Miten Pätkät.fi-verkkopalvelu rakennettiin?

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 11 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Onko miljoona webbisivuista paljon vai vähän?.

Pätkät.fi on markkinapaikka projekteille ja erilaisille keikkahommille. Palvelun ideana on yhdistää ostajat ja freelancerit toisiinsa. Palvelussa voi selailla tekijöitä ja tarjouspyyntöjä. Palvelun takana on Somella Oy Oulusta. Vierityspalkki kyseli toimitusjohtaja Eero Rönköltä miten he saitin rakensivat – paljonko meni aikaa, paljonko rahaa ja mitä he oppivat projektista.

1) Milloin saitte idean, ja millaisen tiimin ja yhteistyötahot kasasitte?

“Idea palvelusta on syntynyt muutama vuosi sitten, mutta nykyisessä muodossaan siitä käytiin ensimmäiset keskustelut 2011 vuoden alussa. Ideaa hiottiin yhteistyössä usean paikallisen yritysneuvonnan kanssa ja samalla käytiin keskusteluita potentiaalisten tiimin jäsenien kanssa. Ensimmäisenä tiimiin liittyi kovan luokan ekonomi, jonka kanssa selvitimme palvelun toimintaan liittyviä haasteita. Myöhemmin, itse asiassa tasan vuosi sitten, tiimiimme kasvoi kahdella erittäin lahjakkaalla koodarilla, jotta voisimme toteuttaa palvelun kokonaan omin voimin. Allekirjoittanut täydentää ja johtaa tiimiä tietotekniikan, myynnin sekä markkinoinnin kokemuksella ja koulutuksella.”

2) Millä teknologioilla ja millaisin voimin saitin ensimmäisen versio nousi pystyyn?

“Palvelumme alustana toimii suorituskykyinen Yii Framework joka on kirjoitettu PHP5:llä ja tukee MVC-mallia. Tietokannaksi valitsimme PostgreSQL:n. Olemme pystyneet kehittämään palvelun alusta lähtien omin voimin koska tiimistämme löytyy vaadittava tietotaito ja omistautuminen projektiin.”

3) Kuinka paljon paloi ensimmäisen version tekemiseen aikaa ja rahaa?

“Aloitimme palvelun kehityksen keväällä 2011 ja alusta lähtien mottonamme on ollut “Helposti & Nopeasti”. Liian usein tällaisissa projekteissa huomaa ajan kuluvan hukkaan sellaisiin yksityiskohtiin ja ominaisuuksiin, jotka eivät lopputuloksen kannalta ole välttämättömiä. Vaikka olemmekin pyrkineet etenemään nopeasti, silti tärkeimpiä kriteereitä alusta asti on ollut tietoturva ja hyvien koodauskäytänteiden noudattaminen.

Arviomme mukaan käytimme noin 500 tuntia palvelun ensimmäisen version julkaisuun. Tähän on laskettu koodaustöiden lisäksi kaikki tekemämme selvitystyöt ja suunnittelut. Keskiverto 50 – 60 euron tuntipalkalla palvelun ensimmäiselle versiolle tulisi siis hintaa noin 25 000 – 30 000 euroa, jos emme olisi tehneet sitä itse. Kaikkiin perustamistoimiin oma tietämyksemme ei kuitenkaan riittänyt tarvittavan hyvin, joten palkkasimme käyttöömme lakimiehen päiväksi. Hänen kanssaan selvitimme lakiasioita liittyen meidän rooliin ja vastuisiin tällaisen palvelun ylläpitäjinä. Tätä varten saimme haettua EU:n tukemaa rahoitusta, jolloin vain pieni osa lakimiehen 1500e päiväpalkasta jäi meille maksettavaksi.”

4) Kuinka paljon laitatte aikaa ja rahaa nykyisin palvelun kehitykseen, kuinka paljon markkinointiin?

