Miten web-startup Mindo rakensi verkkopalvelunsa?

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 12 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Uudistunut Kauppalehti.fi tarjoaa personointitoimintoja.

Mindo on tuoreita kotimaisia web-startuppeja. Mindo on ruokaan erikoistunut verkkopalvelu, josta voi esimerkiksi hakea reseptejä ja lukea ekologisesta ruoanlaitosta. Vierityspalkki tiedusteli Mindon perustajilta miten he rakensivat verkkopalvelunsa, ja kuinka paljon rahaa ja aikaa prosessiin meni. Vierityspalkin kysymyksiin vastasi toinen Mindon perustajista, Reeta Laamo.

1) Milloin saitte idean, ja millaisen tiimin ja yhteistyötahot kasasitte?

“Idea ekologisen ruoan verkkopalvelusta syntyi kolmisen vuotta sitten. Taustalla oli tarve saada verkon ekologiset ja eettiset reseptit yhteen paikkaan, ja muodostaa niiden ympärille yhteisö. Työskentelimme silloin Enderolla* AD-konseptisuunnittelijaparina, joten käyttöliittymä- ja visuaalisen suunnittelun osaaminen tuli meiltä itseltä. Saimme Laurea ammattikorkeakoulun kautta Tekesin TULI-rahoitusta, jolla ostimme alphaversion teknisen toteutuksen ulkopuolelta. Ravintoainetietokanta on Finelin ja hiilijalanjälkien tutkimustiedosta vastaa Natura Interest.”

2) Millä teknologioilla ja millaisin voimin saitin ensimmäisen versio nousi pystyyn?

“Valitsimme Mindo.fi:n alustaksi Drupalin* avoimen lähdekoodin sekä laajan kansainvälisen kehittäjäverkoston vuoksi. Palvelun teknisen määrittelyn teki !noob* ja alphaversion toteutuksen KWD Digital*. Viime kesänä aloitetun beta-version Drupal-kehityksestä vastaa lahtelainen Korpimedia*.”

3) Kuinka paljon paloi ensimmäisen version tekemiseen aikaa ja rahaa?

“Mindo.fi:n alphaversiota kehitettiin vajaan vuoden ajan. Tätä ennen konseptia ja ulkoasua hiottiin niin ikään vuoden verran. Toteutus aloitettiin kesällä 2010 teknisellä suunnitelmalla ja ensimmäinen versio julkaistiin viime huhtikuussa. Tähän mennessä palveluun on käytetty noin 20 000 – 25 000 euroa.

Kuva Mindon etusivusta:

4) Kuinka paljon laitatte aikaa ja rahaa nykyisin palvelun kehitykseen, kuinka paljon markkinointiin?

“Kehitämme palvelua sivutoimisena ja käytämme siihen noin kaksi päivää viikossa työaikaa henkilöä kohden. Kehityksen kanssa olemme vielä pääosin riippuvaisia ulkoisesta rahoituksesta. Saimme nyt syksyllä yrityshautomo Spinnossa ollessamme Keksintösäätiöltä rahoituksen, jolla toteutimme juuri valmistuneen markkinointitutkimuksen. Alamme kaupallistaa palvelua tutkimustulosten valossa. Omassa markkinoinnissa tukeudumme sosiaalisen median ja lehdistön kautta tulevaan omaan ja ansaittuun mediatilaan sekä mainosvaihtoon toisten samaa kohderyhmää tavoittelevien palveluiden kanssa.”

5) Meneekö vielä aikaa ja rahaa johonkin muuhunkin?

“Kehitämme palvelua aktiivisesti keräämällä palautetta käyttäjiltä. Meillä on useita toiminnallisuuksia ja käyttöliittymäparannuksia työn alla parhaillaan. Tiimissämme ei valitettavasti ole omaa Drupal-kehittäjää, joten olemme ulkoa ostettavien palveluiden varassa siltä osin. Tavoitteenamme on tehdä Mindosta kansainvälinen ja verkon paras ruokapalvelu. Näkemyksemme on, että verkkopalvelu ei ole koskaan valmis.”

6) Mitä opitte prosessissa? Mitä tekisitte nyt toisin? Mitkä asiat sujuivat mielestänne erityisen hyvin?

“Olemme oppineet – ja opimme edelleen – koko prosessista valtavasti. Mindo.fi:ssä on sellaisia ominaisuuksia, joita on tehty ensimmäistä kertaa koko maailmassa, mm. hiilijalanjälkilaskenta, joten asioiden ennakointi on toisinaan ollut haastavaa. Myös sopivien yhteistyökumppaneiden löytäminen vei oman aikansa, mutta tällä hetkellä olemme tyytyväisiä tilanteeseen. Yleisesti ottaen saamamme mediajulkisuus on yllättänyt positiivisesti ja olemme saaneet sitä kautta paljon uusia kiinnostavia ja yllättäviäkin kontakteja, mm. puhujapyyntö eri tilaisuuksiin.”

Kommentit (Perttu Tolvanen): Mindon projektitarina osoittaa, että monipuolisen verkkopalvelun suunnittelu ja toteutus ei välttämättä tarvitse isoa summaa rahaa. Paljon voi saada aikaan jos osaamista löytyy omasta takaa ja onnistuu löytämään sopivat kumppanit. Paljon isompi työ onkin sitten pitää palvelu elossa ja aktiivisena.

Tutustu Mindoon.

(*toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomana.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

1 kommentti “Miten web-startup Mindo rakensi verkkopalvelunsa?

  1. Lisää tällaisia artikkeleita. Olipa mielenkiintoista luettavaa.

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun