Mustankorkea – verkkopalvelun uudistus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille, Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Tieto helpommin esiin

Mustankorkea on jäteyhtiö, jonka toimialueella asuu 178 000 asukasta Jyväskylässä, Laukaassa, Muuramessa ja Toivakassa. Sen verkkosivuston tärkein tehtävä on tukea yhtiön päätoimintoja: ​​jätteiden keräystä, käsittelyä ja hyödyntämistä sekä jäteneuvontaa. Viime vuosina Mustankorkea on alkanut myydä myös biokaasua ja multaa. Eri asiakasryhmiä on paljon, samoin viestittävää.

Uuden sivuston rakentaminen alkoi konseptointityöpajoilla. Käyttäjälähtöinen sisältörakenne tehtiin puhtaalta pöydältä. Lähtökohtana olivat eri kohderyhmien kysymykset ja ongelmat sekä muut yhteydenottojen syyt. Mitä kävijä etsii saapuessaan sivustolle? Milloin hän siirtyy oman kohderyhmänsä, kuten isännöitsijän tai omakotiasujan polulle?

“Suunnitteluun käytetty aika todellakin kannatti. Tietoa on runsaasti, mutta se löytyy paljon helpommin kuin ennen. Sivujen päivittämisessä auttaa, kun sivut linkittyvät toisiinsa fiksusti. Aiemmin sama tieto piti päivittää viiteenkin eri paikkaan, nyt yksi riittää, koska sivuston rakenne on toimivampi.” Päivi Peltola, viestinnän asiantuntija, Mustankorkea

Kaksi tärkeää hakutyökalua

Mustankorkean verkkosivustosta tehtiin AA-saavutettavuusvaatimusten mukainen. Myös tietoturvavaatimukset ovat korkeat: käsitteleehän jäteyhtiö esimerkiksi lomakkeiden kautta lähetettävää tietoa. “Valun kanssa voimme luottaa siihen, että tietoturva- ja saavutettavuusasiat ovat kunnossa”, kiittää Mustankorkean viestinnän asiantuntija Päivi Peltola.

Siirtymä WordPressin Classic-editorista Gutenbergiin helpotti etenkin ajankohtaisviestintää. “Meillä saattaa olla käynnissä monta kampanjaa yhtä aikaa. Uusia sisältöjä tuodaan esiin automaattisilla nostopaikoilla. Nyt pystyn muokkaamaan etusivun näkymää myös joustavasti lohkojen avulla”, Peltola kuvailee.

Tärkeä tekninen loikka oli tehokkaan Valu Searchin käyttöönotto – tuplana. Koko sivuston kattava haku palvelee etenkin nuoria käyttäjiä, jotka usein aloittavat tiedon etsimisen hakutoiminnolla navigaation sijaan. Jätehaku puolestaan etsii oikeat lajitteluohjeet laajasta tietokannasta. Sivustouudistuksen yhteydessä vanha jätehaun excel-tiedosto siirrettiin helpommin ylläpidettävään muotoon.

Sparrausta sisältöjen suunnitteluun

Valun päädyssä projektipäällikkönä toimi Outi Soikkeli. Soikkelin sisältöosaaminen ja sparraaminen oli onnistumisen kannalta avainasemassa, Päivi Peltola sanoo: “Oli helppoa, kun projektipäällikkö puhui samaa kieltä kuin me viestinnän asiantuntijat. Hän ymmärsi sisällöntuotannon tarpeet ja osasi tulkata ne teknistä toteutusta varten ja päinvastoin.”

Yksi kävijä tulee Mustankorkea.fi:hin vain tarkistamaan jäteaseman aukioloajat, toinen haluaa perustaa jätekimpan ja kolmas tarvitsee tietoa biokaasun tankkausasemista. Vaikka uusi sivusto on ollut käytössä vasta hetken, ilahtuneet asiakaspalautteet kertovat jo, että tarpeellinen tieto löytyy yllättävän nopeasti.

Koko projektin ajan oli fiilis, että olemme hyvissä käsissä. Valulla osattiin varata aikaa niihin asioihin, joihin sitä tarvitsimme. Myös sivuston sisällönsyöttökoulutus oli hyvä! Valun kanssa voimme luottaa siihen, että tietoturva- ja saavutettavuusasiat ovat kunnossa.

