Hsl.fi-uudistus beta-vaiheessa, toteuttajana Solita

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Uudistunut Kauppalehti.fi tarjoaa personointitoimintoja.

Vuosi sitten tässä blogissa kommentoitiin Hsl.fi:n kilpailutusta, jossa pohjana ollut esiselvitys oli tehty vähintäänkin kevyesti, mutta onneksi budjettiraamia oli riittävästi vähän kalliimpaankin toteutusmalliin. Nyt jälki-ilmoituksen perusteella tiedetään, että tuo kolmen miljoonan euron tili päätyi Solitalle. Kilpailutukseen osallistui 10 yritystä.

Uutta hsl.fi-sivustoa myös mainostetaan jo, koska se on päässyt beta-vaiheeseen. Arkkitehtuurina on trendikäs ja varmasti kallis headless-tyyli, mutta kuten aiemmassakin kirjoituksessa todettiin, voi HSL:llä olla ihan hyvät perustelut monikanavaisen julkaisumallin rakentamiseen.

Kolmen miljoonan euron budjetti kehitykseen tuntuu kuitenkin aika isolta, kun kyse on kuitenkin vain yhden asiakaskäyttöliittymän rakentamisesta – ja vaikka budjetti jakautuisi neljälle vuodelle tasaisesti, on palvelun vuosittainen kehitysbudjetti silti komeat 750 000 euroa.

Ulkopuolelta ei tietysti ole tiedossa sitä, että mitä kaikkea kokonaisuuteen liittyy, mutta pääasiallinen hankinnan kohde on kuitenkin ollut hsl.fi-verkkopalvelu, kuten aiemmassakin artikkelissa materiaalien perusteella todennettiin. Hsl.fi-palveluun on myös tulossa ihan vaativia toimintoja, kuten asiakkaiden kirjautuminen ja monipuolisempi reittiopas. Täten tekninen toteutus täysin räätälöitynä web-sovelluksena voi olla perusteltukin, vaikka ulkopuolelta syyt eivät täysin aukeakaan.

Uutta sivustoa voi nyt joka tapauksessa kuka tahansa tutkia ja arvioida toteutuksen laatua ja ehkä jopa suhdetta budjettiin.

>> Tutustu hsl.fi beta-sivustoon

Mahdollisesta partojen päristelystä huolimatta, on tämä case kiinnostava ja hyödyllinen verrokki siihen mitä laadukkaiden ja monipuolisten web-palveluiden kehittäminen voi maksaa. Etenkin viime vuosina kun moni organisaatio on vähentänyt aitojen mobiilisovellusten kehityspanoksia, on enemmän rahaa siirtynyt laadukkaan web-kanavan rakentamiseen, josta tätäkin casea voi pitää esimerkkinä.

Lisäksi on täysin mahdollista, että talousvaikeuksissa oleva HSL ei käytä sivustoonsa koko tuota kolmea miljoonaa euroa, mutta tätä emme valitettavasti tule koskaan tietämään. Sopimusteknisesti HSL ei ole sitoutunut ostamaan Solitalta täyden arvon mukaisesti palveluita, joten toteuma voi olla muutakin kuin tuo kolme miljoonaa euroa.

Aiemmin kirjoitettua samasta aiheesta: HSL näyttää esimerkkiä web-kehityksen budjetoinnissa (2019)

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on lähes 800 tilaajaa).

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun