Uudistuneita verkkopalveluita toukokuussa 2009
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 14 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Talouselämä uudistui verkossa rauhallisemmaksi - vai uudistuiko?.
Uudet julkaisut –lista lähti keväällä hyvin käyntiin ja toukokuussakin listalle ilmoitettiin runsas joukko uusia verkkosivustoja. Tässä muutamia poimintoja toukokuulta.
Mainostoimisto Työmaa uudisti verkkosivustonsa nykyaikaan. Palvelu muistuttaa paljolti monien graafisten suunnittelijoiden yksinkertaisia portfoliosivustoja. Täten uudistus onkin varsin hyvä esimerkki siitä mihin suuntaan monet markkinointi- ja design –toimistojen omat sivustot ovat menossa. Oma sisältö kattaa tiivisti vain työnäytteet, uutiset ja yhteystiedot. Runsas etusivu nostaa esiin Twitterit, YouTubet, Flickrit, Facebookit ja muut toimiston uusimmat aluevaltaukset.
Sivusto antaa hyvän esimerkin järkevästä käyntikortista verkossa ja herättää kysymyksen miten niin monet tunnetut Helsinkiläiset mainostoimistot voivat vieläkin olla ilman omia, järkeviä verkkosivuja (mm. Skandaali*, Hasan).
Poliittinen puolue Vihreät uudisti oman verkkopalvelunsa Drupal-julkaisujärjestelmän päälle ja samalla laajensi entisestään laajan verkkopalvelun ominaisuuksia. Ote tiedotteesta:
Vihreiden uusittujen verkkosivujen (www.vihreat.fi) merkittävimpiä elementtejä ovat sosiaalisen median (Twitter, Flickr, YouTube, Facebook) runsas hyödyntäminen sekä esteettömyyden ja helppokäyttöisyyden parempi huomioiminen. Avoimen ja vapaan lähdekoodin Drupal-sisällönhallintajärjestelmää moottorina käyttävää sivustoa on rakennettu yhteisöllisesti. Mainos- tai viestintätoimistoja ei uudistuksessa ole käytetty.
Avalon on tehnyt Oulu Mining Schoolin verkkosivuston suunnittelun ja toteutuksen. Sivuston taustalle on valittu Avalonin EasyPage –julkaisujärjestelmä*.
Oulu Mining School edustaa selkeätä yrityssivustoa* jossa huomio on organisaation toiminnan esittelyssä ja ajankohtaisista asioista tiedottamisessa. Suomenkielisellä sivustolla sijaitseva, yhden sivun “Briefly in English” –sivu* edustaa myös hyvää käytäntöä tilanteisiin joissa koko sivuston kääntäminen ei ole järkevää. Vain RSS-syötteiden puuttuminen on laskettava vakavaksi miinukseksi toteutukselle.
Tosin joskus ihmetyttää, että miksi kaikki poikkitieteelliset projektit ja organisaatiot todella tarvitsevat omat verkkosivustonsa? Oulu Mining Schoolin sivusto on hyvin pätevä sivusto, mutta monet tällaisten määräaikaisten hankkeiden sivustot ovat muutaman vuoden projekteja jotka katoavat sitten bittitaivaaseen. Onko tällaisia sivustoja järkevää tehdä? Onko tällaisten tekeminen mainostoimistojen kannalta hyvää liiketoimintaa?
Voisiko parempaan lopputulokseen päästä ottamalla käyttöön jonkun ilmaisen blogialustan? Tällöin mainostoimiston bisnes siirtyisi enemmän käyttöönoton konsultointiin, teemoittamiseen, ehkä koulutukseen ja löydettävyyden varmistamiseen. Olisiko tämä paha asia?
(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)