HSL.fi-uudistus voitti Grand Onen

Perttu Tolvanen

Paras verkkopalvelu -sarjan voitto meni tänä vuonna HSL.fi-uudistukselle, josta on tässäkin blogissa kirjoitettu jo useampaan kertaan. HSL:n uudistus on ollut monella tapaa kiinnostava benchmark, vaikka edustaakin kiistatta isoimpia uudistuksia mitä tässä maassa tehdään. Aiemmin tässä blogissa on raportoitu muun muassa kolmen miljoonan euron budjetista tekniseen toteutukseen ja tehdyistä teknisen arkkitehtuurin valinnoista.

Grand One -tuomariston perustelut valinnasta:

”Verkkopalvelu yksinkertaisesti toimii äärettömän hyvin. Kohderyhmän koko ja diversiteetti huomioon ottaen on saatu aikaan kaikilla päätelaitteilla saumaton käyttökokemus. Palvelun skaalautuvuus on ensiluokkaista. Verkkopalvelu tarjoaa kaiken olennaisen niin palvelun suurkuluttajille, kuin niille, jotka päätyvät palvelun pariin harvoin.”

HSL.fi:n uudistus on ollut kuvaava esimerkkitapaus tässä maassa siinä kuinka organisaatiot laajemminkin ovat ajaneet alas erillisiä mobiilisovelluksia ja erillisiä verkkosivustojaan. Aiemminhan HSL:n palvelut muodostivat melko sekavankin kokonaisuuden, jossa oli useita erilaisia palveluita eri käyttäjäryhmille. Osa toki jatkaa edelleen toimintaansa, mutta nyt uudistuksen myötä HSL.fi sisältää kaiken olennaisen mitä HSL:n asiakkaat voivat kaivata.

HSL:n tapauksessa iso budjetti ja laaja projekti on kohtuullisen perusteltu, kun sitä suhteuttaa palvelun käyttömääriin. Esimerkiksi 2,6 miljoonaa reittihakua kuukaudessa on sellainen voluumi, jota hyvin harva organisaatio tässä maassa kokee edes vuositasolla.

Grand Onen sarjan voittanut case keskittyy kuvaamaan uudistuksen suunnitteluvaihetta, joka onkin ollut massiivinen. Prosessin aikana on osallistettu yli 150 asiakasta laadullisesti ja tuhansia määrällisesti. Täten kyse lienee ollut hyvin monivaiheisesta ja perusteellisesta palvelumuotoilutyöstä.

Laaja suunnitteluvaihe onkin ymmärrettävä valinta, koska HSL:n käyttäjäryhmät ovat hyvin monimuotoiset. Jos yhdellä verkkopalvelulla pitää palvella hyvin monenlaisia erilaisia käyttäjäryhmiä, on syytä panostaakin suunnittelutyöhön merkittävästi. Isossa roolissa on ollut myös beta-julkaisu, jonka pohjalta palvelun ominaisuuksia vielä muokattiin ja parannettiin merkittävästi.

Käytännössähän HSL.fi on tehty täysin räätälöitynä web-sovelluksena, jossa ei ole tarvinnut tehdä minkäänlaisia kompromisseja. Teknologioiksi ja toteutusmalleiksi on valittu sitä mitä räätälitoteutuksiin erikoistuneet toimistot ovat ehdottaneet. Suunnitteluun ja toteutukseen on osallistunut tekijöitä kolmesta eri yrityksestä yhteensä 25 henkeä (Futurice, Solita, CGI). HSL:n puolelta projektiryhmään on kuulunut viisi henkeä.

Kokonaisbudjetti uudistukselle lieneekin vielä enemmän kuin tuo kolmen miljoonan euron teknisen toteutuksen puitesopimus, koska merkittävä osa palvelumuotoilusta ja suunnittelusta on tehty ennen tuon teknisen toteutuksen puitesopimuksen solmimista. Oletettavasti myös HSL:n taustajärjestelmiin on vaadittu merkittäviä muutoksia, jotta uusi verkkopalvelu on saatu toimimaan käyttäjien toivomalla tavalla. Täten uudistus edustanee myös euromääräisesti tämän maan eliittiä, ja antaa hyvän budjetillisen benchmarkin monelle muulle isolle organisaatiolle, jolla on erittäin asiointipainotteinen verkkopalvelu ja erittäin suuret käyttäjämäärät.

Case-kuvaus jolla palkinto on voitettu on tosin varsin suppea, joten liiallisesta avoimuudesta ei HSL:aa voi kehua. On silti ansiokasta, että uudistuksella on uskallettu lähteä kisaamaan alan kilpailuun. Tämä kertoo ylpeydestä tehtyä työtä ja tuloksia kohtaan, vaikka itse projektia ei ole casessa kuvattu juuri mitenkään.

Itse palvelu puhuu onneksi tässä tapauksessa varsin hyvin omasta puolestaan, ja käyttäjien tyytyväisyys onkin ollut hyvällä tasolla uudistuksen jälkeen. Aina ei kannatakaan liikaa tuijottaa käytettyä rahamäärää, jos sen vastineeksi saadaan jotain mikä ilahduttaa käyttäjiä ja edistää liiketoimintaa.

Aiemmin HSL:n uudistuksesta kirjoitettua:

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 800 tilaajaa).

Aiemmin alan kilpailuista kirjoitettua:

Jätä kommentti