“Nykyisin käytämme palvelun kehittämiseen viikoittain noin 20 työtuntia. Lisäksi markkinointiin kuluu viikoittain noin 30 tuntia. Toiminta-ajatuksenamme on panostaa markkinointiin enemmän omaa aikaa kuin rahaa. Tutkimme säännöllisesti uusia mahdollisuuksia markkinoida palveluamme netin ja sosiaalisen median kautta, lisäksi kokeilemme uusia ideoita ennakkoluulottomasti. Palvelun kehityksessä joudumme jatkuvasti priorisoimaan mihin käytämme tunteja. Kehityslista palveluun tulevista uusista hienoista ominaisuuksista on pitkä ja kasvaa koko ajan käyttäjiemme palautteen myötä.”

5) Meneekö vielä aikaa ja rahaa johonkin muuhunkin? 

“Keskustelemme aktiivisesti freelance-yhteisön kanssa ja pyrimme sitä kautta jatkuvasti kehittämään palveluamme. Toimialalla on paljon väärinkäsityksiä liittyen palveluiden hinnoitteluun, sekä tilaajien että freelancerien puolella. Koemme olevamme sellaisessa asemassa, että pystymme tekemään tähän muutoksen, joten tutkimme jatkuvasti mahdollisuuksiamme vaikuttaa. Tavoitteenamme on parantaa yksittäisen freelancerin etuja ja parhaiten se onnistuu kun freelancerit pystyvät yhdistämään voimansa.

Jatkuvasti juoksevia kuluja on oikeastaan tullut mukaan vasta toiminnan virallistumisen myötä eli perustettaessa yritys toiminnan taustalle. Tämä tuo aina jonkin verran pakollisia yrittäjän kuluja mukanaan. Omaa nettisivuprojektia hautoville voisi tämän osalta sanoa vinkiksi sen, että kannattaa miettiä rakentaako projektia harrastepohjalta tai oman työn ohella vai onko toiminnalla tarkoitus tulla taloudellisesti toimeen. Lisäksi on syytä miettiä miten paljon on valmis uhraamaan aikaa ja rahaa ennen kuin projekti alkaa tuottamaan. Hyvällä idealla ja omalla työpanoksella toiminnan ylläpitämisen kulut pystyy melko hyvin hoitamaan, mutta on eri asia tuleeko ideasta tuottava ja toimiva vai pelkästään toimiva.”

Kommentit (Perttu Tolvanen): Pätkät.fi on hyvä esimerkki kohtuullisen paljon toiminnallisuutta sisältävästä verkkopalvelusta, joka on kuitenkin kehitetty varsin maltillisella työpanoksella. Karkea 30 000 euron kustannusarvio on hyvä vertailukohta vastaavantyyppistä verkkopalvelua suunnitteleville. Tosin tässäkin tapauksessa isommat panostukset ja haastavuus liittyvät palvelun markkinointiin ja jatkokehitykseen. 

Eero Rönkkö nostaa esiin myös tärkeän asian joka liittyy moniin fiksuihin verkkopalveluihin: Toimivan ja fiksun palvelun voi toteuttaa melko helposti kun on osaamista ja vähän näkemystä. Siitä tasosta ponnistaminen myös taloudellisesti kannattavaksi projektiksi onkin sitten ihan toisenlaisen puristuksen takana. 

>> Tutustu Pätkät.fi-sivustoon.

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat, kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit ja varmistamaan budjetin ennustettavuuden. Ota yhteyttä!

6 kommenttia on “Miten Pätkät.fi-verkkopalvelu rakennettiin?”

  1. Saa nähdä pärjääkö pätkät.fi kilpailijan freelancer.comin kanssa.
    Itse olen käytännyt sekä pätkä.fi että freelancer.comia ja ainakin freelancer.comsta on positiivista kokemusta.

    Pätkät.fi ei ole vielä lunastannut odotusta, johtuuko siitä että alussa vaikutti siltä että projektin tekijät olivat lisänneet “haamu” projekteja jolla he vain markkinoivat palvelua, nyt näyttäisi olevan enemmän kuin 4 projektia per kategoria.

    Itse ammattilaisena, tulee vastaan ammattietiikka noissa hinnoissa jos yritys kehtaa pyttää 170euroa logosta ja web toteutuksesta niin eikös tämä kerro jo itse tarjouksen tehneestä yrityksestä jotain.

    Olisiko pätkä.fi mahdollista ohjeistaa kilpailun tehneitä kuinka paljon tulisi pyytää “keskiarvollisesti” esim logo suunittelusta.

    Hyvä palvelu kaiken kaikkiaan.

  2. Eero - Pätkät-tiimi

    Kiitos Andreas kommenteistasi! On syytä huomioida, että palvelumme on ollut toiminnassa vasta hyvin vähän aikaa. Se kuitenkin kasvaa ja kehittyy kovaa vauhtia, joten toivottavasti lunastamme odotuksesi lähitulevaisuudessa. Markkinoinnin ohessa teemme kovasti töitä palvelukonseptin parantamiseksi ja tähän liittyy vahvasti mainitsemasi ongelmat hinnoittelussa.

    Olemme huomanneet väärinkäsityksiä olevan sekä tilaajilla, että palveluntarjoajilla. Enimmäkseen tämä johtuu tietämättömyydestä ja johtaa tarpeettomaan hintakilpailuun, joka ei hyödytä ketään. Pyrimme koko ajan tuomaan enemmän tietoa saataville parantaaksemme tilannetta. Ehdotuksesi keskiarvoista on hyvä ja katsotaan miten voimme toteuttaa sen parhaiten.

    Palvelulle on selkeästi kysyntää Suomessa. Yhdessä freelance-yhteisön ja alan ammattilaisten kanssa teemme siitä kaikkia osapuolia hyödyttävän kohtaamispaikan!

  3. Mikael Boström

    Meillä on ollut vuodesta 2010 suunnitteilla hieman samankaltainen palvelu, joskin vaihdoimme fokuksen pois freelancereista viime vuoden puolella.

    Kilpailutuspalvelu yhdistin.fi on nyt verkossa avoimena beta-versiona ja nyt avoimiin tarjouspyyntöihin voi jättää tarjouksia.

    Heittäkää myös palautetta, sillä arvostan sitä suuresti. Paras aika vaikuttaa sen toimintaan on nyt kun sitä rakennetaan.

  4. Freelancer minäkin

    Hei!

    Pyytäisin täsmentämään, että mitä väärinkäsityksiä freelancereillä on työn hinnoitteluun liittyen? Itse osaan arvioida tarkasti työhön kuluvan ajan ja tiedän myös, mitä kustannuksia työhöni liittyy ja millainen tuntihinta on minulle kannattava. Luulisin, että vähänkin pidempään freelancereinä työskenneillä nämä asiat ovat tarkasti tiedossa.

  5. Erittäin mielenkiintoinen – projekti, joka on toteutettu omalla osaamisella. Toivottavasti saa tuulta allensa!

  6. Eero - Pätkät-tiimi

    Mukava kuulla, että nm. Freelancer osaat arvioida tarkasti työhösi kuluvan ajan ja kustannukset. Tilanne ei kuitenkaan ole samanlainen kaikilla, varsinkin aloittelevilla palveluntarjoajilla. Palvelussamme ja foorumeilla näkee karkeita virheitä työn alihinnoittelussa, joka polkee yleistä hintatasoa. Nämä virheet useimmiten johtuvat kokemattomuudesta ja tietämättömyydestä yrittäjän talouden hallinnasta. Avoimuudella ja tiedon jakamisella pyrimme poistamaan näitä epäkohtia.

    Rahastot – Kiitos kannustavasta kommentista!

Kommentointi on suljettu.


Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1150+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ julkaistua referenssiä Julkaisut-palstalla.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 900+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 30+ kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 900 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun