Episerver-toimistot Suomessa 2016

Perttu Tolvanen

Tämä on katsaus Suomen Episerver-firmoihin. Katsaukseen ilmoittautuminen oli avoinna syksyllä 2015, ja käytännössä kaikki merkittävät Episerver-kumppanit Suomessa osallistuivat siihen. Nyt vuorossa on tulosten raportointi. Episerverihän on ruotsalainen web-julkaisujärjestelmä, jolla on poikkeuksellisen vahva asema etenkin Ruotsissa ja Norjassa. Viime vuosina Episerver on onnistunut kasvattamaan markkinaansa myös Skandinavian ulkopuolella, viimeisimmäksi USA:ssa, jossa Episerver osti kilpailijansa Ektronin. Suomessa […]

Web-analytiikkaa myyjille: Leadfeeder

Perttu Tolvanen

Web-analytiikasta ei enää hypetetä niin paljon kuin muutama vuosi sitten, mutta on vaikea sanoa onko analytiikasta oikeasti silti tullut arkipäivää. Google Analytics ei ole mennyt mitenkään helpommin ymmärrettävään suuntaan, mutta silti monet GA:n kilpailijat ovat lähes luovuttaneet. Toki uusia tulokkaitakin on tullut, mutta jotenkin web-analytiikasta on kadonnut se innostus mikä sen ympärillä oli vielä muutama […]

Mobiilisovelluksien tulevaisuus – onko sitä?

Perttu Tolvanen

Kirjoitin aiemmin siitä milloin erillisen mobiilisovelluksen toteutus on järkevää. Näkökulmana olivat yritysten tarjoamat palvelut asiakkailleen, ja jutun lopputuloksena väite, että lähinnä kanta-asiakkaisiin ja hyvin aktiivisiin asiakassuhteisiin panostavien yritysten kannattaa harkita erillisiä mobiilisovelluksia. Teknisestä näkökulmasta katsoen joskus voi olla myös erityistapauksia, jolloin esimerkiksi tarvitaan pääsyä puhelimen kameraan, notifikaatiojärjestelmään tai muihin toiminnallisuuksiin, joihin eivät puhelimet web-sovelluksia vielä päästä. […]

Rohkeasti digitoimisto: Trimedia

Perttu Tolvanen

”Digitoimisto” -sanalle on käynyt hieman kuten mainostoimisto-sanalle kävi aikoinaan. Osa alan toimistoista ei siedä koko sanaa, ja yrittää epätoivoisesti keksiä vaihtoehtoja. Silti monen asiakkaan mielestä termi helpottaa paljon sopivien toimistojen tunnistamista. Siksikin on mukavaa, että osa WordPress-hakemistonkin firmoista käyttää reilusti tätä termiä edelleen, vaikka ei välttämättä itse sitä rakastakaan. Trimedia on pitkän linjan digitoimisto Jyväskylästä, […]

Verkkokauppoja ja verkkopalvelu-uudistuksia loppuvuodesta 2015

Perttu Tolvanen

Julkaisut-palsta on tänä vuonna herännyt toden teolla eloon. Palstalle on julkaistu satoja projekteja tänä vuonna, ja erityisesti isompien referenssicasejen osuus on kasvanut huomattavasti. Etenkin Drupal-toimistojen tulo Toimistot-hakemistoon on tuonut Julkaisut-palstalle laajempia caseja. Palsta on myös edelleen moderoitu, ja aivan pienimpiä kotisivu-uudistuksia ei palstalle nykyisin otetakaan. Syksyllä myös verkkokauppaprojektien osuus on kasvanut edelleen. Tässä poimintoja muutamista kiinnostavista […]

Mainostoimistoväriä WordPress-hakemistoon: Redland

Perttu Tolvanen

Vierityspalkin WordPress-toimistojen listauksen uusin tulokas on mainostoimisto Redland, jolla on toimistot Helsingissä ja Lahdessa. Tämä tasaisesti viime vuosina kasvanut mainostoimisto työllistää nykyisellään 16 henkeä, ja tähän kuuluu myös kuusihenkinen WordPress-tiimi. Referenssejäkin on kertynyt runsaasti, ja siksi toimisto onnistuikin pääsemään suoraan yli 300 000 euron WordPress-liikevaihdon kategoriaan hakemistossa. Redland on edustanut aiemminkin mainostoimistoa, jolta digihommat sujuvat, […]

Verkkokauppojen tekijät Suomessa 2015: toimistot ja järjestelmät

Perttu Tolvanen

Verkkokaupat ovat varsin kuuma aihe Suomessa, mutta silti verkkokauppoja tekevät alan toimistot ovat olleet pitkään hyvin sekalainen sakki. Erityisesti pienten verkkokauppojen teknologiat ja tekijät ovat olleet todella kirjava joukko kaikenkarvaisia yrittäjiä. Tätä viidakkoa päätettiin selkeyttää verkkokauppojen tekijät -selvityksellä kesän 2015 alussa. Nyt on vuorossa tulosten raportointi. On vaikea nytkään mennä väittämään, että asiat olisivat ostajien […]

Milloin mobiilisovelluksen toteutus on järkevää?

Perttu Tolvanen

Viime aikoina moni kotimainen konserni on lähtenyt mobiilisovellusten maailmaan. Esimerkiksi Kesko julkaisi oman K-ruoka-mobiilisovelluksensa, joka helpottaa ostoslistojen tekemistä ja jakamista talouden sisällä. Stockmann julkaisi myös oman kanta-asiakassovelluksensa nyt syksyllä. Finnair on panostanut tämän vuoden aikana aktiivisesti omien kanta-asiakassovelluksiensa kehitykseen. Jopa Taksiliitto julkaisi asiakkailleen taksin tilaamista helpottavan Valopilkku-sovelluksen kesällä. Kaikki nämä ovat myös aitoja mobiilisovelluksia, jotka […]

Vieraskynä: Matkaraportti DrupalCon Barcelonasta

Vieraskyna

Janne Kalliola on Exoven perustaja ja toimitusjohtaja, ja Suomen Drupal-yhdistyksen puheenjohtaja Syyskuun lopussa järjestettiin eurooppalaisen Drupal-yhteisön kokoontumisajot aurinkoisessa Barcelonassa. Vuosittain järjestettävä DrupalCon kokosi jälleen noin 2 000 ihmistä oppimaan, keskustelemaan ja koodaamaan Drupalia viikoksi. Kuva: Ryhmäkuva Barcelonan konferenssin osallistujista. Kuvan lähde: Drupal Association. DrupalConeja järjestetään kolme vuodessa. Euroopan tapahtuma on syksyisin Keski-Euroopan lomien jälkeen – […]

Asiakas: Osta läski ylläpitosopimus – pysyt onnellisena

Perttu Tolvanen

Ammatissani on välillä hyvinkin isossa roolissa terapeuttina oleminen asiakkaille, joilla on huonoja kokemuksia nykyisestä tai entisestä palveluntarjoajasta. Tämä on lähes poikkeuksetta hyvin valaisevaa, ja aiheesta voisi kirjoittaa paljonkin. Keskityn nyt kuitenkin ehdottomasti eniten toistuvaan teemaan. Nimittäin siihen, että asiakkaat eivät ymmärrä miksi joku asia maksaa 50 euroa, ja miksi joskus taas tulee yllättäin 1300 euron […]

Konsepti-ideoita: Avaa rajapinnat palveluusi

Perttu Tolvanen

SM-liiga ja SAP ovat yhdessä käynnistäneet mielenkiintoisen kilpailun. SM-liiga avaa rajapinnat liigaotteluiden tilastodataan ja mahdollistaa faneille omien web-sovelluksien kehityksen tämän datan avulla. Toistaiseksi SM-liiga avaa datat vain kilpailun ajaksi, mutta esimerkki on silti kiinnostava. Moni organisaatio voisi hyötyä rajapintojen avaamisesta, ja omien sisältöjensä ja tilastojensa käytön laajemmasta mahdollistamisesta. Erityisen suuria mahdollisuuksia tällä saralla on organisaatioilla, […]

Tavoitehintamalli ja sen eri variaatiot

Perttu Tolvanen

Tässä blogissa on usein viitattu tavoitehintamalliin, esimerkiksi tuoreessa räätälöityjen web-sovelluksien ostamista käsittelevässä jutussa. Tavoitehintamalli ei kuitenkaan ole mitenkään yksiselitteinen asia, ja sitä sovelletaan myös alalla hyvin useilla eri tavoilla. Tässä jutussa avataan tavoitehintamallin erilaisia variaatioita siten kuin North Patrolissa tyypillisesti mallia käytämme. Saa olla eri mieltäkin. Tavoitehintamalli vaatii melko aukottoman vaatimusmäärittelyn Ensinnäkin, tavoitehintamallia ei tule […]

Vinkkejä räätälöidyn verkkopalvelun tai web-sovelluksen ostamiseen

Perttu Tolvanen

Hyvin asiakaskohtaisen verkkopalvelun tai web-sovelluksen ostaminen poikkeaa jonkin verran perinteisen verkkosivuston tai verkkokaupan toteutusprojektista. Isoimmat erot tulevat yleensä siitä, että hyvin räätälöidyn sovelluksen toteutukseen tyypillisesti liittyy vaativia integraatioita muihin järjestelmiin tai hyvin uniikin käyttökokemuksen toteutusta. Kummatkin ovat asioita, joiden ennustaminen tarkasti on vaikeaa. Siksi kiinteähintainen, projektimainen ostaminen ei sovi yhtä helposti räätälöityihin sovelluksiin kuin vakiintuneempiin […]

”Valitettavasti parhaat toteutuksemme eivät ole julkisia referenssejä.”

Perttu Tolvanen

Alan toimistoja kun arvioi päivätyökseen, niin törmää kaikenlaiseen. Yksi on kuitenkin yli muiden – nimittäin referenssien piilottelu. Parhaat toteutukset ovat aina kuulemma salaisia projekteja, tai ”juuri valmistumassa”. Itse en jaksa asiaan enää kiinnittää huomiota. Julkiset referenssit merkkaavat, kaikki muu on turhaa. Ainoastaan jos toimittaja jaksaa kovasti toistella sitä, kuinka valitettavaa on, että parhaista asiakkuuksista ei […]

Tervetuloa Toimistot-hakemistoon Drupal-firmat

Perttu Tolvanen

Vierityspalkin Toimistot-hakemisto laajenee tänään Drupal-toimistoilla. Hakemiston tarkoitus ja kriteerit pysyvät täysin samana kuin aiemminkin, nyt WordPress-toimistojen rinnalle vain tulevat Suomen kokeneimmat Drupal-toimistot. Näin hakemisto palvelee entistäkin paremmin asiakkaita sopivan toimistokumppanin löytämisessä omaan web-uudistukseen. Kriteerit pysyvät edelleen tiukalla, hakemistoon tullaan myös Drupal-firmoista ottamaan vain kaikkein kokeneimmat ja osaavimmat. Hakemiston avautuessa mallia näyttää kuusi Drupal-toimistoa: Druid, Exove, […]

Ideoita ja inspiraatiota: Julkaisut-palstalla nyt kategorialuokittelu

Perttu Tolvanen

Julkaisut-palsta on kaikessa hiljaisuudessa saanut lisää kategorialuokituksia. Nyt uusia verkkopalveluita ja toimistojen referenssicaseja voi selailla useista eri näkökulmista. Caseja voi selailla teknologian tai hinnan perusteella, ja näin saada kuvaa siitä millaisia projekteja milläkin teknologialla tai budjetilla tehdään tässä maassa. Esimerkiksi voi tutkia pelkästään Drupal-teknologialla tehtyjä sivustoja, tai projekteja joiden budjetti on ollut 30 000 – […]

Avoin lähdekoodi ei ole avointa, jos sitä ei ole jaettu

Perttu Tolvanen

En ole mikään avoimen lähdekoodin intohimoinen kannattaja. En ole vakuuttunut, että kaikkia maailman oikeasti vaikeita ongelmia voidaan ratkaista hajautetulla talkookoodauksella, ainakaan useimmiten. Tästä huolimatta suhtaudun avoimen lähdekoodin järjestelmiin ja yhteisöihin erittäin vakavissani, ja pidän ilmiötä yhtenä hienoimmista asioista mitä IT-alalla on. Etenkin web-alalla avoin lähdekoodi on ollut todella merkittävä voima, ja auttanut paljon kaupallisten ryhmittymien […]

Kotisivukoneen kansainväliset haastajat

Perttu Tolvanen

Aiemmin tässä blogissa on opastettu miten saadaan nettisivut halvalla, miksi Facebook-sivu ei riitä yrityksen nettipresenssiksi, mistä löytyvät pieniä WordPress-projekteja tekevät toimistot ja miksi ei kannata ostaa parin tonnin WordPress-sivustoa. Kotisivukone on näissä jutuissa moneen kertaan todettu kotimaisen pk-yrityksen ykkösvaihtoehdoksi yksinkertaisen nettisivuston tekemiseen. Jutuissa on kuitenkin myös viitattu useampaan kansainväliseen työkaluun yksinkertaisten sivustojen toteutukseen. Tässä jutussa […]

Älä osta parin tonnin WordPress-saittia

Perttu Tolvanen

Maanantaina julkaistu artikkeli parin tonnin WordPress-saiteista herätti varsin paljon keskustelua. Hyviä tekijöitä ilmoittautui runsaasti artikkelin innoittamana, mutta lähes kaikki ilmoittautuneet pitivät parin tonnin saittiprojekteja aika haasteellisina – tai ylipäätään sellaisina projekteina, joista ei välttämättä asiakkaalle vielä synny kovin ”hyvää fiilistä”. Osa oli sitä mieltä, että parin tonnin saitit pitäisi tehdä valmisteemoilla ja hyvin pakettimaisilla ratkaisuilla. […]

Verkkosivustouudistuksia ja tuoreita verkkokauppoja syksyllä 2015

Perttu Tolvanen

Elokuussa ja nyt syyskuun alussa Uudet Julkaisut -palsta on täyttynyt toimistojen referenssiprojekteista. WordPress-saittien rinnalle on tullut runsaasti Drupal-verkkopalveluita sekä Magento-verkkokauppoja. Palstan tarkoitushan on tarjota sivustoja suunnitteleville asiakkaille ja asiantuntijoille kattavan koosteen tuoreista julkaisuista inspiraatioksi, sekä auttaa projekteja ostavia asiakkaita arvioimaan markkinaa, hintatasoa ja toimistojen osaamista. Aktiivisia uusia toimistoja ovat nyt olleet palstalla mm. Wunderkraut, Mirum, […]

Wanhat