VR teki ruoka-annoksien verkkokaupan alle kahdessa viikossa

Perttu Tolvanen

VR ei yleensä esiinny nopeiden ja ketterien projektien mannekiinina. Tällä kertaa VR:n ja Columbia Roadin yhteistyössä pystyttämä ruoka-annoksien verkkokauppa on kuitenkin varsin hyvä esimerkki siitä, miten Shopifyn kaltaiset täysin valmiit pilviratkaisut ovat kypsyneet myös isompien organisaatioiden käytettäväksi.

VR:n ravintolavaunun verkkokauppa syntyi Columbia Roadin ja VR:n yhteistyössä reilun viikon mittaisessa projektissa, jossa otettiin käyttöön Shopify-kauppa ruoka-annosten myyntiin ja kotiinkuljetuksista sopimiseen. Columbia Roadin Fabian Häusler toteutti projektin soolona yhdessä VR:n asiantuntijoiden kanssa.

>> Tutustu lihapullien verkkokauppaan

Projektin työmäärä Columbia Roadin puolelta oli vain viisi henkilötyöpäivää. Jos mukaan lasketaan vielä muutamia Shopifyn kuukausikustannuksia ja maksuvälittäjien perustamiskuluja ja muita oheiskuluja, voidaan arvioida VR:n ravintolavaunun verkkokaupan syntyneen jopa selvästi alle 10 000 euron perustamiskustannuksilla. Tähän päälle tulee tietysti vielä paljon VR:n sisäistä työtä, koska epäilemättä tuotteiden muotoilu, kuvien hankkiminen ja tekstien tuotanto on ollut iso urakka. Lisäksi usein tällaisten täysin uusien kauppojen kohdalla on myös keskusteltava lakimiesten kanssa, ja mietittävä esimerkiksi toimitustapoihin liittyvät kaupan ehdot ja monet muut yksityiskohdat kuntoon.

VR kuljettaa annokset koteihin omin voimin. Esimerkiksi Helsingin Sanomien jutussa haastatellaan kuljettajaa ja myös “lihapulla-auto” on päässyt kuvaan.

Monelle Shopify-tekijälle nopeassa aikataulussa tehdyssä kaupassa ei tietysti ole mitään yllättävää. Parhaimmillaan modernin ja laadukkaan Shopify-kaupan saa pystyyn päivässä tai parissa. Isoin työ on yleensä tuotteiden rakentaminen ja kaupan asetusten konfigurointi. Ravintolavaunun kauppakin nojaa valmisteemaan, joka on vain kevyesti visualisoitu brändin näköiseksi.

Tavalliselle kuluttajalle kauppa toki vaikuttaa oikein modernilta, ja moni varmasti arvioi kaupan maksaneen paljon enemmän kuin viiden henkilötyöpäivän panostuksen yksittäiseltä kehittäjältä.

Valmisratkaisut sopivat hyvin nopeisiin kokeiluihin

Tällaisiin nopeisiin kokeiluihin valitaan yllättävän harvoin valmistuotteita, kuten Shopify, koska yleensä ohjelmistokehittäjien näkökulmasta ne ovat liian rajoittuneita. Todennäköisesti VR:n tapauksessa ei alle kahden viikon aikataulussa olisi kuitenkaan realistisesti koodattu omaa ratkaisua millään teknologialla ja edes isommalla tiimillä. Aidosti nopeisiin kokeiluihin valmisratkaisut ovatkin aivan ylivertaisia, kuten tämäkin projekti osoittaa.

Shopifyn tyyppiset valmisratkaisut ovat ylivertaisia myös alkuvaiheen juoksevien kulujen näkökulmasta. VR:lle syntyvät kustannukset Shopify-ratkaisusta lienevät muutamia satasia kuukaudessa, koska perusprojektin jälkeen ei tarvita edes ylläpitosopimusta Columbia Roadin kanssa. Kauppa pysyy toiminnassa ja ajantasalla Shopifyn huolehtimana.

Shopifyn laaja ekosysteemi myös pitää huolen siitä, että esimerkiksi uusia maksutapoja, uusia toimitustapoja tai vaikka uudenlainen visuaalinen teema on käyttöönotettavissa hyvin edullisesti, jopa VR:n puolelta täysin omatoimisesti. Maltilliset juoksevat kulut ja automaattisesti kehittyvä tekninen alusta antavat kokeiluille enemmän aikaa. Lihapullia ei tarvitse myydä tuhansia kuukaudessa, jotta kaupan pyörittämisen kulut saadaan katettua.

Jos kauppa rupeaa käymään, on oltava valmiina muutoksiin

Shopifynkin rajat tietysti tulevat jossain vaiheessa vastaan. Esimerkiksi VR:n kaupassa oleva toimitusikkunan valinta ei ole mikään aivan tavallinen Shopify-ominaisuus, mutta tällaisia yksinkertaisia lisävalintoja voi kuitenkin liittää tuotteisiin ja ostoprosessiin kohtuullisen helposti. Tämä kuitenkin riittää VR:lle varmasti hyvin, koska kuljetusten organisointi on VR:llä tehty Shopifyn ulkopuolella. Hyvin pakattujen ja kylmänä toimitettavien lihapullien kuljettaminen asiakkaille on myös kohtuullisen helposti organisoitavaa toimintaa, jonka kapasiteettia on kohtuullisen helppo kasvattaa.

Jos lihapullien kauppa kuitenkin yhtäkkiä räjähtäisi, voisi esimerkiksi syntyä tarve kehittää tuota toimitusikkunoiden hallintaa pidemmälle, jolloin Shopifyn rajat saattaisivat tulla vastaan. Tätä voi kuitenkin pitää positiivisena ongelmana, johon lienee mukavakin miettiä ratkaisuja siinä tilanteessa, kun tilauksia tulee ovista ja ikkunoista.

Rohkean kokeilun asenne onkin se mitä tästä projektista toivoisi monen yrityksen oppivan. Kannattaa aloittaa sillä ratkaisulla mikä riittää juuri nyt, ja jos kauppa lähtee käymään, voi teknistä alustaa vaihtaa.

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 800 tilaajaa).

Aiemmin verkkokaupasta kirjoitettua:

Aiheet: verkkokaupat, verkkokauppa-alustat

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat, kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit ja varmistamaan budjetin ennustettavuuden. Ota yhteyttä Perttuun!

Jätä kommentti