Päivi Peltola, viestinnän asiantuntija, Mustankorkea

Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen


Sinua voisi kiinnostaa myös

Tampereen Energia – verkkopalvelun uudistus

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Erityistä: Testatusti tietoturvallinen palvelu

Uusi sivusto antaa markkinoille ja myynnille siivet Tampereen Energian sivustouudistus lähti tarpeesta uudistaa nettisivusto vastaamaan yrityksen uutta, asiakaslähtöisempää strategiaa ja samalla uudistuvaa brändiä. Brändiuudistus alkoi yli kaksi vuotta sitten, ja Valu tuli mukaan kuvaan, kun oli aika lähteä toteuttamaan uutta verkkosivustoa. – Projekti kilpailutettiin vuonna 2021 ja aluksi meillä oli toinen toimittaja, mutta kohtasimme heidän […] Lue lisää

Laukaan kunta

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

19 000 asukkaan Laukaa on yksi Keski-Suomen vanhimmista kunnista. Laukaan sivustouudistus käynnistyi huolellisella konseptoinnilla, jonka Valu toteutti erillisenä projektina. Konseptiin ja sisällön suunnitteluun panostettu aika ja vaiva näkyi konseptointia seuranneen toteutusprojektin sujuvuutena. Kun asiakas on jo valmiiksi miettinyt asiat huolella, lähtee prosessi hyvin liikkeelle ja ennakkoon nähty vaiva sataa yhteisten tavoitteiden laariin. Valun projektipäällikkö Petri […] Lue lisää

Kiipeilyareena

Tekijä: Alfons Digital

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Kiipeilyareena tarjoaa monipuolista köysi- ja boulderkiipeilyä neljässä maailmanluokan kiipeilyhallissa pääkaupunkiseudulla. Yhtiön vanha sivusto oli elinkaarensa päässä, eikä palvellut enää nopeasti kasvavaa liiketoimintaa ja asiakaskuntaa. Sisällöntuottajien työ koettiin myös hankalaksi ja aikaa vieväksi. Kiipeilyareenan verkkosivusto koki käsissämme täydellisen uudistuksen ja yhtiö sai brändinsä näköisen raikkaan käyttöliittymän jäsentämään monipuolista sisältöä. Sisällöntuottajien työ helpottui ja nopeutui. Suunnittelussa keskityimme […] Lue lisää

Janakkala – verkkopalvelun uudistus

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

Kimmokkeena kuntalaisten palaute Janakkala on vilkas, yli 16 000 asukkaan kunta Kanta-Hämeessä. Verkkosivuilla tiedotettavaa riittää runsaasti. Kun edellisen sivuston tekninen alusta vaati päivitystä, päätettiin samalla uudistaa sivustoa muutoinkin. Uudistuksen pohjaksi toteutetun palautekyselyn perusteella kuntalaiset kokivat tiedon olevan liian monen klikkauksen päässä ja kaipasivat selkeämpiä polkuja etsimänsä tiedon luo. Viestintäsuunnittelija Heidi Lampsijärven johdolla kunnan sisällöntuottajat tarttuivat […] Lue lisää

Talentia – verkkopalvelun uudistus

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Raikas ilme tukee jäsenviestintää Talentia on yli 26 000 korkeasti koulutetun sosiaalialan ammattilaisen ammattijärjestö. Verkkosivuston uudistus käynnistyi jäseniltä kerätyn palautteen pohjalta. Sivustolta toivottiin helpommin hahmotettavaa rakennetta ja pirteämpää ulkoasua. Valun suunnittelema uusi ilme on kepeä, innostava ja lämmin. Se hyödyntää kontrasteja, kuvituksia ja Talentian brändivärejä pelaten saumattomasti yhteen teknisten ratkaisujen kanssa. “Uudistettu rakenne ja selkeä […] Lue lisää

Cadmatic Store

Tekijä: Avoin.Systems

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa, Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Pääsimme vastaamaan Cadmaticin B2B-verkkokauppaprojektista, joka toteutettiin WooCommercen avulla. Cadmatic on suomalainen digitaalisten ja älykkäiden 3D-pohjaisten suunnittelu- ja tiedonhallintaohjelmistojen kehittäjä meri-, laitos- ja rakennusteollisuudelle. Lähtökohdat Cadmatic oli aiemmin nojannut vahvasti perinteisiin myyntikanaviin. Kuitenkin markkinoiden muuttuessa yritys halusi laajentaa liiketoimintaansa digitaaliseen kaupankäyntiin. Verkkokaupalla halutaan vastata asiakkaiden tarpeisiin sekä kotimaassa että kansainvälisesti. Verkkokaupan tehtävänä on mahdollistaa lisenssien ja […] Lue lisää

Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun