Artikkelit
Avoimia työpaikkoja web-alalla keväällä 2022

Viimeisin julkaistu referenssiprojekti: Scanreal.fi (2 vuotta sitten)
Tältä sivulta löydät Miltton Digitalin (aiemmin Buena Creative) referenssejä WordPress-projekteista. Miltton Digital oli Vierityspalkin Toimistot-hakemistossa vuosina 2018-2022.
Vierityspalkissa julkaistuja artikkeleita:
Tätä sivua ei enää päivitetä, koska Miltton Digital ei ole enää aktiivinen WordPress-digitoimistojen hakemistossa. Viimeisin WordPress-digitoimistojen ranking-juttu, jossa Miltton Digital vielä mukana: WordPress-digitoimistojen markkina Suomessa vuonna 2022.
Ota yhteyttä: / / miltton.com
Tekijä: Miltton Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
ScanReal on henkilökohtaiseen palveluun ja asiantuntijuuteen luottava toimitilojen vuokraamiseen sekä myymiseen erikoistunut yritys, joka toimii Suomen suurimmissa kaupungeissa.
Koska sivustouudistuksen budjetti oli varsin maltillinen, piti tekeminen suunnitella tarkasti. Priorisoimme tekemisen siten, että erilliseen toimitilat.fi-palveluun integroituva toimitilahaku saatiin toimimaan juuri halutulla tavalla. Myös sivuston yleisilme pääviesteineen päivitettiin ScanRealin tahtotilaan sopiviksi.
Henkilökohtainen kaupankäynti on ScanRealille elinehto, joten yhteydenottolomakkeen helppo löytäminen ja saavutettavuus oli myös ensiarvoisen tärkeää.
Suhteellisen nopealla aikataululla toteutettu sivustouudistus on moderni ja tyylikäs käyntikortti ScanRealille. Samalla se toimii aitona palveluna, jonka kautta käyttäjät voivat hakea juuri heille sopivia toimitiloja tai pyytää henkilökohtaista apua erityisempien toiveiden toteuttamiseksi.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Buena Creativen nimissä. Buena Creativesta tuli Miltton Digital loppuvuodesta 2020.]
Tekijä: Miltton Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Avoset on yksi Suomen johtavista Atlassian-asiantuntijoista – jotain mitä yrityksen vanha verkkosivusto ei uskottavasti viestinyt. Uskottavuuden lisäämiseksi ja halutun auktoriteettiaseman vahvistamiseksi kiteytimme Avosetin brändin kulmakivet. Tämä työ toimi kivijalkana yrityksen visuaalisen ilmeen hiomiselle ja uuden verkkosivuston rakentamiselle.
Sivusto suunniteltiin mahdollisimman kevyeksi siten, että sinne voidaan tuoda uutta sisältöä, kuten blogeja tai asiakastarinoita, sitä mukaa kun se Avosetille sopii – olennaista oli tehdä projektista heille mahdollisimman helppo ja vaivaton. Samalla pidimme mielessä tulevaisuuden laajentamistarpeet, jotta uudistettu sivusto olisi mahdollisimman pitkäikäinen ja toimiva Avosetin kasvaessa.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Buena Creativen nimissä. Buena Creativesta tuli Miltton Digital loppuvuodesta 2020.]
Tekijä: Miltton Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa
Uusi Museoshop.fi syntyi kun Suomen suurin taidemuseo-organisaatio Kansallisgalleria halusi korvata vanhan verkkokauppansa uudella ratkaisulla, joka tekisi ylläpidosta helppoa ja viestisi erittäin korkeaa laatua. Projektin päätavoite oli, ei enempää eikä vähempää, kuin olla museoalan digitaalisen myynnin suunnannäyttäjä Pohjoismaissa. Olennaisena vaatimuksena oli saavutettavuus – uudistetun verkkokaupan tuli täyttää kaikki EU:n vaatimukset verkkosivustojen ja mobiilisovellusten saavutettavuudesta.
Alusta asti projektin päätavoitteeksi lyötiin museoalan digitaalisen myynnin suunnannäyttäjänä toimiminen Pohjoismaissa. Tyylikäs ulkoasu ja konstailematon käytettävyys olivat tällöin itsestäänselvyyksiä, mutta suurimman haasteen aiheutti erilaisten lipputuotteiden myynnin mahdollistaminen ja yhdistäminen fyysisten museotuotteiden kauppaan. Iso tavoite oli myös myynnin lisääminen. Tämä vaati taustajärjestelmien prosessien yksinkertaistamista, johon asiakkaalla oli onneksi täysi valmius. Työmme olisi onnistunut kun uusi Museoshop.fi toimisi helppokäyttöisenä työkaluna Kansallisgallerialle ja alustana myös tulevaisuuden tuotteiden digitaaliselle myynnille. Koska saavutettavuus oli yksi uudistuksen isoista tavoitteista, tehtiin suunnittelussa alusta lähtien ratkaisuja, jotka varmistivat verkkokaupan noudattavan voimassa olevaa lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta. Samalla vastasimme verkkosisällön saavutettavuusohjeiden WCAG 2.0 vaatimustasoon A/AA.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Buena Creativen nimissä. Buena Creativesta tuli Miltton Digital loppuvuodesta 2020.]
Tekijä: Miltton Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Meiran vanha verkkosivusto oli paisunut vuosien aikana ’epäselväksi sokkeloksi’, lyhyiden alasivujen paisuttamaksi kokonaisuudeksi, josta käyttäjän oli vaikea löytää tahtomaansa. Monitasoinen navigaatio, sekavat ja umpikujia käyttäjän polulle muodostaneet sisältösivut olivat vain muutamia sivuston haasteista. Sisällöistä oli myös vaikea antaa prioriteettia liiketoiminnan kannalta relevanteille alueille, kuten eri mausteille ja kahvibrändeille.
Vanha sivusto oli myös työläs ylläpitää ja sitä oli vaikea käyttää markkinoinnin kotipesänä – yksi sivustouudistuksen päätavoitteista.
Uudistuksen lähtökohdaksi otettiin kaiken turhan karsiminen. Samalla kun sisältöä karsittiin, piti tunnistetut prio-sisällöt nostaa vahvasti (mutta keskenään tasapuolisesti) esiin ja luoda niistä sesongin mukaan eläviä osioita. Suunnittelu lähti liikkeelle kartoittamalla sivuston käyttäjien (sekä Meiran sisäisten että ulkoisten) tarpeet ja toiveet. Työpajojen ja asiakkaan avainhenkilöiden 1to1-haastattelujen avulla loimme selkeän, temaattisiin pääsivuihin pohjautuvan konseptin, joka ohjaa käyttäjää jatkuvasti kohti syvempää sisältöä – pitäen paluun pääsivuille kuitenkin aina vain yhden klikkauksen päässä.
Sivusto rakennettiin modulaariseksi kokonaisuudeksi, jotta sen päivittäminen ja ylläpitäminen olisi meiralaisille mahdollisimman helppoa. Halusimme tehdä uudesta Meira.fi:stä miellyttävän kokemuksen myös meiralaisille – yhdelle sivuston tärkeimmistä käyttäjäryhmistä.
Vaikka uudistettu sivusto on ollut julki vasta kesästä lähtien, ovat tulokset lupaavia: bounce rate on tippunut 8 %, käynnin kestot ovat kasvaneet 15 % ja sivulatausten määrä 30 %.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Buena Creativen nimissä. Buena Creativesta tuli Miltton Digital loppuvuodesta 2020.]
Tekijä: Miltton Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Kampanjasivusto
HKScan halusi uudistaa Via-valmisruokiensa verkkosivuston viestimään Via-tuotteille olennaista herkullisuutta ja raikkautta. Uudistetun sivuston piti myös mahdollistaa myöhemmin tehtävät laajennukset kevyesti ja kustannustehokkaasti.
Kuten Via-ruoatkin, Viamaailma-sivusto luottaa vanhaan totuuteen: yksinkertainen on kaunista. Sivustosta suunniteltiin visuaalisesti ilmava, teknisesti nopea ja sisällöiltään selkeä. Tavoitteenamme oli rakentaa perustat, joiden päälle on helppo jatkossa kasata suurempiakin kokonaisuuksia.
Viamaailma.fi oli verrattain nopea sivusto toteuttaa. Kustannustehokas toteutus ei tarkoita kuitenkaan puolivillaista tekemistä, vaan järkevää asioiden priorisointia ja ketterää kehitystä. Projektin alussa sovitut säveleet työn etenemiseen mahdollistivat toteutuksen suoraviivaisuuden ja mutkattomuuden.
Kun raaka-aineet ovat kunnossa, on lopputuloskin hyvä.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Buena Creativen nimissä. Buena Creativesta tuli Miltton Digital loppuvuodesta 2020.]
Tekijä: Miltton Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Kun Lejoksen aiempi sivusto rakennettiin, olivat siihen kohdistuneet tarpeet hyvin erilaiset kuin nyt. Uudistuksen yhteydessä reseptien sekä sisältö- ja brändisivujen synergiaa haluttiin kasvattaa ja päivittää sivuston ulkoasu moderniksi, mobiiliystävällisemmäksi kokonaisuudeksi. Samalla sivusto valmisteltiin toimimaan b2b-puolelle rakennettavan verkkokaupan kanssa.
Lejos.fi:ssä on paljon mielenkiintoista sisältöä, resepteistä artikkeleihin, mutta se on myös hyvin erilaisten brändien kotipesä. Olennaista oli rakentaa sivusto niin, että se kuljettaa käyttäjät luontevasti sisällöstä toiseen siten, että kokemus tuntuu saumattomalta ja loogiselta.
Uudistettu Lejos.fi on suunniteltu siten, että se on ennen kaikkea helppokäyttöinen työkalu sivustoa jatkuvasti päivittäville lejoslaisille. Modulaariseen rakenteeseen pohjautuva sivusto tekee yksittäisten sivujen luonnista ja muokkauksesta sekä kuvien vaihdosta ja asettelusta nopeaa ja vaivatonta. Yksi tärkeimmistä osista työtämme onkin pitää huoli sivustolla vierailevien käyttäjien lisäksi myös sivuston ylläpitäjistä – käyttäjäryhmästä, joka ei saa jäädä suunnittelussa huomioimatta.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Buena Creativen nimissä. Buena Creativesta tuli Miltton Digital loppuvuodesta 2020.]
Tekijä: Miltton Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
EKE-Rakennus halusi luoda uuden sivuston, joka kerää yhteen yrityksen asunto- ja toimitilatarjonnan. Sivuston lähtökohtana oli tuoda käyttökokemukseen rauhallisuuden sekä tyylikkyyden tuntu, ja vahvistaa mielikuvaa EKE-Rakennuksesta modernina, luotettavana toimijana. Halusimme saada ihmiset unelmoimaan ja näkemään EKEn asunnot (ja toimitilat) osana heidän omaa tulevaisuuttaan. Sivuston käyttäjäpolut ja call-to-actionit suunniteltiinkin siten, että unelmien toteuttaminen olisi aina vain yhden klikkauksen päässä. Kuten aina, suunnittelun lähtökohtana oli mobile first -ajattelu, sillä suuri osa käytöstä tapahtuu mobiililaitteilla.
Sivustosta tehtiin vahvasti visuaalinen, isoihin kuviin luottava toteutus, jota on helppo ylläpitää. Modulaarisen rakenteen ansiosta sivuston päivittäminen on vaivatonta ja uusien sivujen luonti sekä muokkaus tapahtuvat käden käänteessä. Yksi suunnittelun kulmakiviä olikin tehdä sivustosta EKE-Rakennuksen henkilökunnalle miellyttävä työkalu, jolla he pystyvät itse ylläpitämään sivustoa ilman ulkopuolista apua.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Buena Creativen nimissä. Buena Creativesta tuli Miltton Digital loppuvuodesta 2020.]
Tekijä: Miltton Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa
Kun Kekkilä käynnisti verkkokauppa-liiketoimintansa, päätimme tehdä siitä kiinteän osan olemassa olevaa ja hyvin toimivaa Kekkilä.fi-sivustoa. Emme halunneet luoda erillistä kauppaa, vaan integroimme myytävät tuotteet luontevaksi osaksi yrityksen tuoteportfoliota.
Verkkokaupasta tehtiin aluksi pilottivaihe MVP-hengessä (Minimum Viable Product), jonka tarkoitus oli kerätä dataa käyttäjäkokemuksien kautta ja hioa toteutuksesta entistä parempi. Halusimme päästä nopeasti kokeilemaan kaupan mekanismien toimivuutta ja näkemään suunnitteluvaiheen hypoteesien paikkansapitävyys käytännössä. Panostimme toteutuksessa erityisesti integraatioiden toimivuuteen ja käyttökokemuksen sulavuuteen.
Verkkokauppa toteutettiin valittujen kumppanien kanssa selvällä työnjaolla: me hoidimme konsepti-, UX- ja visuaalisen suunnittelun sekä front-end-toteutuksen. Lisäksi autoimme integraatiotyössä ja järjestelmien valinnassa.
Kekkilän verkkokaupan kehitys jatkuu ja kauppaan lisätään jatkuvasti uusia tuotteita.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Buena Creativen nimissä. Buena Creativesta tuli Miltton Digital loppuvuodesta 2020.]
Tekijä: Miltton Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Yhteistyömme Kekkilän kanssa lähti liikkeelle tarpeesta tehdä verkkosivusta helpompi ja parempi käyttää. Työstä muodostui lopulta täyden mittakaavan sivustouudistus ja samalla sivusto siirrettiin WordPress-alustalle.
Lähtötilanteessa Kekkilä.fi:ssä oli monille sivustoille tyypillinen ongelma: sivustoa oli kehitetty pitkään ilman systemaattista suunnittelua, jolloin sen sisällöstä oli muodostunut sekava kokonaisuus. Alasivuja oli yli 400, halutut sisällöt olivat vaikeasti löydettävissä, visuaalisuus ei pysynyt linjassa ja koko käyttökokemus oli sujuvan sijaan epämukava.
Suunnittelussa oli merkittävää nostaa laadukkaiden sisältöjen roolia, jolloin tuotteiden markkinointi tapahtuu palvelukulmalla – hyvän sisällön kautta. Uudistetun kasvikirjaston rooli nähtiin inbound-liikenteen kannalta merkittävänä: kasvitietoutta googlaava käyttäjä haluttiin saada sen avulla sivustolle. Samalla muu hakukoneystävällinen sisältö suunniteltiin tukemaan keskeisten asioiden indeksoitumista Googlessa. Päähuomio on kuitenkin pidetty käyttäjää palvelevassa kokonaisuudessa, joka markkinoi Kekkilää tarjoamalla ohjeita, ratkaisuja ja inspiraatiota.
Sivustouudistuksen pohja-ajatuksena oli luoda sivustosta asiakkaan tarpeisiin sopiva, helppokäyttöinen työkalu. Sivusto ei ole pelkkä markkinointikanava, vaan tärkeä päivittäinen työkalu Kekkilän organisaatiossa. Siksi oli tärkeää luoda taustajärjestelmä, joka on yhtäältä helppokäyttöinen, mutta vastaa kuitenkin juuri niihin tarpeisiin, joita asiakkaallamme on omassa arjessaan. Näin syntyneen sivuston päivittäminen on helppoa, toiminnallisuudet käyttäjien tarpeita vastaavia ja visuaalinen lopputulos pysyy päivittäjästä huolimatta aina yhtenäisenä.
Samalla logiikalla toteutettiin myös Kekkilän Ruotsin ja Viron maasivustot, sekä Kekkilän viherrakentamisen sivuston Suomen ja Ruotsin versiot.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Buena Creativen nimissä. Buena Creativesta tuli Miltton Digital loppuvuodesta 2020.]
Tekijä: Miltton Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Suomalaisen peliteollisuuden grand old man, Remedy, halusi modernisoida vanhan sivustonsa vastaamaan peliensä tasoa. Toteutimme sivustouudistuksen WordPress-alustalla ja nostimme keskiöön Remedyn dna:ssa vahvana olevan tarinankerronnan.
Uudesta Remedygames.comista tehtiin vahvasti visuaalinen, koko ruudun täyttävine animaatioineen ja videoineen. Myös sivuston tekstisisällöistä haluttiin interaktiivisia, joten ne reagoivat käyttäjän hiiren liikkeisiin.
Kuten aina, myös Remedyn kohdalla oli tärkeää, että valmis sivusto on asiakkaalle itselleen äärimmäisen helppo käyttää ja ylläpitää. Remedyläiset ovatkin voineet itse lisätä saitille sivuja ja muokata niitä mielensä mukaan. Näin on varmistettu, että sivusto elää jatkuvasti ja pysyy ajankohtaisena.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Buena Creativen nimissä. Buena Creativesta tuli Miltton Digital loppuvuodesta 2020.]
Tekijä: Miltton Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Neito on laadukasta suomalaista kylmäpuristettua rypsiöljyä, jonka laatumielikuva ei kuitenkaan välittynyt verkkoon asti halutulla tavalla. Uudistimme Neito.fi-sivuston viestimään paremmin tuotteen laatua, sekä toimimaan kotipesänä kaikelle Neidon markkinointiviestinnän tekemiselle.
Kohderyhmälle visuaalisuus on tärkeää. Se mielessä loimme Neidolle eri makuvariantteja korostavan uniikin kuvakonseptin, jota hyödyntämällä tuotteet kuvattiin. Nämä arvokkaat ja laatua viestivät kuvat ovat pääosassa myös itse sivuston visualiikassa. Sivuston sisältörakenne suunniteltiin niin, että se palvelee nopeaa tietoa tuotteista etsivää, mutta tarjoaa myös teema- ja reseptisisällön kautta mahdollisuuden syventyä laadukkaan rypsiöljyn maailmaan laajemminkin.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Buena Creativen nimissä. Buena Creativesta tuli Miltton Digital loppuvuodesta 2020.]
Tekijä: Miltton Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Kun Kekkilän kiertotalouteen perustuvaa liiketoimintaa haluttiin tuoda näkyvämmäksi, tarvittiin sivusto, joka havainnollistaa kiertotalouden logiikkaa yksinkertaisesti ja kouriintuntuvasti.
Karsimme sivustosta kaiken turhan pois ja keskityimme pariin pääasiaan, kiertotalouden selittämiseen ja Kekkilän roolin kuvaamiseen siinä: näyttävästi animoitu etusivu kertoo alas scrollatessa kronologisesti miten kiertotalous Kekkilän tapauksessa toimii. Kekkilän rooli avautuu syvemmin asiantuntijahaastattelujen pohjalta tehdyistä referensseistä, jotka esittelevät jo käynnissä olevaa liiketoimintaa.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Buena Creativen nimissä. Buena Creativesta tuli Miltton Digital loppuvuodesta 2020.]
Tekijä: Miltton Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Kampanjasivusto
Suomen Lähetysseura on hyväntekeväisyysjärjestö, joka tekee laajaa avustustyötä kehittyvissä valtioissa paremman maailman hyväksi. Toivoa-kampanja on vuosittainen hyväntekeväisyyskampanja, joka kerää kuukausilahjoittajia Suomen Lähetysseuralle. Suunnittelimme keväällä 2018 Toivoa-kampanjan sekä samalla uudistimme Toivoa.fi-sivuston WordPress-alustalla.
Halusimme haastaa välinpitämättömyyden ja kertoa yksinkertaisen viestin siitä, että oikeissa käsissä monelle suomalaiselle pieni raha voi muuttaa lapsen tai nuoren koko elämän. Selvitimme, mitä netissä hyväntekeväisyydestä puhutaan. Vahvat mainonnan väittämät ovat lähtöisin löytyneistä nettikeskusteluista. Olimme sitä mieltä, että nämä kommentit pitää nostaa esiin katukuvassa ja kahvikeskusteluissa, yhtään niitä kaunistelematta.
Ja niin teimme. Puimme viestit visuaalisesti yksinkertaisiin ulkomainoksiin, lehtimainoksiin ja bannereihin. Viestejä jaettiin myös sosiaalisessa mediassa yksinkertaisten videoiden ja kuvien kautta. Lahjoittamisesta tehtiin helpompaa uudistamalla Toivoa.fi-sivusto palvelemaan entistä paremmin potentiaalisen lahjoittajan tarpeita ja vastaamaan herääviin kysymyksiin.
Kampanja ja Suomen Lähetysseura nousi ihmisten tietoisuuteen ja keskusteluihin. Uudistetun Toivoa.fi-sivuston kautta tulleiden lahjoittajien määrä kasvoi kampanjan aikana moninkertaiseksi aiempiin vuosiin verrattuna.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Buena Creativen nimissä. Buena Creativesta tuli Miltton Digital loppuvuodesta 2020.]
Vierityspalkki on blogi kotimaisen web-alan trendeistä, tapahtumista ja toimistoista. Seuraa, niin tiedät ketkä tekevät parhaat verkkopalvelut, web-sovellukset ja verkkokaupat Suomessa.