Konseptisuunnitteluprojektien tarve on vähentynyt

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 9 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Harva maksaa digitaalisista sanomalehdistä Suomessa - miksi?.

Asiakkaani soitti hiljattain minulle kysyäkseen kommenttiani digitoimiston antamaan 70 000 euron tarjoukseen verkkokaupan konseptisuunnittelusta. Keskustelun jälkeen jäin miettimään laajemmin konseptisuunnittelun merkitystä tämän päivän verkkopalveluiden kehityksessä. Tulin johtopäätökseen, että isojen konseptisuunnitteluprojektien merkitys on pienentynyt huomattavasti viime vuosina.

Toki edelleen on tilanteita, jolloin tarvitaan korkealentoinen konseptointiprosessi, jossa kiteytetään asiakkaan tavoitteet ja tyyli verkkotekemiselle – ehkä tehdään rautalangat ja html-protyyppi myös. Näitä tilanteita on kuitenkin yhä harvemmin. Tähän on nähdäkseni kaksi isoa syytä:

  1. Verkkopalveluiden liiketoiminnallinen merkitys on aidosti kasvanut. Verkossa ei enää tehdä jotain muusta toiminnasta erillistä, vaan siellä toteutetaan sitä samaa tehtävää kuin muissakin kanavissa. Isoa “strategista” tehtävää ei verkossa tarvitse keksiä uudestaan. Enemmän on kyse fiksuista taktisista valinnoista.
  2. Verkkopalveluiden elinkaari on pidentynyt ja palveluita kehitetään aktiivisemmin elinkaaren aikana. Projektimainen suhtautuminen omiin verkkopalveluihin on enää tyypillistä julkishallinnolle ja pk-yrityksille, ja näillekin yhä harvemmin.

Asiakasorganisaatioiden puolella ymmärretään nykyisin paljon enemmän omasta verkkoliiketoiminnasta kuin aiemmin. Tarvitaan varsin kova toimisto, joka pystyy haastamaan asiakkaan omia käsityksiä omasta verkkotekemisestä parin kuukauden pikaprosessin aikana. Sitä vastoin hyviä toteutuskumppaneita tarvitaan yhä enemmän, koska toteutustyö on jatkuvaa.

Taustalla on verkon kypsyminen, mutta myös lisääntynyt resursointi verkon tekemiseen asiakkaiden puolella. Vähänkin isommilla asiakasorganisaatioilla on jo yleensä täysipäiväinen verkkoammattilainen, ainakin sisällöntuotantoon. Ja näin pitääkin olla. Toimivimmat konseptit harvoin syntyvät palaveeraamalla mainostoimistossa, vaan todennäköisemmin osana päivittäistä rohkeata kokeilua.

Verkkopalveluiden konseptisuunnittelu onkin tänä päivänä yhä enemmän jatkuvan prosessin suunnittelua, ja eri palveluiden roolittamista osaksi kokonaisuutta. Näitä asioita pitää myös tehdä jatkuvasti. Oman sisällöntuotannon linjaa ja tyyliä pitää tarkistaa ja mitata säännöllisesti. Sosiaalisen median kanavataktiikoita pitää miettiä aina aika ajoin.

Oma sisältöstrategia, sosiaalisen median kanavien käyttö tai visuaalinen ilme eivät myöskään ole sidoksissa käytettävään tekniseen alustaan. Siksikin uudistuminen voi olla jatkuvaa, eikä konseptiuudistusta tarvitse enää sitoa tekniseen uudistukseen.

Verkko on toki monimutkaistunut viimekin vuosina edelleen. Täten tarve näkemykselliselle konseptisuunnittelulle on oikeastaan kasvanut, mutta sitä ei vain enää kannata tehdä samalla tavalla projektimuotoisesti, kuin mikä oli aiemmin tapana. Nykyisin konseptillista näkemystä ja rohkeata kokeilua tarvitaan ensisijaisesti asiakkaan puolella olevilta verkkotiimeiltä.

Hyvä toteuttava toimisto toki ottaa kantaa asiakkaan tekemisiin osana jatkuvaa tekemisen prosessia, tai erillisissä kuukausi- tai kvartaalipalavereissa. Sparrausta, ideoita ja rohkeata kokeilua tarvitaan edelleen – ja alan toimistot pystyvät sitä tarjoamaan – mutta nykyaikainen tapa on tehdä sitä osana jatkuvaa kumppanuutta.

Irrallisten, kymmenien tuhansien eurojen hintaisten, konseptisuunnitteluprojektien aika on monella tapaa ohi.

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

1 kommentti “Konseptisuunnitteluprojektien tarve on vähentynyt

  1. Hyvä kirjoitus. Näinhän se on, asiakkaan verkko-osaaminen on kasvanut, jolloin sitä ei tarvitse enää ostaa ulkopuolelta. Ja kun asiakas itse jumppaa kunnolla, mitä haluaa ja mitä on tekemässä, syntyy paras (ja kustannustehokkain) lopputulos.

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun