GRK – Verkkopalvelun uudistus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

GRK:n verkkosivuston uudistaminen

Uusi sivusto tuo yhtiön monipuoliset palvelut esiin

GRK on yksi Suomen johtavista infra-alan yrityksistä, joka Suomen lisäksi toimii myös Ruotsissa ja Virossa.

Yhtiön verkkosivuston uudistustarve nousi strategisista muutoksista ja vanha sivusto ei enää vastannut nykytilanteen tarpeisiin. Uudistusprojekti lähti liikkeelle Valun Ville Juvosen vetämistä konseptisuunnittelun työpajoista, joiden lopputuloksena korostettiin GRK:ta monipuolisena infra-alan toimijana. Samalla verkkosivuille haluttiin tuoda yrityksen palveluntarjontaa aiempaa paremmin esille.

Uusi GRK.fi-verkkosivusto toteutettiin WordPressin avulla, jossa keskiössä on Gutenberg-editori ja sen tarjoamat monipuoliset sekä joustavat sisällönsyöttöominaisuudet. GRK:n tarpeisiin luotiin räätälöityjä sisällönsyöttölohkoja, jotka tuovat lisää mahdollisuuksia sisällönsyöttöön Gutenberg-editorin tarjoamien vakiolohkojen rinnalle.

Verkkosivuston toteutuksessa käytettiin myös räätälöityjä sisältötyyppejä, joiden tarve tunnistettiin yhteisesti projektin alussa tehdyn määrittelyn tarkennuksen yhteydessä. Räätälöityjen sisältötyyppien ensisijainen lisäarvo liittyy sisällönsyötön selkeyteen, keskitettyyn muokkaukseen ja tietojen helppoon ylläpitoon sekä esittämiseen sivustolla.

Myynnin kasvattaminen uudistuksen taustalla

Yksi strategisista tavoitteista oli myös yksityisen sektorin myynnin kasvattaminen. Perinteisesti yhtiö on ollut julkisen sektorin hankkeiden toteuttaja, mutta nyt haluttiin myydä enemmän palveluita myös teollisuudelle, tuulivoimayhtiöille ja kotitalouksille. Aiempi sivusto ei tukenut mielekkäällä tavalla yksityisen sektorin myynnin kasvattamista.

GRK:n viestintäpäällikkö Tiina Niemi antaa tällaisesta ajattelusta esimerkin.

– Jos Jyväskylässä päällystämme teitä, voimme samalla yhtä hyvin päällystää myös taloyhtiöiden tai kauppojen pihoja, Tiina Niemi kertoo käytännön esimerkiksi.

Profiilin muutos sisältöihin

Yksi iso osa-alue projektissa oli sisältöjen työstäminen eri liiketoimintojen kanssa.

– Tähän saimme Valulta apua. Esimerkiksi viherrakentaminen oli aiemmin sivulauseessa. Kun asiaa katsottiin vähän tarkemmin, ymmärsimme, miten lähellä ihmisten arkea GRK on. Vaikka tämä oli isolta osin tekninen projekti, niin itseäni ilahdutti se, miten eri liiketoimintojen palvelut saatiin tuotua monipuolisesti esiin.

Sisällöllisesti uusi asia oli myös videoiden käyttö, millä pystyttiin tuomaan konkreettisemmin esiin näyttäviä hankkeita.

Tiina Niemi näkee profiilin nostamisen verkossa tärkeäksi myös siksi, että infrarakentamisen alalla palkataan paljon työntekijöitä harjoittelun kautta. Työntekijöitä on noin 1000 henkeä ja harjoittelijoita noin 100.

– Monille verkkosivusto on ensikurkistus meihin ja toimintaamme, joten se on erittäin merkittävä tekijä. Kun sen perusteella yrityksestämme ja toiminnastamme syntyy hyvä fiilis, harjoittelija hakee meille, Tiina Niemi pohtii.

Myös Valun projektipäällikkö Petri Kananen näkee, että uuden sivuston sisällöllinen rakenne on onnistunut ja koko konsepti tukee GRK:n profiilia hyvin.

Yhtiörakenteen muutoksetkin vaikuttivat sivustouudistuksen taustalla. Nyt yhtiö toimii kolmessa maassa ja palvelut vaihtelevat maittain. Kaikille on nyt tehty maakohtaiset verkkosivut niiden omilla kielillään. Konsernin sivut tehtiin englanniksi ja suomeksi.

Miten projekti onnistui?

Tiina Niemen mukaan projekti eteni sujuvasti ja siinä toteutui monta GRK:n arvoa.

– Esimerkiksi “emme jahkaile” on yksi meidän arvomme ja tässä projektissa mentiin eteenpäin koko ajan. Tosi tärkeä asia oli myös kustannukset. Jos meille tuli mieleen uusi idea, saimme nopeasti arvion kustannuksista – koko ajan oli hyvä käsitys siitä, mitä se tarkoittaa euroissa.

– Yksi arvoistamme on myös, että “onnistumme yhdessä”. Jäi sellainen fiilis, että tätä projektia teimme yhdessä. Välillä tulee hankalampia ja välillä helpompia paikkoja, mutta projektin aikana säilyi koko ajan kiva tekemisen fiilis. Valulta Ville Juvonen auttoi hakemaan suuntaa, kuten aiemmissakin projekteissa, Tiina Niemi kiittelee.

Entä lopputulos?

Tiina Niemi näkee toteutuksen onnistuneena, varsinkin integraatioiden vuoksi.

– Hyvin onnistui ja lopputulos helpottaa töitä! Esimerkiksi juuri rekry: nyt saamme integraation kautta avoimet työpaikat suoraan verkkosivustolle, kun aiemmin meillä oli sivustolla vain linkki rekryfirman sivuille.

Hänen mukaansa sisältöjen vieminen sivustolle oli helppoa, ja se tapahtui kolmen henkilön voimin. Gutenberg-lohkot olivat kovassa käytössä. Niemen kokemuksen mukaan monissa muissa järjestelmissä sisällön syöttäminen ei olisi onnistunut yhtä helposti ja nopeasti.

Verkkoprojektit voivat olla välillä tuskaisiakin, mutta tällä kertaa niin ei ollut. Saimme onnistuneen lopputuloksen aikaan ja sellaisella ololla, että jos jotain tarpeita nousee jatkossa, niin olisi kiva jatkaa samalla porukalla.

Tiina Niemi, Viestintäpäällikkö

Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen


Sinua voisi kiinnostaa myös

Heinolan kaupunki

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

Heinolan kaupunki sai keväällä 2021 uuden verkkosivuston. Uudistuksen taustalla oli useita tavoitteita, joista kaupungin viestinnän asiantuntija Riikka Savelan mukaan kaikki saavutettiin. – Kaupunkilaisille ja muille käyttäjille haluttiin tarjota sivusto, jolla olisi entistä helpompaa asioida näyttöpäätteestä riippumatta. – Sivuilla huomioitiin saavutettavuusdirektiivin asettamat velvoitteet. – Sivuston visuaalinen ilme uudistettiin onnistuneesti. Myös pääsivuston ja erillissivustojen ilmeitä yhdenmukaistettiin. – […] Lue lisää

Colliers – Asuntovuokraus verkosta

Tekijä: iasy Oy

Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Web-sovellus, mobiilisovellus tai asiointipalvelu

Erityistä: Testatusti tietoturvallinen palvelu

Colliers Finland Oy on johtava maailmanlaajuisesti toimiva kiinteistöomaisuudenhoitopalveluja tarjoava yritys. Colliers Finland Oy hallinnoi tuhansia eri omistajien vuokra-asuntoja Suomessa. Toteutimme Colliersille vuosia sitten WordPress-pohjaisen verkkosivuston, joka esittelee vapaat vuokra-asunnot. Sivuston kautta on voinut täyttää asuntohakemuksen. Asuntohakemukseen on voinut jättää omat kriteerit haettavista kohteista ja sen on voinut myös kohdistaa toivottuihin asuntoihin. Colliersin verkkosivuston asuntotiedot ja […] Lue lisää

Kauniaisten kaupunki

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

Kauniainen on noin 10 000 asukkaan kaksikielinen kaupunki, joka sijaitsee keskellä Espoota. Kauniaisten vanhan verkkosivuston tekninen alusta tuli elinkaarensa päähän ja sivusto kaipasi muutenkin kipeästi uudistusta. Valu valikoitui uudistuksen toteuttajaksi kilpailutuksen jälkeen. Projektiin toi lisämaustetta se, että kaupungin kaksikielisyyden takia kaikki sisältö piti tuottaa samantien tuplana. Samoin haastetta toi projektityöskentelyn tapahtuminen täysin etänä. Projektin johto […] Lue lisää

Marttaliitto

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu, Verkkokauppa

Suuren yleisön suosikkisivusto on nyt entistä selkeämpi Kun mielessä on kysyttävää ruoasta tai kotitaloudesta, suomalaiset kääntyvät Marttojen puoleen. Tässä moderni verkkosivusto on tärkeä työkalu. Sitä ylläpitää koko marttajärjestön puolesta Marttaliitto, joka tukee eri tavoin marttapiirien ja -yhdistysten toimintaa ja jäsenviestintää. “Meille oli tärkeää tehdä sivustolle saavutettavuuteen liittyviä muutoksia. Halusimme myös muokata ulkoasun brändi-ilmeemme mukaiseksi”, kertoo […] Lue lisää

Helsingin Kaupunkitilat verkkopalvelu

Tekijä: Barabra

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

Helsingin Kaupunkitilojen toimialana on vuokraamiensa tilojen ja alueiden kehittäminen ja markkinointi. Yhtiön tehtävänä on kasvattaa Helsingin profiilia vetovoimaisemmaksi ja kilpailukykyisemmäksi kaupungiksi kehittämällä Helsingin kaupunki- ja ruokakulttuuria ja tori- ja kauppahallitoimintaa, sekä näiden joustavaa ja kustannustehokasta organisointia. Helsingin Kaupunkitilojen identiteettijärjestelmä oli uudistunut ja tässä kehitystyössä oli tunnistettu verkkosivuston rooli sen jalkautukselle. Barabran rooli uudistuksessa oli vastata […] Lue lisää

Savonlinnan kaupunki

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

Savonlinnan sivustouudistuksen taustalla oli tarve vaihtaa sivusto elinkaarensa päähän tulleelta alustalta enemmän kehitysmahdollisuuksia tarjoavaan WordPressiin. Sivustolle oli tehty ulkoasu-uudistus pari vuotta aiemmin, joten ulkoasuun ei tarvinnut nyt tehdä muutoksia. Siirtymästä haluttiin tehdä asiakkaalle mahdollisimman yksinkertainen. Projektin keskeisin osa olikin kaiken sisällön siirto uudelle alustalle siten, että käsin tehtävää sisällön käsittelyä olisi mahdollisimman vähän. Automaattinen siirto […] Lue lisää

Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun