaten saumattomasti yhteen teknisten ratkaisujen kanssa. “Uudistettu rakenne ja selkeä […] Lue lisää

Ilmatar.com

Tekijä: Miltton

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Ilmatar on Pohjoismaissa toimiva, itsenäinen sähköntuottaja ja uusiutuvan energian kehittäjä. Kun yhtiö teki ison strategiamuutoksen ja siirtyi kuluttajille myytävästä sähköstä tuulivoiman kehittämiseen, haluttiin myös yrityksen verkkosivustot uudistaa täysin. Alkuvuodesta 2024 julkaistu Ilmatar.com kattaa sekä Suomen että Ruotsin markkinat ja toimii koko Ilmattaren sidosryhmäviestinnän kotipesänä. Ilmattarella oli alunperin kolme täysin erillistä sivustoa eri markkina-alueille, ja uudistuksessa […] Lue lisää

Tampereen Energia – verkkopalvelun uudistus

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Uusi sivusto antaa markkinoille ja myynnille siivet Tampereen Energian sivustouudistus lähti tarpeesta uudistaa nettisivusto vastaamaan yrityksen uutta, asiakaslähtöisempää strategiaa ja samalla uudistuvaa brändiä. Brändiuudistus alkoi yli kaksi vuotta sitten, ja Valu tuli mukaan kuvaan, kun oli aika lähteä toteuttamaan uutta verkkosivustoa. – Projekti kilpailutettiin vuonna 2021 ja aluksi meillä oli toinen toimittaja, mutta kohtasimme heidän […] Lue lisää

Neova

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Neova on kansainvälinen, uusiutuvaan energiaan, kestävään kasvattamiseen sekä aktiivihiilituotteisiin keskittyvä yritys. Sillä on toimintaa 10 maassa ja yrityksen pääkonttori sijaitsee Jyväskylässä. Neovan brändiuudistuksen yhteydessä haluttiin uudistaa myös verkkosivusto visuaalisesti moderniksi ja näyttäväksi kokonaisuudeksi. Vanhan verkkosivuston alusta oli tullut tiensä päähän ja tavoitteena olikin uudistaa sivusto nykyaikaiseksi sekä sisältä että ulkoa. Tekniseen toteutukseen sisältyi myös laaja […] Lue lisää

Uudestisyntynyt Kiekko-Espoo.fi

Tekijä: Miltton

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Kiekko-Espoo nousi jääkiekon SM-liigaan kaudeksi 2024-2025. Samalla seura halusi uudistaa sivustonsa moderniksi, seuran tahtotilaa viestiväksi kokonaisuudeksi, jota olisi helppo jatkokehittää tulevaisuudessa liiketoiminnan kasvaessa. Brändiuudistus kaiken taustalla Miltton teki Kiekko-Espoolle brändiuudistuksen, joka kiteytyy sanaan ”re-born”. Tämä uudestisyntymisen teema haluttiin tuoda näkyviin myös uudistetulla verkkosivustolla: samalla kun seura haluttiin näyttää eteenpäin katsovana ja raikkaana toimijana, haluttiin kumartaa […] Lue lisää

Janakkala – verkkopalvelun uudistus

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Kimmokkeena kuntalaisten palaute Janakkala on vilkas, yli 16 000 asukkaan kunta Kanta-Hämeessä. Verkkosivuilla tiedotettavaa riittää runsaasti. Kun edellisen sivuston tekninen alusta vaati päivitystä, päätettiin samalla uudistaa sivustoa muutoinkin. Uudistuksen pohjaksi toteutetun palautekyselyn perusteella kuntalaiset kokivat tiedon olevan liian monen klikkauksen päässä ja kaipasivat selkeämpiä polkuja etsimänsä tiedon luo. Viestintäsuunnittelija Heidi Lampsijärven johdolla kunnan sisällöntuottajat tarttuivat […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun