Tavastian sivustouudistus on tehty rohkeasti omalla tyylillä
Aina välillä tulee vastaan sivustoja, jotka on tehty rohkeasti omalla tyylillä, mutta myös sivuston kanta-asiakkaiden käyttötilanteita ja odotuksia kunnioittaen. Tavastian uudistunut sivusto on hyvä esimerkki tällaisesta palvelusta, jossa omaperäinen tyyli yhdistyy fiksuihin konsepti- ja käyttöliittymäratkaisuihin. Tavastian uudistuksesta on toki jo hetki aikaa, mutta ehkä juuri siksi tästä pitää puhua, koska konsepti toimii edelleen.
Tavastian sivustolla visuaalinen tyyli on mukana jopa evästekyselyssä, joka on minimalistinen ja sivuston näköinen. Evästekyselyn tyyli onkin usein aika paljastava yksityiskohta. Jos evästekysely on tyylitelty sivuston mukaisesti, on sivustolla todennäköisesti omistaja, joka huolehtii myös yksityiskohdista.
Näyttävyys on tärkeätä tällaiselle sivustolle, mutta informaatiota on myös visualisoitu erinomaisesti. Tällainen sivustohan on nimenomaan informaatiopalvelu, koska kaikki tapahtuu tiettyyn aikaan, tietyssä paikassa.
Joskus on myös tärkeätä uhrata visuaalisuus informaation hyväksi, kuten tämä listausten tyylin valintamahdollisuus Tavastian sivustolla osoittaa. Tämä on myös hyvä esimerkki toiminnosta joka on selvästi palaavien käyttäjien palvelua. Joku on siis ymmärtänyt, että sivustoa käytetään tavallaan ”tosissaan”, ei satunnaisesti Googlesta saapumalla.
Yhä useampi sivustohan on nykyisin työkalu, jota käytetään tiettyihin tehtäviin tiettyinä aikoina. Tätä työkalumaisuutta toivoisikin monien suunnittelijoiden ja sivustojen omistajien ajattelevan useammin. Usein konseptoinnissa kannattaisi ajatella työkalumaisuutta ensin ja vasta sen jälkeen keskittyä markkinointiin ja näyttävyyteen.
Monelle sivustollehan kanta-asiakkaat ovat ne tärkeimmät käyttäjäryhmät, ja kanta-asiakkaille sivustot ovat yleensä juurikin työkaluja.