Konsepti-ideoita: Avaa rajapinnat palveluusi

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 9 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Harva maksaa digitaalisista sanomalehdistä Suomessa - miksi?.

SM-liiga ja SAP ovat yhdessä käynnistäneet mielenkiintoisen kilpailun. SM-liiga avaa rajapinnat liigaotteluiden tilastodataan ja mahdollistaa faneille omien web-sovelluksien kehityksen tämän datan avulla.

Toistaiseksi SM-liiga avaa datat vain kilpailun ajaksi, mutta esimerkki on silti kiinnostava. Moni organisaatio voisi hyötyä rajapintojen avaamisesta, ja omien sisältöjensä ja tilastojensa käytön laajemmasta mahdollistamisesta.

Erityisen suuria mahdollisuuksia tällä saralla on organisaatioilla, joiden asiakkailla on kohtuullisen intohimoinen suhde asiaan – esimerkiksi urheiluorganisaatioilla, tai millä tahansa harrastajayhteisöllä.

Julkishallinnossahan tätä on tehty jo Suomessa varsin pitkään. Esimerkiksi avoindata.fi on varsin hieno sivusto, joka koostaa yhteen julkishallinnon avoimia rajapintoja sekä erilaisia tietolähteitä. Samankaltaista toimintaa toivoisi esimerkiksi monelta kaupungilta tai kunnalta, joiden verkkosivut ovat valitettavan suljettuja palveluita.

Jonkin verran tämän asian yleistymistä ovat hidastaneet myös melko suljetut julkaisujärjestelmät tai räätälöidyt järjestelmät, joissa ei ole huomioitu avoimen rajapinnan toteutusmahdollisuuksia alusta alkaen. Laadukkaan rajapinnan toteutus ei ole kuitenkaan aivan yksinkertaista, ja jonkin verran työtä tarvitaan myös rajapinnan ylläpitoon. Onneksi monet julkaisujärjestelmät (esim. WordPress, Drupal) ovat viime vuosina heränneet tämän tarpeen yleistymiseen ja tarjoavat jo varsin laadukkaita valmisrajapintoja järjestelmän sisältöihin.

Yksityisellä sektorilla tätä vastaavaa on tehty aiemminkin nimenomaan tällaisten kilpailujen siivittämänä. Todelliset mahdollisuudet ovat kuitenkin datan avaamisessa pysyvästi, jolloin mahdollistetaan todellisten hyötysovellusten syntyminen palvelun ympärille. Esimerkiksi mobiilisovellukset ovat asioita, joiden konseptien testaamisessa harrastajavoimin tehdyt sovellukset voivat olla todella arvokkaita. Varmasti SM-liigankin datan ympärille syntyy nimenomaan mielenkiintoisia mobiilisovelluskonsepteja.

SM-liigalle datojen avaaminen ei todennäköisesti maksa kovin paljoa, etenkään niiden jatkuva tarjoaminen, kun avaaminen on kerran tehty. Jatkossa SM-liiga voi kuitenkin nauttia ilmaisesta testilaboratoriosta tämän työn avulla. Miksi kokeilla kaikkea itse kun voi antaa työkalut suoraan intohimoisille faneille?

Sitten jos jokin konsepti lentää, ja kerää käyttäjiä, niin jo koetellun idean ympärille voi lähteä tekemään omia palveluita. Ehkä hieman törkeätä, mutta SM-liigan datahan se on – ja liiketoiminta. Fanien kannalta malli on kuitenkin kokonaisuutena vain iloa ja hyötyä tuottava.

PS. Tarkkaan ottaen kysymys ei toki ole SM-liigan ja SAP:in järjestämästä kilpailusta, vaan Ultrahack 2015 -kisasta, joka järjestetään Slushin yhteydessä Helsingissä.

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun